Bruksbil med V8 ???

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Åka bekvämt med V8 - BMW 540i e39, får du för kaffepengar också.

Ska du ha den stående ute på gatan så köp en bil utan xenon för annars har du snart 2 svarta hål där strålkastarna en gång suttit.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Om du inte använder bilen till jobbet kanske det är onödigt med en till bil?
Jag har själv 3 bilar och även om alla används så är det jobbigt att äga massa grejjer.
Ska försöka banta ner mina bilar och optimera så två får klara av alla behov, men då används en som ren pendling till arbete varje dag.
Bara en tanke
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Åka bekvämt med V8 - BMW 540i e39, får du för kaffepengar också.

Ska du ha den stående ute på gatan så köp en bil utan xenon för annars har du snart 2 svarta hål där strålkastarna en gång suttit.

Stjäl folk strålkastare i Sverige numera?
 

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Jag tänker likadant SkaD.
Vore jäkligt skönt att bara ha en bil att vårda ömt.
Det där med sommarbil går nog bort.
Det finns en favorit till,dock utan V8.
Det är Volvo C70T5 automat.
Plåtcabben alltså årsmodell 2008-2011.
Det är ju liksom tre bilar i en.
1.Coupe 2.Hardtop 3.Cab
Är det någon som har erfarenhet av C70 plåtcab?

Detta med bilar e kul?men inte lätt å bestämma sig
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
A6 har väl alltid funnits även som en 4.2 modell som brukar va betydligt billigare i andrahands värde än s och rs modellerna.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stjäl folk strålkastare i Sverige numera?

Bilmärken som BMW är nog extra känslig för stölder av delar. Det är en relativt vanlig bil som var exklusiv som ny och när de blir till åren som i fallet E39 kostar ersättningsstrålkastare väldigt mycket i förhållande till bilens värde. Det är även vanligt att det själs airbags i vanligt förekommande bilar. Ligor som drar runt. Man kan ju tänka sig att de stjäls för att reparera krockskadade bilar och att ersättningsenheter är väldigt dyrt nytt. Bara att skrota bilen i princip. Borde inte vara särskilt svårt att komma tillrätta med vad det är för typ av figurer som utför dessa stölder. Kan säkert vara ligor från utlandet, men det skulle inte förvåna mig om det är organiserat för vår inhemska marknad av äldre bilar som behöver reservdelar. Sedan får försäkringsbolagen stå för fiolerna. Biltillverkarna får sälja nya airbags. En win- win för många utom bilägarna och deras försäkringspremier.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bilmärken som BMW är nog extra känslig för stölder av delar. Det är en relativt vanlig bil som var exklusiv som ny och när de blir till åren som i fallet E39 kostar ersättningsstrålkastare väldigt mycket i förhållande till bilens värde. Det är även vanligt att det själs airbags i vanligt förekommande bilar. Ligor som drar runt. Man kan ju tänka sig att de stjäls för att reparera krockskadade bilar och att ersättningsenheter är väldigt dyrt nytt. Bara att skrota bilen i princip. Borde inte vara särskilt svårt att komma tillrätta med vad det är för typ av figurer som utför dessa stölder. Kan säkert vara ligor från utlandet, men det skulle inte förvåna mig om det är organiserat för vår inhemska marknad av äldre bilar som behöver reservdelar. Sedan får försäkringsbolagen stå för fiolerna. Biltillverkarna får sälja nya airbags. En win- win för många utom bilägarna och deras försäkringspremier.

Fy fan.

Körde en 750Li i staterna (numera såld), men hade aldrig en tanke på att någon skulle få för sig att plocka delar på den. Gick bra iaf.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fy fan.

Körde en 750Li i staterna (numera såld), men hade aldrig en tanke på att någon skulle få för sig att plocka delar på den. Gick bra iaf.

En i grannskapet äger en helt vanlig tidig BMW 5:serie (E39). Den står i centralgarage större delen av tiden och körs rätt sällan. En dag när han skulle ner i garaget hade någon plockat delar från den. Vill minnas att bl a motorhuven var borta.

Jag tror det är sådant man får ha i åtanke när man väljer att köpa exklusivare bilar även om de är gamla utgångna modeller. Det finns alltid en risk att någon plockar delar på dem. Med tanke på att nypriserna på delarna ofta är baserade på bilens nyvärde en gång i tiden är det ju inte konstigt att det finns en stor marknad för stulna reservdelar när bilarna blir äldre. Ser likadant ut över hela världen.

