Brunnen hoj, törs man låta motorn stå till vintern?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hojjen brann ordentligt i två minuter. Motorn ser rätt okej ut, det enda som är var att ventilkåpspackningen ploppa ut av värmen sen efter det är den släckt med pulver och spolad med vatten. Jag har lyft ventilkåpan och det ser hyffsat rent ut. Endast lite sand på kamdreven eftersom det var där packningn hoppat ut.

kamdrev.jpgtopp.jpgtopp2.jpgtopp3.jpgventilkåpa.jpg

Varför jag vill låta den stå är för att jag har ej tid fixa till den förrän till vintern. Oljan såg fin ut när jag tappade ur den så jag tror iaf inte att det kommit in vatten i cylindrarna.

Mvh Tomas
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Kollade du ramen med? Verkade den ok?

Mvh

/Göran
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Riv den och magasinera den sen om du ändå tänkt göra det i vinter. Tar bara någon timma i anspråk.

Tror dock inte att det är någon fara att låta den stå. Skadan är nog redan gjord om något slagit sig av värmen osv.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Riv den och magasinera den sen om du ändå tänkt göra det i vinter. Tar bara någon timma i anspråk.

Tror dock inte att det är någon fara att låta den stå. Skadan är nog redan gjord om något slagit sig av värmen osv.

Har haft det i åtanke är bara det att jag vet hur det blir då saknas det ändå någon grej sen. Det bästa vore ju att ha den ihop tills man tar tag i det. Men jag förstår att det är omöligt för er att sia om hur den ser ut inuti. Min tanke var bara om det kommit in vatten så den rostar men det verkar det ju inte gjort så då borde det vara lugnt.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Vad jag vet om pulversläckare är att det fräter på det mesta, speciellt om det blandas med vatten, så jag hade rengjort ordentligt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad jag vet om pulversläckare är att det fräter på det mesta, speciellt om det blandas med vatten, så jag hade rengjort ordentligt.

Jag skulle nog rengöra motorn som du säger eller riva ner den om jag ska använda motorn igen....pulver är som sakt inte så roligt, det funkar bra att släcka saker med men men :)

Som brandman så väljer jag helst bort pulver om det går om jag skulle vilja ha kvar sakerna.
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Bra svar! Ska höra med brandmansskåningen om det är så.

Som förregående talare skrev så fräter pulver på all metall vet att ocab brukar spreja olja på maskiner som brunnit och blivit släckta med pulver för att förindra korrrosion
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Köp 2 burkar Wd 40 och töm överallt hej vilt bara. Wd 40 är även avfettande och löser upp kedjefett / kladd omkring framdrevet. Bäst av allt!

Du kan även plocka ur stiften och dunka i sprayoljan där med. Då är du hyfsat säker från korrison.

Mitt tips.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det där med att släckpulvret är frätande hade jag aldrig tänkt på. Bra att veta.
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Det är jag övertygad om att den gör. Då ses vi på samma plats och samma tid nästa år! :)

Ramen ser ok ut. Dock spände den ut lite när jag lossade motorfästena. Men jag tror nog den fungerar till bankörning :)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag skulle rekommendera att lyfta toppen iaf och rengöra denna. sen olja in cylinderloppen så är det bra.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top