Byte av bromsar på Suzuki TLS - tips önskas

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Har en Suzuki TL1000s -97 som jag hade velat uppgrader bromsarna på. Känner mig inte alls nöjd med dem - men älskar cyklen i övrigt!

Skulle verkligen uppskatta tips och idéer om vilken väg som jag ska gå. Både dyra "full-out"-alternativ och "budget"-alternativ är intressanta.

Vet inte om det finns eftermarknadssystem till en så gammal "häck", men i så fall skulle jag uppskatta tips och länkar.

Annars så har jag tänkt att det borde vara rätt god kompatibilitet med senare GSXR bromsar?!? Har någon gjort detta? Behöver man (och är det möjligt) byta skivor och pump om man gör detta? Är det prisvärt att köpa dessa delar på skroten? :va

Många frågor, men jag är osäker och skulle verkligen uppskatta om någon har några teorier eller än hellre fakta på området! :tummenupp
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Sexkolvsok från gsxr1100 93-98, Hayabusa, TLR mfl passar direkt på din hoj.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Tokico 6-kolvsok från TLR, SRAD, Hayabusa eller från nån av Kawasakis Ninjas passar rakt av.
Finns alltid att få tag på på Ebay.
Kolla ebay.de, ebay.co.uk eller ebay.com
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men o bara byta till 6 kolvsok ger inte bättre bromsar, du måste byta pumpen oxå, annar har du en underdimensionerad pump o du kommer får en broms som tar sämre än det du har nu, men ser bättre ut.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Som Ricken säger. Byter du till 6-kolvsok från Busa eller TLR så måste du byta till en huvudcylinder med större kolv. Orginal är 14mm tror jag.

Jag uppgraderade till TLR 6-kolvsok och Busa huvudcylinder, vet inte dia på den kolven... Funkar bara bulla hittills. :)
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tack för alla tips! Jag håller på att botanisera på e-bay as we speak.

Anledningen att jag vill byta är att jag vill ha bättre bromsar. Efter att ha kört en del nyare hojar så är det den saken som jag känner störst skillnad på och saknad efter.

Så jag är på jakt efter 6-kolvsok och större pump. Hur mycket större bör jag leta efter?
Går det att sätta på t.ex. GSXR/Hayabusa ok på original skivor? Och är det lönt - blir bromsverkan märkbart bättre?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag tror TLR-pumpen är 16mm och den passar bra till motsvarande ok. För liten pump och du får svampig känsla, för stor och du får en stum pump som kräver mycket kraft.

Om du ids, kolla in www.tlzone.net, grymmaste TL-forumet. Där finns det flera trådar just om att byta bromsar.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
lättast är att köpa ett komplett bromsset till en tlr på e-gay eller the zone :)
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Fast Busans mc är snyggare då den har integrerad bromsvätskebehållare. Man slipper den fula plastbehållaren med slang för oljan. :)

Smaken e som baken.... just den tycker jag är apful och jag hade
aldrig valt den! :arsele

Integrerad behållare = Touring moppe
Separat behållare = Racing

:D

Mina två cent.......

R
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top