Bredare däck till 3.50-18 fälg?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
@TMax500 det går nog för de mesta bra att gå upp en storlek men ett däck på en för smal fälg får ju en annorlunda profil som påverkar egenskaperna. Kan det även krängas av?
I mitt fall kanske det är två steg upp från orginal med ett 110-däck. Vet inte vem som har rätt, dock vet jag att fälgens bredd är 3.5" vilket är 8.89 cm.
Hojen körs heller inte jättefort, inte mycket mer än 100km/h som sagt men 100 i en kurva kan förmodligen ge ordentlig påfrestning.
Om framfälgen är 3,5” är det till nästan hundra procent helt lugnt med ett 110-däck. De flesta supermotos har 3,5” fälg fram och då kör man 120 däck normalt. Dock på 17”-fälg.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om framfälgen är 3,5” är det till nästan hundra procent helt lugnt med ett 110-däck. De flesta supermotos har 3,5” fälg fram och då kör man 120 däck normalt. Dock på 17”-fälg.
Men det är den inte. Den är 2,15".
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Om framfälgen är 3,5” är det till nästan hundra procent helt lugnt med ett 110-däck. De flesta supermotos har 3,5” fälg fram och då kör man 120 däck normalt. Dock på 17”-fälg.

Misstog mig, det är ett gammalt mått på däck. De flesta kör 100 men 110 funkar nog bra på 2.15-fälg. Jag har faktiskt sett ett Dunlop 110/90-däck rekommenderad till 2.15. Vissa CM400T har dock 1.85-fälg beroende på årsmodell som min så jag är körd fast jag kan byta fälg för en tusenlapp eller så kör jag bara på landsvägsdäck.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Uppdaterar för de som framöver funderar. Många kanske redan vet men däcktillverkare har dokument som anger godkänd bredd på fälg. Tidigare har jag bara sett storlek och lätt presentation av däck på tillverkarnas sidor. Pirelli har denna PDF tex. och här kan vi se att MT60 fast som bakdäck är godkänt för 2.15 men MT60 RS som gäller idag (?) kräver 2.50 även fast det är ett framdäck... fuck!

Hittade dock MT90 bakdäck som jag kanske kan sätta fram, godkänt för 2.15. Då blir det ny framfälg.

 
Last edited:

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Uppdaterar för de som framöver funderar. Många kanske redan vet men däcktillverkare har dokument som anger godkänd bredd på fälg. Tidigare har jag bara sett presentation av däck på tillverkarnas sidor. Pirelli har denna PDF tex. och här kan vi se att MT60 fast som bakdäck är godkänt för 2.15 men MT60 RS som gäller idag (?) kräver 2.50 även fast det är ett framdäck... fuck!
Hittade dock MT90 bakdäck som jag kan sätta fram, godkänt för 2.15. Då blir det ny framfälg.

Du har pm
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top