Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja jäklar, häftiga gubbar! :tummenupp

Ett riktigt funktion före form bygge. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla!
Twinspeed: Ingen aning på båda frågorna. Undrar även vad det är för cc på topparna.
Pumpe3: Jag är imponerad att du orkat läsa hela tråden! :Buga
Ball film Tarmac! Riktiga kärngubbar.

Monterade på hjulet idag och började kapa till den nya RK-kedjan, då jag plockade ut den ur paketet såg jag att länkplattorna verkar lite klena. Tjockleken är 2.4 mm på både inner och ytter. Min gamla Regina var 2.4 resp 2.6. Detta mätte jag i butiken, inga större skillnader.

Men det var först när jag nu plockade ut kedjan ur vaukumförpacningan som jag därtill såg att arean på RK-kedjans plattor är betydligt mindre.
Det är en RK 530XS0Z1. Den uppgivna brottgränsen är förvisso på 40.9 KN. Men den ser som sagt klen ut.

Är det här verkligen en kedja för en så här stor twin? Ser inte ut som Hayabusa-klassen på kedja direkt. Inte ens banhojjarna med 520-kedjor i vårt garage har länkplattor med så liten area.

Vet inte om jag vågar använda den. Inte för att min hoj är såå stark, men det är ju såna ryck i drivlinan från en sån här motor, jag har tidigare funnit att jag måsta ha högsta klassen på 530-kedjor om de inte ska skära i länkarna.

Kollade på originalkedjan på en 1198 i vårt garage, och den har större area på plattorna än min Rk-kedja. Ducce-kedjan (AFAM 530 XHR) ser mer ut som min gamla Regina vad gäller plattornas storlek och tjocklek

Vet ngn om de här RK 530 XS0 Z1 använder ngt fantastiskt mycket starkare stål eller varför ser den ut som en moppekedja? :va
Även om jag nu har ryckutjämnare så vågar jag inte testa en kedja där jag riskerar förtida töjning mitt i säsongen eller tom brott och trasigt block etc. Bättre att glömma de 1260:- denna kedja kostade och handla ngt dyrare isf.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här syns skillnaden mellan gamla och nya kedjan. Känns som att jag fått en mellanklasskedja, även om den har angiven brottgräns som en kedja typ "extraförstärkt".
Beställer hem en ny grövre kedja. Blir nog en RK 530 GXW.
Så trist om kedjan töjer sig och skär länkar efter halva sommaren, då räcker det inte med dyrare kedja för att få ordning, ty då är risken att kedjan hunnit sabba även de nya fram- och bakdreven.
Billigare att uppgradera kedja nu.

IMG_3512.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som svar på Tarmacs asballa film så är här en sida med fler fräsiga V-twinnar.
http://www.diagnosis2012.co.uk/vtwininnovators2.html

En hel del ynderliga också...

kuva+475.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För ca två veckor sedan kom Ingel förbi med den slutliga versionen av tankdekalerna. I väntan på dessa så passade jag veckan innan på att lägga ytterligare ett lager 210g-väv och epoxy på kutsen. För att vinna ytterligare styrka i kutsen och ytterligare minska risken att de gamla gelcoatsprickorna ska kunna propagera upp genom nya lacken. Detta våtslipades sedan lätt, sedan penslades ytterligare ett lager ren epoxy på ytan för att få mer slipmån, sedan våtslipade jag ånyo till formen på kutsen med klots. Ett tidsödande jobb i den hårda epoxyn. Men till slut fick jag en mycket styv och robust kuts klar för lack. De två bilderna visar bara när jag laminerade på det andra lagret väv, glömde ta bilder efter slipningen.

IMG_3476.jpg

IMG_3479.jpg

På nedersta bilden nedan syns min gamla tank med den äldre 883-dekalen som vi använde när denna tank lackades 1996. Sedan dess har det dock kommit ut en ny och i mitt tycke snyggare 883-dekal som sitter på de nya gummiupphängda modellerna. Jag tycker att den är snyggare iom att den har ett mer markerat nedre främre hörn. Dels följer den därmed tankformen bättre på den äldre typen av tankar som jag använder och gillar bäst. Dels påminner den också mer om XR750-dekalen som också hade ett mer markerat nedre hörn.

På bilden nedan syns hur fint Ingel moddat dekalen, han har alltså scannat originaldekalerna jag köpte från Probike (för 1500:- :gnissla ), sedan skalat ner den så att den bättre passar min äldre typ av sportstertank, dels har han suddat bort "883R".

