Bus på grus

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
asså man kan ju köra sporthoj fast det är blött :7peta man får kanske tvätta lite oftare men ändå. Köp en riktig cross istället och gasa runt på bana eller i skogen med istället för och köpa något som inte är bra i skogen eller på vägen :7peta

Cross och enduro medför en hel del praktiska problem. Både med transport, underhåll och lättillgänglighet. Köra hoj på kärra gör man bara när man kraschar. Och det är ju kul om man faktisk kan ta sig någonstans med hojen också, att åka på äventyr till grannkommunen lockar ju inte direkt.

Gathoj, i form av VTR1000F eller TL1000R, kommer att behållas. En slit-och-släng "dual sport" som kan tugga grusväg, men inte nödvändigtvis är kung på grus, känns lite som den ultimata kompromissen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Cross och enduro medför en hel del praktiska problem. Både med transport, underhåll och lättillgänglighet. Köra hoj på kärra gör man bara när man kraschar. Och det är ju kul om man faktisk kan ta sig någonstans med hojen också, att åka på äventyr till grannkommunen lockar ju inte direkt.

Gathoj, i form av VTR1000F eller TL1000R, kommer att behållas. En slit-och-släng "dual sport" som kan tugga grusväg, men inte nödvändigtvis är kung på grus, känns lite som den ultimata kompromissen.

Precis.
Jag har min Husqvarna WR125 som är LV reggad.
Funkar att köra de 1.6 milen in till stan och de roliga spåren.
Men det är inte kul :D
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ingen XT660 / 600, det är bland det dummaste du kan välja om du ska åka annat än asfalt/dåliga asfaltvägar.
XR650 är bra, men testa en KTM 625 SXC innan du köper en för KTM är bättre på allt!
KTM 690 är kanske över din budget, men en bra hoj.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Någon med praktisk erfarenhet av F650GS vore uppskattat. Dammsuger även Svenska BMW-klubben och avdrider.com. Det finns för mycket att välja på, som vanligt. :gnissla

Jag hade en 650 Dakar som första hoj. Körde Korea-Sthlm med den. Mycket bra hoj.
Jag valde mellan den och KTMs 640 Adventure. Valet föll på BMWn pga dels lite bättre komfort (=lite mer gatorienterad än KTMen) samt den låga försäkringspremien via IF.
 

Snowman89

Guest
Om du kan tänka dig att lägga mer pengar så rekomenderar jag verkligen en 690 Enduro.
Jag har en till salu också ifall du är sugen ;)

Jag har haft några XT660R och det går inte att jämföra 690 och XTn. XT'n känns otroligt tung samt trött i jämförelse med 690. En sak som kan vara bra att veta om du funderar på en XR 650 är att det är oljebyte var 100e mil.. Vilket kanske blir lite väl ofta om du vill skruva så lite som möjligt
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
1000mila service.. Grym hoj!!bmw g 650x chellenge 2.jpg Ligger lite dyrt beggad men Svåra att få tag i en 07 ca 45-48 Tusen, Väger som Ktm 690 Enduron ungefär! Rotax motorn samma som i F 650Gs.. Men lite mixad o trixad.. :tummenupp Jag har/ sitter i samma sits som du! Köpte en Drz 400s för grus o bus.Har oxå gat hoj 25-08-12_1603.jpg :banana TOOk Nöjd med denna men Han Körs Bara när solen skiner o Ny sopat på gatorna :D Å det vet vi ju alla att då kan man köra ca en månad i sverige :gnissla Så en grus hoj är ett måste, Många funderingar (som du) vad ska man ha?? En Stor Tenere hoj För längre grus resor? eller en liten lättare för lite skog o grus ex,, (Drz 400) Hua vilka ilands problem stackars oss :gråta Eller så köper man en Riktig Enduro hoj kanske Ktm 450 Husaberg 450. ja visst service men va f,, man byter olja o filter på 20min. o då har man en Bad hoj.. Och Hur Extremt mycket kör man igentligen?? ett par gr, veckan? eller en ordentlig Grus tur varje helg, då kanske man vill ha något lätt o som man Knappt klarar av :hihi Jag Sneglar lite Väl mycket på Nya Husaberga FE 450-FE 501.. HM... Nu Ska jag Tok spara.. Hua jag kommer att bli Mördad av Tant :död
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
En sak som kan vara bra att veta om du funderar på en XR 650 är att det är oljebyte var 100e mil.. Vilket kanske blir lite väl ofta om du vill skruva så lite som möjligt

Vad jag förstått är 100 mil mest om du tävlingskör hojen, typ som ökenräser eller enduro. Ska det bara fisköras på grusvägar och touras lite är 100 mil nog i överkant :) Står en del om detta på ADVRider vill jag minnas.

