Bromsoket avplockat från hjulet, fingrade på bromsgreppet...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jahapp, jag plockade av oken och "råkade" pilla på bromsgreppet (smart va :) ). Resultatet är inte så svårt att räkna ut. Bromsklotsarna åkte in mot varandra. De fick inte kontakt men nästan.

Jag plockade ut de fräscha klotsarna och stoppade in ett par gamla slitna istället för att få in en skruvmejsel och trycka tillbaka kolvarna. Det går bra typ en halv cm men mer vill kolvarna inte backa. En halv cm räöcker inte för fräscha klotsar och skiva melan dem.

Så, vad beror det på att de inte vill backa mer än så och hur löser jag problemet. Vill helst slippa lufta bromsarna bromssystemet efteråt.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jahapp, jag plockade av oken och "råkade" pilla på bromsgreppet (smart va :) ). Resultatet är inte så svårt att räkna ut. Bromsklotsarna åkte in mot varandra. De fick inte kontakt men nästan.

Jag plockade ut de fräscha klotsarna och stoppade in ett par gamla slitna istället för att få in en skruvmejsel och trycka tillbaka kolvarna. Det går bra typ en halv cm men mer vill kolvarna inte backa. En halv cm räöcker inte för fräscha klotsar och skiva melan dem.

Så, vad beror det på att de inte vill backa mer än så och hur löser jag problemet. Vill helst slippa lufta bromsarna bromssystemet efteråt.


Skulle tro att kolvarna har kantrat pga. att du har råkat trycka tillbaka dom lite snett. Tryck försiktigt på bromshandtaget så att dom ploppar rätt igen och börja om, kläm växelvis på varje "kant" på kolvarna så ska det nog gå bra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skulle tro att kolvarna har kantrat pga. att du har råkat trycka tillbaka dom lite snett. Tryck försiktigt på bromshandtaget så att dom ploppar rätt igen och börja om, kläm växelvis på varje "kant" på kolvarna så ska det nog gå bra.
Så, nu är det testat och det verkar inte vara felet.

Det går bra att trycka tillbaka ett kolvpar i sänder. Men när ett kolvpar åker tillbaka så trycks det andra fram istället. Det är som att hydraulvätskan kan röra sig inne i oket men inte bakåt i systemet.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Så brukar det bli, det är lättare för vätskan att trycka ut kolven än att åka upp i reservoaren. Ibland räcker det att klämma tillbaka dom växelvis, men ibland får man ta i och pressa båda samtidigt.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Kan vara för mycket bromsvätska i, så att reservoaren blir full. Är det inte det är det bara att ta i lite. :näsblod
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kan vara för mycket bromsvätska i, så att reservoaren blir full. Är det inte det är det bara att ta i lite. :näsblod
Lagom nivå i reservoaren. Jag har tagit i så gott det går. Men det är svårt att få någon kraft när man bara håller oket med ena handen. Fattar inte detta, det har aldrig varit svårt att pressa tillbaka kolvarna när jag bytt belägg tidigare :va

Skruva bort locket till behållaren?
Testat utan någon skillnad.

Om man öppnar upp luftningsskruven i oket, visst borde det blir lättare då? Då har bromsvätskan nånstans att ta vägen. Någon nackdel med det förfarandet?
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Om man öppnar upp luftningsskruven i oket, visst borde det blir lättare då? Då har bromsvätskan nånstans att ta vägen. Någon nackdel med det förfarandet?
Då åker väl antagligen den överblivna oljan ut genom nippeln, risken är väl att det kryper in luft i systemet om du har otur.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Öppna luftningsnippeln, pressa tillbaka kolvarna lagom mycket, stäng nippeln, montera på hela bromspaketet igen, och lufta bromsarna efteråt.

Det är inte svårt att lufta, ens om man är själv (om man når både handtag och nippel samtidigt, men det gör man ju på normala sporthojar). Varför vill du slippa? Slut på vätska?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Varför vill du slippa? Slut på vätska?
Flaskan med bromsvätskan finns i vintergaraget, fem mil härifrån... Ajja, bara att bita i sura äpplet och hoppas att det bara läcker ut några droppar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Problem solved. Öppna luftningsnippeln gjorde susen.

Tack alla för alla förslag :tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top