Butik elcykel-kit

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Till ett elcykelprojekt letar jag efter vettig butik i EU. Vill hitta komplett kit snarare än lösa komponenter, med 750-1000 W navmotor. Butiker som säljer 250 W grejor går det ju tretton på dussinet, och aliexpress-noname-försäljare likaså. Men jag vill ha märkesgrejor (yeah, well), inte noname. Var har ni handlat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag förutsätter att du vet att allt över 250W är olagligt?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Till ett elcykelprojekt letar jag efter vettig butik i EU. Vill hitta komplett kit snarare än lösa komponenter, med 750-1000 W navmotor. Butiker som säljer 250 W grejor går det ju tretton på dussinet, och aliexpress-noname-försäljare likaså. Men jag vill ha märkesgrejor (yeah, well), inte noname. Var har ni handlat?
Jag har själv varit i samma tankar, dock så har det varje gång fallit på att det blir lika dyrt att köpa en lätt begagnad "märkes" elcykel.
Skall man bygga en med mera än 250W så kan det vara en fördel att använda av Bafangs motorer då man lätt får tag på ett "250W CE klistermärke"

OT: Hur kommer det sig att du har en Neumann U87a som avatar? (Värdens bästa mick enligt mig)
Jag förutsätter att du vet att allt över 250W är olagligt?
Jag skulle vilja veta hur elsparksföretagen klarar av att kringgå den regeln, de lär nämligen vara på 350W ... Jag har även sett några transportelcyklar på 450W till salu, men reglerna säger 250W!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag förutsätter att du vet att allt över 250W är olagligt?
Jadå.
Jag har själv varit i samma tankar, dock så har det varje gång fallit på att det blir lika dyrt att köpa en lätt begagnad "märkes" elcykel.
Jo, fast i praktiken förekommer inga lätt begagnade märkes elcyklar som motsvarar min kravbild. Annars hade jag nog också gått i den riktningen.
OT: Hur kommer det sig att du har en Neumann U87a som avatar? (Värdens bästa mick enligt mig)
För att mikrofoner är mina yrkesredskap sedan 30+ år. :)
Jag skulle vilja veta hur elsparksföretagen klarar av att kringgå den regeln, de lär nämligen vara på 350W ... Jag har även sett några transportelcyklar på 450W till salu, men reglerna säger 250W!
Jag skulle vilja veta hur elsparksföretagen klarar av att kringgå den regeln, de lär nämligen vara på 350W ... Jag har även sett några transportelcyklar på 450W till salu, men reglerna säger 250W!
Just den biten är inte så konstig faktiskt eftersom begränsningen är 250 W kontinuerligt/nominellt - och crestfaktorn är såvitt jag vet inte definierad. Det finns alltså utrymme att vara litet kreativ med tidskonstanterna (läs: toppeffekten).
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ja, dåså, det kan ju vara bra att vara medveten om sånt, så man inte lånar ut ett olagligt fordon till någon som riskerar att bli stoppade eller vara med i en olycka.

Vad du själv gör är upp till dig!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag förutsätter att du vet att allt över 250W är olagligt?
Fast här är det väl skillnad på "nominell" effekt och "max" effekt? Min frus godkända Crescent har 600W (eller något likartat) max, men ska bara ha 250W nominell och därför vara laglig.

Trampar jag satan i uppförsbacke och visar watt så står det också 600W, men max nån halv eller helminut åt gången.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Det är en watt meter inbyggd för att mäta hur mycket kraft cyklisten ger..

Har inget att göra med hur mycket motorn ger.

Do it yourself kit för att konvertera till elcykel.. No bueno... Riva hela bågen. Massor med effekt på grejer som inte är tänkt att handskas med det och ser ut som kriget 50.

Köp en riktig elcykel..............Snålo :p
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är en watt meter inbyggd för att mäta hur mycket kraft cyklisten ger..

Har inget att göra med hur mycket motorn ger.

Do it yourself kit för att konvertera till elcykel.. No bueno... Riva hela bågen. Massor med effekt på grejer som inte är tänkt att handskas med det och ser ut som kriget 50.

Köp en riktig elcykel..............Snålo :p
Riv hela bågen? Det tar nog inte mera än ett par tre timmar att skruva på ett kitt ...;)

Skruvar du på en sketen 250w hjälpmotor på en värsting downhill cykel, så tror jag med all säkerhet att det är en avsevärt bättre och säkrare lösning än att köpa en "riktig yong-tjong elcykel" från närmaste feltema. Ekonomisk lönsamt, knappast, men för en viss lösning/speciell cykel så fyller kittet säkert sin plats.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är en watt meter inbyggd för att mäta hur mycket kraft cyklisten ger..

Har inget att göra med hur mycket motorn ger.
Nu citerar du inte vad du svarar på, men mätaren på frugans elcykel visar inte alls hur mycket cyklisten ger utan vad elmotorn ger. Både enligt vad som står i manual och enligt praktisk användning sjunker över 25, går ner till 0 vid 27, oavsett hur hårt man trampar, blir lägre om man väljer mindre hjälp.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top