Bromsbelägg för bana och gata?

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Jag ska köpa belägg till hojen men är osäker vilka jag ska välja.
Viktigast är att beläggen funkar bra på banan men jag åker även mycket gata så det ska lira där med.
Tips på bra belägg uppskattas!

Kör en R1 -00 men original bromskivor.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
EBC HH(sinter) verkar vara helt ok ihop med orginalskivor. kostar cirkus 350-400kr paret. Jag köpte deras racebelägg för 600kr men de är så tjocka att jag tycker de har glasats en aning efter att ha blivit inkörda på Warm-upen på f-berg... Se upp för det även med gatbeläggen(kör in dem i låg fart).

SBS Carbon vet jag är bra, men de kräver nog längre uppvärmning.

Sintrade Priemier ska vara bättre än Sintrade SBS men de lirar nog båda i samma klass ett steg under..

Prova dock en ny uppsättning orginal först! Det ska jag göra..
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Per G kör på sintrade premier i Veidec.. Bättre att byta ofta än att byta dyrt kanske!

Mina SBS slutade verka när hälften av slitytan var borta, dessutom bara efter ett par körningar...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
För att vara motvalskärring och peka på det enkal faktum att du bör pröva dig fram till dina egna favoriter så säger jag emot Pålle i allt.

EBC HH och Vesrahs motsvarighet är de sintrade belägg jag testat och INGET kommer i närheten om man ser till mer orginalbetonade belägg eller tex SBS Dual Carbon.

Men ska du köra med siinter så bör du komma ihåg att de sliter mer på skivorna.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Premier från addemoto.se funkar utmärkt.

Tll R1-00 ska du har nr PH239 och priset är 259:-/paret. 518 kr tot alltså.

Och att de sliter skivor kanske är samma skröna som att man inte ska bada precis efter att du ätit. Jag har kört dem i 3 år och mina skivor är det inget fel på.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Chrille skrev:
För att vara motvalskärring och peka på det enkal faktum att du bör pröva dig fram till dina egna favoriter så säger jag emot Pålle i allt.

EBC HH och Vesrahs motsvarighet är de sintrade belägg jag testat och INGET kommer i närheten om man ser till mer orginalbetonade belägg eller tex SBS Dual Carbon.

Men ska du köra med siinter så bör du komma ihåg att de sliter mer på skivorna.

Nä, jag kommer utan tvekan att testa orginalbelägg. Och eftersom du nu trugar ska jag dessutom testa SBS Dual Carbon. Sen kan du snakka din siit!

Mina erfarenheter är till hälften lovord från folk som enbart kör gata gällande EBC...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Pålle skrev:
...

Mina SBS slutade verka när hälften av slitytan var borta, dessutom bara efter ett par körningar...

Var det verkligen sinter då?!? Dual Carbon vet jag bara försvinner i ett damm-moln men mina sintrade håller en evighet. Ska byta nu för första gången i år

Kör aldrig mer än hälften på beläggen när du rejsar. Det är inte värt det.

Byta billigt? Sintrat är ju dyrast väl?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jalle skrev:
....

Och att de sliter skivor kanske är samma skröna som att man inte ska bada precis efter att du ätit. Jag har kört dem i 3 år och mina skivor är det inget fel på.

Fel av mig. Det KAN slita på skivorna. Min förra hoj fick blåa skivor när jag började köra på sinte och Killersukkan byta färg till gula så något har ju helt klart hänt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju en kombination av bromspump, ok, skivor och belägg, samt förarens egna smak som avgör.
För egen del måste jag definitivt höja premiers sinterbelägg till skyarna, har extremt bra känsla, bettet är superbt, enkelt att göra stoppies med ett finger på bromsen, och enkelt att minska på trycket efterhand ju längre in i kurvan man kommer.
Nicklas som körde min hoj falkenberg ansåg att bromsarna "kanske var lite för bra", men det är nog mest en vanesak.
 

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
Ducati 900SSie -98
oFFkeFF skrev:

Nicklas som körde min hoj falkenberg ansåg att bromsarna "kanske var lite för bra", men det är nog mest en vanesak.

...och greppet i bakdäcket lite för dåligt eller? :D
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Chrille skrev:
Var det verkligen sinter då?!? Dual Carbon vet jag bara försvinner i ett damm-moln men mina sintrade håller en evighet. Ska byta nu för första gången i år

Kör aldrig mer än hälften på beläggen när du rejsar. Det är inte värt det.

Byta billigt? Sintrat är ju dyrast väl?

Ja det var sinter, jag tyckte de tog dåligt. Huruvida de var helslut står skrivet i stjärnorna.
Premier är väll bra mycket billigare än SBS Dual Carbon, EBC mfl. därav att man kanske har råd att åka på fräscha belägg oftare..
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
oFFkeFF skrev:
Det är ju en kombination av bromspump, ok, skivor och belägg, samt förarens egna smak som avgör.
För egen del måste jag definitivt höja premiers sinterbelägg till skyarna, har extremt bra känsla, bettet är superbt, enkelt att göra stoppies med ett finger på bromsen, och enkelt att minska på trycket efterhand ju längre in i kurvan man kommer.
Nicklas som körde min hoj falkenberg ansåg att bromsarna "kanske var lite för bra", men det är nog mest en vanesak.

Ännu en som lovordar Premier! Måste testa dem med mao.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Dom måste inneha någon form av rekord i ouppdaterad lista, inga hyndor efter 1998......

Hyndaförare kör i regel så fesigt så deras belägg behöver bara bytas var tionde år, eller hur Pålle ;)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top