Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Alltid trevligt att se din moppe ute och rasta på sig. Eller på dig...:D
"Nu blommar tapeten" som fikasällskapet uttryckte sig när du dök upp igår.:hihi
Trevligt som faaeeen!:Bugar:Bugar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick nya Bike i posten nyss, kul att bygget uppmärksammas! Synd är dock att (alla) byggreportage begränsas till endast ett uppslag, det ger ju inte rättvisa åt det enorma jobb och all tankemöda som är nedlagt.

Jag imponeras iallafall av teknikkunnandet, målmedvetenheten, envisheten och tålamodet som är nedlagt i denna cykel!

Byggherren hade nog med lätthet kunnat fylla ett par band i ett bygglexikon med bara tankar, funderingar och erfarenheter som finns i det här bygget (och tråden). :)
Imponerande är det iaf.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
För ngt år sedan fick jag fråga från tidningen Bike om reportage om hojen. Sådant är ju alltid smickrande och svårt att tacka nej till. Hojen blev sedan körklar med 124"-motorn i juni. Men almanackorna krockade, fåglarna kvittrade och sommaren gick.

Bike återupptog dock ärendet vid årsskiftet och ett fotodatum (torsdag 29/1) bestämdes för ngn månad sedan. Det klarade jag precis iom att jag fick oljepumpen i tisdags.

Så i torsdags kl 1500 kom Larzon med sin racebuss till mitt garage och vi lastade upp hojen och körde den till Bikes fotostudio vid Norrtull. Där väntade unge Jonathan Balsvik med foto- och ljussättningsutrustning. Fotograferingen sköttes proffsigt av den sympatiske Jonathan. Efter en timmes fotande, hojsnack och flyttande av hojen, tror jag inte det nu finns någon vinkel av hojen som inte är dokumenterad!

Två bilder av två 93:eek:r i samverkan
View attachment 415707

View attachment 415706

Efter fotograferingen tog jag tillfället att provköra hojen i det underjordiska garaget utanför fotostudion. Framförallt för att kolla hur de nya kevlarkopplingslamellerna verkade. De kändes kanon, inga hugg, dragging, skorr eller konstigheter.

Sedan lastade Larzon och jag upp hojen, tog farväl av Jonathan och återförde hojen till garaget.

Tack Larzon och Jonathan!

Helt seriöst borde du vara med i MCM. Hojen skulle lätt kunna kvalificera till MCM bike of the Year. imho, så klart. :)
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Startmotor, trodde alla Harlis fortfarande körde kickstart. Därav HD-åkarnas ofta tilltagna storlek?:D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Inget slår Yuasa YTX batterier men på hojar som rullar i värme kan LifEpo4 funka fint.
Kablar är styva normalt men det finns Silikonisolerade kablar med massa fina kardeller - läs mätinstrumentskabel modell dyr/riktig/kvalite fast king size - dessa är mjuka och skadar inte batteriet om du skall prova ett Lifepo4 acc nån annan gång.

Används normalt i utrustning i extremkyla och/eller vid påverkan av vibrationer förutom där dom skall vara lätthanterliga
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inget slår Yuasa YTX batterier men på hojar som rullar i värme kan LifEpo4 funka fint.
Kablar är styva normalt men det finns Silikonisolerade kablar med massa fina kardeller - läs mätinstrumentskabel modell dyr/riktig/kvalite fast king size - dessa är mjuka och skadar inte batteriet om du skall prova ett Lifepo4 acc nån annan gång.

Används normalt i utrustning i extremkyla och/eller vid påverkan av vibrationer förutom där dom skall vara lätthanterliga

Jo jag använder fintrådig förtent kabel. Brukar predika det. Men jag menar att många lättviktsbatterier har samma polstorlek på deras stora batterier som på små. Böjmotståndet på en given kabeltyp, ökar ju med tvärsnittsarean.

Men det här med polerna har som sagt Shorai rättat till, iaf på de större varianterna. Problemet är dock att den angivna cca inte på långa vägar stämmer för de 3 större shorai jag testat. De mindre shorai-batterierna verkar dock funka bra. Har flera vänner som har såna på sina radfyror och mindre twinnar.