KLR650 är ju också en hoj i klass med DR650 som är helt vansinnigt populär i USA av någon anledning. Den kör du utan problem en hel massa varv runt jorden på.
 

Snowman89

Guest
Vad jag förstått är 100 mil mest om du tävlingskör hojen, typ som ökenräser eller enduro. Ska det bara fisköras på grusvägar och touras lite är 100 mil nog i överkant :) Står en del om detta på ADVRider vill jag minnas.
Aha okej. Jag tror jag läste det i en manual till en XR 650 så jag antog att det var de som gällde.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Aha okej. Jag tror jag läste det i en manual till en XR 650 så jag antog att det var de som gällde.

Jo du har helt rätt, det står så i manualen men den syftar vad jag vet på XRens "faktiska" användningsområde, som väl i princip var ökenracing när den kom :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
(Har en 625 sxc som inte körs och mest står i garaget, finns annons på S.H och Blocket som nyligen är insatta om det är intressant)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ingen tung stor blaffa till hoj, det kommer du ånga så fort det blir lite trångt, därav tycker jag dominator/cagiva och annat öken som är asstora går bra, xr650 är mycket bra alternativ. eller liknande modeller.
Kolla på modeller som har kylarvingar, inte kåpor, så förstår du.
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Eftersom att jag har hafft en Dakar och en vanlig F650 så lägger jag mig i. Du bör fundera på hur du vill använda hojen och vad som är viktigast.
Visst kan man säga att en XR650R, KTM625 eller motsvarande är "bättre" än en yamaha 660 eller en BMW F650GS, både yamahan och BMWn är slöare. Men om du har planer på att köra längre sträckor så är det helt andra premisser som gäller.

Jag hade en vanlig låg BMW F650GS på Nya Zealand, och jag hade en Dakar här hemma (som jag bland annat körde runt island på). Båda är hojjar som klarar mer terräng än man tror, de är dock ganska tunga, så om man måste lyfta/gräva loss den blir det jobbigt snabbt. Med andra ord, så länge du håller dig på någorlunda fast underlag, grus, sten o.s.v. så är det lugnt, men när du kommer ut i leran så vill man ha en lättare hoj.
Sen ska man inte tro att det är som att köra en endurohoj bara för att den tar sig fram i terräng, om man ska tävla eller vill köra fort så finns det betydligt lämpligare hojjar. På grusväg går det däremot fint att hålla bra tempo utan problem förståss.

De stora fördelarna med den hojjen är dels att det är en av de bekvämaste sadlar jag har suttit på, och dels så är förbrukningen riktigt låg, man kommer runt 30 mil på 11 liter vid normal inspirerad körning. Den klarar motorväg utan problem, toppar runt 175-180 mätarfart, det är väl inte så intressant i sig, däremot så kan man lätt kan ligga och criusa i 130-140, den går dock bäst runt 100, på 4k rpm.
Rent spontant så skulle jag säga att det är den hoj som helt orginal är bäst lämpad om man ska köra jorden runt.

När det gäller Yamaha 660 Tenere så har jag inte kört den, men jag antar att den är ganska lik BMWn på många sätt, ungefär samma vikt och ungefär samma effekt. Kåpor som skyddar och gör att man inte blir lika trött och kall när man kör långt.

Om man vill köra mer i skogen fast samtidigt inte vill skruva för mycket så är det väl bra att kolla på DRZ400, alternativt någon gammal mindre stånka typ TT/XT 350, XR400 eller liknande. Även en gammal XR600 kan ju vara rolig att glida runt med. Räkna dock inte med någon modern väghållning och effekt, så om man vill jaga tider eller nått finns det nog betydligt bättre hojjar.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag hade en 650 Dakar som första hoj.