M och RS bilar är extra drabbade skulle jag tro. Ett exempel nedan:

http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/10703514/The-Audi-seats-being-stolen-to-order.html

Min 993 turbo har sportstolar (s.k hardbacks) som är väldigt eftertraktade bland 993 ägare. Det skulle inte förvåna mig om det finns en marknad för att sälja dessa till ägare som saknar dem. Tittar man e-bay verkar de betinga en hel del. Det är något jag har allt mer i åtanke när om jag ställer ifrån mig bilen. Här om året blev fälgarna till bilen stulna hos en däckfirma när de stod på förvaring. Tyvärr är det så världen ser ut idag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bilmärken som BMW är nog extra känslig för stölder av delar. Det är en relativt vanlig bil som var exklusiv som ny och när de blir till åren som i fallet E39 kostar ersättningsstrålkastare väldigt mycket i förhållande till bilens värde. Det är även vanligt att det själs airbags i vanligt förekommande bilar. Ligor som drar runt. Man kan ju tänka sig att de stjäls för att reparera krockskadade bilar och att ersättningsenheter är väldigt dyrt nytt. Bara att skrota bilen i princip. Borde inte vara särskilt svårt att komma tillrätta med vad det är för typ av figurer som utför dessa stölder. Kan säkert vara ligor från utlandet, men det skulle inte förvåna mig om det är organiserat för vår inhemska marknad av äldre bilar som behöver reservdelar. Sedan får försäkringsbolagen stå för fiolerna. Biltillverkarna får sälja nya airbags. En win- win för många utom bilägarna och deras försäkringspremier.
Men de har ju liksom inte dyra delar...?
Jämfört med någon annan "modern" bil då alltså, alltid dyrt med bildelar.
Polarens Focus har lika dyra, ofta dyrare delar än min 3-serie. Gäller även morstantens Mazda, och farsgubbens ström av folkvagnar har varit väsentligt dyrare. Och det var samma visa på den tiden jag körde 5-serie. :va

Men, det har väl inte tattaridioterna fattat än, att de lika bra kan gå på nån gammal japps. De är ju inte de vassaste i lådan, de som sysslar med sådant. Skjut bort, helt enkelt. :3freak
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Körde en gång min Camaro 70 på norrländskt vinterföre och sommardäck. Låt mig säga såhär. Kan man köra en 140,240 eller 740 på vinterföre så fixar man Camaron också, den känns rätt lika. Tyvärr (jag säger inte att folk här är sådana) så lyckades ju Collin med sin kampanj att övertyga folk om att bakhjulsdrivet är livsfarligt. En kille hade ärvt en fin 740 av morfar och frågade Collin om det var en bra förstabil. Nej den skulle han sälja annars skulle han dö när vintern kom.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men de har ju liksom inte dyra delar...?
Jämfört med någon annan "modern" bil då alltså, alltid dyrt med bildelar.
Polarens Focus har lika dyra, ofta dyrare delar än min 3-serie. Gäller även morstantens Mazda, och farsgubbens ström av folkvagnar har varit väsentligt dyrare. Och det var samma visa på den tiden jag körde 5-serie. :va

Men, det har väl inte tattaridioterna fattat än, att de lika bra kan gå på nån gammal japps. De är ju inte de vassaste i lådan, de som sysslar med sådant. Skjut bort, helt enkelt. :3freak

Nu har jag inte koll på BMWs kostnader på reservdelar. Jag är medveten om att en del grejer är rätt så humant prissatt. Vissa delar som kaross-, inredningsdetaljer misstänker jag kostar en hel del att köpa som reservdelar. Annars skulle ju folk faktiskt kunna köpa dem över disk istället för att ge tjuvarna en öppning till affärer. Hela insatsen för xenon-ljus tillhör nog en sådan sak som kan kosta pengar. Endast att byta själva lampan är ju en så pass dyr historia att många beklagar sig. Hur är det då inte om man har fått nedslag på besiktningen eller har krockat bilen med halv/trafikförsäkring?

