Bromsproblem

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
"tryckpunkten" där bromshantaget tar, kommer längre in ju fortare jag kör.
Om jag pumpar några gånger när jag står stilla så hamnar "tyryckpunkten" på ca 20% av sträckan till gashandtaget. När jag kört en bit i 100 kmh så ligger "tryckpunkten ca 50 av slaget/sträckan till gashandtaget. Kör jag 200 eller mer så klämmer jag nästan lillfingret och ringfingret mellan bromshandtaget och gashantaget. Jag har köpt hojen ny och har alltid tyckt att handtaget tagit för långt in. Jag har påpekat detta vid en service, då bytte dom bromsskivor?? Jag har senare bytt till stålomspunna slangar. Det är ingen luft i systemet.

1. Varför tar bromshadtaget längre in ju fortare jag kör?
2. Varför går det inte ens vid stillastående att justera handtaget så att den tar i början av "slaget"?

/Jocke
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jocke K skrev:
2436880 1. Varför tar bromshadtaget längre in ju fortare jag kör?
2. Varför går det inte ens vid stillastående att justera handtaget så att den tar i början av "slaget"?

/Jocke

1. Antingen: skeva skivor, någon form av läckage (mer vid värme..?), kass bromsvätska (vattenblandad), kassa hjullager... Vet inte hur långt hojen rullat.
Kan du se hur långt kolvarna är ute vid stillastående? Isf prova att köra fort någonstans där du kan stanna mha bakbromsen (dvs utan frambroms) jämför om kolvarna är länge in i oket, prova var bromsläget är nu.

2. Antar att du har en standardpump, de kan man ställa i 4 lägen 1-4 där 1 är "lägnst ut" och 4 är "lägnst in"
Tar bromsen nära handtaget på läge 1 har du antagligen för lite bromsvätska/vattenblandad eller en defekt pump.

OBS! Allt detta förutsätter att du inte har luft i systemet!
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
glömde en sak.
Bromsbeläggen slits lite snett. När slitagevarnaren är nedsliten i överkantt på beläggen (där rdien på skivorna är som störst) är det drygt 1 mm kvar i nederkanten av samma belägg.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jocke K skrev:
2437187 Bromsbeläggen slits lite snett. När slitagevarnaren är nedsliten i överkantt på beläggen (där rdien på skivorna är som störst) är det drygt 1 mm kvar i nederkanten av samma belägg.

Är det likadant på båda beläggen på samma skiva(eller på alla 4 beläggen)?
Då har du antagligen någon kolv som kärvar, plocka ner och gör rent, smörj in med RÄTT fett efteråt, OBS Renlighet är mycket noga när man håller på med bromsok, ingen skit...
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Silverryggen skrev:
2437140 1. Antingen: skeva skivor, någon form av läckage (mer vid värme..?), kass bromsvätska (vattenblandad), kassa hjullager... Vet inte hur långt hojen rullat.
Kan du se hur långt kolvarna är ute vid stillastående? Isf prova att köra fort någonstans där du kan stanna mha bakbromsen (dvs utan frambroms) jämför om kolvarna är länge in i oket, prova var bromsläget är nu.

2. Antar att du har en standardpump, de kan man ställa i 4 lägen 1-4 där 1 är "lägnst ut" och 4 är "lägnst in"
Tar bromsen nära handtaget på läge 1 har du antagligen för lite bromsvätska/vattenblandad eller en defekt pump.

OBS! Allt detta förutsätter att du inte har luft i systemet!


Hojen har gått ca 2 000 mil. skivorna byttes på garantin, utan att jag märkte någon skillnad. Jag byter bromsvätska varje år, nivån ligger på övre strecket på behållaren.

Vad jag tror så måste kolvarna av någon anledning åka tillbaka längre i oket ju fortare jag kör, om det nu är så. varför?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jocke K skrev:
2437207 Vad jag tror så måste kolvarna av någon anledning åka tillbaka längre i oket ju fortare jag kör, om det nu är så. varför?

Någon form av obalans/skevhet i skiva/framhjul, kolla så att dina framhjulslager inte är kassa/glappa, det kan framkalla sådana problem som du har.
(Polarens R1-00 med ungefär lika mil som din gjorde exakt som du beskriver, framhjulslagrena var helt slut=framhjulet/skivorna kunde röra sig i förhållande till oken vilket gjorde att kolvarna gick tillbax när han svängde...)
Det verkar vara ett hett tips...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Har samma problem kostade kanske mig en pall plats i helgen...kolla att du inte har luft uppe vid kopplingen till broms pumpen..och sen se att slangarna inte flexar..håll handen rund bromslangen och sen pumpa hantaget känner du att slangen rör sig så flexar den...jag har fått lite ordning på det nu i idag men till vintern så blir det nya slangar (made by hydroscan) nya packnigar och kanske en brembo pump :)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Silverryggen skrev:
2437204OBS Renlighet är mycket noga när man håller på med bromsok, ingen skit...
Hadde lite skit i bromspumpen, gjorde så att handtaget tog längre å längre in ibland. på nåt vis så gick inte oljan i retur till behållarn och de blev typ vakum så att handtaget gick längre in till slut imot gashandtaget.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Silverryggen skrev:
2437225 Någon form av obalans/skevhet i skiva/framhjul, kolla så att dina framhjulslager inte är kassa/glappa, det kan framkalla sådana problem som du har.
(Polarens R1-00 med ungefär lika mil som din gjorde exakt som du beskriver, framhjulslagrena var helt slut=framhjulet/skivorna kunde röra sig i förhållande till oken vilket gjorde att kolvarna gick tillbax när han svängde...)
Det verkar vara ett hett tips...


