Bromsluftare från biltema

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det någon som testat att använda den här prylen?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489

Hur funkar den? Alltså hur använder man den?
...jag satt å sökte på biltema efter en vanlig gummislang för att lufta mina bromsar och stötte då på denna pryl.. 36 spänn är det värt om det funkar så därför är alltså frågan:
- Funkar den?
- hur funkar den?

19-146_h.jpg
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Har inte använt den kan jag säga. Men det ser ut att vara den slangen du letade efter tillsammans med ett uppsamlingskärl. Luftningen går nog till som vanligt. Kläm på broms, lossa nippel, skruva åt nippel, släpp broms.

// Wip
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Funkar kalas, en backventil i slutet på slangen i botten på flaskan gör att du bara kan öppna luftningsnippeln och pumpa bromsen tills att luften är ute. Jag köpte en för ett par månader sen och undrade direkt hur jag kunnat leva de senaste 15 åren utan den.
 
Last edited:

marcusj

Marcusj
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Haninge
Hoj
2005,Kawasaki,KLV 1000
Idén med att det är en slang är att du ska kunna se när det inte kommer någon luft längre. Flaskan är bara en "slaskhink"...
 

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
En sådan där makapär har jag aldrig skådat förut!

Jag brukar tömma ut systemet på vätska och sedan ta en vanlig oljekanna (ren givetvis :näsblod ) och trycka i vätska underifrån genom nippeln.
Fungerar kanon!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en sådan. Den fungerar.







En flarra o en slang, hur ska det INTE fungera...? Man slipper ju risken att drälla aggresiv bromsvätska överallt..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
TLS skrev:
Funkar kalas, en backventil i slutet på slangen i botten på flaskan gör att du bara kan öppna luftningsnippeln och pumpa bromsen tills att luften är ute. Jag köpte en för ett par månader sen och undrade direkt hur jag kunnat leva de senaste 15 åren utan den.

...så om jag då ska byta vätska helt är det då bara att koppla på, pumpa och fylla på nytt uppifrån tills jag ser att det är ny ren vätska som kommer genom slangen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Köpte 2 såna där bromsluftare...
Skönt med backventil så man slipper hålla på att stänga/öppna nippeln hela tiden.

Satte på en på varje ok, öppnade nipplarna, och pumpade som en galning medans jag fyllde på bromsvätska uppe i behållaren vartefter...
Funkade kanon....

När jag har ett helt tomt system, så använder jag stora sprutor som jag köpt på apoteket. Sätter på en slang på sprutan, suger upp bromsvätska, och trycker upp det i systemet underifrån, via luftningsnippeln...
 

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
RD125twin
Köpte också en sådan för något år sedan, men jag var dock tvungen att ändra lite på fjädrarna som satt i backventilen för dom var alldeles för hårda.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Braxen skrev:
Köpte också en sådan för något år sedan, men jag var dock tvungen att ändra lite på fjädrarna som satt i backventilen för dom var alldeles för hårda.

Flera har sagt att backventilerna var för hårda.. Var de lätta att justera?
 

Dominator-Rocks

Guest
Biltema luftare

*lyft*

Jag köpten en såndär sats idag!

Nån som vill tilläga nått mer en vad som redan sagts i tråden :confused:
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top