Bygga Volvo 740-pickup för mc

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena!

Har funderat på att svetsa på nån form av ställning på en bagagelucka från skroten. Tanken är att kunna köra en eller två hojar där på. På taket ställer vi famhjulen på ett tagräcke.

Har nån provat? Tips? Går det?

Såhär såg det ut en gång när vi provade utan bagagelucka. Tyvärr går hojen i bilens bakruta och det verkade kunna gå sönder efter lite skump.

Rudit: Wrongpole
 

Bifogat

  • ktm.jpg
    ktm.jpg
    88.6 KB · Visningar: 1,251
Last edited:

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
ser ut att kunna funka.
Kanske om ni bygger en ställning som går över rutan och ner i skuffen.

Tänk bara på maxlasten.
Och att tyngdpunkten hamnar högre upp. samt att bilen kanske blir baktung
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Eller köpa en 745a och kapa taket, bygga och täta till för 2sits fram?
745ans längd gör ju det perfa för 2hojjar... :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nån som har nån ide om hur man kan stabilisera bakluckan och eventuella tips på hur man fäster cyklarna så dom står säkert?
 

mickelin

Guest
Nån som har nån ide om hur man kan stabilisera bakluckan och eventuella tips på hur man fäster cyklarna så dom står säkert?

Gör en ram kring insidan av bakluckans öppning. Spänn hojarna ner mot ramen i framkant mot bakrutan. Borde funka...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Det går att bygga om till pickup, har sett någon byggtråd på nätet.. Men frågan är om det är värt besväret. Lär kosta både tid och pengar innan man fått igenom bygget ur besiktningen. Det enklaste och billigaste alternativet är nog att sälja volvon och köpa en skoda pickup. Skodan är billig, rymmer två hojar och är en riktig statusbil :näsblod

Visserligen ser ju hojen ut att stå rätt ok på bilden men det kan väl inte vara särskilt enkelt att lasta och lossa.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte för att vara sån men den lastningen ser inte helt optimal ut... inte nog med att cykeln hamnar en meter ovan bilen (höjdproblem vid låga broar och dylikt) så blir framskärmen ett vindfång.

Blir nog billigare och klart bättre att bara sätta ett släp på den tror jag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte för att vara sån men den lastningen ser inte helt optimal ut... inte nog med att cykeln hamnar en meter ovan bilen (höjdproblem vid låga broar och dylikt) så blir framskärmen ett vindfång.

Blir nog billigare och klart bättre att bara sätta ett släp på den tror jag.

Finns väl någon film på när någon som lastat MC på likartat sätt tappar den på en motorväg... :näsblod

men det är väl bara en fråga om att förankra tillräckligt så borde det fungera.:va
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har sett en del ombyggda personbilar på blocket till pickisar. Men att lasta sådär vetifan. Det kan juh inte vara lagligt för fem öre hehe. Surt att riskera böter varje gång man ska iväg och åka.

Själv letar jag billig pickup / skåpbil till våren och en ombyggd personbil vore perfa juh då man får lite mer komfort :tummenupp

typ som denna, http://www.blocket.se/vi/20476908.htm?ca=17_s


///Micke
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Varför inte skaffa en Skoda pickis istället?! Får ju en skaplig för en tia.. Har själv haft några, och det får plats 2 sporthojar på flaket. Om du nu måste åka 740 så finns det något som kallas släpvagn att fästa i dragkroken längst bak på bilen ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vill man ha ett kul projekt, har massor med tid och pengar och vill ha något som ingen annan har: Bygg om en vanlig bil.
Sunt förnuft: Köp en pickis :fakta

Har sett en del ombyggda personbilar på blocket till pickisar. Men att lasta sådär vetifan. Det kan juh inte vara lagligt för fem öre hehe. Surt att riskera böter varje gång man ska iväg och åka.

Själv letar jag billig pickup / skåpbil till våren och en ombyggd personbil vore perfa juh då man får lite mer komfort :tummenupp

typ som denna, http://www.blocket.se/vi/20476908.htm?ca=17_s


///Micke
Fast den var ju snuskigt dyr med tanke på skicket :va
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Vill man ha ett kul projekt, har massor med tid och pengar och vill ha något som ingen annan har: Bygg om en vanlig bil.
Sunt förnuft: Köp en pickis :fakta


Fast den var ju snuskigt dyr med tanke på skicket :va


Jo men det va juh inte menat som någat han skulle köpa utan bara visa hur det kan se ut :tummenupp

Undrar hur svårt det kan vara att göra ett sånt här bygge, 745:eek:r är juh inte direkt någon sällsyntbil i sverige haha


///Micke
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp på er fyrkantjärn. gör som ett cykelställ både i skuffen samt på räckena på taket..
en ramp så de går lätt o köra upp dom :D
ramen kan ni göra så de går o spänna/skruva fast i skuffen. bara o ta av luckan när de ska gasas.

olagligt vet jag inte varför. kan aldrig tänka mig de så länge inte maxvikten överskrids.

vindfång på skärmen,, samma lutning som vid hjulning nästan.. inga probs. :yoparty
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hej alla glada!

