Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Eftersom jag endast hade åkt hojen en gång så gav jag den en chans till. Nu skulle den vara uppdaterad i insprut samt att återkallningskampanjen, ang att 5:ans växel kan låsa sej, pga att den var för dåligt smord. Allt var fixat. I direkt jämförelse med gixxer 1000 (07:a), fireblade (08:a) så är det en lägre kvalitet på hela hojen. Den går mkt illa på lågvarv, den går ojämnt vid fast gaspåslag.
...

Hej.
För det första så kan jag bara beklaga att du haft en så dålig kontakt med 1125;an. Jag är oxå ledsen att jag tyvärr är benägen att hålla med dig på "VISSA" synpunkter. Att jämföra 1125 ;an med en en "Gixxer" går inte. Att den går ojämt stämmer oxå i rak jämförelse med alla andra V-twinar med något så när pulver i.
...

Det kom en ny programvaruuppdatering till 08:eek:rna för en dryg vecka sedan. Jag fick den inlagd idag. Jag kan bara säga att jag fick en helt ny hoj och då en som mycket närmare motsvarar mina förväntningar som jag haft. Alla motorproblem är ett minne blott. Hojen drar som ett lok och all ryckighet på jämn gas är borta. Eventuell rå gång på höga varv är också försvunnen. Motorn går helt enkelt som en dröm och som man borde kunna förvänta sig av en V-twin av senaste snitt. Mina ducce-polare kommer att få vänja sig att se ett ovalt baklyse försvinna iväg kommande bansommar.

(Rickard: Kalibrering M3HEC03Z från den 16/9. Uppgradera alla cyklar du kan. Det är lösningen på alla problem här i världen, jag lovar)
 

Dark_Messenger

Guest
Kul att läsa lite om nya bullen. Har inte testat den själv uten endast sett den irl men det vore intressant att pröva en och se om det har gått frammåt i buellutvecklingen. Läser man specsen på den hojen verkar det ju som en ganska potent maskin men hur är den i chassit, bromsarna, effektkurvan?

Den är inte snygg tycker jag, gamla XB såg bättre ut. XB hade någon slags charm och råhet över sig, en symbios mellan gammalt o nytt men denna lär ju gå betydligt bättre då XB var slö och gick ryckigt. Vad är buells visioner med nya hojen? Ska de försöka sno andelar av rr marknaden eller fortsätter de med "outsiderkonceptet"? Kommer nya buellen att räcka till på rr-arenan där teknikhetsen är total och spjutspetsteknik är fabriksstandard idag? Personligen tycker jag buell ska göra det som de är bäst på - sälja udda, roliga hojar till entusiasterna. Hur står sig nya bullen i jämförelse med konkurenterna? RC8:an tex, verkar ju vara fiasko än så länge med en växellåda där växlarna hoppar ur etc. Ni som läste/såg senaste masterbike vet vad jag pratar om. RC8:an placerade sig enbart pga avsaknaden av konkurrens. Hur hade nya bullen stått sig mot den? RSV:n är ju riktigt gammal vid det här laget och inte speciellt vass i jämförelse med dagens moderna hojar. Den har lovordats för hanterbarhet snarare än effekt, hur hade bullen klarat sig där?

Mycket frågor - som gammal buellåkare är man ju nyfiken när något nytt kommer uppseglandes.:)
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Kul att du äntligen få riktig snurr på hojen. Ser fram emot att vi uppdaterar vår hoj. Kör som fan......:yoparty Peace//Rickard

Det kom en ny programvaruuppdatering till 08:eek:rna för en dryg vecka sedan. Jag fick den inlagd idag. Jag kan bara säga att jag fick en helt ny hoj och då en som mycket närmare motsvarar mina förväntningar som jag haft. Alla motorproblem är ett minne blott. Hojen drar som ett lok och all ryckighet på jämn gas är borta. Eventuell rå gång på höga varv är också försvunnen. Motorn går helt enkelt som en dröm och som man borde kunna förvänta sig av en V-twin av senaste snitt. Mina ducce-polare kommer att få vänja sig att se ett ovalt baklyse försvinna iväg kommande bansommar.

