Bra mopedbil? Tacksam för hjälp

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Tjejens dotter skall nu ha mopedbil ?‍♂️

Finns här någon kunnig som kan lämna tips om modell/fabrikat man skall leta efter eller som man skall hålla sig från.
Kostnad mellan 80 000 och 140 000kr.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej

Tjejens dotter skall nu ha mopedbil ?‍♂️

Finns här någon kunnig som kan lämna tips om modell/fabrikat man skall leta efter eller som man skall hålla sig från.
Kostnad mellan 80 000 och 140 000kr.
Inget egentligt svar på din fråga, men jag skulle förorda en "vanlig" bil som byggs om enligt de nya reglerna, det vill säga elektronisk strypning.
Jag kör ständigt efter vår kära E4, och skulle inte vilja ha mina ungdomar i en mindre krocksäker lösning.
Men det var mer en tanke, än svar på din fråga, men för mig är den så pass viktig att jag inte vill undgå att lyfta den.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tänkte försöka svara på Din fråga - min grabb fraktade häcken i en MGo med Lombardini-diesel under 2011-13. Den köptes ny med förevändningen att ”den hade krockkudde” ?. Nu slapp vi utvärdera krocksäkerheten men den begränsade vikten gör ju att de sannolikt är lika bullriga och plastigt skramliga än idag.

Men det är ju en encylindrig marindiesel i de där, det enda vi råkade ut för var en trasig fläktrem. Anledningen till att den gick av är sannolikt att den stackars motorn och generatorn skulle driva slutsteg på ett par kW…

Ni kommer aldrig mer i livet att betala så mycket slantar för så lite till fordon, men det ligger ju i sakens natur. Han älskade den plastburken ?

Jag skulle göra en vanlig grundkoll inför ett köp, d v s att styrningen är rimligt tight, prova bromsa på grus för att se att allt verkade schysst, kolla vätskenivåer och servicehistorik. Motorn är ju en enkel marindiesel och borde vara skottsäker. Går den sedan som förväntat vid en provkörning och det elektriska verkar funka som det ska är det väl bara att slå till.

Lycka till!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Min dotter bestämde sig för mopedbil redan när hon var tolv och arbetade och sparade för att ha råd. Kunde köpa sin dröm då hon var 15 men det är inte en fin bil, mer ett vrak. Jag får laga då och då, kanske lite oftare än önskat men som förälder är jag stolt som en tupp över att hon fixade det själv. Jag lägger med tanke på det gärna ett par timmar då och då. Fördelen med mopedbil är stora då hon har nästan två mil till skolan, 20-25 minuters resa eller 40 minuter i en A-traktor. Sen är det det där med bränsleförbrukningen, hon betalar den delen med.
Säkerheten känns lite skitnödigt att prata om på ett forum som kallas Sporthoj men visst är det bättre att krocka i en A-traktor i 30 än en moppebil i 55. samtidigt vet du säkert att moppebilarna inte är speciellt mycket i vägen i trafiken då de nästan går så fort som behövs, inte chockerande långsamma som traktorerna och olyckorna är troligen fler med såna.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Min dotter bestämde sig för mopedbil redan när hon var tolv och arbetade och sparade för att ha råd. Kunde köpa sin dröm då hon var 15 men det är inte en fin bil, mer ett vrak. Jag får laga då och då, kanske lite oftare än önskat men som förälder är jag stolt som en tupp över att hon fixade det själv. Jag lägger med tanke på det gärna ett par timmar då och då. Fördelen med mopedbil är stora då hon har nästan två mil till skolan, 20-25 minuters resa eller 40 minuter i en A-traktor. Sen är det det där med bränsleförbrukningen, hon betalar den delen med.
Säkerheten känns lite skitnödigt att prata om på ett forum som kallas Sporthoj men visst är det bättre att krocka i en A-traktor i 30 än en moppebil i 55. samtidigt vet du säkert att moppebilarna inte är speciellt mycket i vägen i trafiken då de nästan går så fort som behövs, inte chockerande långsamma som traktorerna och olyckorna är troligen fler med såna.
Är det dubbdäck på vintern?

Vänner skaffade en till stora tjejen mot motprestation. Nu var det en till som kunde sticka ner till affären, skjutsa jycken. Forsla lillasyster till dennas aktiviteter eller egna som hästar o annat. Medförde en viss statushöjning i kompisgänget också.

Håller helt med om att de är inte lika mycket ivägen som A-traktorer.

Skulle vara intressant med statistik på olyckor i dessa jämfört med A-traktor.

