Byta identitet

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
Vi har två hojar, en i raceutförande(banhoj), som har svensk identitet och en gatuversion från utlandet. Vi vill ju ha gathojen svenskreggad, så istället för att riva ner båda hojarna för att byta alla komponenter har vi hört att det ev går att överlåta ett ramnummer och identitet från en cykel till en annan.
Någon som vet något om detta?
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag tror det blir svårt att göra utan att töja på reglerna ordentligt.

Jag betvivlar inte att dina avsikter är rena och vita som snö. Men om möjligheten fanns att göra detta smidigt skulle det nog missbrukas.

Låt oss ta följande liknelse: Ärlige Harry har köpt en totalkvaddad svensk hoj för kaffepengar, han köper dessutom en identisk lika stulen tysk hoj för lite och ingenting. Byter ramnummer på tysken och dumpar det svenska vraket i närmaste vattendrag. Givetvis säljs tysken dyrt med svenska papper.

Det är väl bland annat detta som gör att ett fordons identitet är lite svår att dribbla med.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det går att göra ett rambyte på en reggad hoj lagligt, ja.
hör med bilprovningen hur de vill att du skall gå till väga.

men det enklaste är ju att bara bygga om utlänningen till banhoj istället.....
 

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
det går att göra ett rambyte på en reggad hoj lagligt, ja.
hör med bilprovningen hur de vill att du skall gå till väga.

men det enklaste är ju att bara bygga om utlänningen till banhoj istället.....

Jo, att bygga om var ju vinterns projekt, vilket jag inte har något emot, bara kul. Ska kontakt bilprovningens tekniska avd på måndag. Jag förstår ju självklart att detta är lätt att missbruka, men hur som, vi får se vad de säger. Jag återkommer med besked då vi har svar, detaljer och tillvägagångssätt.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jo, att bygga om var ju vinterns projekt, vilket jag inte har något emot, bara kul. Ska kontakt bilprovningens tekniska avd på måndag. Jag förstår ju självklart att detta är lätt att missbruka, men hur som, vi får se vad de säger. Jag återkommer med besked då vi har svar, detaljer och tillvägagångssätt.

Givetvis kan man byta ut en ram mot en annan och behålla fordonets identitet det görs ibland t.ex. vid fabríkationsfel, allvarliga sprickor mm.
Men då har man fallet en identitet och en reservdel (ramen).

Jag tolkade det som att du har två cyklar och två identiteter som skall växlas och att du ville göra det utan att riva ner dom och byta ramarna. Men river du ned dom och växlar ramarna föreligger inga problem.

Ett litet tips bara ha alla papper i ordning (på båda hojarna) innan du ringer bilprovningen, dom är åtminstone enligt min erfarenhet äckligt kinkiga med sånt. Då tänker jag på allt från reghandligar till köpekontrakt kort och gott ju mer papper du kan stoppa i halsen på dom destå bättre.

Dom fick ju för sig att min Husqvarna -53 kunde vara importerad trots gamla skyltar med länsbokstav och intyg från tidigare ägare om dess ursprung, orginal regbevis saknades och därmed kunde inte ursprung styrkas. Jag löste det med att nosa upp ett skogsvrak (en gravrostig ram med en halv bakskärm) av samma modell och årgång fast med papper. Denna ram fick bidra med ett ramrör, där numret satt. Resten "ersattes med reservdelar" från min ej registrerbara hoj. Och vips var allt frid och fröjd.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag säger riv och flytta grejerna det är enklast i slutänden.En sak till har hojen med svensk identitet varit i trafik nån gång?Om den inte har det och den har några år på nacken är det inte säkert att den går att regga in.

Ramnumret på ersättningsramen ska vara kryssat men ändå gå att läsa sen ska orginal numret vara istansat..Sen ska du kunna visa upp det bortkapade styrhuvudet med orginal numret....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Och det skriver du ut på SH, nja det där ska du nog pyssla med i garaget med dörrn stängd skull jag vilja påstå.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag hade också detta problem en gång, det kom en utländsk kille och sa: eyyy mannen, vill du chacka värsta hojen va? du får den för 1000 spänn bästa kompis prisen va. Oki sa jag i min iver om att göra ett klipp. Så fick jag hänga med denna herre till ett industriområdet borta i Jordbro där hojen stod, en handmålad Ducati 999 med trasigt tändningslås och saknade ena bromsskivan. Registreringsskylten var av papper. Jag frågade om detta var okej? då svarade han: visst fan mannen, den går som f*n, vi fixa så ramnumren heter kawasaki å skylten e från brorsans bmw, för ayna och bilmannen ser inte skillnad på sånt :tummenupp
 

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
Jag hade också detta problem en gång, det kom en utländsk kille och sa: eyyy mannen, vill du chacka värsta hojen va? du får den för 1000 spänn bästa kompis prisen va. Oki sa jag i min iver om att göra ett klipp. Så fick jag hänga med denna herre till ett industriområdet borta i Jordbro där hojen stod, en handmålad Ducati 999 med trasigt tändningslås och saknade ena bromsskivan. Registreringsskylten var av papper. Jag frågade om detta var okej? då svarade han: visst fan mannen, den går som f*n, vi fixa så ramnumren heter kawasaki å skylten e från brorsans bmw, för ayna och bilmannen ser inte skillnad på sånt :tummenupp

Och med det menar du att jag försöker regga en stulen hoj eller vad? Så är inte fallet(om det är det du tror vill säga), jag har papper på att cykeln är inlöst av ett försäkringsbolag och sedan såld till Sverige.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Och med det menar du att jag försöker regga en stulen hoj eller vad? Så är inte fallet(om det är det du tror vill säga), jag har papper på att cykeln är inlöst av ett försäkringsbolag och sedan såld till Sverige.

Du får tolka det som du vill. Om det vore så enkelt som det låter skulle dom flesta fordon ha mixtrade identiteter här och var i Sverige.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top