Gällande F650GS vad är era synpunkter på:
* Byggkvalitén. Modelle-serien är populär, men knappast problemfri. Hade ni något strul eller haveri?
* Servicekonstnader, BMW-verkstäder samt mek-vänligeheten för grundservice. Bara byta olja + filter på den verkar ju vara ett halvt projekt.
* Största anledningar att ni köpte en F650GS istället för japanskt/österrikiskt dito?
* Varför sålde ni?
Byggkvaliten kändes bra, jag har dock inte kört någon japan med någorlunda samma årsmodell, så lite svårt att jämföra. Jag fick problem med båda mina faktiskt, den på NZ stannade lite då och då, jag hann dock alldrig ta reda på vad det var för fel, en husbil satte stopp för mina fortsatta färder där nere, hojjen blev skrot.
Dakaren som jag köpte när jag kom hem hade jag också problem med, den bröt tändningen lite då och då, det berodde på metallspån i oljan. Dessa kom ifrån startmotorn, "frihjulet" eller vad det nu heter på svenska, på engelska heter den i alla fall sprag clutch. Det är för övrigt samma startmotor som sitter i både några av KTMs modeller och några av Aprilias modeller, jag har i efterhand googlat fram att KTM säljer de billigast.
Angåender service så är jag en såndär som slarvar lite, om jag hade bytt olja så hade jag tydligt sett att det var metallspån i den och kunnat göra nått åt det innan jag var påväg mot danmark för att hinna med färjan till Island...
När man ska skruva så är det endel plast att ta bort, om man är van vid en KTM eller valfri japansk endurohoj så är det lite extra jobb, men det är endå inget som tar lång tid egentligen, i alla fall inte om man läser på lite om vart grejjerna sitter. Det enda stället jag lämnade in den var på Island, och jag kommer inte riktigt ihåg priset heller.
Största anledningen till att jag köpte en sån på NZ var att det fanns en någorlunda billig, jag var van vid att köra BMW och trodde att den skulle vara bra som touringhoj. Jag insåg snabbt att jag hade helt rätt och när det var dags att skaffa nått liknande hemma så kände jag att jag nog inte hittar nån lämpligare modell förutom att en dakar skulle ha bättre markfrigång, och att sadeln var lite låg på den jag hade på NZ, men det var en extra låg sadel, så då fick det bli en Dakar här hemma.
Den jag hade på NZ gick det ju som det gick med, så motorn såldes till killen i sjukhussängen bredvid, han skulle bygga gocart av den. Största anledningarna till att jag sålde Dakaren var för det första att jag ville ha en lite större hoj för att kunna skjutsa dåvarande flickvännen med full packning, det gick att åka runt island med 2 pers och packning, men det var rätt trångt, så det hade varit bekvämare med en större hoj. Sen var det sådär i tiden eftersom att den endå behövde fixas, då sålde jag den billigt till en kompis som gillar att meka, sen skaffade jag en gammal R80GS i stället.
Jag antar att du redan har sett det, men
http://www.f650.com/ är en bra sida med mycket information, t.o.m. mekanikern på island kollade efter uppdaterad information där lite då och då. I deras FAQ finns mycket som är bra om man får problem.