Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Hejsan alla Buell ägare!

Jag är riktigt sugen på att skaffa en sån här liten söt elak arg tuff leksak =).
Den modell jag mest funderar över är en Xb12s eller en Xb12ss gärna en årsmodell från 2006 och uppåt


Hur är de att äga ?
Servicekostnader?/Intervall
Bensinförbrukning?


Behöver man oroa sig över att Buell är nerlagt av HD och att det kommer att finnas reservdelar osv...hur ställer ni andra er till det?

ser att de flesta maskiner på marknaden har gått väldigt lite om man ser till andra mc..


Ha de gött!/Jimpa
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hejsan alla Buell ägare!

Jag är riktigt sugen på att skaffa en sån här liten söt elak arg tuff leksak =).
Den modell jag mest funderar över är en Xb12s eller en Xb12ss gärna en årsmodell från 2006 och uppåt


Hur är de att äga ?
Servicekostnader?/Intervall
Bensinförbrukning?


Behöver man oroa sig över att Buell är nerlagt av HD och att det kommer att finnas reservdelar osv...hur ställer ni andra er till det?

ser att de flesta maskiner på marknaden har gått väldigt lite om man ser till andra mc..


Ha de gött!/Jimpa

Tycker själv att min Buell är väldigt skön att äga. Vet inte hur gammal du är, men jag har ett bra försäkringspris på min genom Bilsport och MC.
Servicekostnader har jag inte jättebra koll på; när jag lämnade in hojen (medan jag hade garanti kvar), fick jag väl betala mellan 2500 och 3000 spänn. Annars är det ju en rätt skottsäker konstruktion, så byter du olja och kollar över de viktiga punkterna i mekhandboken ligger du nog rätt bra till.
Bensinförbrukningen brukar vid inte alldeles för huliganaktig körning stanna under 0,5 l/mil för mig. Jag har fått den att komma upp i nästan 0,8, men då körde jag hårt.

Reservdelar ska finnas kvar i tio år. Efter det kan det bli kinkigt om det inte byggs upp någon form av kultrörelse runt hojarna (vilket jag å andra sidan tycker är troligt).
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Tycker själv att min Buell är väldigt skön att äga. Vet inte hur gammal du är, men jag har ett bra försäkringspris på min genom Bilsport och MC.
Servicekostnader har jag inte jättebra koll på; när jag lämnade in hojen (medan jag hade garanti kvar), fick jag väl betala mellan 2500 och 3000 spänn. Annars är det ju en rätt skottsäker konstruktion, så byter du olja och kollar över de viktiga punkterna i mekhandboken ligger du nog rätt bra till.
Bensinförbrukningen brukar vid inte alldeles för huliganaktig körning stanna under 0,5 l/mil för mig. Jag har fått den att komma upp i nästan 0,8, men då körde jag hårt.

Reservdelar ska finnas kvar i tio år. Efter det kan det bli kinkigt om det inte byggs upp någon form av kultrörelse runt hojarna (vilket jag å andra sidan tycker är troligt).

aha tack för informationen det är klart om 10 år så kan det bli juh jobbigt då om det inte kommer fram piratdelar vilket förmodligen det kan komma, annars tycker man att det vore konstigt?:Bugar

jag är 32 i år så jag kollade upp att jag få ge ca 6100 kr så det vart inte så överdrivigt farligt får sukta vidare...väljer lite mellan en street triple r eller en buell...få se om man kan hitta någon att provköra eller provsitta nån ggr här nere i småland....:banana
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
En modell fråga


Finns Xb9sx som Xb12sx också? för tittar på blocket och där har fimrorna lagt ut den blåa xb9sx som xb12sx men på Buells hemsida finns ingen XB12sx..

Finns bara Xb12scg, Xb12ss som 2009 och 2010 årsmodell

Är SS versionen lika lekfull som scg versionen..hmmm..nyfiken..:banana
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Jag skulle säga köp inte scg om du är längre än 153cm.. den är väldigt väldigt liten.. på ss´n kommer man upp riktigt och får kontroll på grejerna.. men det e min åsikt! tex så är scg 12cm lägre sitthöjd än min 2005zx10-r jag hade innan och ss´n är även den nästan 5cm lägre än zx10an..

En modell fråga


Finns Xb9sx som Xb12sx också? för tittar på blocket och där har fimrorna lagt ut den blåa xb9sx som xb12sx men på Buells hemsida finns ingen XB12sx..