Eftersom att jag har hafft en Dakar och en vanlig F650 så lägger jag mig i.

Tack för värdefull feedback.

"Dual sport"-modell, som gör sig bra på såväl närmsta grusväg men även kan erövra en kontinent, känns som den lämpliga kompromissen. Jag är novis på grus och en renodlad enduro/offroad-modell begränsar aktionsradien för mycket. Även om en XR650R vore en mycket brutalare maskin att puttra runt på, så är grushojen tänkt som ett komplement att kunna bruka vår/höst/dåligt väder. Eller rentav göra något så galet som att åka till jobbet, eller låta den stå ute en natt.

Gällande F650GS vad är era synpunkter på:
* Byggkvalitén. Modelle-serien är populär, men knappast problemfri. Hade ni något strul eller haveri?
* Servicekonstnader, BMW-verkstäder samt mek-vänligeheten för grundservice. Bara byta olja + filter på den verkar ju vara ett halvt projekt.
* Största anledningar att ni köpte en F650GS istället för japanskt/österrikiskt dito?
* Varför sålde ni? :)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tack för värdefull feedback.

.....Eller rentav göra något så galet som att åka till jobbet, eller låta den stå ute en natt......

Du kanske rent av blir riktigt 'wild and crazy' och provar någon väg som ligger bortanför det hippa MC- fiket också. :tungan:lol
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Du kanske rent av blir riktigt 'wild and crazy' och provar någon väg som ligger bortanför det hippa MC- fiket också. :tungan:lol

Rosenhill ger jag inte så mycket för, då det är på fel sida stan. Men visst är det så att sporthojen har en tendens att bara köras när solen skiner, planeterna står rätt och asfalten är bra.

Jag får bli din grus-padawan, så jag får lära mig alla guldklimparna i Stockholm. Det är ju dina åk-trådar som spätt på planerna på att äntligen ordna något att köra i grus/smuts med :fyllisar
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag får bli din grus-padawan, så jag får lära mig alla guldklimparna i Stockholm. Det är ju dina åk-trådar som spätt på planerna på att äntligen ordna något att köra i grus/smuts med :fyllisar

Välkommen då! GS650 duger fint för sån här körning. Fixa lite grövre däck bara. Nu på höstkanten när asfalten är blöt blir asfalten bara transportsträckor mellan grussträckorna i alla fall. Rediga grusdäck gör det hela roligare i höstblötan. På sommaren är det kul med lite slätare däck om man tourar.

Efter sju säsonger på sporthoj i Uppland och Sörmland så tycker jag att asfaltsnätet börjar kännas för grovmaskigt. Man har liksom åkt allting bra, så många gånger förut. Med grusmöjlighet också, så kan man göra så mycket mer. Försäkringar på dessa hojjar är dessutom nästan gratis
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gällande F650GS vad är era synpunkter på:
* Byggkvalitén. Modelle-serien är populär, men knappast problemfri. Hade ni något strul eller haveri?
* Servicekonstnader, BMW-verkstäder samt mek-vänligeheten för grundservice. Bara byta olja + filter på den verkar ju vara ett halvt projekt.
* Största anledningar att ni köpte en F650GS istället för japanskt/österrikiskt dito?
* Varför sålde ni? :)

Byggkvalitet är bra, jämfört med övriga hojjar i klassen, men självklart sämre än märkets dyrare hojjar. Det är en sk "instegsmodell" och de är prissatta för att vara överkomliga. Jag körde ändlösa tvättbrädor i Mongoliet, och det tog ut sin tribut på infästningen till bakramen (tung last + förare + tvättbräda är ingen bra kombo). Vid normal användning fanns det inga problem överhuvudtaget.

Det jag störde mig mest på med den var att det var besvärligt att komma åt batteriet (båda blinkers, sidokåpor och kåpor för tanken skulle väck)

Servicekostnader: Minns inte. Inte så blodigt iaf.

