Bra mc i skogen????

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Funderar på att sälja min landsväshoj o köpa en hoj att leka lite med i skogen.

Vill ha en hoj som går hyfsad i skog/enduro spåren, går att köra lite på crossbana och som även skulle kunna fungera som pendlarhoj. Vill ha skapligt kraftfull motor med billig försäking. Har kollat på följande modeller:
Yamaha TTR 600
Yamaha XT 600
yamaha WR 450

Någon som har erfarenhet av dessa modeller eller andra som kan vara lämliga????

Tänkte typ en 00-05 i årsmodell som d inte blir för mycke garage tid med?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En WR450 t.ex. med motardfälgar till eller varför inte en KTM 525? Funkar bra på crossbana och är inte fy skam att pendla med så länge det inte är större sträckor.
 

# Stoffe

Rocknroll
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Storskogen, Sthlm
Hoj
R6, WR426
En WR450 t.ex. med motardfälgar till eller varför inte en KTM 525? Funkar bra på crossbana och är inte fy skam att pendla med så länge det inte är större sträckor.

Om man byter olja varannan dag.

Fan vad trist jag är. Gör som han säger, lyssna inte på mig, jag är över tretti och pendlar med XRV och kör WR i skogen. :yoparty
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Svårt val... svåra önskemål! :tungan

Hade en Africa Twin fram till juni i år... underbar på grusvägar och lättare terräng, inget att köra crossbana med, men definitift en grus och pendlarhoj som är förbannat driftsäker och skön att köra... samt så finns ett forum där man får hjälp med allt: www.xrv750.net
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
XT kan du glömma , funkar ju knappt på grusväg ens. TTr funkar nog på lättare stigar men inte på endurospår eller crossbana.Wr funkar på endurospår o crossbana ,ja o så lite grusväg då (tävlingsmaskin= mer service). Tror du får problem att hitta en hoj som passar till allt.Har själv en Ktm 525 exc som funkar lysande på cross,enduro o grusväg, ja den e hysteriskt rolig på asfalt också men den e ju int direkt gjord för att pendla med.Det e ju en tävlings maskin så service tiden e ju kanske inte nån rolig bit . Du får nog välja inriktning (ENDURO 0 CROSS / så har alla stora märken nån lämplig mod)
(VÄG O GRUS/ så har väl ktm,bmw+japan märkena nått kul o välja mellan)
Lycka till..
Mvh johan
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ja, du som föregående talare redan påpekat så är det en svår kombination.

Satsa på en 4-takts 250cc för endurospåret/skogen. Lätt, smidig och vridstark, enkelt och roligt i skogen... Sen köper du en sunkig pendlare typ en XT 600 eller XR 600 med motard fälgar.

Då har du bus på gatan, riktigt bra maskin för skogen som även funkar klockrent på crossbanan.

:tummenupp
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
1. Högtrimmad hoj = Mycket garage tid.
2. Pendlarhoj som även är kul på crossbana - Uhm, närmaste blir nog något i MX3 klassen, tex. KTM 520/525. Men att pendla med en sån blir nog dyrare i längden än att ha en extra hoj som är billig.
3. Dom flesta lv-reggade endurohojar brukar vara registrerade på ~10kW = billig försäkring.

Tror du egentligen vill ha t.ex. en XT + en 525 :)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Med trådskaparens krav hade jag gått på Suzuki. Deras DR-Z400S
Lite klenare motor, men går att fixa. Fördel är även relativt låga vikten, vilket gör den kul att busa med.

Det blir alltid en kompromiss, men har själv varit i de tankarna, och såg Suckans 400 som ett gott alternativ.

Spec: http://www.suzukimc.se/show.php?id=1070584

XT går fetbort (utom pendling då). Se kommentarer ovan från övriga

Edit: 400:an med Endurokörning, som jag ramlade över http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2607782#post2607782
 
Last edited:

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
crf 450 x är en bra hoj, vill du leka kanske du till o med skulle kolla på 250 4takt, väldigt smidiga och roliga maskiner.
 

Evil Schrimp

Tillbaks i sporthoj träsket
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600rr -07.
Är du stor och stark, kan en KTM 625 funka. Den håller både för skogsåka och pendla men väger ett par kilo. Inte samma service som en 525 men som sagt lite tyngre.
Är nog det närmaste en kompromiss man kan komma i detta fall om man inte tittar på en lite mindra hoj, typ 400 som nämnts tidigare.
/R
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Med trådskaparens krav hade jag gått på Suzuki. Deras DR-Z400S
Lite klenare motor, men går att fixa. Fördel är även relativt låga vikten, vilket gör den kul att busa med.

Det blir alltid en kompromiss, men har själv varit i de tankarna, och såg Suckans 400 som ett gott alternativ.

Spec: http://www.suzukimc.se/show.php?id=1070584

XT går fetbort (utom pendling då). Se kommentarer ovan från övriga

Edit: 400:an med Endurokörning, som jag ramlade över http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2607782#post2607782

Oj! Glömde suzukis 400a:rolleyes:
Är nog det enda alternativet för att få in så mycket som möjligt av dina krav.
DRZ 400 med endurohjul+motardmackor, mumms!:yoparty
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Håller med föregående talare Suzuki DRZ400 eller en XR400 bara kicka igång och köra behöver inte servas ofta och funkar kanon i skogen. Så länge du är en glad amatör så är dessa hojjar roliga på cross banan oxå. Det är när man börjar få upp farten och hoppar mycket fjädringen upplevs och är alldeles för mjuk.
 

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Får tacka för alla svar, hade inte ens reflekterat över att Suzuki har sin drz 400 som verkar som en riktig bra hoj att använda i skogen o på cross bana men som man även skulle kunna pendla med till jobbet om man byter däck. Men finns ju tre moddeler E=enduro, SM=super motard S= ????

Vilken ska man satsa på om man vill använda den efter skog,cross,gata och inte tvärtom???

Skulle inte en Yamaha TTR600 fungera på crossbana tror ni?För tung?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Får tacka för alla svar, hade inte ens reflekterat över att Suzuki har sin drz 400 som verkar som en riktig bra hoj att använda i skogen o på cross bana men som man även skulle kunna pendla med till jobbet om man byter däck. Men finns ju tre moddeler E=enduro, SM=super motard S= ????

Vilken ska man satsa på om man vill använda den efter skog,cross,gata och inte tvärtom???

Skulle inte en Yamaha TTR600 fungera på crossbana tror ni?För tung?

Crossbana och pendling är icke förenligt. Visst går det att "köra" på crossbana med alla ovanstående hojar, men inte om du ska ha roligt.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Läste om en kille som körde cross (tävlade oxå tror jag) som fick för sig att ta ut sin TTR på crossbanan. Till hans stora förvåning gick det inte mycket långsammare än med hans cross. Ska se om jag hittar artikeln...
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Crossbana och pendling är icke förenligt. Visst går det att "köra" på crossbana med alla ovanstående hojar, men inte om du ska ha roligt.

För en nybörjare duger nog en DRZ alldeles utmärkt på banan, får brottas lite mer bara :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Läste om en kille som körde cross (tävlade oxå tror jag) som fick för sig att ta ut sin TTR på crossbanan. Till hans stora förvåning gick det inte mycket långsammare än med hans cross. Ska se om jag hittar artikeln...

Och jag har sett en kille köra ifrån de flesta sporthojar på gelleråsen på en Xt600 med endurodäck, men så var han duktig också.

Jag tror säkert en vältränad, stark och skicklig crossförare kör snabbt med en tung offroad på crossbanan, men jag misstänker att trådstartaren inte hör till kategorin.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top