(Rickard: Kalibrering M3HEC03Z från den 16/9. Uppgradera alla cyklar du kan. Det är lösningen på alla problem här i världen, jag lovar)

Som du säker redan läst så har utvecklingen verkligen rört på sig när det gäller Buell. Villken riktning är ju upp till var och en att avgöra. Att jämföra den med RC8;an går inte. Bullen hänger inte med, så är det bara! Varken på bana eller på gatan. Jag håller med tidigare disskusion att RC8;an är vad som hoppats och väntats av Buellen. Rå, speciell och helt egen. Att köra 1125;an är en fröjd, tycker jag. Bromsarna är näst intill för bra. Motorn drar jämt och rått hela registret. Att den skulle hänga med i RR serien är inte troligt. Jag tycker om hojen och vill du prova så är det bara att komma in till butiken i Abrehamsberg. Ha det bäst//Rickard

Kul att läsa lite om nya bullen. Har inte testat den själv uten endast sett den irl men det vore intressant att pröva en och se om det har gått frammåt i buellutvecklingen. Läser man specsen på den hojen verkar det ju som en ganska potent maskin men hur är den i chassit, bromsarna, effektkurvan?

Den är inte snygg tycker jag, gamla XB såg bättre ut. XB hade någon slags charm och råhet över sig, en symbios mellan gammalt o nytt men denna lär ju gå betydligt bättre då XB var slö och gick ryckigt. Vad är buells visioner med nya hojen? Ska de försöka sno andelar av rr marknaden eller fortsätter de med "outsiderkonceptet"? Kommer nya buellen att räcka till på rr-arenan där teknikhetsen är total och spjutspetsteknik är fabriksstandard idag? Personligen tycker jag buell ska göra det som de är bäst på - sälja udda, roliga hojar till entusiasterna. Hur står sig nya bullen i jämförelse med konkurenterna? RC8:an tex, verkar ju vara fiasko än så länge med en växellåda där växlarna hoppar ur etc. Ni som läste/såg senaste masterbike vet vad jag pratar om. RC8:an placerade sig enbart pga avsaknaden av konkurrens. Hur hade nya bullen stått sig mot den? RSV:n är ju riktigt gammal vid det här laget och inte speciellt vass i jämförelse med dagens moderna hojar. Den har lovordats för hanterbarhet snarare än effekt, hur hade bullen klarat sig där?

Mycket frågor - som gammal buellåkare är man ju nyfiken när något nytt kommer uppseglandes.:)

Jag tror att vi tänker och resonerar ungefär likadant. Jag har inte haft äran att prova en RC8 en. 1125;an jag åker på är butikens. Fick jag bestäma så får det mer en gärna poppa upp fler V-twin R inspirerade hojjar. Jag älskar dem. Kolla bara på gammla TL1000 ojojoj.... underbart! Buell har en speciell plats i mitt hjärta och 1125;an finns med där inne oxå. Det är tur att vi är olika. Ha det bäst//Rickard

Tjena Rickard.

jag tänkte bara, att då många skulle jämföra 1125:an med Japsen så gör jag det med. Men självklart är det inte rättvist. Men faktum är att så är det för XB modellerna också. De som inte är bevandrade i Buell gör ganska ofta en sådan jämförelse. Jag vet flera som rullat 2 hjulingar över 20år. Resonemanget stöter jag på hela tiden. Oftare än vad jag tycker att det borde vara också. Men ok, ang RC8 och 1125 då. Jag tror säkerligen RC 8 har barnsjukdomssyndrom.
(Inte för att jag tycker att min kritik mot 1125:an handlar om barnsjukdomar.)
Det är inte för inte KTM släpper RC8 och håller på Venom. Klart de vill räta ut de enklaste problemen med den först. Helt kort så menar jag dock (i mitt tycke), att RC8:an bättre. Du som har en 1125:a vet ju mer och bättre om den. Men, om jag fick välja så skulle RC8:an vara aktuell men inte 1125:an. Jag har verkligen försökt gilla den - men det gör jag ärligen inte. Hoppa upp på en RC8. Du har ju 1125:an i ryggmärgen nu. Vore ju ännu mer matnyttigt att höra dina tankar runt det hela.
Ha det toppen på knarren iaf. Avslutar med att säga att du absolut inte ska tolka något som en mening att vara dryg. Det är bara mina reflektioner. Oavsett, så verkar vi önska snarlika - om inte samma utveckling av Buell.
 
Last edited:

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Fråga om däck till X1

Får man dit ett 180 däck på en X1?. Sitter 170 nu o det ser tajt ut för ett 180 alltså!. Någon som vet om det funkar?
 

DarkWingDuck

Guest
Intressant att höra andras åsikter om 1125 Vs RC8:a och Japs. Klart att jag ska ta mej iväg o prova en 1125 modell 2009. Jag har inte provat en 1125 uppdaterad så sent som 16 september tror jag. Den jag provade sista gången gick lika illa som den jag provade första gången.
Tyvärr så tycker jag att kvalitets intrycket inte är så imponerande. Jag tycker att en något tweakad XB är mkt snyggare. Jag fattar inte riktigt vad dom tänkt ang designen på nya 1125 plattformen. CR modellen är inte snygg (inte 1125R heller).
Att gå vidare från XB till något mkt snyggare är svårt.
Japs, modell plastraket, känns kul på sätt och vis. Men samtidigt så försvinner hojen i mängden. Svårt att hitta något unikt som verkligen känns "rätt".