Här i byn är det mest äldre som gett upp bilen som nyttjar mopedbil. Går utmärktcatt köra till stan i dessa också. Man ser några arbetsfordon med flak.

Nöjdare gubbe än han med elflaka i Ulrika har jag sällan sett. Han slapp ju knattret på köpet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det dubbdäck på vintern?

Vänner skaffade en till stora tjejen mot motprestation. Nu var det en till som kunde sticka ner till affären, skjutsa jycken. Forsla lillasyster till dennas aktiviteter eller egna som hästar o annat. Medförde en viss statushöjning i kompisgänget också.

Håller helt med om att de är inte lika mycket ivägen som A-traktorer.

Skulle vara intressant med statistik på olyckor i dessa jämfört med A-traktor.

Här i byn är det mest äldre som gett upp bilen som nyttjar mopedbil. Går utmärktcatt köra till stan i dessa också. Man ser några arbetsfordon med flak.

Nöjdare gubbe än han med elflaka i Ulrika har jag sällan sett. Han slapp ju knattret på köpet.
Toyota IQ eller Smart kan ju inte ta så värst mycket mer plats än en mopedbil.
Sedan finns ju några sexiga japanska bilar. :hihi Typ Suzuki cappucino, men de är ju lite svårare att få tag i.

Sen tycker jag att a-traktorer gärna kunde få gå i 70.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, om de går i 30
Var är det ett problem egentligen? På alla vägar med räcken ska ju två fordon få plats mellanräckena, och väluppfortrade traktorförare håller ju åt sidan så man kan passera. De senaste åren är det oftare bönder i arbetsfordon som envisas med att aldrig släppa om bakomvarande bilar än ungjävlar i pruttmobiler.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Var är det ett problem egentligen? På alla vägar med räcken ska ju två fordon få plats mellanräckena, och väluppfortrade traktorförare håller ju åt sidan så man kan passera. De senaste åren är det oftare bönder i arbetsfordon som envisas med att aldrig släppa om bakomvarande bilar än ungjävlar i pruttmobiler.
Jag ser väldigt få 2+1 vägar häruppe i alla fall där två fordon får plats i bredd på "1-sträckan" :va
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Hej

Tjejens dotter skall nu ha mopedbil ?‍♂️

Finns här någon kunnig som kan lämna tips om modell/fabrikat man skall leta efter eller som man skall hålla sig från.
Kostnad mellan 80 000 och 140 000kr.
Hej, Alla är väl dåliga med tanke på vad de kostar (edit), men fick höra gott om Ligier..
Kolla att de är svensksålda samt helst DCI-motorn (Om det är Ligier)
Självklart finns det säkert bra importerade också, men jag hoppade över dem.
Bra också att vara beredd att åka en bit med släp om du är snäv i urvalet..

För 80-100 får du en fin JS50 och för 140 bör du få en fin JS60, har inte läst så mycket om de andra märken såsom Axiam eller Chatenet.

Kolla också försäkringen innan ni köper, visserligen är vi vana här inne med MC-försäkring. Men det kan löna sig att ringa runt samt kolla villkoren i försäkringen.
(Som att föraren lånar ut bilen till en kompis exempelvis..)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ser väldigt få 2+1 vägar häruppe i alla fall där två fordon får plats i bredd på "1-sträckan" :va
Om en väg är mindre än 9 meter bred och får räcken måste den breddas till 9 meter, och om det inte är ett par ovanligt breda fordon så borde de få plats mellan räckena. MAn har oftast inte hemskt mycket utrymme, men det går. Särskilt om det långsamma fordonet ligger och fiser i 30 och gör ett bra jobb med att krama räcket på sin sida.

Om vägarna däruppe är smalare än 9 m med räcken är det bara att börja klaga på dem för att få dem ombyggda.

Och vad gäller IQ så är den 1.6nånting meter bred, och en valfri mopedbil 1.5 meter bred, så det bör inte vara någon praktisk skillnad på ivägengraden mellan dem på en 2+1-väg.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Var är det ett problem egentligen? På alla vägar med räcken ska ju två fordon få plats mellanräckena, och väluppfortrade traktorförare håller ju åt sidan så man kan passera. De senaste åren är det oftare bönder i arbetsfordon som envisas med att aldrig släppa om bakomvarande bilar än ungjävlar i pruttmobiler.
Vi har vägsträckor där det är 50 som är högt belastade, när någon kör i 30 blir det snabbt långa köer bakom eftersom det är svårt att köra om. Moppebilarna gör ju 50+ och är inte "i vägen" på samma sätt..

