Byta eller behålla...

Vilken ska hon ha? Cbr 1000 eller behålla zx10r


  • Antal röstningar
    0

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Hmm lyfta gafflarna? Kan du utveckla mer om det? Alltså lite hur det görs och vad som mer måste göras isåfall :)
Vilka i-landsproblem man har!!
Vad dom egentligen menar är att skjuta upp gaffelbenen i gaffelkronorna.
En framgaffel har två gaffelben. Man har en framgaffel på cykeln inte framgafflar.
Gafflar = plural om man har flera att välja på ;)

Jag har sänkt nosen på min gixxer K8 med 12 mm. Dvs höjt upp gaffelbenen. Stoor skillnad. Nu vill den svänga inte bara gå rakt fram
 

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
det där med smaken och baken.. men CBR:en är 1000 ggr snyggare

men 1098 är snyggast :D

146_0808_26_z+traction_control_shootout+ducati_1098R_honda_CBR1000RR.jpg
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lossa bara ett ben i taget annars så kan det bli lite tungt...
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hondan hade jag tagit, riktigt bra hoj & köra, liten & kompakt & riktigt snygg. Ska de vara Kawa istället ska det vara års -04/05 eller -08 & nyare. Hondan känns mer kvalité & finish!
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Innebär att gaffelvinkeln och försprånget minskar. Varpå hojen blir mer lättsvängd.
Samma effekt (att gaffelvinkeln och försprånget minskar. Varpå hojen blir mer lättsvängd) kan också fås genom att höja hojen baktill. Men gå på förslaget: Lyft gafflarna 5 mm, så enkelt. Bara lätta på skruvarna i övre och nedre styrkronan som håller gaffelbenen och trycka upp gaffelbenen 5mm. Och dra åt skruvarna igen. Höja hojen baktill är ju lösningen om det också är problem med att den tar i marken vid nedlägg.

Tack :)

Måste säga att jag är förvånad över att så många tycker cbr:en :)
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Yamaha Dragstar med Baron Radius Dragbar styre :D
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Är det en cbr1000 -08 eller nyare tycker jag Hondan.
CBR1000 04-07 känns tyngre och slöare än andra i samma årsklass enligt mig.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack :)

Måste säga att jag är förvånad över att så många tycker cbr:en :)
Det är bara såna där touringåkare som inte klarar av kawans brutalitet... :D

Allvarligt talat, smaken är som baken. Honda är för jäkla fin och jag stod själv i valet och kvalet när jag köpte min ninja, men för min del föll jag för 10:ans karaktär - absolut respektlös mot föraren, vilket passade mig perfekt.

Prova att lyfta gaffelbenen (ett i taget som sagt ovan). Det är enkelt gjort och skillnaden är enorm. Börja med 5mm och känn efter om du vill ha mer. Alternativen är (förenklat) stabilitet vs. lättstyrd. Desto högre du lyfter gafflarna, ju mer lättstyrd blir hojen (och nervös). Jag har lyft mina gaffelben 8mm om jag inte minns fel och det fungerar kanon för mig och min körstil.

Detta är som sagt enkelt, men jag skulle verkligen rekommendera att du tar dig till någon som kan hojgeometri. Det är värt de hundringer det eventuellt kostar. Alternativet är att boka in sig på en bandag och får hjälp av någon kunnig i depån.

Lycka till - du kommer bli nöjd! :tummenupp
 
Last edited:

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Är det en cbr1000 -08 eller nyare tycker jag Hondan.
CBR1000 04-07 känns tyngre och slöare än andra i samma årsklass enligt mig.

Detta var en -07 jag provade :näsblod

Det är bara såna där touringåkare som inte klarar av kawans brutalitet... :D

Allvarligt talat, smaken är som baken. Honda är för jäkla fin och jag stod själv i valet och kvalet när jag köpte min ninja, men för min del föll jag för 10:ans karaktär - absolut respektlös mot föraren, vilket passade mig perfekt.

Prova att lyfta gaffelbenen (ett i taget som sagt ovan). Det är enkelt gjort och skillnaden är enorm. Börja med 5mm och känn efter om du vill ha mer. Alternativen är (förenklat) stabilitet vs. lättstyrd. Desto högre du lyfter gafflarna, ju mer lättstyrd blir hojen (och nervös). Jag har lyft mina gaffelben 8mm om jag inte minns fel och det fungerar kanon för mig och min körstil.

