Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag vägde henne därför ikväll. 210 kg fulltankad. Varav 114 kg på bakhjulet.
Det är en ganska hyfsad bantningskur. Jag vet inte vad din årsmodell har som originaltjänstevikt. Men för en XL883R av årets modell så uppger H-D 251kg (och samma för en 1200).

Min nuvarande hoj har en tjänstevikt på 255kg. Det är aldrig bra med hojar som väger mer än en H-D. :huvet


Edit: Någon som ser släktskapet? :tungan
xl883r_003.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
haha, får jag inte ens ett lycka till?:hihi
du vet, sån där man burnar satan och låter däcket greppa lite lagom så att framhjulet lyfter fastän att man fortsätter burna och drar iväg:yoparty
äh, det man inte kan kan man lära sig:tungan
gör du så, ser fram emot att se hojen på vägarna i sommar:tummenupp

Jodå! Lycka till!!!

Aha då vet jag! :tummenupp. Jag brukar inte värma däcket innan jag startar ty på vanliga gathojar utan wheelibar eller långsving så är det helt onödigt. Det klättrar upp på bakhjulet hellre än att det spinner med vanliga gathojar, om man är bra på att dosera ut kraften i starten iaf.

Men om det blir en videosnutt med lite körning så kan jag ju förstås värma däcket lite för kameran. Det var lite därför jag behöll de här gamla offroaddäcken på (trots att hjulen var av i vintras) kan jag erkänna.


Ja jag får skaffa mig ngt härke att träna på. Den här hojen ger lätt lite väl stor summa lärpengar om man slår runt.

Du verkar ju dock ha balanssinne nog för att lära dig det mesta!

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är en ganska hyfsad bantningskur. Jag vet inte vad din årsmodell har som originaltjänstevikt. Men för en XL883R av årets modell så uppger H-D 251kg (och samma för en 1200).

Min nuvarande hoj har en tjänstevikt på 255kg. Det är aldrig bra med hojar som väger mer än en H-D. :huvet


Edit: Någon som ser släktskapet? :tungan

Hej!

Jo originaltjänstevikten på denna XLH1200 1993 var när den såldes 220 kg. En modern sportster med gummiupphängd snurra, som du visade på din bild, väger 245 kg.

Med gamla 1200-snurran vägde min hoj 204 kg fulltankad när jag vägde den i höstas. Så den större motorn plus 6-växlad låda minus mina lättningar (alusving, mitt alukedjeskydd, alumomentstag samt övriga lättningar jag gjorde denna vinter) gav alltså en differens på 6 kg i total viktökning. Jag hade hoppast på mindre. :gnissla

Nåväl, jag känner mig rätt sladdrig med mina nuvarande 92 kg så jag kan ju åta mig att försöka stå för för några kg bantning jag med! :hihi .87 kg är nog min trivselvikt egentligen. Jag är ju 187.

Du får väl ta och lätta din hoj du med! :tungan Tar man bort ev centralstöd samt byter ut originalavgassystemet i kromat kolstål så brukar ge nästan 10-15 kg på en smäll om vi pratar om traditionellt byggda hojar som din och min!
(För det är väl din GSX 1400 du menar?)

Mvh
Jörgen
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
[/sDu får väl ta och lätta din hoj du med! :tungan Tar man bort ev centralstöd samt byter ut originalavgassystemet i kromat kolstål så brukar ge nästan 10-15 kg på en smäll om vi pratar om traditionellt byggda hojar som din och min!
(För det är väl din GSX 1400 du menar?)

Jag försöker ju sälja den. Då känns det lite onödigt att ta fram vinkelslipen. :tummenupp

Mjo, centralstöd har den. Och man ska tydligen kunna vinna en hel del kilon på att byta ut det inte allt för smidiga originalavgassystemet mot något helsystem av trevligt material. Men smakar det så kostar det...

