Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I torsdags kväll var det dags att provstarta. Körde som vanligt först 1 minut på 1200-1700 rpm. Sedan fick hon svalna till ljummen, sedan två minuter med samma varierande varvtal. Efter avsvalning en tredje session. Bra att inte ha igång en nymonterad motor för länge i stöten i början. Anliggningsytor som i väntan på olja bestämmer sig för att värma, hinner inte till medeltid då.

Inför uppstarten tog jag även tillfället i akt att koppla in och konfigurera min Innovate LM-2-logger.

LM-2:an verkade läsa alla parametrar ok, utom varvtalet som hade en del rippel. Har beställt en induktionstång till tändkablarna, hoppas den funkar bättre än att som nu köra en analogkanal från primärlindningen på en av spolarna.

Sista bilden:
Svetsade ihop en spräckt expansionskammare till några crosskompisar i garaget. Fick en kasse stift som tack för hjälpen.
Men vilka stift!:banana Perfekt! Allt som jag gillar fanns på etiketten! Antika kraftmaskiner, sjöhistoria och bögeri! :Bugar Måste köpa flera. Jag stängde reflexmässigt av TIG:n och ställde upp dem på svetsbänken och drog i mig allihop på en gång!:fyllisar
 

Bifogat

  • IMG_2113.jpg
    IMG_2113.jpg
    237.4 KB · Visningar: 184
  • IMG_2118.jpg
    IMG_2118.jpg
    242 KB · Visningar: 196
  • IMG_2121.jpg
    IMG_2121.jpg
    240.5 KB · Visningar: 193
  • IMG_2125.jpg
    IMG_2125.jpg
    241.3 KB · Visningar: 429
  • IMG_2126.jpg
    IMG_2126.jpg
    250 KB · Visningar: 218
  • IMG_2127.jpg
    IMG_2127.jpg
    249.6 KB · Visningar: 216
  • IMG_2128.jpg
    IMG_2128.jpg
    250.2 KB · Visningar: 200
  • IMG_2130.jpg
    IMG_2130.jpg
    235.8 KB · Visningar: 1,961
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis, både till provstarten och till vad som såg ut att vara en trevlig öl:tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
----
LM-2:an verkade läsa alla parametrar ok, utom varvtalet som hade en del rippel. Har beställt en induktionstång till tändkablarna, hoppas den funkar bättre än att som nu köra en analogkanal från primärlindningen på en av spolarna.
---

Ser kalas ut Jörgen:tummenupp, hoppas det funkar nu. När det gäller varvräknarsignalen kan det vara trixigt. Jag sätter tyvärr inte för stort hopp till induktionstången. Ifall ingången är väldigt högohmig plockar den upp allt möjligt och får varvtalsangivelsen att svänga helt okontrollerat.
Gör ett lågpassfilter så löser sig allt:) Jag har tidigare skrivit lite om detta.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3561512&postcount=8

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser kalas ut Jörgen:tummenupp, hoppas det funkar nu. När det gäller varvräknarsignalen kan det vara trixigt. Jag sätter tyvärr inte för stort hopp till induktionstången. Ifall ingången är väldigt högohmig plockar den upp allt möjligt och får varvtalsangivelsen att svänga helt okontrollerat.
Gör ett lågpassfilter så löser sig allt:) Jag har tidigare skrivit lite om detta.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3561512&postcount=8

/Ingvar

Tack! Ja jag tänkte ta det som ett tredje steg, med zenerdiod osv. Men jag tänkte prova induktionstången först, ty den är ju iaf ett steg bättre än att ta in signalen direkt. Med induktionstången får jag ju iaf en galvaniskt åtskild insignal. Det är samma typ an tång som de använder vid bromsbänkarna. Kostar inte mycket.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Snyggaste etiketten på systemet! jag köper den också, du måste testa deras ale också.. Godare tycker jag!


Skönt med uppstarten, har du fått veta något ang bänkning?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis, både till provstarten och till vad som såg ut att vara en trevlig öl:tummenupp

Tack! Ja nu gäller det bara att sy ihop en bänktid, transport osv. Ska ta tag i det på måndag.

Snyggaste etiketten på systemet! jag köper den också, du måste testa deras ale också.. Godare tycker jag!


Skönt med uppstarten, har du fått veta något ang bänkning?

I new it! :D Vad heter den?

Jag ringde proservice igår, skulle återkomma på måndag då det var lite lugnare. Hoppas jag kan få bänka före Jul.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Finns en GMC som ditt Amerikanska järn går in i .:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu håller jag tummarna på riktigt! Både att du får bänktid snart och att allt går bra. :tummenupp

Du lyckades få till jättefina bilder idag av nån anledning. Kan det vara alkoholet? :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns en GMC som ditt Amerikanska järn går in i .:tummenupp

Tack! Det vore ju guld! Jag ska se vilka datum och tider som är möjliga, sedan kollar jag med Larsson och dig mfl för att se om vi kan matcha ihop ngt.

Nu håller jag tummarna på riktigt! Både att du får bänktid snart och att allt går bra. :tummenupp

Du lyckades få till jättefina bilder idag av nån anledning. Kan det vara alkoholet? :D
Tack!
Det är det säkert, allt blev plötsligt kristallklart :D
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jörgen Karlsson skrev:
I new it! :D Vad heter den?

