Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Slip on

Hej där ute.
Som nybliven Buell ägare måste jag ju byta till bullrigare burk. Har varit ute på nätet och kikat runt. Hittade Special O.P.S i USA som har vettigt pris. Något orolig blir jag när jag läser info från andra tillverkare där det oftast står "OBS passar inte årsmodell 2008+". Min är en 09, vad hände mellan 2007 och -08?
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Hej och grattis en rolig hoj!
Till årsmodell 2008 kom en massa uppdateringar på Thunderstorm motorn, och jag har för mig att det är någon slags katalysator i ljuddämparen samt att förrören har mindre diameter än de tidigare årsmodellerna. Ska du handla burk från tex. Amerikat så kolla noga just detta med årsmodells kompabilitet! Annars är ju priserna over there trevliga, fast frakten kan vara brutal...
Tänk också på ev. tull och Svensk moms (om paketet fastnar i tullen). :D
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Vilket kanonforum

Trots att kylan håller oss alla i sitt grepp, och det är långt till säsong (i alla fall här uppe) får man respons på sina funderingar. Jag blir riktigt rörd! Tack!
 

Dorfmeister

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
West gothia
Hoj
Buell 1125 R 2008
Om du bor i Borås varför har du din verkstad i norrköping då när det finns minst 2 i Gbg?
Probike pillade med min XB9R när jag hade den och jag kan starkt rekommendera dem.

//Andreas

Hej Andreas!
En väldigt enkel förklaring...
:)
Jag köpte hojen där och de är trevliga och kunniga.
Jag har haft min hoj på probike en gång för garantibyte av blinkers, var absolut inga problem, men som sagt gillar PO:s HD i Norrköping bättre!
//Dorfmeister
 

Dorfmeister

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
West gothia
Hoj
Buell 1125 R 2008
hej Buellister!
En kanske smått korkad fråga....men jag måste ställa den ändå.

Då jag konstaterat att Jardine I USA är ett par totalpuckade amerikaner utan förmåga att göra någonting rätt befinner jag mig nu efter otaliga E-mail konversationer i en situation UTAN db killer till mitt Jardine RT5 system.

Vad jag däremot har är en db killer till ett Jardine RT1 system och kommentaren "-We don´t make db killers for the RT5 system yet".

Trots att jag efterfrågade och beställde just en sådan av Jardine slaes EFTER att jag dubbelkollat med Jardines tech support också vilka verifierade artikelnumret och varan...suck!

Nåväl, en bra karl reder sig själv, eller med hjälp iallafall så,
-Är det svårt att bygga en egen db killer eller vet ni någonstans man kan få en tillverkad för en rimlig slant?

(Har en som passar rt1 system om någon e intresserad! :)

mvh Dorfmeister
 

Superbasse

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2009, Buell 1125cr
Första gången på sporthoj:) precis fått hem en ny Buell 1125cr. Älskar utseendet. Har lust att byta styre till ett som är mer upprätt. Ngn som vet ett som passar 1125
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Hej på er.
Finns det något sätt att modifiera orginal burken för att förbättra (öka) ljudet? Kanske borra något hål som man sedan kan sätta en skruv i som "dB killer"? Jag är inte så intresserad av ökad effekt.
 

Eesten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Kristinehamn
Hoj
Honda CBR 1100XX
Skillnader

Hej på er.

Har en fråga om skillnaderna mellan xb-s o xb-r förutom frontkåpan?

Och vet ni om det är lätt att byta kåpan på en R till en sån som S modellen har?
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Hej på er.
Finns det något sätt att modifiera orginal burken för att förbättra (öka) ljudet? Kanske borra något hål som man sedan kan sätta en skruv i som "dB killer"? Jag är inte så intresserad av ökad effekt.


Det finns det säkert men tror det e mer jobb än att köpa en annan mer öppen, Tittar man på Drummer utgår väl dem från en orginaldämpare.

Finns om man letar lite de som använder en vanlig billjuddämpare och rör.

Men snyggast blir det ju om du köper en utbytes, finns ju från ca 3000:-

Hej på er.

Har en fråga om skillnaderna mellan xb-s o xb-r förutom frontkåpan?