Jag kan ju iaf säga att fullpackad så var den lite smått otymplig att köra. :gnissla
gsx1402.jpg
 

njelger

Guest
Jag gillar SR, det vet du! :)
Jag har haft en SR 500 som jag byggde om och trimmade till busstil för en massa år sedan!

Tycker det är så fint ljud i de där tvåventilarna!

/J

vist vet jag det. annars hade jag aldrig vågat visa den i tråden :D
du få tipsa mig om trim.
nu när jag har rd350 gaffel = bättre bromsar kan jag behöva mer drag :tuttar
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Fan jörgen.. Såg dig glida förbi skogis runt sisådär 22.30.. (Nää.. jag får egentligen inte vara uppe så sent för mamma, so please don't tell her!!)

Var ju ett gäng hojjar kvar.. du kunde ha stannat lite... :7peta

En stilla undran om din hoj. Hur skjussar man på den?
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Bygget är så vackert att man glömmer bort att jobba!:näsblod
Mectec är ju lokala firman här i Kalix. Kjell-Anders har faktiskt bänkat min GSX 1400!
Den är dock lättare än Esquire's, konstigt dyrt avgassystem och borttappat centralstöd, men det gör inte så mycket då jag är tyngre!:D
Skall bli kul att se vad bänkningen ger på din.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag försöker ju sälja den. Då känns det lite onödigt att ta fram vinkelslipen. :tummenupp

Mjo, centralstöd har den. Och man ska tydligen kunna vinna en hel del kilon på att byta ut det inte allt för smidiga originalavgassystemet mot något helsystem av trevligt material. Men smakar det så kostar det...

Jag kan ju iaf säga att fullpackad så var den lite smått otymplig att köra. :gnissla

Oj, det var ingen dålig packning! :)

/J

vist vet jag det. annars hade jag aldrig vågat visa den i tråden :D
du få tipsa mig om trim.
nu när jag har rd350 gaffel = bättre bromsar kan jag behöva mer drag :tuttar

Jag hade en högkompkolv från Wiseco samt en isracing kam från MegaCycle Cams i den. Samt lite lätt portad topp och ett cylindrisk K&N-filter modell flattrack, har jag för mig.

Mvh
J

Fan jörgen.. Såg dig glida förbi skogis runt sisådär 22.30.. (Nää.. jag får egentligen inte vara uppe så sent för mamma, so please don't tell her!!)

Var ju ett gäng hojjar kvar.. du kunde ha stannat lite... :7peta

En stilla undran om din hoj. Hur skjussar man på den?

:hihi Jag hade just startat hojen så jag körde förbi Donken också. Min tanke var att ta första stoppet ute vid Tyresö om det nu var ngn där. Men där var ju emelletrid tomt, så då återvände jag till Skogis och då var där tomt. Då återvände jag till Donken och då var där..... tomt! :hihi
Jag missade alltihop precis som vanligt! :)

Så jag gled runt lite själv, det var skönt med lite sval luft efter den heta dagen.

Skjutsa? :va :hihi

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bygget är så vackert att man glömmer bort att jobba!:näsblod
Mectec är ju lokala firman här i Kalix. Kjell-Anders har faktiskt bänkat min GSX 1400!
Den är dock lättare än Esquire's, konstigt dyrt avgassystem och borttappat centralstöd, men det gör inte så mycket då jag är tyngre!:D
Skall bli kul att se vad bänkningen ger på din.

Jo jag har pratat en del med KjellAnders. Han och Mectec imponerar.
Det är dock bla han som förespråkar bensinpump på min 48:a. Jag hoppas att han inte har rätt om detta. Pumpen han säljer är en riktig klump, inget som passar på en sportster :näsblod.

Ja jag har sett din bänkning, den var imponerande måste jag säga!

Vi får se vad min ger. Som den är nu känns det som ett par hk över 100 på bakhjulet men mycket mer vrid och lågvarvskraft än tidigare. Det nuvarande angassystemet är ju rätt trångt, inte minst när jag nu kör med täta lock. Sedan står varvstoppet redan på 6000. Men vi får se hur många hk JörgenB på Supertwin hittar idag som sagt! :)
Jag ska rapportera!

