Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hjälp!

Tog av bakhjulet och tog det till verkstad för omdäckning, där märkte jag att det trillade av en distansring. Det är som en liten del av ett kapat rör som sitter på lagrets utsida, mellan lager och sving.

Sitter det denna typ av distans på båda sidor?

Om inte, vilken sida skall den sitta på vid montering?

Mycket tacksam om någon kan upplysa mig om detta!

//K
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
fick svar från deras kundtjänst:
quote
Hej,

Försäkringen gäller ej för körning på bana . Fordonet får inte användas under
tävling eller träning för tävling, på inhängnat tävlingsområde eller vid
hastighetskörning. Detta gäller även för kurser av SMC enligt våra villkor.


Vänliga hälsningar



Kundservice

Moderna Trygghetsförsäkringar | Box 4226 | 203 13 Malmö
Telefon: 077-575 01 00
unqoute

ser lite mörkt ut skulle jag vilja säga...
 

Ruggly

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB12STT
Nu vet jag inte vad du har för årsmodell, men efter 08 så gör man en TPS reset via gashandtaget.
Är inte Kenta kvar på Beviks ? han är duktig på mc

Jag har en -07.
Jag vet inte vad de heter på Beviks men jag har pratat med dem och de värka inte veta så mycket om Buell. De kände inte till TPS-reset. Om man inte har koll på det så blev jag lite tveksam om de har koll på Buell.
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Tjena! Hoppas på att kunna få lite råd, tips och hjälp.

Har en X1-Lightning ifrån 2002 som inte startar efter en regnig åktur till jobbet. Blev bärgare hem och sen dess (3 veckor sedan) har den inte startat alls. Har prövat följande:

- Bytt ut till nytt batteri (Gamla var orginal och segade ihop på plats, trodde det var det först)
-Efter batteribyte inte funkade skruvade jag loss styrboxen och vred på tändning, stängde av tändningen och lät styrboxen vara bortkopplad ett dygn, ifall någon form av reset skulle ske då...Vilket det inte gjorde...
-Efter att inte det funkade kollade jag tändstiften som var svarta (verkar gå lite väl fett, men inte överdrivet med olja). Prövade att starta för att se gnista, men det gav bara resultat på bakre cylindern lite grann. Kan vara att jag är oduglig också och gör fel när jag prövar att starta (har för mig att man måste hålla tändstiftet mot cyllen lite lätt, annars tänder den inte). Låt och säga så här: Sket nästan på mig när den helt plötsligt gav gnista, mig en stöt och stånka igång främre cylindern (måste varit den, iochmed att jag höll i det bakre tändstiftet). Men efter det försöket och tillbaka-skruvade tändstift, starta den inte ändå.
-Sist har jag prövat att skruva loss batteriet ett dygn från hojen, då jag hört att det kan ge en reset av styrsystemet för hojen om den är strömlös. Men det enda det gav var ett par feltändningar/hostningar och sen inget mer.

Känner att jag kört fast lite i felsökandet, för det borde inte vara något avancerat fel (hoppas jag). Finns det något annat enkelt sätt att felsöka? Någon som vet vad detta är?

Tacksam för svar.

Mvh Daniel Tunberg.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Om du har gnista så borde det ju inte vara fel på tändningen.

Får hojen soppa? Tänder den om du matar den med startgas samtidigt som du kör på starten? Gör den det, men dör när du slutar spraya startgas så tyder det ju på att det är nå't med soppatillförseln.
 

vroom80

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Solna
Hoj
Buell xb9r -03
Hej alla Buellare!

Har har min xb9r -03 i snart tre år och dax för andra besiktningen. När jag köpte hojen så blev det mer på känsla än att tänka igenom allt. Har bara sportavgassystemet monterat och inget original. När jag besiktigade förra gången så kunde jag göra det hos en bekant som kunde förbise den lilla poppnitade skylten "not for road use". Denna gång så går det inte och jag är lite orolig för besiktningen. Hur har det gått för er andra? Har ni monterat på original eller rullat igenom med sportsystemet?

Är dt någon som har ett original liggandes som man vill sälja eller bara hyra ut för besiktning? Är det svårt att byta? Har inte kollat så noga själv hur allt sitter.

tacksam för svar!
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hej alla Buellare!

Har har min xb9r -03...

Det är rätt meckigt (men inte avancerat) om det är ett helsystem som ska bytas. Motorn måste lossas i framkant och sänkas ca 80 mm (med garagedomkraft under t ex) för att man ska komma åt bultarna till grenrören. Till mitt Micron-system följer det med en ganska bra manual hur man gör hela proceduren. Om du vill kan jag leta upp den och scanna den.

Men jag hade nog provat att besiktiga med trimsystemet först om jag inte hade ett original liggande. Funkar det så funkar det, annars får man börja fundera på hur man ska lösa det hela.

Vid nästa besiktning hade jag tänkt prova att besiktiga min hoj med Micron-systemet. Lindade grenrören med avgasbandage, och det sänkte faktiskt ljudnivån en del. Får hoppas på att man får en besiktningsgubbe som gillar lite välljud. :D
 

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
Tjena!
Jag har blivit lite sugen på att skaffa en Buell. Tänkte mig något i stil med XB12R.
Är det några större förändringar/förbättringar mellan årsmodellerna. Tänkta mig som äldst en -05:a.
Hoppas på många svar :)

Mvh Robban
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hej alla Buellare!