Detta är som sagt enkelt, men jag skulle verkligen rekommendera att du tar dig till någon som kan hojgeometri. Det är värt de hundringer det eventuellt kostar. Alternativet är att boka in sig på en bandag och får hjälp av någon kunnig i depån.

Lycka till - du kommer bli nöjd! :tummenupp

haha touring!! Tack det värmde! :tummenupp :D
nä men alltså jag tycker den är, vad ska man säga, lite "tung" att få ned i kurvor. Inte som de jag haft innan (bla en zx9r).
Även sambon som är väldigt duktig förare tycker den är svårflörtad i kurvorna. :)
Det kanske är så på den modellen?? Men jag vill verkligen försöka behålla den genom att antingen ändra den eller bara försöka tygla den som en hynda :D:D
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Detta var en -07 jag provade :näsblod



haha touring!! Tack det värmde! :tummenupp :D
nä men alltså jag tycker den är, vad ska man säga, lite "tung" att få ned i kurvor. Inte som de jag haft innan (bla en zx9r).
Även sambon som är väldigt duktig förare tycker den är svårflörtad i kurvorna. :)
Det kanske är så på den modellen?? Men jag vill verkligen försöka behålla den genom att antingen ändra den eller bara försöka tygla den som en hynda :D:D
Ta med gubben ut i garaget och så hjälps ni åt med att lyfta gaffelbenen 5-10mm (lika mycket på båda sidor). Detta tar ca 20 minuter om ni är ovana, 5 minuter när man kan. Verktygen du behöver finns i verktygssatsen.

Ge dig sen ut en sväng och känn hur hojen "trillar" in i kurvor. Berätta sedan här hur nöjd du är! :)
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Ta med gubben ut i garaget och så hjälps ni åt med att lyfta gaffelbenen 5-10mm (lika mycket på båda sidor). Detta tar ca 20 minuter om ni är ovana, 5 minuter när man kan. Verktygen du behöver finns i verktygssatsen.

Ge dig sen ut en sväng och känn hur hojen "trillar" in i kurvor. Berätta sedan här hur nöjd du är! :)

jepp det ska jag göra :)
vad blir det mer för egenskaper när man höjer gafflarna? ostabil?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
jepp det ska jag göra :)
vad blir det mer för egenskaper när man höjer gafflarna? ostabil?
Teoretiskt kommer hojen bli något nervösare, men med tanke på ninjans temperamentala chassi tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad. Förutsatt att du inte ligger och pressar lågflygning längs autobahn dagarna i ända...

Sitter det inte dessutom en styrdämpare på den årsmodellen? Isf tar den upp en stor del av nervositeten.

Jag körde relativt hårt på bana med min 10:a under ett par säsonger och jag upplevde inte instabilitet som något problem (utan styrdämpare och med höjda gaffelben). Har du förresten ställt in fjädring i övrigt? Om inte kan du börja med "sag" (googla...), och sedan ge dig på returdämpning mm.

Nu har ni nåt att göra i helgen :)
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Jag tror det finns stora möjligheter till att få din nuvarande hoj att uppträda lite mer lättsvängt. Gaffelben och fjädringsjustering nämnt. Att testa ett något smalare däck bak och/eller testa helt andra däck. Vi vet ju alla hur härligt lättsvängt det blir när man byter däck (främst fram) från slitna till nya.

Palle
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Ja ser ut som att jag får jobba lite när jag väl kommer hem från jobb ^^

mmhmm jag bara skaffar fram infon så får du jobba :D sen får väl jag jobba :tuttar haha

Teoretiskt kommer hojen bli något nervösare, men med tanke på ninjans temperamentala chassi tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad. Förutsatt att du inte ligger och pressar lågflygning längs autobahn dagarna i ända...

Sitter det inte dessutom en styrdämpare på den årsmodellen? Isf tar den upp en stor del av nervositeten.

Jag körde relativt hårt på bana med min 10:a under ett par säsonger och jag upplevde inte instabilitet som något problem (utan styrdämpare och med höjda gaffelben). Har du förresten ställt in fjädring i övrigt? Om inte kan du börja med "sag" (googla...), och sedan ge dig på returdämpning mm.

Nu har ni nåt att göra i helgen :)

Jo där är öhlinare på den :) fjädringen är original på den så där är inga andra inställningar gjorda.
Hemskt va ni kan mycket! Tur för mig det :tummenupp
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top