Shoraibatteriet skulle funka bra om det hölls varnmare än +25C. Vid rumstemperatur orkar det inte starta min hoj utan 3-4 torrstarter.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick nya Bike i posten nyss, kul att bygget uppmärksammas! Synd är dock att (alla) byggreportage begränsas till endast ett uppslag, det ger ju inte rättvisa åt det enorma jobb och all tankemöda som är nedlagt.

Jag imponeras iallafall av teknikkunnandet, målmedvetenheten, envisheten och tålamodet som är nedlagt i denna cykel!

Tack! Nu har jag också sett reportaget. Eftersom jag inte fick en chans att korrekturläsa, så var jag orolig för ev missuppfattningar/sakfel. Men Magnus har ju fått till det ganska bra!
Mtp det begränsade utrymmet så uppskattar jag att Magnus hann med att få in så pass mycket info.

Alltid trevligt att se din moppe ute och rasta på sig. Eller på dig...:D
"Nu blommar tapeten" som fikasällskapet uttryckte sig när du dök upp igår.:hihi
Trevligt som faaeeen!:Bugar:Bugar

Tack själv! Det var roligt att ses på Rosen! Det blev ju en samling SH-profiler vid vårt bord. PG, DanTheMan, JP, Bobo mfl.
Vilket kanonväder!

Byggherren hade nog med lätthet kunnat fylla ett par band i ett bygglexikon med bara tankar, funderingar och erfarenheter som finns i det här bygget (och tråden). :)
Imponerande är det iaf.

Tack! Hoppas tillfrisknandet går åt rätt håll. Läste att du iaf fått komma hem nu. Skönt att höra!

Helt seriöst borde du vara med i MCM. Hojen skulle lätt kunna kvalificera till MCM bike of the Year. imho, så klart. :)

Tack! Min hoj har nog inte den fokus på estetik och proportioner som krävs för det. Det här är ju en funktionell maskin. Ingen trendinriktad designstudie.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Startmotor, trodde alla Harlis fortfarande körde kickstart. Därav HD-åkarnas ofta tilltagna storlek?:D

Luftstart vore ngt, som på marindieslarna. På Seffle-tändkulan min laddar man tanken med förbränningsluft. Då behövs ingen startluftskompressor heller. Sedan en luftstartmotor på startkransen isf elstartmotorn.
Då blir det fränt ljud också, samma ljud som från en tryckluftsmutterpicka innan den börjar slå.
https://www.youtube.com/watch?v=AOBXrFrmMHE
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ball startmotor
Du har en fetish för manliga leksaker va!?:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ball startmotor
Du har en fetish för manliga leksaker va!?:D

Kraftmaskiner är ju alltid kul! :D
För en kunds räkning var jag under början av 2000-talet lejd som kontrollant vid factory acceptance test av ett antal V16 NOHAB-motorer i Trollhättan. Dessa startades med likadan typ av luftstartmotorer. Trots hörselskydd hoppade jag till av startmotortjutet varje gång jag råkade befinna mig i provcellen vid start. Booooop!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag skrev tidigare så beställde jag via Karling en ny 1,4 kW All Balls startmotor från Motorcycle Storehouse i Nederländerna i torsdags. Vid lunch hade Karling fått iväg ordern. Och dagen efter, i fredags, hade Karling fått hem startmotorn! Så efter jobbet tog jag tåget ut till Charley och hämtade startmotorn. Charley hade just färdigställt en batch med vevtappar som skulle ut till olika kunder i Sverige och USA. Några av dem var till KTM-motorer och andra till ett svenskt motormärke.
Här nedan syns några av dem.
IMG_5797.JPG

Väl hemma i garaget blev det nu en perfekt fredagskväll. Jag hade ju nu både nytt batteri och ny startmotor. Upplagt för mekarkväll!
Började med att plocka bort Shorai-batteriet, tappa ur transmissionsoljan, demontera kopplingsmekanism och släcka på transkedjespänningen.
IMG_5798.JPG

Sedan demonterade jag O-sonderna och avgassystemet, så att jag kan dra ur startmotorn. Den gamla startmotorn syns bakom den bakre cylindern.
IMG_5799.JPG