Tack för tippset!
hur kollar jag enklast on hjullagret är kass? Räcker det att ställa hojen på depåstöden och känna på framhjulet?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
om skivorna är sneda och slår in mot kolvarna så borde det teoretiskt sett överföras mer energi i högre farter , dvs få kolven att gå längre in.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Gottis skrev:
2437227 Har samma problem kostade kanske mig en pall plats i helgen...kolla att du inte har luft uppe vid kopplingen till broms pumpen..och sen se att slangarna inte flexar..håll handen rund bromslangen och sen pumpa hantaget känner du att slangen rör sig så flexar den...jag har fått lite ordning på det nu i idag men till vintern så blir det nya slangar (made by hydroscan) nya packnigar och kanske en brembo pump :)


Vad menar du med kopplingen till bromspumpen?
Slangarna är stålomspunna från Grevens, jag tror att dom heter Fischer.
Jag har testat om dom rör sig och jag kan inte märka några sådana tendeser.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jocke K skrev:
2437234 Tack för tippset!
hur kollar jag enklast on hjullagret är kass? Räcker det att ställa hojen på depåstöden och känna på framhjulet?

Du kan ju känna först men jag tror att det krävs en okularbesiktning..
Ta av framhjulet, ta bort hjuldistanserna, känn med fingrarna/lyft försiktigt på gummiskyddet i lagret, är du det minsta misstänksam mot lagerna efter det, BYT, kostar inte många kronor...
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jocke K skrev:
2437234 Tack för tippset!
hur kollar jag enklast on hjullagret är kass? Räcker det att ställa hojen på depåstöden och känna på framhjulet?

Kom på en sak till. Jag bytte framdäck nyligen. Jag har aldrig sett så många balansvikter på ett motorcykelhjul förut. vet ej hur många gram det är, men det är en rad på varje sida om ekrarna varje rad med vikter är ca 10 cm lång!!
Det första jag borde göra är att balansera om framhjulet..
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jocke K skrev:
2437271Jag har aldrig sett så många balansvikter på ett motorcykelhjul förut. vet ej hur många gram det är, men det är en rad på varje sida om ekrarna varje rad med vikter är ca 10 cm lång!!
Kan alldrig va bra, säg åt däckgubben att vrida däcket ett halvvarv å prova. Eller kör du regumerat?:hihi
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
JJ skrev:
2437312 Kan alldrig va bra, säg åt däckgubben att vrida däcket ett halvvarv å prova. Eller kör du regumerat?:hihi


Däcken är nya Pilot Power.
Jag ska kolla ballanseringen omgående.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Problemet är löst sedan en tid!!

När skivan var kall så var den enligt indikatorklockan rak. När jag bromsat mycket och tätt så att skivan var ordentligt varm, visade idikatorklockan att skivan var skev.

Nu sitter det en ny skiva på platts, och hojen är åter helt underbar...:tummenupp


Vem säljer bromsslangar av märket Hydroscan? Är dessa bättre än exempelvis slangar från Fischer?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jocke K skrev:
2546274 Problemet är löst sedan en tid!!

Vem säljer bromsslangar av märket Hydroscan? Är dessa bättre än exempelvis slangar från Fischer?

Fasen a gött...

www.hydroscand.se det är en hydralikfirma, åk dit med dina gamla slangar så gör dom nya

Vet inte vad fischer är men jag kan tänka mig att hydroscand är likvärdig (om inte bättre kvalitet) för hälften av pengarna :tummenupp
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Silverryggen skrev:
2546414 Fasen a gött...

www.hydroscand.se det är en hydralikfirma, åk dit med dina gamla slangar så gör dom nya

Vet inte vad fischer är men jag kan tänka mig att hydroscand är likvärdig (om inte bättre kvalitet) för hälften av pengarna :tummenupp


Ok Tack för tipset !!

Fischer är de slangar som säljs i färdiga kit, av S-Racing samt av KK-Racing.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Silverryggen skrev:
2437242 Hydroscand is da shit :fakta

Tycker du? Själv har jag haft massa problem med mina oljeslangar därifrån. Fått nya slangar två gånger och nu läcker det lite igen:mad: Tillbaka för tredje gången.
Bromsslangarna funkar däremot...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top