Sedan ska man inte sticka under stolen att det är dyrt även på andra bilar. Kan ta min mammas gamla Volvo S40 som exempel. Den är inte värd särskilt mycket vid en försäljning. Nyttovärdet är betydligt högre. Hon kör väldigt lite så det finns ingen anledning att byta bil för henne. Bara att se till att den är i körbart skick då fåtal år som hon kommer att köra. Halvljuset började bli dåligt på bilen. Det var reflektorerna som visade sig vara matta. Först sa man att vi var tvungen att byta hela halv/helljusinsatsen. Gick inte att köpa endast reflektorn löst. Då valde jag att byta lamporna och fick igenom bilen på besiktningen ytterligare tre gånger. Upprepade samma procedur varje år med nya lampor av bättre modell. Tillslut bestämde jag mig för att ta en vända till och då visade det sig att det gick att köpa reflektorerna löst. Blev en helt annan ljusbild givetvis. Faktum är att jag har sett Volvo S/V40 där man stulit lampinsatserna. Givet kostnaden för att byta det kan jag förstå att det finns en marknad för det. Det rullar fortfarande en hel del äldre Volvo S/V40 i trafik från mitten av 90-talet till början av 2000- talet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde en gång min Camaro 70 på norrländskt vinterföre och sommardäck. Låt mig säga såhär. Kan man köra en 140,240 eller 740 på vinterföre så fixar man Camaron också, den känns rätt lika. Tyvärr (jag säger inte att folk här är sådana) så lyckades ju Collin med sin kampanj att övertyga folk om att bakhjulsdrivet är livsfarligt. En kille hade ärvt en fin 740 av morfar och frågade Collin om det var en bra förstabil. Nej den skulle han sälja annars skulle han dö när vintern kom.

Körde min morbrors gamla Mercedes från -72 med sommardäck på vintern också i Norrland. Vi övade att häva sladd på en stor parkeringsplats. Den har en 3,5 liters V8. Gick hur bra som helst. Rekommenderar givetvis att man har riktiga vinterdäck då det är natt och dag. Man kan köra vilken bil som helst på vinterväglag om man omdöme och lätt gasfot. Med det sagt skulle nog inte jag heller rekommendera en bakhjulsdriven 740 när det finns så många bättre alternativ som är säkrare och enklare att köra när det väl släpper. Utan antispinn och antisladd hade nog inte BMW och Mercedes sålt lika många bilar här uppe i norden. Vi hade inte sett 507 hk M5or på vinterväglag direkt. Med hjälpmedel inkopplade kan man sitta och hålla gasen nedtryckt och köra en slalombana oavsett om det är en trött 518 eller en M5 på halt underlag.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Körde min morbrors gamla Mercedes från -72 med sommardäck på vintern också i Norrland. Vi övade att häva sladd på en stor parkeringsplats. Den har en 3,5 liters V8. Gick hur bra som helst. Rekommenderar givetvis att man har riktiga vinterdäck då det är natt och dag. Man kan köra vilken bil som helst på vinterväglag om man omdöme och lätt gasfot. Med det sagt skulle nog inte jag heller rekommendera en bakhjulsdriven 740 när det finns så många bättre alternativ som är säkrare och enklare att köra när det väl släpper. Utan antispinn och antisladd hade nog inte BMW och Mercedes sålt lika många bilar här uppe i norden. Vi hade inte sett 507 hk M5or på vinterväglag direkt. Med hjälpmedel inkopplade kan man sitta och hålla gasen nedtryckt och köra en slalombana oavsett om det är en trött 518 eller en M5 på halt underlag.

Vad jag menade var att de flesta unga grabbar inte har något emot att det släpper, så var det på min tid i alla fall men nu är folk så bortskämda av elektroniska system att de tror att en sladd är livsfarlig. Personligen tror jag att det i längden leder till sämre förare med mindre respekt och förståelse för fysikens lagar men det är en annan diskussion.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om det är en klassisk jänkebil som man är sugen på, men inte vill ha en relik, så är Chrysler 300 ett bra val.
Mercedeschassiet ger den bekväm gång, hemimotorn ger den acc och amerikansk (Canada) tillverkning ger den lökig passform. Köper man en kombi så är den betydligt bättre hopsatt (Österrike).
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Från en bitter person till en annan. Är den till salu? :hihi



Ursäkta för sent svar.
Nja, Har hamnat lite "mellan bilar" just nu så Volvon är just nu den enda bruksbil jag har så klarar mig inte utan just nu, men funderar på att ev sälja den lite längre fram i vår.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ursäkta för sent svar.
Nja, Har hamnat lite "mellan bilar" just nu så Volvon är just nu den enda bruksbil jag har så klarar mig inte utan just nu, men funderar på att ev sälja den lite längre fram i vår.

Det är lugnt, vore jag dig skulle jag sitta kvar med bilen i fråga. Det kan ju vara en rolig sak att ha även om du hittar något annat.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top