Buller..

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Säsongen närmar sig med stormsteg och det blir som alla förhoppningsvis förstått inte mindre aktuellt att uppfylla myndigheternas krav på buller.

Aktuellt från banorna:

Inbjudan till ljudmätningsdagar
Passa på att kostnadsfritt ljudmäta ditt fordon innan säsongen drar igång.
Såväl tävlings-, som vägtrafikregistrerade fordon är välkomna.

Ditt fordon måste vara tydligt identifierbart med tävlingssiffror eller liknande. Anmäl dig i förväg enligt nedan. Såväl Tävlings- som Vägtrafikregistrerade fordon är välkomna (ange i anmälan). Motortävlingsförsäkring gäller, för olicensierade förare kan olycksfallsförsäkring lösas på plats.

För mer information, kontakta respektive arrangör:

Datum ljudtestdagar:

Datum: 7 april 2014 (måndag)
Plats: Karlskoga Motorstadion
Anmälan via motorstadion@telia.com , 0586 15037

Datum: 12 april (lördag )
Plats: Linköpings Motorstadion (Sviestad)
Tid: klockan 9 - 13
Anmälan & information via på lms@lms.se , 013 362690

Datum: 14 april (måndag)
Plats: Ring Knutstorp
Tid: klockan 9 – 16
Anmälan & information via info@ringknutstorp.com , 0418 84040


Datum: 16 april 2014 (kl: 17.00 - 18.30)
Plats: Falkenbergs Motorbana
Mer information på Falkenberg MKs hemsida.

Datum: 30 april (onsdag)
Plats: Ring Knutstorp
Tid: klockan 9 – 12.30
Anmälan & information via info@ringknutstorp.com , 0418 84040


http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/Inbjudantillljudmatningsdagar/
http://www.svemo.se/sv/grenar/roadracing/tavling/ljudtestdagar2014/
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Regeländring angående ljud inför 2014

Roadracingens största utmaning har blivit att försöka komma tillrätta med ljudfrågan.

Svemo arbetar aktivt med frågan både med Naturvårdsverket via miljökommittén, Svemos miljökonsult och branschen som helhet. Vi har under hösten fått en av våra banor stängda på grund av ljudet samt att ytterligare ett par banor ligger inom farozonen.
Vi måste nu gemensamt inom Svemos utövare och banägare göra allt vi kan för att hjälpa varandra, så att vi även under de kommande åren kan hålla på med våran sport.

Banägarna har gemensamt skickat brev till Svenska Bilsportförbundet och förklarat sin syn på hur de måste ändra i sina regler, Svemo har redan en bra dialog med banägarna och vi har bjudit in till en samlad träff den 10:e februari 2014.

Efter alla ljudkontroller under året med både förbifart och stillastående mätning enligt 2m max kan vi nu se att tillämpningen av 2m max inte fungerar som det var tänkt.

För att inte mista fler banor beslutar sektionen om att det från 2014 endast är förbifartsmätningen som gäller på max 95 decibel. Detta gäller träning såväl som tävling!

Banägarna har lovat att öppna sina banor för våra utövare så att de kan göra ljudkontroller via förbifartsmätningen innan tävlingssäsongen börjar.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Jag gav mig på att kona innerröret på Monon i går (post 97). Det gick sådär...

När jag började svetsa i det så upptäckte jag att det också är i titan, fräckt men inget som jag svetsat tidigare. Nu blev det till att naja ihop det.

Hoppas det duger, testar på Svivestads ljuddag på lördag

image.jpg

Henrik

PS: Rostfri tillsats funkar inte på titan
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Jag gav mig på att kona innerröret på Monon i går (post 97). Det gick sådär...

När jag började svetsa i det så upptäckte jag att det också är i titan, fräckt men inget som jag svetsat tidigare. Nu blev det till att naja ihop det.

Hoppas det duger, testar på Svivestads ljuddag på lördag

View attachment 402890

Henrik

PS: Rostfri tillsats funkar inte på titan

Det räckte inte...

Nån som har en ännu större ljuddämpare liggandes?
Också får jag bygga en luftburk..

Det skrämmande var att nästan ingen klarade sig trots att flera verkligen försökt på ett seriöst sätt

Henrik
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det räckte inte...

Nån som har en ännu större ljuddämpare liggandes?
Också får jag bygga en luftburk..

Det skrämmande var att nästan ingen klarade sig trots att flera verkligen försökt på ett seriöst sätt

Henrik

Ohh fy.

Jag har kört en del med min motard både på Knutstorp och Sturup, en gammal XR650R. Med originalrör har den klarat sig men även då jag kört med ett Arrow helsystem plus db-killer har det funkat bra. Dock känner man ju på motorn att jäklar vad den får kämpa.. Din Acra-dämpare ser ut att vara bra mycket större än min, dock är jag nästan säker på att diametern på mitt innerrör är i alla fall en centimeter mindre. Körde du med fritt igenom eller en db-killer i?

Sen har ju jag iofs original luftburk och filter, det tar väl bort en del ljud med.

Jag lutar också åt att försöka hitta en större dämpare så att motorn kan andas bättre. Eller kan receptet vara att gå över till ett system med två dämpare?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det räckte inte...

Nån som har en ännu större ljuddämpare liggandes?
Också får jag bygga en luftburk..

Det skrämmande var att nästan ingen klarade sig trots att flera verkligen försökt på ett seriöst sätt

Henrik

Ohh fy.

Jag har kört en del med min motard både på Knutstorp och Sturup, en gammal XR650R. Med originalrör har den klarat sig men även då jag kört med ett Arrow helsystem plus db-killer har det funkat bra. Dock känner man ju på motorn att jäklar vad den får kämpa.. Din Acra-dämpare ser ut att vara bra mycket större än min, dock är jag nästan säker på att diametern på mitt innerrör är i alla fall en centimeter mindre. Körde du med fritt igenom eller en db-killer i?