Jag ringde proservice igår, skulle återkomma på måndag då det var lite lugnare. Hoppas jag kan få bänka före Jul.

Liberty Ale som sagt, säg till när det är dags så ska jag försöka komma loss! Så firar vi med liberty ale sen! :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Liberty Ale som sagt, säg till när det är dags så ska jag försöka komma loss! Så firar vi med liberty ale sen! :yoparty

Ska ringa när jag vet. Vore ju nice om även den tredje filmen i ordningen kom att göras av dig! Liberty Ale låter ju lovande!
Då kan jag blunda och tänka på Liberty-motorena medans det knastrar av kolsyra i svalget.

Har en CD med ljudspår från en mahognyracer "Red Arrow" med dubbla Liberty V-12 som vi kan plocka fram för kvällen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_L-12

Perfekt i Sandhamn!
[YOUTUBE-ID]JXS3GBRX1Ys[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]dU0X461IPCw&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Våldsporr på hög nivå det där Jörgen. Tror jag kommer få gå i duschen en gång till idag.

Vill ha! :yoparty
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ska ringa när jag vet. Vore ju nice om även den tredje filmen i ordningen kom att göras av dig! Liberty Ale låter ju lovande!
Då kan jag blunda och tänka på Liberty-motorena medans det knastrar av kolsyra i svalget.

Har en CD med ljudspår från en mahognyracer "Red Arrow" med dubbla Liberty V-12 som vi kan plocka fram för kvällen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_L-12

Perfekt i Sandhamn!
Undra hur långt en pingisboll skulle flyga om man pillade i en före start? :banana
Bara att ringa, kan inte lova nått men hoppas det går att lösa!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Liberty Ale som sagt, säg till när det är dags så ska jag försöka komma loss! Så firar vi med liberty ale sen! :yoparty

Har bokad bänkningstid på tisdag. Har tagit ledigt från jobbet. Skulle få låna en kollegas skåpbil, men nu vart han tvungen att fara till Gotland med den bilen på tisdag. Så nu är det lite oklart med transportresurser från garaget till Proservice. Har en dialog med Larzon samt Pucken som båda har skåpbilar. Men det ska ju funka med deras jobb också. Håller tummarna. Kan du hänga på och filma vore det ju grejt, själv brukar jag få svårt att hinna med det samtidigt som det ska bänkas.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Har bokad bänkningstid på tisdag. Har tagit ledigt från jobbet. Skulle få låna en kollegas skåpbil, men nu vart han tvungen att fara till Gotland med den bilen på tisdag. Så nu är det lite oklart med transportresurser från garaget till Proservice. Har en dialog med Larzon samt Pucken som båda har skåpbilar. Men det ska ju funka med deras jobb också. Håller tummarna. Kan du hänga på och filma vore det ju grejt, själv brukar jag få svårt att hinna med det samtidigt som det ska bänkas.

Herr Larzons bil kommer finnas på Reimersholme från sju på Tisdagmorgon till ditt förfogande hela dagen !
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Har bokad bänkningstid på tisdag. Har tagit ledigt från jobbet. Skulle få låna en kollegas skåpbil, men nu vart han tvungen att fara till Gotland med den bilen på tisdag. Så nu är det lite oklart med transportresurser från garaget till Proservice. Har en dialog med Larzon samt Pucken som båda har skåpbilar. Men det ska ju funka med deras jobb också. Håller tummarna. Kan du hänga på och filma vore det ju grejt, själv brukar jag få svårt att hinna med det samtidigt som det ska bänkas.

Typiskt, har massa redovisningar på Onsdag så just tisdag funkar inte alls :huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det börjar närma sig. :)

JA det vore grymt skönt om ringarna satte sig under denna hårdare inkörning i bänken och att vi sedan kan grovmappa dessa kammar på främst wot. Isf kan jag under mellandagarna använda tiden till att skifta till Redshift 615-kammarna, så att jag kan boka tid för bänkning och wot-mappning av dessa under januari. Så att jag sedan kan utvärdera vilken av mina tre kamuppsättningar jag gillar bäst. Sedan montera dessa i motorn och finmappa i bänken så att hojen är klar för sommaren. Blir mycket bänkkostnad, men lika bra att köra på så jag inte tappar fart.

Typiskt, har massa redovisningar på Onsdag så just tisdag funkar inte alls :huvet

Ok, det förstå jag, brukar ju vara full muff i plugget inför jullovet.
Ja det är bängligt att bänka iom att det oftast bara är möjligt under arbetstid. Jag måste oftast ta ledigt en heldag från jobbet varje gång det ska bänkas. Pga detta måste jag dessutom ofta lasta upp och av hojen själv vilket nu är tjorvigt i halka och snö. De flesta kompisar är ju på jobbet eller i skolan. Mest jobbigt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Filma det du kan själv Jörgen, eller anlita någon annan kamerapilot.

I absolut värsta fall, ställ upp en kamera stationärt och filma spektaklet.

Den här gången hoppas jag att allt lirar som det ska, så att du får börja på det tidsödande finliret sen.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top