Buller på Ring Knutstorp

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
tjo!

har dalig koll pa hur mycket en mc generellt later...men klarar man enbart kraven om man kor med originaldampare??

hade tankt kora lite bana med sydskanes o e ju trist om hojen inte klarar kraven...jag tankte kora med en honda cbr 1000rr 2005a med ett leovince slipon....finns det nagon chans att hojen klarar kraven...om inte...tror ni de racker med att peta i db-killern??? vad ar er kansla???

mvh
Martin
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
tjo!

har dalig koll pa hur mycket en mc generellt later...men klarar man enbart kraven om man kor med originaldampare??

hade tankt kora lite bana med sydskanes o e ju trist om hojen inte klarar kraven...jag tankte kora med en honda cbr 1000rr 2005a med ett leovince slipon....finns det nagon chans att hojen klarar kraven...om inte...tror ni de racker med att peta i db-killern??? vad ar er kansla???

mvh
Martin

ta hojen och ljuddämparen, kom till sturup på söndag så kan någon säkert mäta bullret på din hoj. :tummenupp

ja, assså om du nu är i lund. haha såg nu att du bor i linköping oxå. :tungan
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
tjo!

har dalig koll pa hur mycket en mc generellt later...men klarar man enbart kraven om man kor med originaldampare??

hade tankt kora lite bana med sydskanes o e ju trist om hojen inte klarar kraven...jag tankte kora med en honda cbr 1000rr 2005a med ett leovince slipon....finns det nagon chans att hojen klarar kraven...om inte...tror ni de racker med att peta i db-killern??? vad ar er kansla???

mvh
Martin

Det tråkiga med ljud/buller är att det är omöjligt att svara på om just din hoj klarar sig eftersom det skiljer från hoj till hoj (även av samma märke/modell/årsmodell)
Är ditt LeoVince nyligen ompackad på rätt sätt så är det inte omöjligt att det med dB-killer klarar sig.
Är det aldrig ompackat och det är sen 05 så är det väldigt tveksamt.

Jag hade slängt på originalburken för då är risken att man inte får köra p.g.a. buller väldigt liten.

//Daniel - miljöbullernisse SSEMSE
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Det tråkiga med ljud/buller är att det är omöjligt att svara på om just din hoj klarar sig eftersom det skiljer från hoj till hoj (även av samma märke/modell/årsmodell)
Är ditt LeoVince nyligen ompackad på rätt sätt så är det inte omöjligt att det med dB-killer klarar sig.
Är det aldrig ompackat och det är sen 05 så är det väldigt tveksamt.

Jag hade slängt på originalburken för då är risken att man inte får köra p.g.a. buller väldigt liten.

//Daniel - miljöbullernisse SSEMSE


Samtidigt så är väl CBR 1000 en problemhoj även med originaldämparen !!!

Var väl mer än en sådan originalhoj som bullrade för mkt förra året !!
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Samtidigt så är väl CBR 1000 en problemhoj även med originaldämparen !!!

Var väl mer än en sådan originalhoj som bullrade för mkt förra året !!

Tror det är dom som kom något/några år senare med MotoGP-pipan som vi haft problem med.
Tror denna har pipan under kutsen och den är vad jag vet tystare.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
hojen har dämparen under sadeln vilket gör det sjukt jobbigt att byta system...för övrigt är systemet relativt nytt...bara kört 100 mil med det på kanske o tycker inte att det låter så värst mycket om man jämför me andra gathojar..speciellt inte me db-killern i...

bor i hbg men kanske att man hinner svänga inom nån bankörning o få ljudet mätt innan de blir dags att ge sig ut själv! vad man kan se från bilder på andra som kör bana så verkar det ju som att många ändå har effektdämpare på så känns som min borde fixa det...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
ta hojen och ljuddämparen, kom till sturup på söndag så kan någon säkert mäta bullret på din hoj. :tummenupp

ja, assså om du nu är i lund. haha såg nu att du bor i linköping oxå. :tungan
Fantastiskt vad du kan "utlova" saker utan att ha någon som helst rätt till det...

Tycker vissa svar bör komma ifrån de som faktiskt har ett mandat att utlova en viss tjänst. Det hade varit helt okej om nån i styrelsen eller jag som ansvarig för bullergruppen hade gjort uttalandet men enskilda medlemmar bör nog tänka sig för innan man ger löften.

hojen har dämparen under sadeln vilket gör det sjukt jobbigt att byta system...för övrigt är systemet relativt nytt...bara kört 100 mil med det på kanske o tycker inte att det låter så värst mycket om man jämför me andra gathojar..speciellt inte me db-killern i...

bor i hbg men kanske att man hinner svänga inom nån bankörning o få ljudet mätt innan de blir dags att ge sig ut själv! vad man kan se från bilder på andra som kör bana så verkar det ju som att många ändå har effektdämpare på så känns som min borde fixa det...
Den statiska mätningen är egentligen inte värd ett skit och det är också därför vi skippat den vid besiktningen inför heldagar på Knudan.
Att det är jobbigt att byta mellan slip-on och original har jag ett recept på. Byt till original och sälj ditt slip-on. Då har du bara problemet en gång. ;)

Att du ser bilder på folk som kör med eftermarknadssystem innebär inte att de inte har problem. De kan ju ha blivit svartflaggade varvet efter.