Och vet ni om det är lätt att byta kåpan på en R till en sån som S modellen har?

Detta hittade jag

http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=216811

lite snabbt skummat så skiljer även styret
 
Last edited:

Davve1

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Buell XB9R
Hej på er.

Har en fråga om skillnaderna mellan xb-s o xb-r förutom frontkåpan?

Och vet ni om det är lätt att byta kåpan på en R till en sån som S modellen har?

Problemet med att byta kåpa från R till S är nog framför allt att de har olika elsystem. På R-modellen så sitter EMC och säkringar och reläer framme vid kåpan. På S-modellen så sitter de grejerna under sadeln(annars är dessa lika förutom placeringen). Så om man ska byta så blir det svårt att få plats med allt under en S-kåpa. Det är mindre jobb att istället byta baken på en S-modell till en R-modell om man vill ha den kombinationen.
 

Eesten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Kristinehamn
Hoj
Honda CBR 1100XX
Problemet med att byta kåpa från R till S är nog framför allt att de har olika elsystem. På R-modellen så sitter EMC och säkringar och reläer framme vid kåpan. På S-modellen så sitter de grejerna under sadeln(annars är dessa lika förutom placeringen). Så om man ska byta så blir det svårt att få plats med allt under en S-kåpa. Det är mindre jobb att istället byta baken på en S-modell till en R-modell om man vill ha den kombinationen.

Tack för svaret. Anledning är ju den att det verkar finnas mer beggade R än S just nu.

Vill endast ha en S. Har dock inte bestämt mig för om jag ska ha en 9:a lr 12:a än. Lite sugen på en 9:a o trimma den då den varvar mer, i och med det borde den låta goare.
 

Buell-x1

vobbla är skönt
Gick med
16 Aug 2010
Ort
vid en lansväg i skåne..
Hoj
Buell -x1 Lightning... Kawasaki Zx-9R Ninja... YAMAHA SR 500 Flat Tracker
Äldre modeller med stålrörsram typ x1 & s1 mfl.

Finns ett forum för äldre Buell"er på Sporthoj, som heter.....
Buell - Äldre modeller med stålrörsram.


Länk: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199390


Häftig Isländare med rör ram....
Vad tycker ni om den vita X-1:an nedan? Isländare kan, eller!!!
personligen föll jag för den råa framlampan "Urban" från tyska LSL. Så det var bara att beställa en hos NCCR i Delsbo...och det blev en svart Isländare..
 

Bifogat

  • Iceland.jpg
    Iceland.jpg
    223 KB · Visningar: 222
  • Buell x1.jpg
    Buell x1.jpg
    224.2 KB · Visningar: 75
Last edited:

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hallå
undrar om det finns någon som någon mc skrot som
har buell delar???

Undrar oxå om det finns folk som har andra bränsle mappar
förutom orginal och buell race mapp??

MVH
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hallå
undrar om det finns någon som någon mc skrot som
har buell delar???

Undrar oxå om det finns folk som har andra bränsle mappar
förutom orginal och buell race mapp??

MVH

Hej.

Vet att min gamla XB9R hamnade på en skrot i Partille.
Den var inte så farligt åtgången så jag vet ej om de skulle fixa den och sälja eller om den blev till reservdelar.
Kolla om reg tol 116 fortfarande finns och vem som äger den. Sist jag kollade så var det en skrot i Partille.
ROLAND NILSSON SERVICE AKTIEBOLAG
Sorry var tydligen i Alingsås.

Mvh
Andreas
 
Last edited:

Dean

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lilla Edet
Hoj
2003, Buell XB9R
Hej.

Vet att min gamla XB9R hamnade på en skrot i Partille.
Den var inte så farligt åtgången så jag vet ej om de skulle fixa den och sälja eller om den blev till reservdelar.
Kolla om reg tol 116 fortfarande finns och vem som äger den. Sist jag kollade så var det en skrot i Partille.
ROLAND NILSSON SERVICE AKTIEBOLAG
Sorry var tydligen i Alingsås.

Mvh
Andreas


Hej!

Den köpte jag i fredags! :) så från den finns inga reservdelar att hämta.

/Dean
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top