byta packboxar

ninja irak

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
linköping
Hoj
1993 kawasaki zzr 600
tjena alla hoj åkare:banana jag undrar om det är svårt att byta packboxar själv eller ska jag lämna in dom upptäckte igår att den vänstra framgaffeln läcker olja hittade en olje fläck på golvet för den fanns inte där när jag ställde av hojen. och mycket riktigt efter ett litet koll så hitta jag olja runt packningen på gaffeln:gnissla jag kan meka lite själv har även en haynes rep bok. så jag tänkte ta bort båda gafflarna och antingen lämna in dom eller göra jobbet själv? behöver man ha några specialverktyg? tacksam för lite tips om vad och hur jag ska göra vill hålla kostnaden nere så mycket som möjligt.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
För mig var största problemet att få den att stå kvar med framhjulet i luften på centralstödet :p Alltså inte alls svårt :)

Har du kollat på sprängskisser och har någon form av fotografiskt minne kommer det gå bara bra
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Jag lämnade i början av säsongen in hojen då jag såg att den läkte på vänster fram.
Gick loss på 2000:- + material (ca 250:)

Så här i efterhand svider det lite, men jag hade inte tillgång till garage och ingen större kunskap. Så det var bara att lämna in :)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det är ett ganska enkelt jobb, speciellt om du har en "normal" gaffel (ej USD).
Ibland kan det behövas ett specialverktyg för att hålla emot med när man lossar bottenskruven, men det brukar gå lika bra med en slående mutterknackare.
Första gången jag gjorde det, tog det ungefär 30 minuter / ben, och jag är PETIG när jag skruvar.
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Det är ungefär samma per hoj och sedan lite beroende på om det är upp-och ner vänd gaffel eller inte.

Här har du en walkthrough
http://bluepoof.com/motorcycles/howto/f650gs_forks/

Det du behöver är ett rör för att trycka ner packningen så den sitter tight.
Ett vvs rör för avlopp med diameter 50mm-55mm (på min ska sägas) är kung för uppgiften sedan slår du bara ner packningen med en hammare.

I övrigt var noga med alla delar så inget försvinner, se till så all gammal olja rinner ut, var även noga med att montera själva packningen åt rätt håll :), montera tillbaka gaffeln med rätt moment så du inte får 2 feta rör i ansiktet en vacker dag. Tidsåtgång kanske 2 h om du har alla grejer...
 
Last edited:

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Få tag på en sprängskiss så ska det inte va några problem. Mutterknack för bottenskruven funkar klockrent.
Va försiktig när packboxen ska på bara så att du inte skadar den. Kondom eller plastpåse förenklar att få på packboxen på innerbenet utan att skada den. Sen så är det inte så bra att slå ner packboxen med röret/hammare utan tryck ist. Bussningen kan man däremot använda lite våld på.

Kom ihåg att lufta också!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top