Byta styrkronor

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
för ett tagsen såg jag en ritning här på sh om hur man kunde byta styrstång mellan kronor. jag ska sätta en usd gaffel på hojjen å då måste jag byta kronor och ta styrstången som sitter på den gammla gaffeln och sätta på den nya undre kronan så att lagrena passar, någon som vet vilken tråd det va som hade den beskrivningen, eller någon kanske har lite tipps?:tuttar
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snacka med Slowdog, han tillverkar ju kronor till streetfighters. Han borde ju ha koll, om inte så kan du ju slaska på med en maffig i alum. Fast det kostar ju säkert en slant.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inga probs vanligtvis.. lite jobb dock.
styrpinnen pressas iaf neråt. du kan göra på olika vis. stoppa i din krona där du ska ha den.. för stor så svarva ner så långt den ska sitta. för liten så går de o lägga på material o sen svarva av. är båda i stål kan du svetsa på din styrpinne på nedre delen av den nya. har du tur passar den nästan rakt av. finns en som jag vet glappa kanske 1-0,5 mm o där användes kemisk metall. det hamnar iaf rakt då man skruvar ihop det men jag rekomenderar det inte.
ev kan de bli att du får göra distanser el hylser längst upp beroende på hur de ser ut..
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
inga probs vanligtvis.. lite jobb dock.
styrpinnen pressas iaf neråt. du kan göra på olika vis. stoppa i din krona där du ska ha den.. för stor så svarva ner så långt den ska sitta. för liten så går de o lägga på material o sen svarva av. är båda i stål kan du svetsa på din styrpinne på nedre delen av den nya. har du tur passar den nästan rakt av. finns en som jag vet glappa kanske 1-0,5 mm o där användes kemisk metall. det hamnar iaf rakt då man skruvar ihop det men jag rekomenderar det inte.
ev kan de bli att du får göra distanser el hylser längst upp beroende på hur de ser ut..

ok tack för svaren ., ska se om det går att svetsa på nedre delen
så presspassningen passar,. sätter du lagren med kemisk metall och sätter ihop det? dom glappar kanske 0,5 mm på axeln, ska jag testa med kemisk metall då?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ok tack för svaren ., ska se om det går att svetsa på nedre delen
så presspassningen passar,. sätter du lagren med kemisk metall och sätter ihop det? dom glappar kanske 0,5 mm på axeln, ska jag testa med kemisk metall då?

ohh nej nej nej.. inga lager får glappa.. alltså styrpinnen i undre kronan.. bästa är om du kan använda orginalpinne från din hoj o få den o passa på nya kronan..
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top