Sen har ju jag iofs original luftburk och filter, det tar väl bort en del ljud med.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Ohh fy.

Jag har kört en del med min motard både på Knutstorp och Sturup, en gammal XR650R. Med originalrör har den klarat sig men även då jag kört med ett Arrow helsystem plus db-killer har det funkat bra. Dock känner man ju på motorn att jäklar vad den får kämpa.. Din Acra-dämpare ser ut att vara bra mycket större än min, dock är jag nästan säker på att diametern på mitt innerrör är i alla fall en centimeter mindre. Körde du med fritt igenom eller en db-killer i?

Sen har ju jag iofs original luftburk och filter, det tar väl bort en del ljud med.

Jag konade röret från 53 till 40mm. Första vändan var jag över 100Db. Det tror jag i och för sig till stor del beror på att jag tejpat ihop ullen hårt för att lätt få på röret. Tejpen hade nog inte smält första rundan.

Andra rundan hade jag hemgjord killer i och tejpen hade nog smält. Ca 97-98Db.

Tredje rundan hade jag fulmekat lite luftburk med hjälp av mycket silvertejp. Ett varv av tre klarade den sig, så det är nära.

Jag skulle vilja bygga en ljuddämpare lite som en gevärsdämpare. Ringar ytterdia ca 60mm, innerdia ca 40mm och nät utanpå ringarna och sedan ull. Lite olika avstånd mellan ringarna för att ta olika frekvenser. Bygger man en sådan i ett 150mm ytterrör och gör den minst 500mm lång så ska det nog bli tyst.

Ingen tid att bygga bara, så om någon annan vill testa iden så är det fritt fram. (Blir den bra så kan jag tänka mig att köpa en)

Henrik
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Testade du bara monon eller fick du med dig de andra hojarna också?
Håkan Stensby fick visst ner sin CBR1000 RR till en bit under 95 med lång dämpare.

Bara monon, det blev så mycket mek så det hanns inte med mer.

Tror att Håkans Honda mättes till 96Db.

Sviestads mätare är flyttad 8m närmare banan så rent subjektivt tycker jag mätningarna var i klass med eller tuffare än Knutstorp. Vissa hojar upplevdes som mycket tysta men saftblandaren som sätter igång så fort en mätning överstiger snurrade ändå

Jag såg bara en som verkligen gasade som klarade sig. Radfyra med stor dämpare och Svemokrök nästan ända ned i asfalten. Den lät så lite att vinddraget var en tydlig komponent av ljudbilden. Det är svårt på riktigt att klara kraven. Det som förvånar är att det fortfarande dyker upp optimister med rejält bullriga hojar som blir uppriktigt förvånade då de inte klara sig

Henrik
 
Last edited:

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
jag kom ner på 100 db på knudan med min kotte.
så nu har jag bara lite till sen ska jag va med o bröla med sydskånes igen på knudan
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Körde med både helsystemsburken leo vince på titansystem+db killer och originaldämpare på min cbr600rr-08 på Knudan i måndags och bästa värdet var 97db med originaldämpare. MWR-filter beställt och STOR men öppen dämpare ska fixas till nästa tillfälle. Ska man nu vara del i bullergruppen får man ju föregå med gott exempel! :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sviestads bullergränser tappar en smula trovärdighet enär banan är precis belägen under inflygningen till SAAB's flygfält, där man bl.a provflyger Jas 39 Gripen.... (!)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Körde med både helsystemsburken leo vince på titansystem+db killer och originaldämpare på min cbr600rr-08 på Knudan i måndags och bästa värdet var 97db med originaldämpare. MWR-filter beställt och STOR men öppen dämpare ska fixas till nästa tillfälle. Ska man nu vara del i bullergruppen får man ju föregå med gott exempel! :)

Hjälper dom där MWR-filterna mycket? Är det någon som mätt upp någon skillnad? Funderar på att skaffa ett då jag tror att mycket av ljudet från min kawwa kommer från luftburken..
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
De marknadsförs som ljuddämpande, och enl företaget sj har de ju lyckats plocka bort upp till 8db på nån hoj.
Jag låter det vara osagt om det fungerar på alla hojar men om det kan bidra till att jag blir tystare så blir det till att prova. 1100kr har jag trots allt lagt ut på sämre saker....(en blöt lördagkväll tex) Dock sätter jag störst tilltro till en stor öppen dämpare, typ nån kolfiberhistoria eller liknande till en K1300, R1 eller liknande.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bara monon, det blev så mycket mek så det hanns inte med mer.

Tror att Håkans Honda mättes till 96Db.

Sviestads mätare är flyttad 8m närmare banan så rent subjektivt tycker jag mätningarna var i klass med eller tuffare än Knutstorp. Vissa hojar upplevdes som mycket tysta men saftblandaren som sätter igång så fort en mätning överstiger snurrade ändå

Jag såg bara en som verkligen gasade som klarade sig. Radfyra med stor dämpare och Svemokrök nästan ända ned i asfalten. Den lät så lite att vinddraget var en tydlig komponent av ljudbilden. Det är svårt på riktigt att klara kraven. Det som förvånar är att det fortfarande dyker upp optimister med rejält bullriga hojar som blir uppriktigt förvånade då de inte klara sig

Henrik
Det låter som tuffa puckar men det är bara att inse, vill vi köra så får vi rätta in oss i ledet.
Vi kan tycka det är för jävligt men verkligheten är här och nu. Om vi ägnar mindre tid att gnälla över det och mer tid att hitta lösningar som flera här i tråden så kommer detta att fixa sig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top