Wakan är jävligt snygga, men de känns ändå väldigt lika XB i geometri osv (det syns ju vad de sneglat hej vilt på:).
Den accar säker bättre och har en massa mer pulver än XB. Men den kostar ju bly också. Track racer versionen är ju stekhet (porr).

Någon nämnde en ryckig gång på XB. Det vet jag inte om jag tycker. De senaste V-twinarna jag provat är väldigt snarlika men går sämre på lågvarv. Jag kör med en Remus powerizer. Den fungerar bättre nu än någonsin. Det är klart underligt, men men. Mitt buell race kit var mkt sämre och ryckigare än Tiforce, F.A.S.T. kit + tankdummy med luftkanaler och Remus powerizer.
 
Last edited:

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Hej!
Var i denna värld hittar man effektuppgifter på XB12 R,S, & XB9 R,S,SX
alla modeller beg. som nya verkar var trimmade hur mycket mer ger detta?
Adresser till firmor som har alla dessa coola options?:confused:


här finns en utförlig rapport över alla olika aftermarket slip ons där dessa jämförs i bänk mellan varandra på xb9 samt xb12 och hur de passar ihop med buells race ecm! innehåller en bra sammanfattning över alla olika mufflers!:tummenupp

ftp://ftp.americansportbike.com/outgoing/XB_Exhaust_Shootout_Test_Report.zip

http://www.americansportbike.com/

/niklas
 
Last edited:

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
Det kom en ny programvaruuppdatering till 08:eek:rna för en dryg vecka sedan. Jag fick den inlagd idag. Jag kan bara säga att jag fick en helt ny hoj och då en som mycket närmare motsvarar mina förväntningar som jag haft. Alla motorproblem är ett minne blott. Hojen drar som ett lok och all ryckighet på jämn gas är borta. Eventuell rå gång på höga varv är också försvunnen. Motorn går helt enkelt som en dröm och som man borde kunna förvänta sig av en V-twin av senaste snitt. Mina ducce-polare kommer att få vänja sig att se ett ovalt baklyse försvinna iväg kommande bansommar.

(Rickard: Kalibrering M3HEC03Z från den 16/9. Uppgradera alla cyklar du kan. Det är lösningen på alla problem här i världen, jag lovar)

RickTM?: Hade det varit möljigt att `uppgradera` bort problem o istället få lite mer pulver i årets ss så hade jag gärna kommit i kontakt/B :tummenupp
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Jo du är inte ensam om att vilja ha mer pulver i xb modellerna:huvet . jag är definitivt en av dem :yoparty jajaja nu har Cr av 1125 ;an här. Den är rätt cool faktiskt. Kom in och kolla:)

RickTM?: Hade det varit möljigt att `uppgradera` bort problem o istället få lite mer pulver i årets ss så hade jag gärna kommit i kontakt/B :tummenupp
 

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
Jo du är inte ensam om att vilja ha mer pulver i xb modellerna:huvet . jag är definitivt en av dem :yoparty jajaja nu har Cr av 1125 ;an här. Den är rätt cool faktiskt. Kom in och kolla:)

Okej, men lutar tyvärr åt märkesbyte utifall mina försök att få fart på xb:n går i stöpet. hjälp angående effekt på xb-08 välkommnas därför med öppna armar! Finns nån chipning/tändbox/modulmannick på tapeten för 08:an?
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Moto-GP

Håller på med ett nytt system till hojen. Tänkte köra på lite GP stuk :)

Slånger upp en bild på sluttratten ialf!. Kör lite oval style
 

Bifogat

  • DSC00406.jpg
    DSC00406.jpg
    13.5 KB · Visningar: 722

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Bygga om lite.......

Tja.
Jag är nybliven Buellägare - det blev en XB9SX -05 som gått 950 välservade å oskruvade mil.
Hojen e helt original me allt på plats men nu tänkte jag som många andra ändra lite på bakpartiet + att ja skulle behöva en lägre sadel(SX-modellen har ju högst).

Nån som kan hjälpa till med justa begade prylar eller kan tipsa om var ja hittar kortare bakparti med bra passform?

Hoppas på tips........
 

svenmolgan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Buell S1 lightning -98
DSC07246.jpg


nya drömhojjen. priset dock ett problem. =(
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top