Sedan demontering av transmissionskåpan för att komma åt startmotorns två fästskruvar som syns ovanför kopplingskorgen på bilden nedan.
IMG_5800.JPG

Här nedan är så den gamla Accumax-startmotorn demonterad.
IMG_5802.JPG

Här nedan har jag lagt den nya All Balls-startmotorn (till vänster) bredvid den gamla Accumaxen till höger. Som synes nedan så har Accumaxen ett dräneringshål, men inte den nya från All Balls. Från förpackningen så framgår att All Balls-starten är tillverkad av Bosch, det verkar ju förtroendeingivande, jag har aldrig behövt byta Bosch-startern på min 35 år gamla merca-diesel :D

Det kan ju vara så att dessa sportster-startmotorer ska dränera tillbaks till primären. Det skulle vara intressant att se om en H-D-OEM-startmotor har dräneringshål. Jag minns nämligen att många om inte alla av mina läckande aftermarket-startmotorer har haft dräneringshål.
IMG_5804.JPG

Här nedan är den nya startmotorn monterad
IMG_5806.JPG

Innan jag monterade tillbaks avgassystemet kunde jag inte låta bli att fotografera in i en av krökarna, inte mycket sot där trots vanlig gatkörning!
IMG_5807.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sen återstod bara att montera tillbaks avgassystem och O2-sonder
IMG_5810.JPG

... och justera koppling och transkedjespännare samt fylla transmissionsolja.
IMG_5811.JPG

I söndags var det ju sedan kanonväder här i Mälardalen. Så då blev det en provtur på ca 10 mil. Som nämnts ovan i tråden stannade jag till på Rosenhill där jag mötte en del bekanta ansikten!
Hojen funkade perfekt, nya startmotorn var tät och motorn startar direkt med nya batteriet. (Innan jag bytte startmotorn provade jag även det nya Yuasa-batteriet med den gamla startmotorn, och även då startade hojen direkt med blybatteriet). Så det är helt klart att ett Yuasa-YTX20H-BS blybatteri med angiven CCA på 310A har betydligt högre startström än ett Shorai LFX36A3-BS12 med angiven CCA på 540A.
Så jäkla skönt att nu ha en hoj som hoppar igång direkt man trycker på startknappen och att slippa hålla på med torrstarter som det var med lättviktsbatteriet!
IMG_5813.JPG

När jag och Lofterud stod och pratade på Rosenhill så gled det upp ett par i en Messerschmitt mc-bil! Den var frän och rosa! Med den, jag och Lofterud var det nu många Messerschmittar samlade på samma ställe! :D
IMG_5812.JPG

Det borde ju gå att få in en rejäl S&S-motor i en sån där :va
 
Last edited:

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Härligt! Bara att boka bänkning igen då!
En fröjd att åter igen ha ett inlägg med bilder löpande med texten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt! Bara att boka bänkning igen då!
En fröjd att åter igen ha ett inlägg med bilder löpande med texten.

Tack! Ja jag och Evensson har redan spånat. Så det kommer att ske i närtid!
Som vädret ser ut hoppas jag kunna köra hojen dit och hem för egen maskin. Kollar in väderprognosen varje dag nu :D

Ja det är skönt att SH har fixat till bildhanteringen igen! Läsbarheten blir verkligen bättre med bilderna inline!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns det någon detalj på hojen du inte ha byggt om, ändrat på, justerat, eller rent allmänt bara pillat på? Såg dig i Bike jag med. :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Alltid kul å kolla lite i tomtarnas verkstad eller tomtens.
Du är verkligen seriös i ditt byggande och bjuder på fina bilder.
Motorcycle storehouse, minns den katalogen och
alla andra tjocka balla harleykataloger:)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Tack! Min hoj har nog inte den fokus på estetik och proportioner som krävs för det. Det här är ju en funktionell maskin. Ingen trendinriktad designstudie.

Fast det här är i och för sig Sveriges ballaste Harley Davidson. Förmodligen den mest välbyggda motorcykeln överhuvudtaget. Du tar ju liksom inga genvägar eller chansar med nåt halvdant. I very like.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...
När jag och Lofterud stod och pratade på Rosenhill så gled det upp ett par i en Messerschmitt mc-bil! Den var frän och rosa! Med den, jag och Lofterud var det nu många Messerschmittar samlade på samma ställe! :D
View attachment 417170

Det borde ju gå att få in en rejäl S&S-motor i en sån där :va

Det är ju rätt många år sen nu, men det byggdes ju en Morgan 3wheeler med våldtrimmad harleysnurra i någonstans i dina trakter, det kan ha varit Hojmagsinet som skrev om den.

