Bygge baserat på en Yamaha RD250

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
En rd 350 borde vara lätt att få tag på? dräller väl al sånna beg. Kanske lite dyrt att köpa en komplett hoj, men borde gå att få nån i taskigt skick för 7-9k? sen kan du ju plocka massa andra delar också om de skulle behövas.
När jag byggde min rgv köpte jag mycket delar från england. Här har du några jättebra sidor du kan hålla koll på och söka delar och inspiration.

http://www.tyga-performance.com/site/index.php

http://www.thetuningworks.co.uk/

Tack för tipsen! RD 350 känns som det borde vara en rolig motor. Har du nån aning om det är samma motor fästen som på RD 250? I så fall passar den ju direkt =)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Kul bygge! :tummenupp

Fast tankmaterialet är ju helcrazy! :gnissla

Skulle du inte kunna ragga fram lite tunnplåt?
Svetsa verkar du ju i alla fall var fena på! :D

Har du tänkt att regga den för gatkörning?

Ursprungsramen var väl 'för länge sedan skrotad'?

Då vore det kanske bra att skaffa motordonator med papper?
Två flugor i en smäll! Jag skulle nog satsa på RD350.
Rolig, udda och mycket pulver! :yoparty

Fast kolla att fungerande tändbox följer med.
Pajjar med tiden och är visst värd sin vikt i guld....(eller kanske domex? :D)

/e
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Då vore det kanske bra att skaffa motordonator med papper?
Två flugor i en smäll! Jag skulle nog satsa på RD350.
Rolig, udda och mycket pulver! :yoparty

Fast kolla att fungerande tändbox följer med.
Pajjar med tiden och är visst värd sin vikt i guld....(eller kanske domex? :D)

/e


Haha sant! Ett bonnetips på rd-350 är ju annars en klämma på cdi´n. Typ tving eller svetstång så funkar dom igen :tummenupp var väl nå kännt glapp i dessa ..
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Kul bygge! :tummenupp

Fast tankmaterialet är ju helcrazy! :gnissla

Skulle du inte kunna ragga fram lite tunnplåt?
Svetsa verkar du ju i alla fall var fena på! :D

Har du tänkt att regga den för gatkörning?

Ursprungsramen var väl 'för länge sedan skrotad'?

Då vore det kanske bra att skaffa motordonator med papper?
Två flugor i en smäll! Jag skulle nog satsa på RD350.
Rolig, udda och mycket pulver! :yoparty

Fast kolla att fungerande tändbox följer med.
Pajjar med tiden och är visst värd sin vikt i guld....(eller kanske domex? :D)

/e

Plåtvalet föll sej helt enkelt på att de var den spillplåt som fanns på jobbet och jag ville börja bygga på nått så de fick bli en tank till RD-ramen å om jag lyckades med det så blev det fortsatt bygge. =)

Jag vill försöka regga in den men vet inte riktigt vilket sätt som blir bäst, tänkte skaffa mej SFROboken så kanske man får lite klarhet. Men kanske finns nån här som har koll? Har 3 alternativ som det känns:

1. Regga den som entusiastbygge.
Men då ska man väl visa upp alla svetsar samt materialval, hur blir det då om ramen till stor del redan är en fabriksram, då måste ja väl kunna bevisa det?

2. YZ-ramen är Enduroreggad.
Om jag plockar styrhuvud och papper från den, är det till nån hjälp?

3. Plocka papper från motordonationshojjen å regga som ombyggt fordon.
Kommer alltid få problemet med att kunna påvisa materialval och svetsar som det känns?


Men RD350 ska jag hålla utkik efter, synd bara om tändboxen vill krångla. Vill ju helst ha en så problemfri motor som möjligt som bara fungerar =)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Plåtvalet föll sej helt enkelt på att de var den spillplåt som fanns på jobbet.
Ok! Tur att du inte var bagare, tank i vetedeg hade varit...speciellt. :)
(Sorry, det var nog lite taskigt? :4skrika)




Har 3 alternativ som det känns:

1. Regga den som entusiastbygge.
Men då ska man väl visa upp alla svetsar samt materialval, hur blir det då om ramen till stor del redan är en fabriksram, då måste ja väl kunna bevisa det?
Går icke, SFRO vill (i princip) att du skall börja från noll och bara använda sömlösa hydraulrör av viss dimension. Att göra ett halvfabrikat går icke för sig. Tyvärr.


2. YZ-ramen är Enduroreggad.
Om jag plockar styrhuvud och papper från den, är det till nån hjälp?
Då får du sedan registreringsbesiktiga den som ombyggt fordon,
Jag vet inte hur det funkar med enduroreggade hojar. :va
Dock blir ombyggnaden så pass omfattande att den ändå
hamnar under SFRO´s paraply med problem enligt ovan.

3. Plocka papper från motordonationshojjen å regga som ombyggt fordon.
Kommer alltid få problemet med att kunna påvisa materialval och svetsar som det känns?
Det absolut enklaste och snabbaste är att ta hela ramen från donatorn,
då stämmer ramnummer och allt.
Sedan moddar du den lika du gjort med 250-ramen.
Då kan du dessutom korrigera eventuellt misstag och feltänk! :tummenupp

Sedan om du inte moddat allt för übermycket kan du kanske få den igenom
besiktningen med ett 'jag har bara bytt tank, plast och lite annat krimskrams! :tummenupp
I värsta fall en regbesiktning som modifierat fordon med utbytt gaffel och sving.
Fortfarande sjuk mycket mindre jobb än i alt 1 och 2.


Men RD350 ska jag hålla utkik efter, synd bara om tändboxen vill krångla. Vill ju helst ha en så problemfri motor som möjligt som bara fungerar =)

Alla 20 år gamla hojar har sina standardfel.
Man kommer aldrig undan! :huvet

/e
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Haha där sa du nått, ska nog ta å baka in tanken i pepparkaksdeg så här till jul! :hihi

Registrering blir alltså ganska svårt om inte omöjligt med den här ramen. Men dom modifieringar jag gjort än så länge går ju på ett kick att göra på en annan ram om man vill. Tanken sitter i originalfästen på rd-ramen. Sparar jiggen för placering av fästen osv.

Aja forsätter bygga på den här ramen ändå tills den är klar, blir det en hojj som är skön att köra och man är nöjd med så är det värt att göra ordentligt från första början sen och som sagt "korrigera eventuellt misstag och feltänk" =)

Tackar så mycket för infon :tummenupp
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tack för tipsen! RD 350 känns som det borde vara en rolig motor. Har du nån aning om det är samma motor fästen som på RD 250? I så fall passar den ju direkt =)

Skulle tro den första vattenkylda motorn passar. RD 350 pre-YPVS från 81-82 menar jag då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår inte riktigt designen på sadel och bränsletanken? Hela hojen utstrålar off-road men inte bränsletanken? Varför inte köra offroad-stuket rakt av? Vore coolt med retro-stuk också.

Typ bullig bränsletank och sadel från en gammal XT500.

Jag har en TDR250-motor över, samma som TZR250 men inte lika tätstegad växellåda.

Varför hålla på med SFRO? Jag tror att det bara är att åka och besikta den sedan den är klar och försöka se ut som en lycklig idiot. RD250/350 var ju iofs vanliga en gång i tiden men jag tror inte besiktningsmännen är så petiga med ombyggnationen om allt ser ok ut och inte en massa bond-svetsar.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top