Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Det kanske stämmer. Jag gick bara på informationen från hemsidan:
With the end of the project, the software is not available for download any more.
ANY DISTRIBUTION OR HOSTING OF OUR SOFTWARE ON OTHER SERVERS IS PROHIBITED!

jag har ingen server eller någon hemsida med länk där man kan ladda ner filen. jag delar helt enkelt med mig till mina vänner.

Det här är licenstexten från versionen som sist gick att ladda ner på ecmspy.com:

:fakta

Den är 3 inlägg lång och börjar på andra inlägget...
 

LinusN

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Buell XB9R -03, Suzuki GSX 750 ES

Pickford

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Buell X1 Lightning-02
Hej buell folk.
Nu har olyckan varit framme. Blev precis klar med att ta bort all onödig plast där bak på x1an och allt. Var ute på premiärtur igår, och allt funka som det skulle. Men när jag sedan skulle hem. Så upptäckte jag att inga av blinkersarna fungerade. Jag har sedan tidigare installerat "led-miniblinkers" med motstånd och allt. Det har fungerat hela sommaren. Jag är säker på att allt funka när jag parkerade hos Svärföräldrarna, men när jag åkte hem så sluta alla fyra att blinka. Less som jag började jag felsöka.

Det kommer ström upp till dosan på styret, det har jag kollat. Men sedan kommer det ingen ström till någon av de fyra stiftkontakterna som blinkersarna går in i.

Någon som har någon aning om vad som kan ha gått snett och varför?
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hej buell folk.
Nu har olyckan varit framme. Blev precis klar med att ta bort all onödig plast där bak på x1an och allt. Var ute på premiärtur igår, och allt funka som det skulle. Men när jag sedan skulle hem. Så upptäckte jag att inga av blinkersarna fungerade. Jag har sedan tidigare installerat "led-miniblinkers" med motstånd och allt. Det har fungerat hela sommaren. Jag är säker på att allt funka när jag parkerade hos Svärföräldrarna, men när jag åkte hem så sluta alla fyra att blinka. Less som jag började jag felsöka.

Det kommer ström upp till dosan på styret, det har jag kollat. Men sedan kommer det ingen ström till någon av de fyra stiftkontakterna som blinkersarna går in i.

Någon som har någon aning om vad som kan ha gått snett och varför?

Kommer det ström fram till reläet också? Skulle tippa på säkring, relä eller blinkersar i den ordningen. dålig jord kan också ställa till det...
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Fraktur på pinion drev, spruken splint som håller den på plats.....och då funkar inte hojen......och jag som hoppades på kort-slutning nånstans:arsele

Gick komma in i gear-boxen utan att ta av hela motorn, va "bara" rotera ner den kolla att bak cylindern va i tdc o börja skruva, sen va det bara ta av rocker-boxen och så kunde man ta ut cam-gearsen och slutligen pinion och olje drevet

...nu är det bara resten kvar:huvet
 

Bifogat

  • 100_3594_edited.jpg
    100_3594_edited.jpg
    204.4 KB · Visningar: 79

Pickford

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Buell X1 Lightning-02
Kommer det ström fram till reläet också? Skulle tippa på säkring, relä eller blinkersar i den ordningen. dålig jord kan också ställa till det...

Fan, det glömde jag kolla. Ska göra det imorgon, Säkringarna i boxen har jag kollat ingen såg trasig ut, för säkerhetsskull så bytte jag varenda säkring. Ska dock kolla ifall det kommer ström till relät, vart får man tag på nytt relä ifall det är det som har gått? går det sönder av någon speciell anledning? iom att det har funkat bra tills allt blev klart?
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Fraktur på pinion drev, spruken splint som håller den på plats.....och då funkar inte hojen......och jag som hoppades på kort-slutning nånstans:arsele

Gick komma in i gear-boxen utan att ta av hela motorn, va "bara" rotera ner den kolla att bak cylindern va i tdc o börja skruva, sen va det bara ta av rocker-boxen och så kunde man ta ut cam-gearsen och slutligen pinion och olje drevet

...nu är det bara resten kvar:huvet

Byt oljedrevet när du ändå är igång. det var tydligen lite klent på dom tidiga årsmodellerna (upp till 06 tror jag)