Tanken är att bilen ska funka som familjebil (för spermatruck (barnvagn) osv) samt hojpickis. Bor man i en stad vill man inte ha två bilar att parkera dyrt. Därför får det bli lite bök när sakerna väl ska användas.
Visst blir det bökigt men det är inte så många ggr/år man ska bygga om allt. Att jag inte vill ha dmo på släp är för att jag vill ha möjligheten att dra husvagnen och ta med två hojar samtidigt. sen har jag inte släp och vill helst vara oberoende. Ofta är släpen uthyrda fina helger på sommaren.

Paser har målat två fina bilder. Det röda är hjulen.

Ni som hade förslag på fästpunkter på huven får jättegärna komma med en egen skiss :)
 

Bifogat

  • bak2j.jpg
    bak2j.jpg
    16.8 KB · Visningar: 101

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Själv investerade jag precis i en fet cheva-van för att köra cyklarna i...man får dom för en spottstyver just nu då alla klagar på bensinförbrukningen. Jag kan dock glatt konstatera att den är soppasnålare än vad en gammal sur volvo 240 är och myyyycket bekvämare
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Själv investerade jag precis i en fet cheva-van för att köra cyklarna i...man får dom för en spottstyver just nu då alla klagar på bensinförbrukningen. Jag kan dock glatt konstatera att den är soppasnålare än vad en gammal sur volvo 240 är och myyyycket bekvämare

Haha jag måste ha hört det där hundra ggr nu:

-Nääfan, drar under litern fan, jag svär!!

Standard kommentar hos vanägare:tummenupp
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Haha jag måste ha hört det där hundra ggr nu:

-Nääfan, drar under litern fan, jag svär!!

Standard kommentar hos vanägare:tummenupp

Under litern är kanske att ta i...men omkring litern och gammel 240'n jag hade förut drock 1,5-2 liter milen.
Visst kan man få chevan att dra mycket mer oxå...men det är ju bara när man njuter av mullret från 350 motorn :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Under litern är kanske att ta i...men omkring litern och gammel 240'n jag hade förut drock 1,5-2 liter milen.
Visst kan man få chevan att dra mycket mer oxå...men det är ju bara när man njuter av mullret från 350 motorn :D

Dock finns det ju inget mer konfortabelt sätt att åka än i Chevavan.

Omkring litern, mja men de tycks dra lika mycket tomma som full lastade iaf:tummenupp
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Hej alla glada!

Tanken är att bilen ska funka som familjebil (för spermatruck (barnvagn) osv) samt hojpickis. Bor man i en stad vill man inte ha två bilar att parkera dyrt. Därför får det bli lite bök när sakerna väl ska användas.
Visst blir det bökigt men det är inte så många ggr/år man ska bygga om allt. Att jag inte vill ha dmo på släp är för att jag vill ha möjligheten att dra husvagnen och ta med två hojar samtidigt. sen har jag inte släp och vill helst vara oberoende. Ofta är släpen uthyrda fina helger på sommaren.

Paser har målat två fina bilder. Det röda är hjulen.

Ni som hade förslag på fästpunkter på huven får jättegärna komma med en egen skiss :)


Inte visste jag att Paser satt inne med sådana kunskaper :tummenupp Ta och skaffa ett par gasmasker med för antagligen så letar sig nog avgaserna in i kupèn, Körde en 240 en gång utan lucka å efter ett tag lukta de avgaser som satan.:)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vaffan, lägg av nu. Jag ska inte köpa en skoda, cheva van eller ta hojarna på släp. Isf hade jag ju inte startat den här tråden :6surkart

Jag vill däremot få en hint om hur man kan få bättre stabilitet när man lastar.

Är det bra att ha en stång mellan hojarna?
Den borde ju fördela sidokrafter på ett bra sätt. Iaf i min teori :D

Inte visste jag att Paser satt inne med sådana kunskaper :tummenupp Ta och skaffa ett par gasmasker med för antagligen så letar sig nog avgaserna in i kupèn, Körde en 240 en gång utan lucka å efter ett tag lukta de avgaser som satan.:)

Haha, men jag tänkte ju ha kvar luckan bak. Helst vill jag ha den tät oxå. Så det inte regnar in i den.

Då slipper det mögla där sen när man sätter på "rätt" lucka igen.

Paser har många sidor han ;)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top