Köpte en 650 Dakar efter noggrann research. Transan gick bort (jag fick inte plats med benen i urgröpningarna), KTM 640 gick bort pga bristande komfort (sadel + vibrationer) samt dyr försäkring.

Sålde för att köpa större med mer krut i och som lämpade sig bättre att skjutsa på.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kör mycket grus med XT660. Sänkta fotpinnar, höjd sadel, LeoVince-slipon och progressiva fjädrar fram har gjort susen. Efter ett antal tusen mil grus börjar dock bakdämpen tröttna. Bör uppgraderas till något bättre. I övrigt så klart inte att jämföra med KTM-hojarna och liknande, men inköpskostnad, körekonomi och serviceintervaller väger upp en del. Och det är först vid riktigt knöligt eller mjukt underlag som vikten blir ett problem. och som alltid är det primärt den som håller i styret som bestämmer hur fort det går att köra. Tycker hojen är en helt ok kompromisshoj vad det gäller asfaltsjobbpendlingen och helggruslek.
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Gällande F650GS vad är era synpunkter på:
* Byggkvalitén. Modelle-serien är populär, men knappast problemfri. Hade ni något strul eller haveri?
* Servicekonstnader, BMW-verkstäder samt mek-vänligeheten för grundservice. Bara byta olja + filter på den verkar ju vara ett halvt projekt.
* Största anledningar att ni köpte en F650GS istället för japanskt/österrikiskt dito?
* Varför sålde ni? :)

Byggkvaliten kändes bra, jag har dock inte kört någon japan med någorlunda samma årsmodell, så lite svårt att jämföra. Jag fick problem med båda mina faktiskt, den på NZ stannade lite då och då, jag hann dock alldrig ta reda på vad det var för fel, en husbil satte stopp för mina fortsatta färder där nere, hojjen blev skrot.
Dakaren som jag köpte när jag kom hem hade jag också problem med, den bröt tändningen lite då och då, det berodde på metallspån i oljan. Dessa kom ifrån startmotorn, "frihjulet" eller vad det nu heter på svenska, på engelska heter den i alla fall sprag clutch. Det är för övrigt samma startmotor som sitter i både några av KTMs modeller och några av Aprilias modeller, jag har i efterhand googlat fram att KTM säljer de billigast.

Angåender service så är jag en såndär som slarvar lite, om jag hade bytt olja så hade jag tydligt sett att det var metallspån i den och kunnat göra nått åt det innan jag var påväg mot danmark för att hinna med färjan till Island...
När man ska skruva så är det endel plast att ta bort, om man är van vid en KTM eller valfri japansk endurohoj så är det lite extra jobb, men det är endå inget som tar lång tid egentligen, i alla fall inte om man läser på lite om vart grejjerna sitter. Det enda stället jag lämnade in den var på Island, och jag kommer inte riktigt ihåg priset heller.

Största anledningen till att jag köpte en sån på NZ var att det fanns en någorlunda billig, jag var van vid att köra BMW och trodde att den skulle vara bra som touringhoj. Jag insåg snabbt att jag hade helt rätt och när det var dags att skaffa nått liknande hemma så kände jag att jag nog inte hittar nån lämpligare modell förutom att en dakar skulle ha bättre markfrigång, och att sadeln var lite låg på den jag hade på NZ, men det var en extra låg sadel, så då fick det bli en Dakar här hemma.

Den jag hade på NZ gick det ju som det gick med, så motorn såldes till killen i sjukhussängen bredvid, han skulle bygga gocart av den. Största anledningarna till att jag sålde Dakaren var för det första att jag ville ha en lite större hoj för att kunna skjutsa dåvarande flickvännen med full packning, det gick att åka runt island med 2 pers och packning, men det var rätt trångt, så det hade varit bekvämare med en större hoj. Sen var det sådär i tiden eftersom att den endå behövde fixas, då sålde jag den billigt till en kompis som gillar att meka, sen skaffade jag en gammal R80GS i stället.

Jag antar att du redan har sett det, men http://www.f650.com/ är en bra sida med mycket information, t.o.m. mekanikern på island kollade efter uppdaterad information där lite då och då. I deras FAQ finns mycket som är bra om man får problem.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top