Mvh
Jörgen
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jo jag har pratat en del med KjellAnders. Han och Mectec imponerar.
Det är dock bla han som förespråkar bensinpump på min 48:a. Jag hoppas att han inte har rätt om detta. Pumpen han säljer är en riktig klump, inget som passar på en sportster :näsblod.

Ja jag har sett din bänkning, den var imponerande måste jag säga!

Vi får se vad min ger. Som den är nu känns det som ett par hk över 100 på bakhjulet men mycket mer vrid och lågvarvskraft än tidigare. Det nuvarande angassystemet är ju rätt trångt, inte minst när jag nu kör med täta lock. Sedan står varvstoppet redan på 6000. Men vi får se hur många hk JörgenB på Supertwin hittar idag som sagt! :)
Jag ska rapportera!

Mvh
Jörgen

MecTec:s bänk är definitivit ingen ljugarbänk. Bänken hos Marklund visar ca 8-10hk mer tex.
Så egentligen säger ju inte siffrorna SÅ mycket men väl formen på kurvorna.
Mina fina siffror KAN bero på att jag har lättare kamaxlar... lite mindre gods på nockarnas baksida.:rolleyes:
Har hört att vissa här på SH lättar toppar också. Det blir lixom större hål i dem och hål väger ju som bekant rätt lite.
Ev kanske om ekonomin tillåter så blir det större hål till vintern. Inte lika stora som på din best men så har jag inte dasslock till ventiler heller!:D
Skall som sagt bli väldigt kul att se på skönhetens "dolda" kurvor.

Hmmm... det där blev ju skönheten och odjuret i en och samma maskin... sjysst jobbat!:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har hört tvärtom jag, att Mectecs visar mer än Hennings samt Supertwins bänkar. :hihi :tungan
Närå, det var en bufflig mupp med kompressor-HD som sa så. "Du ska inte bänka hos Supertwin, du ska bänka hos Mectec för den visar mer!" Vilket flarn! :hihi

Motospeeds bänk vet jag iaf visade mer än Hennings samt Supertwin. Men det är ju så beroned av hur hojen sätts upp i bänken, hur varmt det är i lokalen, hur hjulet trycks mot rullen, kedjans spä'nning och skick, luftryck i bakhjulet osv. Jag är mest ute efter möjligheten att optimera motorn när jag bänkar, dvs att åka därifrån med mer vrid/fyllnadagrad än när jag kom sas. Därför är det meningslöst för mig att bänka hojen på utomhusjippon, ty då mäter man ju bara effekten, man justerar inget.

Tackl! Ja, jag ska lägga upp kurvorna! Bra att du påminde mig, höll på att glömma att ta med en diskett till bänken. Nu måste jag åka!

Mvh
/J


MecTec:s bänk är definitivit ingen ljugarbänk. Bänken hos Marklund visar ca 8-10hk mer tex.
Så egentligen säger ju inte siffrorna SÅ mycket men väl formen på kurvorna.
Mina fina siffror KAN bero på att jag har lättare kamaxlar... lite mindre gods på nockarnas baksida.:rolleyes:
Har hört att vissa här på SH lättar toppar också. Det blir lixom större hål i dem och hål väger ju som bekant rätt lite.
Ev kanske om ekonomin tillåter så blir det större hål till vintern. Inte lika stora som på din best men så har jag inte dasslock till ventiler heller!:D
Skall som sagt bli väldigt kul att se på skönhetens "dolda" kurvor.

Hmmm... det där blev ju skönheten och odjuret i en och samma maskin... sjysst jobbat!:yoparty
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jodå! Lycka till!!!

Aha då vet jag! :tummenupp. Jag brukar inte värma däcket innan jag startar ty på vanliga gathojar utan wheelibar eller långsving så är det helt onödigt. Det klättrar upp på bakhjulet hellre än att det spinner med vanliga gathojar, om man är bra på att dosera ut kraften i starten iaf.