Har har min xb9r -03 i snart tre år och dax för andra besiktningen...

Du kan ju även köra med klassikern att fylla på med några diskbollar i slutet på pipan. Typ sådana här http://www.dammtussen.se/Artiklar/Diskbollar_Frida_2-pack/5800/Artikel.aspx som du säkerligen hittar på Ica eller Coop. Jag gjorde det förra året när min skulle besiktigas med Jardine-pipan som låter ohyggligt mycket. Stoppade i 3-4 bollar och satte dit min dB-killer för att bollarna inte ska flyga ut. Har du ingen dB-killer kan du göra ett kors av två små ståltrådar som du fäster längst ut på på pipan genom att borra några små hål att fästa dem i. Hojen kommer sannolikt att gå ganska illa, men den låter som en moped... ...och den gick igenom! :tummenupp
 

Minifralla

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sverige
Hoj
Hoj
Tja. Fick ett problem idag. Har en Xb12S-05.
Var ute & körde.
Efter ca 10 mil så började motorlampan lysa. Efter kilometer till så la instrumenteringen av. (hastighetsmätare, varvräknare & trippelmätaren)
Sen tappade hojen ork & började hosta för att till sist stanna helt.
Allt detta på nån kilometer eller två bara.
Själv tycker jag det låter som om den inte laddade utan batteriet sögs ur.
Är det någon som har råkat ut för detta tidigare eller känner igen felet ??

Tacksam om någon vet något om detta.
Skiten ska ju bara gå & inte stanna ju :(
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Låter lite som att den gick enbart på batteriet nästan. Ladda batteriet och se om den är som vanligt igen? Isf vet du ju var du skall börja leta?
 

Minifralla

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sverige
Hoj
Hoj
Tja. Fick ett problem idag. Har en Xb12S-05.
Var ute & körde.
Efter ca 10 mil så började motorlampan lysa. Efter kilometer till så la instrumenteringen av. (hastighetsmätare, varvräknare & trippelmätaren)
Sen tappade hojen ork & började hosta för att till sist stanna helt.
Allt detta på nån kilometer eller två bara.
Själv tycker jag det låter som om den inte laddade utan batteriet sögs ur.
Är det någon som har råkat ut för detta tidigare eller känner igen felet ??

Tacksam om någon vet något om detta.
Skiten ska ju bara gå & inte stanna ju :(


Har funnit på att den inte laddar längre.
Ska börja mäta omm det är stator eller voltpack som lagt av.
Får hoppas på voltpacket nu annars blir det verkstad & ca 5000:- i arbetskostnad :(
Fan att det alltid ska vara något. :huvet
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Lätt skrapade rear sets från Rizoma.
Tänker mig 3000:-.

Skicka ett mail, erik at swebat.se eller ring, 073 4020221.

Erik

fot.jpgrizoma_buell_rear_sets.jpgväxel.jpg
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Ville bara berätta för er att jag älskar min buell.....:D. Var på en kvällsträff häromdagen, ca 500 hojar, en buell!! Ett fåtal kunde se vilket märke det var.....en kände igen modellen!! Vill du vara speciell, kör Buell!!

526766_3301267658112_1695188384_n.jpg

522696_3301263378005_1212598698_n.jpg538465_3300781405956_154804885_n.jpg
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Har funnit på att den inte laddar längre.
Ska börja mäta omm det är stator eller voltpack som lagt av.
Får hoppas på voltpacket nu annars blir det verkstad & ca 5000:- i arbetskostnad :(
Fan att det alltid ska vara något. :huvet

Fick exakt det här problemet på min '12X för ett par år sen. Både voltregulator och stator hade bränt - men det berodde på att kopplingen mellan generatorn och voltregulatorn var dåligt ihoptryckt, så efter ett tag hade kontakten skakat loss, och då blev det överslag/gnistbildning/kortslutning mellan polerna i kopplingen.
Så oavsett om du gör jobbet själv eller ber en verkstad ta hand om det, se till att du kollar upp den kontakten också, så du inte råkar ut för samma sak på nytt... :död
 

Minifralla

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sverige
Hoj
Hoj
Fick exakt det här problemet på min '12X för ett par år sen. Både voltregulator och stator hade bränt - men det berodde på att kopplingen mellan generatorn och voltregulatorn var dåligt ihoptryckt, så efter ett tag hade kontakten skakat loss, och då blev det överslag/gnistbildning/kortslutning mellan polerna i kopplingen.
Så oavsett om du gör jobbet själv eller ber en verkstad ta hand om det, se till att du kollar upp den kontakten också, så du inte råkar ut för samma sak på nytt... :död

Det var tydligen inget fel på laddningen.
Efter att ha kopplat bort alla kontakter till laddning (som sitter framför framdrevet) så fungerar nu laddningen igen.
Nu laddar han ca 13,7V vid 3000rpm.
Där var troligen en av kontakterna som hade erjat eller liknande.

Så gör inte som jag & beställ voltpack & stator för 3500:- innan ni kollat kontakterna först.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top