Övrigt generellt:
Buller är det enskilt största hotet mot vår framfart med hojar på banan! Hjälp dig själv och andra genom att inte chansa, sätt på original och dämpa så mycket du kan så är chansen större att vi får fortsätta med detta! Det är inte häftigt att låta 100 dB på banan, det är bara dumt. Sprid budskapet!

Vid korvmojjen kan det däremot vara det och det är inget hot mot oss och vår passion.

// Micke
Ansvarig för SSEmses DC och bullergrupp
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
F
Övrigt generellt:
Buller är det enskilt största hotet mot vår framfart med hojar på banan! Hjälp dig själv och andra genom att inte chansa, sätt på original och dämpa så mycket du kan så är chansen större att vi får fortsätta med detta! Det är inte häftigt att låta 100 dB på banan, det är bara dumt. Sprid budskapet!

// Micke
Ansvarig för SSEmses DC och bullergrupp


tråkigt för de som köpt en RSV4 .. heltypgodkända med 104/109 db:gnissla
 

Robz

Guest
Original K7/K8 system inklusive katalysator (utan grenrör) säljes för en tusing... Blir garanterat tyssst... :tummenupp
(denna annons gör mer nytta här än under "annonser" ;))

Edit: för övrigt ett väldigt seriöst förfarande att mäta hos grannen varje körning och dessutom anpassa dagen efter rådande förhållanden!! Bästa förfarandet i Sverige just nu?? :tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Original K7/K8 system inklusive katalysator (utan grenrör) säljes för en tusing... Blir garanterat tyssst... :tummenupp
(denna annons gör mer nytta här än under "annonser" ;))

Edit: för övrigt ett väldigt seriöst förfarande att mäta hos grannen varje körning och dessutom anpassa dagen efter rådande förhållanden!! Bästa förfarandet i Sverige just nu?? :tummenupp:tummenupp
Om du frågar oss så säger vi ödmjukt, japp, tveklöst! :D
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har ni pratat med grannarna om ert buller arbete ? o vilka reaktioner har ni fått av grannarna efter ni började mäta där vid varje körning ? har dom blivit mer positiva till os eller är det ingen skillnad ?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
har ni pratat med grannarna om ert buller arbete ? o vilka reaktioner har ni fått av grannarna efter ni började mäta där vid varje körning ? har dom blivit mer positiva till os eller är det ingen skillnad ?

Jag har pratat med en av grannarna ett par gånger när jag stått och mätt. Han tycker iofs inte att just vi låter extremt mycket när vi kör men uppskattar definitivt arbetet vi lägger ner.

Sist fick jag höra att han hoppades att fler skulle göra som vi och verkligen jobba för att sänka bullret. Han är väl inte den som klagar mest men som han själv sa "roligare ljud kan man väl ha till morgonkaffet"
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det ju trevligt att han uppskattar va ni gör. detta är bara ett förslag. kunde man inte göra någon sorts skrivelse vart man berätter va vi/ni gör för att få ner bullret, o dela ut till dom närmaste. ofta blidkar det folk om dom vet att någon lyssnar på dom o försöker lösa problemen. o vet dom det jobbas på deras problem blir dom kanske mindra benägna att klaga ""för pöjkarna försöker ju tysta ner sej". nu när dom klagar till kommunen känner dom säkert att ingen lysner på dom. nu vet jag ju inte om banägaren redan har sån info ute, men det skadar ju inte att dom aktiva, vi, oxå berättar att vi försöker o gör allt i vår makt så att dom kan dricka kaffe o lyssna på fåglarna o vi kan brumma hoj. det funkar kanske inte va vet jag
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jisses, ber så hemskt mycket om ursäkt! Kanske formulera mig fel, var ett tips menat i all väl mening så killen kan boka sig för en bankörning!

Fantastiskt vad du kan "utlova" saker utan att ha någon som helst rätt till det...

Tycker vissa svar bör komma ifrån de som faktiskt har ett mandat att utlova en viss tjänst. Det hade varit helt okej om nån i styrelsen eller jag som ansvarig för bullergruppen hade gjort uttalandet men enskilda medlemmar bör nog tänka sig för innan man ger löften.



// Micke
Ansvarig för SSEmses DC och bullergrupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top