På bilden nedan syns dock den första upplagan som Ingel gjorde, där alltså Ingel och jag tyckte att det silver/gråfärgade fältet blev lite för varmt/beige i tonen jämfört med original. Det syns här på bilden när de ligger bredvid originaldekalen. Jag hann dock inte med att ta några bilder på den slutliga dekalversionen Ingel gjorde (som vart perfekt) eftersom jag direkt jag fick dem körde iväg tank, kuts plus dekaler till lackaren (Håkan Lindberg) förra fredagen för att vinna tid. Han kände med händerna och verkade nöjd med min slipning av kutsen och tenning av tanken, puh. Det var länge sedan jag slipade såna här svåra former. Men på träbåten är det ju en hel del träning i att slipa så att det turar åas. Typ 200 st slippapper varje vår.

IMG_3520.JPG

IMG_3527.JPG

I övrigt så har jag beställt en grövre kedja. En DID 530 ZVM blev det. Den skickades från Tyskland idag torsdag. Så när jag har fått hem och nitat på denna så ska jag ta lite bilder på nya navet/hjulet/bakbromsen när allt sitter på hojen.

Vad gäller garantireparationen på växellådan så har jag inte hört ngt, nu var det mer än två veckor sedan jag ringde sist. Så jag ringer nog till USA igen nästa vecka, alltid bra att bevaka sina grejer så de inte åker bak i kön.

Annars är det full rulle på träbåten, våren i antågande.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Goda nyheter
Pratade med Baker ikväll, "transmission rebuilt and shipped". De har bytt ut 3 st drev och samtliga gafflar.
Ser mycket fram emot att få hem lådan, så att jag äntligen kan driftsätta och provstarta motorn efter vinterns ombyggnad av sprutet. Äntligen rör det på sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul att höra. Jäkligt segt annars att sitta och stampa på samma ställe hela tiden i väntan på att andra ska göra klart arbeten. :död
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Här händer det saker! Jag måste bjuda in mig själv på ett besök i garaget snarast!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Började återmontera den nyöversedda växellådan. När Baker återmonterade lådan tog de doc bort min modifiering av axialstyrningen av bottenstocken. Det är de tre kullriga insexskruvarna som tar i min Banditkopplingskorg. Problemet uppstår pga att Baker utnyttjar utrymmet mot originalopplingskorgen maximalt för att få in en så biffig trap door/kasettgavel som möjligt, den är 1" tjock. Bandit Machineworks konstruktörer å sin sida, utnyttjar utrymmet in mot originalgavel till max för att få in så stor koppling det bara går. Då blir det konflikt. Ganska vanligt med sånt här när man bygger motorer med HP-delar. Man får fixa lite. Jänkarna har ett uttryck för den här typen av motorer, alltså när man tar de bästa delarna från olika tillverkare och bygger en motor som man vill ha den, Frankenstein motor. Ganska passande uttryck...
IMG_3546.jpg

Så det var bara att återställa min gamla lösning, dvs ta bort planbrickan på axeln och svarva en tjockare bricka med försänkning, sedan likaledes försänka hålen i axialstödet som fixerar lagrets ytterbana. Sedan ersätta de tre kullriga insexsruvarna med tre stycken planförsänkta. Då vinner jag ca 5 mm och får två mm:s klarning till kopplingskorgen. Finns beskrivet i tråden för några år sedan.
IMG_3549.jpg

Sen var det bara att återmontera växellådskasetten i motorn.
IMG_3555.jpg

IMG_3557.jpg

IMG_3558.jpg

Efter att ha monterat och justerat in växelmekanismen till kulissrullen var det sedan bara att hänga dit och momentdra primärtransmissionen
IMG_3568.jpg

Sen var det dags att fotogentvätta, ATF-bada och stoppa i alla lamellerna/stålskivorna och på med tryckplatta, sedan justera in rätt fjädertryck. Banditkopplingen har ställbar fjäderförspänning.
IMG_3572.jpg

IMG_3573.jpg

Kul att höra. Jäkligt segt annars att sitta och stampa på samma ställe hela tiden i väntan på att andra ska göra klart arbeten. :död

Ja det är segt. Och nu har det inträffat som jag försöker undvika varje år. Delarna regnar in, men så sent på meksäsongen att jag måste jobba på träbåtens vårrustning och därmed inte hinner montera i samma takt som jag får delar. Som vanligt mao :D

Här händer det saker! Jag måste bjuda in mig själv på ett besök i garaget snarast!

Bara att ringa! Endera är jag i garaget eller nere på varvet. Snickrar nytt luckarrangemang till motorkappen på Vinö.
Pucken kör ut alla ekämnen i snickeriet och jag slöjdar som en bäver nere på varvet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Sen var det bara att montera på transkåpan, ställa in kopplingspelet, lufta ur hydraulkopplingen, justera transkedjespelet och återmontera växelpet och fotpinne.

Nu hade jag för första gången god nytta av inspektionsluckan i transkåpan som AnderssonTurbo gjorde åt mig. Nu kunde jag alltså lekande lätt dra runt motorn med hylsa på motoraxeln när jag justerade transkedjespänningen (isf att som tidigare, lägga i sexan och rucka bakhjulet). Mycket praktiskt och underlättande.