Finns bara Xb12scg, Xb12ss som 2009 och 2010 årsmodell

Är SS versionen lika lekfull som scg versionen..hmmm..nyfiken..:banana
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
Kolla den tyska sidan! Jag har själv köpt mig en liten blå! hos mc-konsult. Nu såg jag att priserna gått ner lite ytterligare. jag kan bara rekomendera. mkt rolig hoj! jag kör i sthlm varje dag och där är den underbar.:yoparty

Jag har kört sporthoj tidigare så jag tycker nog att jag vill ha mer effekt, byte av filter och dämpare bör kompensera så det räcker samt att ljudet blir lite bättre.

En modell fråga


Finns Xb9sx som Xb12sx också? för tittar på blocket och där har fimrorna lagt ut den blåa xb9sx som xb12sx men på Buells hemsida finns ingen XB12sx..

Finns bara Xb12scg, Xb12ss som 2009 och 2010 årsmodell

Är SS versionen lika lekfull som scg versionen..hmmm..nyfiken..:banana
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Blinkers

Va o besiktigade hojen i fredags, och till min förvåning gick den igenom med racedämparen, han nämde inte ens nått om det, tyvärr så rök man på att bakblinkers inte funkade.

Dem måste slutat på väg dit tyvärr, kollade på säkringarna o såg en svart "diod" går dock inte se om den är trasig lr ej. Kan den ha nått med saken o göra? Fram funkar d som det ska. Tycker det är märkligt
att dem funkar fram då bara om det vore den säkringen. Kablarna bak då?

Tyvärr iväg på jobb hela veckan tänkte bara se om nån har nån ide, så jag vet vart ja ska börja kolla på i helgen!


(edit: har inte boken med mig heller så vet ej om d finns fler säkringar än dem framme vid toppkåpan? )
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Nu är ram och papper såld samt lite annat börja röra sig så då kan man säga adjö till Buell världen för gott. Det är synd att inte hojarna är lika roliga att ha med att göra som människorna som kör de!! Hoppas ni alla har bättre lycka med era cycklar än vad jag har haft och nu tänker jag gå tillbaks till en själlöss cbr som startar när man trycker på start och och tål en del smällar.

Har en hög med delar kvar samt annons på blocket, och här på sporthoj,så om det är nån som är intresserade skicka en pm och en bud så kan vi säkert komma överens om nåt pris.

Trevlig sommar på er allihopa

MVH
Micke
 

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Helförsäkring på min hoj ligger på 11500kr/år via Bilsport & MC (30+)

Servicekostnad ligger på ca 3000kr/år( Probike )
Behöver du byta däck så kostar ett bakdäck ca 3000kr att få bytt.

Så räkna med ca 18tusen per år i försäkring och servicekostnader.
 
Last edited:

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Även jag ger runt 4800:- helår bilsport/mc (40+) för en 2006:a XB12X.
Tror förresten inte att man behöver oroa sig sådär speciellt mycket för reservdelar i framtiden. Motorn tex. är ju i grund och botten en Sportstermotor som tillverkats i evigheter år så slitdelar samt möjlighet till service lär inte bli ett problem enligt min lokala HD-dealer.
Div. övriga komponenter kommer säkert också gå att tillgå i någon form.
Jag tycker att min Ulysses kombinerar det bästa av alla världar och jag ska ha min länge! :tummenupp
 
Last edited:

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
Jag kan bara hålla med!:tummenupp

Även jag ger runt 4800:- helår bilsport/mc (40+) för en 2006:a XB12X.
Tror förresten inte att man behöver oroa sig sådär speciellt mycket för reservdelar i framtiden. Motorn tex. är ju i grund och botten en Sportstermotor som tillverkats i evigheter år så slitdelar samt möjlighet till service lär inte bli ett problem enligt min lokala HD-dealer.
Div. övriga komponenter kommer säkert också gå att tillgå i någon form.
Jag tycker att min Ulysses kombinerar det bästa av alla världar och jag ska ha min länge! :tummenupp
 

saandahn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Märsta
Hoj
2008 Buell XB12Ss Lightning
Motor "bluddrar" vid 4-5000 rpm.

Hej allihopa!

