Bra motorfärg?

invain

mer meka än köra
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
cbr 900-93
Hej,jag ska måla motorn(i år igen:mad: ),förra året använde jag biltemas motorfärg men den tål INTE bensin så om nån har nåt bra tips på en färg som tål lite mer skriv gärna.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Använd vanlig billack. Behöver ej vara någon speciell värmetålig färg för motorn. Största problemet är väl att få den att fästa på den gamal skräpfärgen. Sedan om man målar direkt på aluminium så måste man grunda med betande/etsande grundfärg.
Vanlig 2k billack är väl det bästa du kan ha på motorn och då har du en massa olika kulörer att välja mellan. Jag har haft det på två motorer och det håller mot det mesta .
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har blivit rådd att använda vanlig billack tiigare.
Även på de varma delarna (luftkylda cylindrar och toppar).
Inte provat.
Fungerar et verkligen?
Är räd för att färgen skall isolera till att börja med för att sedan missfärgas och slutligen flagna av.
Om den hinner innan motorn överhettar.
Någon som provat?

När man stressade gamla Triumphmotorer, så räckte det att man polerade aluminiumet för att få problem med temperaturen.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Nu har jag provat på vattenkylda motorer och vad jag förstått så är det en sådan som frågeställaren skall lacka om man tittar vilken hoj han äger. Har ej provat på en luftkyld motor.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag provat på vattenkylda motorer och vad jag förstått så är det en sådan som frågeställaren skall lacka om man tittar vilken hoj han äger. Har ej provat på en luftkyld motor.
Jovisst.
Kapade tråden.
Har fått rået till luftkyla motorer och tycker att det låter väl optimistiskt.
Vill inte prova själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Off topic förvisso, men luftkylda motorer tycker jag att det är riskabelt att lacka. Kylningen förvärras ju snabbt, att tex lägga ett lackskikt med samma tjocklek som vid våtlack av tex en bil är nog rent olämpligt. Iaf på topp och cylinder.

Tror jag
 
Last edited:

invain

mer meka än köra
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
cbr 900-93
Använd vanlig billack. Behöver ej vara någon speciell värmetålig färg för motorn. Största problemet är väl att få den att fästa på den gamal skräpfärgen. Sedan om man målar direkt på aluminium så måste man grunda med betande/etsande grundfärg.
Vanlig 2k billack är väl det bästa du kan ha på motorn och då har du en massa olika kulörer att välja mellan. Jag har haft det på två motorer och det håller mot det mesta .


Ok tack för svar,biltemafärgen sitter jävligt bra det är bara det att den löser upp sig alldeles för lätt av bensin(ingen höjdare när man byter munstycken några ggr/säsong),så med lite uppruggad yta går det nog bra:tummenupp .
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Lägg ett tunt lager först så blir 2k färgen inte för stark när den ska häfta på den gamla 1k färgen, risken om du lägger på för mycket färg första gången är att 2k färgen löser upp den gamla färgen.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Motip tål bensin och även vissa bromsvätskor. :) Men det är ju fortfarande burklack, så hållbarheten vet jag inte riktigt. Den är nog betydligt bättre än biltemas färger iaf, de är alltid skit imo.


Edit: Jag har lackat topplocket på min RD350 med gott resultat, detta gjort med BILTEMAS "slagtåliga" fälgfärg. Jag tror tricket är att blästra innan. Slipar man bara med sandpapper så är nog risken stor att det släpper och jävlas.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför skulle det vara problem med luftkylda motorer....?

Finns många -80tals luftkylda mc med svarta motorer,
tex. Suzuki-R, Kawa GPZ, CB1100 Bold´OR mfl.

Jag har målat många såna motorer utan problem, senast en
CB 650 SC.
Jag använder "HAGMANS Grundfärg" efter slipning och tinner tvättning,
sen "HAGMANS Halvblank" men med spraynippeln som ger vertikal sprutbild.
Köper dom från en firma som "tankar" sprayburkar med billack.
De vanliga spraynipplarna som följer med från tex. OK, Biltema mfl. är
utformade för att ge en mer punktlik sprutbild.

KentW
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top