IMG_3574.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsatte med att montera bakhjulet med det nya navet. Ny bakpuppa vart det också.
Luftade och testade nya bakbromsen. Nitade på nya kedjan, justerade kedjespänningen och momentdrog bakhjulsaxeln. Allt verkar passa fint med nya navet, hjulet sitter mitt i centrum, kedjelinjen perfekt och allt löper.

Passade på att byta belägg och bromsvätska fram också, när jag ändå hade sprättat upp en flaska bromsvätska.

IMG_3583.jpg

IMG_3585.jpg

IMG_3586.jpg

IMG_3588.jpg

IMG_3590.jpg

Fortsatte sedan med att fylla växellådsolja samt montera skorstenarna.
Börjar närma sig provstart. Ska bli spännande att se hur det funkar med den nya spridarplaceringen och nya bränslepumpsregulatorn.

IMG_3591.jpg

IMG_3593.jpg

IMG_3596.jpg
 
Last edited:

Ratco

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Kista
Hoj
1990 Hd Sportster XLH
Jag har några frågor angående sadeln eller kutsen som du har. Har du förlängt din kuts bakom sätet?
Den jag funderar på att beställa från Hotwing, ser kortare ut på deras bilder. Var köpte du din kuts?:va:va:va
Eller finns eller fans det en längre verision. :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vackert så det tåras!
Tack. Ja det är vackert med mycket metall, det kan tåras för mig med ibland, men det är mer kopplat till penningaflödet :gnissla

Jag har några frågor angående sadeln eller kutsen som du har. Har du förlängt din kuts bakom sätet?
Den jag funderar på att beställa från Hotwing, ser kortare ut på deras bilder. Var köpte du din kuts?:va:va:va
Eller finns eller fans det en längre verision. :va

Den här Screamin Eagle-kutsen såldes av HD till Sportster 883-klassen i flattrack som var rätt stor fram till mitten på 90-talet. Mig veterligen körs dock inte den klassen längre. Det var en debutant/instegsklass i flattrack. Ej heller tillverkas denna kuts längre.
Som beskrivits tidigare i tråden var dessutom denna kuts alldeles för klent tillverkad. För lite glasfiberarmering vilket ledde till att de ofta sprack i gelcoaten upp igenom lacken, så även min. Det var därför jag förstärkte upp den invändigt med 6 lager epoxy och väv 2003, och nu senast inför omlack lade jag som synes ovan ytterligare 2 lager väv utvändigt. Så hittar du en sån här kuts idag är mitt råd att du gjuter av den istället.

Jag har inte förlängt den bara trimmat bort lite i bakkant, det gjorde jag 2003.
Det jag gillar med denna kuts är att den stammar från HD.s XR750-kutsar, dvs den ser inte så modern, bred och ankstjärtig ut som de andra kutsar som säljs idag av tex http://www.phillittleracing.com/,http://www.storzperf.com/, http://www.airtech-streamlining.com/ mfl.

Eftersom min kuts suttit på denna hoj sedan 1996 så tog även originalöverdraget slut för 2-3 år sedan. Så då fick en bekant sadelmakerska sy upp det överdrag jag använder nu. Överdraget sitter med tryckknappar på dessa kutsar vilket jag tycker är praktiskt. Bra att kunna ta av överdrag och foam när man tex kör på strippen eller tvättar hojen
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säger som min tidigare instruktör i säckpipa (vif Göran): Det är så vackert så man får tårna i ögonen:D
 

Ratco

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Kista
Hoj
1990 Hd Sportster XLH
Jag va först inne på att skaffa en Storz kuts, men den kostar skjortan och halva armen..
Det får nog bli en Hotwing kuts, den har samma typ av sadelöverdrag med tryckknappar som din.
Alla kutsar som finns att köpa (som jag sett) är lite korta tycker jag. Men jag får fixa det på nått sätt.
 

XR750

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
883 Sportster -06
Gillar din sportster jäkligt mycket. klockren. Har en själv och är intresserad av att få flat-track stuk på den. Passar på att låna din tråd och ställa lite frågor. Du är jävligt kunnig så tänkte passa på. Har inte läst i genom hela tråden så något kanske är svarat på.

Jag har själv tittat en del på tankar i stil med xr750n eller den avrundande CJ tanken som de moderna hojarna har. De flesta sptreetracker-byggena man sett har bytt. Varför behållde du din? Behålla delar av sportster-looken? Kan du rekommendera någon särskild tillverkare som du hört om till bra pris?

Tänkte lite på framgaffeln, skulle vilja få ner min med upside-down. storz gaffel är lite över min budget. Vet du något bra alternativ?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top