Köpte en XB12Ss igår och fick problem redan idag. Först tändes varningslampan "check engine". Stannade, stängde av och vid start igen var den borta. Men efter ca 5 minuters åkning får jag problem med att motorn inte svarar vid gaspådrag, den liksom dör av när jag kommer till 4-5000 rpm. Jag vet att batteriet är dåligt och behöver bytas men har läst i manualen att om motorn är överhettad så kan det också bli så här. tror det stod att motorn skulle gå in i "skip spark" läge tills temperaturen var nere igen på normala nivåer. Det skumma i så fall är att jag bara hade kört fem minuter. En orsak skulle kunna vara i så fall att det var varmt ute, ca 35° vid tillfället. Kan det ha spelat in? Vad tror ni?

/Andreas
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hej allihopa!

Köpte en XB12Ss igår och fick problem redan idag. Först tändes varningslampan "check engine". Stannade, stängde av och vid start igen var den borta. Men efter ca 5 minuters åkning får jag problem med att motorn inte svarar vid gaspådrag, den liksom dör av när jag kommer till 4-5000 rpm. Jag vet att batteriet är dåligt och behöver bytas men har läst i manualen att om motorn är överhettad så kan det också bli så här. tror det stod att motorn skulle gå in i "skip spark" läge tills temperaturen var nere igen på normala nivåer. Det skumma i så fall är att jag bara hade kört fem minuter. En orsak skulle kunna vara i så fall att det var varmt ute, ca 35° vid tillfället. Kan det ha spelat in? Vad tror ni?

/Andreas

Batteri och/eller laddning är den troligaste boven här. Jag hade min hoj i bitar i vintras pga bränd voltregulator som i sin tur fick statorn att bränna ihop. Symptomen började på ungefär det viset, och jag blev lurad av att batteriet också var trasigt.
Ladda batteriet och mät sedan upp det med och utan belastning (om du inte vet att det är trasigt). Skaffa annars mekhandbok och kolla värdena på vad som kommer ut ur generatorn enligt anvisningarna i den.

Jag har installerat en laddningsindikator på hojen för att underlätta diagnosticering ifall det skulle hända igen - finns en bild några sidor bakåt i tråden.

EDIT: "Enklaste" sättet att kolla om det är något mer än batteriet ifall du inte har mätinstrument är att ladda batteriet och se om symptomen återkommer inom 30-40 minuters körning.

EDIT2: Naturligtvis gäller ovanstående med ett nytt batteri.
 
Last edited:

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
USB-kabel

Till er som letar usb-kabel för att köra ECMSpy kan jag rekommendera http://www.linusn.net/webshop/. Han säljer två olika längder för 200kr resp. 375kr vilket jag anser grymt billigt... Jag har fått min kabel och kvalitén verkar helt ok. Har dock inte hunnit prova att koppla upp den eftersom min arbetslaptop ogillar främmande programvara :gnissla.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hej gott folk! :)

två frågor:

1. kan jag använda vilken rizoma styre som helst till en xb9s-03?
tänker främst på denna: http://www.rizoma.se/Prodotti/ProdottiUniversal.cfm?ID_categoria=4&IDSez=1

Eller biltemas:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium-286-Mini-MX/

2. Vad kan man använda de där usb-kablarna till egentligen?
Är det för och koppla upp sin hoj mot datorn och kolla info eller vad?

tacksam för svar :tummenupp

Buellen har 22 mm diameter på styret, så länge styret har den dimensionen så kan du väl ha i princip vad som helst. Ska du ha 29 mm måste du ha andra överfall för att kunna montera det (gissar jag).

Med usb-kabeln (och ECM-spy installerat i datorn) kan du gå in i styrboxen och kolla felkoder etc, men framför allt kan du programmera om insprutningen för att optimera den om du har bytt avgassystem etc. Detta är väl kanske inget man ställer sig och pillar med om man inte har hojen på en rullande landsväg.

Om jag har fattat det rätt är styrboxen på Buell lite gammalmodig, och det går inte att justera värden i realtid. Utan man måste göra en mapp i datorn och ladda upp, för att se'n kolla om det gav önskat resultat. Modernare system tror jag tillåter att man justerar mapparna under gång (med reservation för att jag fattat fel). När jag bänkade min hoj (efter portning av toppar, 1400 cc kit, helsystem mm) så var grabbarna inte helt imponerade över smidighetsgraden i systemet iallafall. Men faktum är att det gav bättre effekt/vrid och MARKANT bättre motorkaraktär med ECM-spy än en extra box till insprutningen. Nackdelen var naturligtvis att det tog längre tid = dyrare dynokörning.
 
Last edited:

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
1125r

Verkar svårt att komma överens med lokala verkstaden om vilka service intervaller som gäller för 1125

Någon annan som råkat ut för samma sak?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top