Sedan kan man ju tycka att en A-traktor som är säkrare i jämförelse med moppebil borde få gå i 50 den också, men det är väl svensk lag vs EU?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om en väg är mindre än 9 meter bred och får räcken måste den breddas till 9 meter, och om det inte är ett par ovanligt breda fordon så borde de få plats mellan räckena. MAn har oftast inte hemskt mycket utrymme, men det går. Särskilt om det långsamma fordonet ligger och fiser i 30 och gör ett bra jobb med att krama räcket på sin sida.

Om vägarna däruppe är smalare än 9 m med räcken är det bara att börja klaga på dem för att få dem ombyggda.

Och vad gäller IQ så är den 1.6nånting meter bred, och en valfri mopedbil 1.5 meter bred, så det bör inte vara någon praktisk skillnad på ivägengraden mellan dem på en 2+1-väg.
Den är troligtvis inte smalare än 9 meter totalt, men körfältet på 1-sträckan kan vara smalare än 5 meter, och med vajerräcken på sidorna.
Så, ja, ofta borde det gå att klämma sig förbi, men i praktiken blir det ogörligt.
Det bör väl dessutom vara förbjudet att köra om på 1-sträckan?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den är troligtvis inte smalare än 9 meter totalt, men körfältet på 1-sträckan kan vara smalare än 5 meter, och med vajerräcken på sidorna.
Så, ja, ofta borde det gå att klämma sig förbi, men i praktiken blir det ogörligt.
Det bör väl dessutom vara förbjudet att köra om på 1-sträckan?
Härnere håller aptraktorerna till höger rätt bra och om det är ett långt enkelfält brukar jag passera dem om de lämnar tillräcklgit med plats. Tillåtet? Ingen aning, antagligen till och med mer tveksamt än fildelning. :hihi
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej, Alla är väl dåliga, men fick höra gott om Ligier..
Kolla att de är svensksålda samt helst DCI-motorn (Om det är Ligier)
Självklart finns det säkert bra importerade också, men jag hoppade över dem.
Bra också att vara beredd att åka en bit med släp om du är snäv i urvalet..

För 80-100 får du en fin JS50 och för 140 bör du få en fin JS60, har inte läst så mycket om de andra märken såsom Axiam eller Chatenet.

Kolla också försäkringen innan ni köper, visserligen är vi vana här inne med MC-försäkring. Men det kan löna sig att ringa runt samt kolla villkoren i försäkringen.
(Som att föraren lånar ut bilen till en kompis exempelvis..)
Stort tack för hjälpen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tillhör också dom som skulle förorda A-tralla, och som också tycker att dom borde få gå 50km/h

Men alldelens oavsett så ger det ungarna en enorm frihet/avlastar föräldrarna.

När det gäller moppebil så köp det du har en lokal återförsäljare av, häruppe verkar det vara mycket Axiam.
Dom elektriska moppebilar som jag har sett tillsalu på blocket/marketplace har alla bytt batterier och fartreglage av någon anledning. (någon hade bytt elmotor också, till "den nya förbättrade" så tydligen finns det modeller som har problem med dom också)
Förmodligen för att det är ren skit från fabrik, trist då det vore ett utmärkt fordon att elektrifiera.

Här uppe gjorde polisen en raid mot moppebilar, och kommer man ifatt en så går dom inte mer än 45, det kan bero på att ett tag var det jäkligt mycket olyckor, speciellt på vintern.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det bör väl dessutom vara förbjudet att köra om på 1-sträckan?

De faller in under traktorer och arbetsredskap mm och dessa får passeras med försiktighet, även brytande av heldragen linje och spärrfält.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
De faller in under traktorer och arbetsredskap mm och dessa får passeras med försiktighet, även brytande av heldragen linje och spärrfält.

Ja heldragen linje får passeras om hinder finns och sikt finnes frammåt och då räknas epa/a-epa/traktor framför i detta som hinder.

Finns dock trafiktraktor med skylt märkt 50 me svart text på gul botten(svart ring) dock och dessa är inte LGF utan kan även färdas på motorväg med lägsta fartgräns 40 blås

Dessa färdas dock ofta i 70 - byggkranar...-utan fjädring
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Japp, säkert rätt, men….i praktiken så?
Kvällsfärsk bild från verkligheten, jag klämmer mig i alla fall inte förbi, tar inte den risken ens på hoj.
Efter någon kilometer så har det en tendens att bildas kö, eftersom vi fegisar inte kör förbi.
IMG_9077.jpeg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top