byta till touringtwin?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tjaa, finns många hojar som är bättre än duken också, men duken ligger inte i budgeten.


Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle finnas bättre hojar än Superduken...:tummenupp. Allt beror ju på vad du ska ha den till ? Bus , touring o bana passar en ypperligt för. 402 m o smiska autobahn i 240 km/h passar den sämre för......

Billigast på Blocket just nu : http://www.blocket.se/vi/16063975.htm?ca=18_s Fanns -05'or för drygt 60' för några veckor sen. Den som söker skall finna....
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tjaa, finns många hojar som är bättre än duken också, men duken ligger inte i budgeten.



10.000? Min försäkring ligger på 7000hel/hel hos if.

Bilsport & MC brukar ligga någonstans i mitten bland de billigare bolagen när jag kollat på mig... 22 år i sommar och haft kort sen -06. Räknade fel i IF's prislista. skiljer 6000 om året. bulle 5700/år vtr 11 800/år rätt stor skillnad ändå...

Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle finnas bättre hojar än Superduken...:tummenupp. Allt beror ju på vad du ska ha den till ? Bus , touring o bana passar en ypperligt för. 402 m o smiska autobahn i 240 km/h passar den sämre för......

Billigast på Blocket just nu : http://www.blocket.se/vi/16063975.htm?ca=18_s Fanns -05'or för drygt 60' för några veckor sen. Den som söker skall finna....

SD'n Känns lite dyr innan jag fyllt 24/25 bara. Tyvärr... jag har faktiskt varit rätt sugen!
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
SD'n Känns lite dyr innan jag fyllt 24/25 bara. Tyvärr... jag har faktiskt varit rätt sugen!
Vill du ha något med minsta lilla touringaktigt drag så är Superduke ändå inte maskinen för dig. Det är en fantastisk hoj på många sätt. Men originalsadelns komfort är inte ett av dem. Den är lika skonsam mot röven som en tvåtumfyra ungefär. :tungan
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Vad sägs om stora on/offroadhojar modell varadero eller bmw,s modeller? Låga drifts och försäkringskostnader som grädde på moset!
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vad sägs om stora on/offroadhojar modell varadero eller bmw,s modeller? Låga drifts och försäkringskostnader som grädde på moset!

Kollat på t ex varadero men jag tycker inte den är speciellt snygg... där är haken... jag vill ha något lite touringaktigt som fortfarande är snyggt :tungan
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Tycker du ska fundera seriöst på en Bulldog ändå, snygg hoj med bra försäkring.. När man väl kommer in i "lunken" så är det jäkligt gött att köra långslagig twin..
Man blir avstressad samtidigt som det går att köra rätt hyfsat på 70-vägar.. Dessutom sitter man "som folk"..
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
:hihi

Jag tyckte min Bulle var hur kul som helst!
(Men fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till)


Men, det var gött att bara hoppa på hojen och dra i väg i lite lagom fart. Fanns inget behov att tokgasa! Var kul ändå.
Jaja, ok, jag är väll gammel farfar då som tycker så... :rolleyes: :tungan

Vad hade du för väss på hojen?
Har alltid diggat bullen men har känt att den bör komma upp över 70 hk+ för o va nåt
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
En sån här kanske?

7971238098.jpg
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tdm900

Kanske en av de mest underskattade hojarna så länge man håller sig till asfalt.

Min skall bort till förmån för en KTM Adventure 950S

Komplett touring utrustad. 86 hk paralelltwin, ventilservice först vid 4000 mil annars service var 1000e. Försäkring hel/hel ca 4000 året.

http://www.blocket.se/vi/15975545.htm?ca=15_s
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad sägs om stora on/offroadhojar modell varadero eller bmw,s modeller? Låga drifts och försäkringskostnader som grädde på moset!

Precis vad jag också tänkte. Gillar du att kolla på och kanske tom få med dig fiskespöt, ett tält och en platta öl så kan det ju vara kul med en hoj som är hyfsat kompetent även på sämre underlag, tex grus.

Du får dessutom ofantligt många fler vägar att välje mellan :tummenupp

Själv drar jag till Åland i em med hela kittet!
 

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Bilsport & MC brukar ligga någonstans i mitten bland de billigare bolagen när jag kollat på mig... 22 år i sommar och haft kort sen -06. Räknade fel i IF's prislista. skiljer 6000 om året. bulle 5700/år vtr 11 800/år rätt stor skillnad ändå...


Kolla med folksam!
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
En sån här kanske?

7971238098.jpg

Gäller det "touringtwin" kan jag inte annat än hålla med :tummenupp

3-ventilaren i ST3 är enligt mig den optimala kompromissen mellan 2-ventilaren/4-ventilaren ST2/ST4, spikrakt register och de 102 hästarna ger förvånansvärt bra prestanda och hyfsade servicekostnader jämfört med 4-ventilaren. Och chassit/vikten i ST-modellerna har nog de piggaste egenskaperna bland touringhojarna.

Men ska det vara kåplöst platsar den förstås inte, då skulle jag säga den 2-ventilade Monster S2R. 800 om hjärnan får vara med i ekvationen och 1000 om hjärtat bestämmer. På 1000 DS motorn är det dock i princip obligatoriskt med nerdrevning då originaldrevningen är på tok för hög..

Edit:
Satsar man på en senare modell av ST3 är det våtkoppling, ska man vara ärlig så är det nog mest vi märkesentusiaster som uppskattar torrkopplingen..:D
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
KTM 950. Långa serviceintervall och rätt skön att åka 20 mil på. Har haft R1:a innan som jag tourat till Italien med men det lär man inte göra utan kåpor.

Nu är det väl inte touring man köper en 950SM för men den känns helrätt för mig. Urstark samtidigt som motorn och vind gör att man håller sig på "fel" sida om 200 (med R1 mått mätt).
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top