Jävla osis, men skönt att du hittat felet i alla fall :tummenupp

Fan, det glömde jag kolla. Ska göra det imorgon, Säkringarna i boxen har jag kollat ingen såg trasig ut, för säkerhetsskull så bytte jag varenda säkring. Ska dock kolla ifall det kommer ström till relät, vart får man tag på nytt relä ifall det är det som har gått? går det sönder av någon speciell anledning? iom att det har funkat bra tills allt blev klart?
Köp ett relä för diodblinkers på Biltema. det för europeiska bilar passar rakt av. kostar bara en hundring dessutom. (åtminstone passar det rakt av på XB, ta med det gamla och jämför för säkerhets skull)
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Byt oljedrevet när du ändå är igång. det var tydligen lite klent på dom tidiga årsmodellerna (upp till 06 tror jag)

Jävla osis, men skönt att du hittat felet i alla fall :tummenupp


Köp ett relä för diodblinkers på Biltema. det för europeiska bilar passar rakt av. kostar bara en hundring dessutom. (åtminstone passar det rakt av på XB, ta med det gamla och jämför för säkerhets skull)

Jo då.,...fick vålda ut den så den gick av lite varstans
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Jag tackar för alla tips och trrevliga diskusioner mm. men nu är min tid över här då jag gått o köpt mig en v-rod muscle. ha det så bra allihopa så ses vi kanske på vägarna =)
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Mjuk framgaffel! xb12ss -09

Hej alla! Ang min 2009 XB12SS

Är det någon fler än mig som upplever framgaffeln aldeles för slapp?? när man bromsar upp på stoppie så komprimeras ca 70% av gaffeln bara man tittar på bromsgreppet sen funkar det väl bra men den går ihop alles för mycke innan den styvar till... plus att om man är det minsta oförsiktig efter en wheelie så att man kommer ner lite hårt då bottnar gaffeln med ett otäckt klonk.. (aldrig varit med om detta efter 2002 då jag missade tvåan på min gsx-r 750 då klonka det rätt kraftigt, lysena slockna och jag fick ont i pungen.. ) sista grejen e att eftersom det är en fighter så ska den ju köras som en fighter,.. det lilla lilla steget från en trottoar ner till vägen tar man ju ofta lätt med lite gas så den lixom kliver ner fint.. tom det får min gaffel att bottna ibland.. men grejen är att det kan fan inte vara något fel på den för den är så aldeles underbar efter landsvägen och på riktigt riktigt kuriviga Norska vägar..

Måste jag lassa i trögare gaffelolja eller tom fixa hårdare fjädrar???

MVH /Jompas
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Hej alla! Ang min 2009 XB12SS

Är det någon fler än mig som upplever framgaffeln aldeles för slapp?? när man bromsar upp på stoppie så komprimeras ca 70% av gaffeln bara man tittar på bromsgreppet sen funkar det väl bra men den går ihop alles för mycke innan den styvar till... plus att om man är det minsta oförsiktig efter en wheelie så att man kommer ner lite hårt då bottnar gaffeln med ett otäckt klonk.. (aldrig varit med om detta efter 2002 då jag missade tvåan på min gsx-r 750 då klonka det rätt kraftigt, lysena slockna och jag fick ont i pungen.. ) sista grejen e att eftersom det är en fighter så ska den ju köras som en fighter,.. det lilla lilla steget från en trottoar ner till vägen tar man ju ofta lätt med lite gas så den lixom kliver ner fint.. tom det får min gaffel att bottna ibland.. men grejen är att det kan fan inte vara något fel på den för den är så aldeles underbar efter landsvägen och på riktigt riktigt kuriviga Norska vägar..

Måste jag lassa i trögare gaffelolja eller tom fixa hårdare fjädrar???

MVH /Jompas


Har samma probelm på min men har inte kunnat forska i det så mycket då den stått på verkstad i ca 5månader mer eller mindre hela tiden sen jag köpte den pga nått tjall med ecm:en eller programvaran i den.
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Har samma probelm på min men har inte kunnat forska i det så mycket då den stått på verkstad i ca 5månader mer eller mindre hela tiden sen jag köpte den pga nått tjall med ecm:en eller programvaran i den.

Fy fan det lät inge kul! =( går den över huvudtaget inte eller går den ont?

vi får hålla kontakten vad gäller det här med fjädringen för det måste åtgärdas om jag ska kunna trivas så som jag vill på hojen!

/Jompas
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Fy fan det lät inge kul! =( går den över huvudtaget inte eller går den ont?

vi får hålla kontakten vad gäller det här med fjädringen för det måste åtgärdas om jag ska kunna trivas så som jag vill på hojen!

/Jompas

Har du prövat att skruva på med kompressionsdämpning?