Nuförtiden byggs det ju helt nya såna från fabrik, inte ens hälften så charmigt som att burna så att ekernipplarna i bakhjulet slits genom fälgbanan. :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej och tack för alla uppmuntrande inlägg! Sånt är stärkande att läsa!

Nya problem, med att ladda upp bilder inline. Istället för KTM-reklam dök nu istället Honda-reklam upp när jag försöker ladda upp bilder inline. Så efter flera försök att uppdatera tråden tog mitt tålamod slut och jag installerade Adblock. Nu funkar det med bilder igen.

Nog om det. I fredags förra veckan var det torra vägar och Pär Evensson hade en lucka i bänken, så då körde jag hojen för egen maskin till Tillberga och vi bänkade.

Före dess hade jag hemma i garaget tillverkat en nippel som tillfälligt kan ersätta den sk timingpluggen, mha av denna nippel kan vi alltså mäta vevhus(under)trycket på ovansidan av reed-ventilerna.
IMG_5814.JPG

Efter en värmande kopp kaffe efter 11-milaturen så ställde vi sedan upp hojen i bänken och anslöt alla sonder och kopplingar.
IMG_5819.JPG

Och si, efter några pullar kunde vi nu konstaterara att hojen äntligen repeterar. Nedan har jag sammanställt några kurvor för att visa detta. Att ingen av kurvorna exakt når upp till de 150rwhp och 188Nm vi lyckades lura upp henne i under den första bänkningen, är inom felmarginalen. Luftryck, bränsle, ny kedja etc etc. Vi fick dessutom problem med slirande koppling vilket sänker maxvridet i graferna, så innan jag justerade upp kopplingstrycket bestämde vi oss för att utesluta hjulspinn genom att spänna ned hojen mot rullen. Sånt kan därtill kosta ett par hkr, rullmotståndet blir lite som att köra med skjuts. Den lilla puckeln vid 5500 rpm tror jag beror på att kopplingen slirat till lite vid vridmax, när kopplingen sedan hugger tag igen några tiondels sekunder senare, då får man puckeln vid 5500rpm.
Kolla in vilka raka AFR-kurvor Evensson fått till!
evensson 150313.jpg

Men fortfarande är det dock så att vridkurvan säckar ihop lite för tidigt. Jag tror att det kan bero på mitt tuned induction-insug. Det är helt enkelt ett mellanregisterinsug tror jag. De långa insugsrören supportar motor väl på låga varv, men över 4500-5000 rpm, där denna kamprofil verkligen börjar dra, ja då övergår insuget till att minska fyllnadsgraden istället. Det är min hypotes.
Pga av allt strul med våtsumpning etc, har vi dessutom inte hunnit ge oss på tändningen. Så det kan även vara en del att göra i tändmappen. För att denna motor ska ge mer på toppen (vilket den borde) så får inte vridkurvan säcka ihop så här tidigt i varvtalsregistret, det är det som är grejen.

Nästa bänkning vill jag därför prova att köra utan tuned induction-rören. Dvs plocka bort allt uppströms trottelhuset. Om motorn då håller upp vridkurvan bättre på höga varv (5000-7000 rpm) ja då vet jag att jag måste modda eller byta ut detta luftfilterarrangemang. Jag och Evensson har redan lite planer hur detta kan göras på ett metodiskt vis.

Trots att jag höjde fjädertrycket hos Evensson till max vad dessa fjädrar klarar utan att bottna, så började till slut kopplingen att slira igen. Så då bröt vi för dagen och jag körde hem till Sthlm igen. Hemresan blev ganska frisk då det blivit minusgrader under kvällen. Fick stanna på halva sträckan och värma fingrarna mellan cylindrarna. Brrr!

Här är en snutt jag filmade från bänkningen.

https://www.youtube.com/watch?v=yh0AbfxjyP8
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top