Men om det blir en videosnutt med lite körning så kan jag ju förstås värma däcket lite för kameran. Det var lite därför jag behöll de här gamla offroaddäcken på (trots att hjulen var av i vintras) kan jag erkänna.


Ja jag får skaffa mig ngt härke att träna på. Den här hojen ger lätt lite väl stor summa lärpengar om man slår runt.

Du verkar ju dock ha balanssinne nog för att lära dig det mesta!

/J

tackar!:yoparty :tungan
haha, menade inte att vara sån:) tänkte mest att det nog var välbehövligt om jag nu ska försöka spöa ditt monster:hihi
onödigt ja, men inte desto mindre coolt:gnissla
låter trevligt, det ser jag fram emot:tummenupp
haha, balanssinne kanske, men hojen lämnar väl en del att önska... jaja, vi får väl se, lycka till i fortsättningen iallafall;)
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Nu kommer det lite bilder från bänkningen hos Jörgen B på Supertwin! Som mest luskades det fram 126,76hk och strax över 162nm på bakosten! :yoparty Detta med 185 mainjet och öppen ljuddämparände, med sluten ände blev det 125,88hk. Tyvär fick vi inte med oss vridkurvan och inte heller kurvan med 126,76hk, men jag lyckades i alla fall ta en bild på 126,76 kurvan. Den gick som ett as i alla fall :D

Film kommer senare, just nu är redigeringsdatorn kajk :huvet

Resten av snacket för Jörgen sköta.
 

Bifogat

  • HD99.jpg
    HD99.jpg
    99 KB · Visningar: 114
  • HD10.jpg
    HD10.jpg
    78.6 KB · Visningar: 673
  • Hd55.jpg
    Hd55.jpg
    118.3 KB · Visningar: 186
  • Hd44.jpg
    Hd44.jpg
    130.2 KB · Visningar: 237
  • HD22.jpg
    HD22.jpg
    124.3 KB · Visningar: 211
  • Hd33.jpg
    Hd33.jpg
    133.8 KB · Visningar: 2,251
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Och så de sista, den obligatoriska babe-kaldendern fanns även i den här verkstaden :D

Custombygget på bilderna är ganska så brutalt, 2,2L med ca 240nm på slangen :tuttar
 

Bifogat

  • Hd66.jpg
    Hd66.jpg
    106.2 KB · Visningar: 286
  • Hd77.jpg
    Hd77.jpg
    120.7 KB · Visningar: 169
  • Hd88.jpg
    Hd88.jpg
    123.6 KB · Visningar: 251
  • Hd1.jpg
    Hd1.jpg
    116.7 KB · Visningar: 270
Last edited:

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Tack!
Ja jag tror att jag såg dig plira på hojen. Om det var var du så tittade du även när jag åkte. Hade jag haft varm olja och motor så hade jag dragit för dig när jag for, men eftersom den var kall så blev det en lugn tråkig losskastning. Men men, det får bli nästa gång kanske!

/J

Hehe jo det var ja :) Jo, nästa gång får du varmköra lite innan, så man kan få dig gasa!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu kommer det lite bilder från bänkningen hos Jörgen B på Supertwin! Som mest luskades det fram 126,76hk och strax över 162nm på bakosten! :yoparty Detta med 185 mainjet och öppen ljuddämparände, med sluten ände blev det 125,88hk. Tyvär fick vi inte med oss vridkurvan och inte heller kurvan med 126,76hk, men jag lyckades i alla fall ta en bild på 126,76 kurvan. Den gick som ett as i alla fall :D

Film kommer senare, just nu är redigeringsdatorn kajk :huvet

Resten av snacket för Jörgen sköta.

Tack för allt tålmodigt dokumenterande och sällskap idag!! Du är ett verkligt hygglo! :krama
...eller smyg-HD-frälst! :tungan

/J
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top