Här är en länk till en massa info om fjädringen på just XB. sista utvägen är tyngre olja.
Inställningen av fjädringen är ju väldigt viktig på dom här hojarna pga gaffelvinkel och försprång. Jag är ingen expert, men killarna som skriver i länken ovan vet vad dom snackar om...
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Fy fan det lät inge kul! =( går den över huvudtaget inte eller går den ont?

vi får hålla kontakten vad gäller det här med fjädringen för det måste åtgärdas om jag ska kunna trivas så som jag vill på hojen!

/Jompas

Den går men man kan tro att de monterat in en känguru i ecm:en för den spottar och hostar och nyser och ja hoppar fram mer än den brummar.
 

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Hejsan.
Har fått problem med min XB12S. har varit något lustigt med elen från början på den. Den har inte behållt klocka o trip + att ibland när man rullat in den i garaget så har mätarna gått varvet (precis som den gör när man vrider på nyckeln) fast utan nyckeln i.
Igår så åkte jag nån mil o stannade, o när jag skulle starta den igen så lät det som om startmotorn kuggade över. Vid tredje försöket så hoppade den igång o allt var som vanligt.
Vid nästa stopp så var det inga bekymmer men efter ett par mil så skulle jag tanka och då vart det likadant igen och sen efter ett par försök så tändes bara lyset + helljuslampan i panelen o inte ett liv från start eller bränslepumpen.
Fick köra hem eländet på kärra o i morse provade jag en gång o då lyste allt som vanligt men när jag tryckte på startknappen så tvärdog det.
Några förslag på vad det skulle kunna vara? Kan det vara så enkelt som batteriet? Jag o el är inga vänner precis, ser knappt skillnad på + o -

Mvh Håkan
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Hejsan.
Har fått problem med min XB12S. har varit något lustigt med elen från början på den. Den har inte behållt klocka o trip + att ibland när man rullat in den i garaget så har mätarna gått varvet (precis som den gör när man vrider på nyckeln) fast utan nyckeln i.
Igår så åkte jag nån mil o stannade, o när jag skulle starta den igen så lät det som om startmotorn kuggade över. Vid tredje försöket så hoppade den igång o allt var som vanligt.
Vid nästa stopp så var det inga bekymmer men efter ett par mil så skulle jag tanka och då vart det likadant igen och sen efter ett par försök så tändes bara lyset + helljuslampan i panelen o inte ett liv från start eller bränslepumpen.
Fick köra hem eländet på kärra o i morse provade jag en gång o då lyste allt som vanligt men när jag tryckte på startknappen så tvärdog det.
Några förslag på vad det skulle kunna vara? Kan det vara så enkelt som batteriet? Jag o el är inga vänner precis, ser knappt skillnad på + o -

Mvh Håkan

Hade det på min och det va inte värre än att skruva dit minus eller om det va plus kabeln på batteriet igen..
Kan även va så att ditt batteri håller på att dumma sig.
mitt tog inte emot laddning så jag åkte in till micro för att köpa ett nytt.
Va ca:1 år gammalt.
Han i butiken skakade mitt batteri kraftigt och sa till mig att prova att ladda det igen, tog emot laddningen och funkade i 1,5 år till innan jag la hojen.
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hejsan.
Har fått problem med min XB12S. har varit något lustigt med elen från början på den. Den har inte behållt klocka o trip + att ibland när man rullat in den i garaget så har mätarna gått varvet (precis som den gör när man vrider på nyckeln) fast utan nyckeln i.
Igår så åkte jag nån mil o stannade, o när jag skulle starta den igen så lät det som om startmotorn kuggade över. Vid tredje försöket så hoppade den igång o allt var som vanligt.
Vid nästa stopp så var det inga bekymmer men efter ett par mil så skulle jag tanka och då vart det likadant igen och sen efter ett par försök så tändes bara lyset + helljuslampan i panelen o inte ett liv från start eller bränslepumpen.
Fick köra hem eländet på kärra o i morse provade jag en gång o då lyste allt som vanligt men när jag tryckte på startknappen så tvärdog det.
Några förslag på vad det skulle kunna vara? Kan det vara så enkelt som batteriet? Jag o el är inga vänner precis, ser knappt skillnad på + o -

Mvh Håkan

Som sagt. kolla att batteripolerna är dragna. kolla även att det inte har nött igenom isoleringen på någon kabel nånstans.(inte helt ovanligt) där kabelstammen går förbi batteriet brukar vara ett bra ställe att börja leta på.
 

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Tack för tipsen, ska kolla ledningarna noga o har satt batteriet på laddning.
Ska kolla om det håller volttalet som det ska.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top