Bra hörlurar som går att använda under körning?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Tjenare!

Jag har precis blivit medlem här på sporthoj och tänkte att det är väl lika bra att skapa en tråd direkt. :D

Frågan lyder precis som i rubriken: Är det någon som har tips på bra hörlurar man kan använda när man kör?
Just nu använder jag Apples egna lurar som man får med senaste iPhonen. De är väl godkända rent komfortmässigt men jag måste ha full volym på musiken om jag ens ska höra något när hastigheten börjar krypa över 90-strecket. :huvet

Vill gärna att jag ska kunna höja/sänka/byta låt via knappar på sladden.

Som den musiknörd jag är så är detta väldigt viktigt för mig när jag är ute och åker så jag hoppas på många bra tips! :yoparty
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Det är egentligen ganska svårt att finna några lämpliga då det varierar från person till person samt att olika hjälmar är en viktig faktor.

Jag kommer nog att köra på dessa:
jays-four
Rimligt pris enligt mig, man får med olika storlekar på ear-buds så förhoppningsvis hittar man några med duglig komfort. Dessa har även rätt bra ljud, men den största fördelen är nog att det är trasselfria sladdar.
Den har ju alla knappar som du är ute efter men vet inte hur lätt det är att navigera med dom när man har handskar på sig.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu kan jag nada om ajfåns men är det överhuvudtaget in-ear-lurar som levereras med den telefonen? Vanliga hörlurar som man hänger i öronen är värdelösa i hjälmar.

Om det inte är in-ears så köp vilka in-ear-lurar som helst för 50 kr på ebay. Att lägga 600 spänn på ett par exklusiva lurar bara för att använda dem i en av de brusigaste miljöerna som finns (mc-hjälm) är lite overkill om du frågar mig... Se bara till att lurarna är släta och inte sticker ut för mycket för då blir det ett helsike varje gång du drar på/av-hjälmen.

Själv köpte jag nyss nokia wh-701. Har inte testat dem i hjälmen än men tror inte jag blir besviken... :)
 
Last edited:

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Använder Creative EP-630i.. Bra ljud med handsfree, en enkel knapp att nevigera sig med:D
Har provat många olika lurar och det jag tycker är viktigast är att dom inte sticker ut från örat så mycket (alltså så mycket inear som möjligt) blir bekvämast då. Ljudet är inte lika viktigt eftersom de ändå inte ska pumpas:tungan
Men som sagt är detta väldigt inviduellt, men har rekommenderat samma lurar till fler av mina polare som kör hoj och hört samma sak från dom:yoparty

Lycka till!
Kolla webhallen eller teknikmagasinet de har många olika lurar..
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag körde a-Jays four tidigare. Lyckades till slut få glapp i kontakten som ofta händer mig. Gick över till ett Sena SMH10 bluetooth headset för motorcykelhjälm. Tycker det fungerar riktigt nice. Nackdelen skulle väl vara att man har en liten klump vid sidan av hjälmen och att man någon gång ibland behöver ladda den (inte ofta). Även ljudkvaliten är väl inte lika vass, men ändå okej. Fördelen är att jag slipper ha skit i öronen vilket jag egentligen inte gillar, jag kan lätt spela/stoppa/byta låt/ändra volym och även svara i telefon medans jag kör med handskar på. Oftast blir det dock just för att lyssna på musik när jag pendlar till och från jobbet. Är helnöjd. Kommer inte gå tillbaks till lurar igen.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Ett tips:
1. Köp en Scala Rider G4 eller G9.
2. Köp ett par Koss PortaPro
3. Löd fast högtalarelementen från Kossen på Scalan.
4. Montera i hjälmen och njut av att kunna lyssna på musik med bra ljud, prata i telefon och lyssna på radio. Du kan ju dessutom samtala med andra Scala-ägare vilket inte är helt fel.

Är du smart så köper du ett tvåpack av Scalan och delar med en polare.

Du byter låt/svarar i telefon/höjer volym etc på enheten på hjälmen. Bekvämt som satan.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Kör själv med Sennheiser cx300, passar perfekt för mig under hjälmen och blockar mesta utvändigt ljud i lägre farter. Kan dock inte justera volym på sladden.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är egentligen ganska svårt att finna några lämpliga då det varierar från person till person samt att olika hjälmar är en viktig faktor.

Jag kommer nog att köra på dessa:
jays-four
Rimligt pris enligt mig, man får med olika storlekar på ear-buds så förhoppningsvis hittar man några med duglig komfort. Dessa har även rätt bra ljud, men den största fördelen är nog att det är trasselfria sladdar.
Den har ju alla knappar som du är ute efter men vet inte hur lätt det är att navigera med dom när man har handskar på sig.

Dessa använder jag och det funkar galant.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag är jävligt känslig mot tryck på eller runt öronen o har testat bra många hörlurar
Det som jag tycker är viktigt är att de inte sticker ut eller är för stora inne i örat (som koss) men endå är täta. Sen ska de knappt ha skaft då det är något som man lätt känner (tex så trycker jays breda hörlurssladdar med kanten mot ytterkant öra trots saknad av skaft). Sen får de inte glida med ur när man drar av sig hjälmen (gör jävligt ont). Sen får de inte va allt för dyra då man gärna slänger runt, tappar och är allmänt oförsiktig med sina hojlurar.
O de som jag åter o åter igen köper efter att ha testat nya men blivit besviken är dessa:

De går in hela vägen i örat så det enda som sticker ut är sladden. De sluter tätt utan att trycka pga mjukt silikon med dubbla slutare. Hyfsat stryktåliga o godkänt ljud för sitt låga pris. Dock drar jag ner på basen o istället ökar diskanten då jag tycker att basen o vinddraget brusar i likvärdig frekvens så man hör knappt rösterna i sångerna.

Skärmavbild 2013-04-18 kl. 19.11.35.jpg
 
Last edited:

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Kul med så många svar fort! De flesta verkar ju använda snarlika modeller så jag får prova någon av dessa. Har ett par Koss-pluggar jag använder annars men det var inte alls bekvämt i hjälmen för mig.

View attachment 383317

Härifrån kommer musiken, sjunger gör du själv :)
Funkar bäst tycker jag :tungan

http://www.akrapovic.com/en/Motorcy...ctId=996&ProductFilter=Active&DisplayName=BMW F+800+S+%2f+ST SS-B8SO1C-HLT+Slip-On+Line+(Titanium)

Välkommen till forumet förresten :)

Detta sitter redan på faktiskt, men är rädd att mina sångfärdigheter inte riktigt håller måttet. Får väl börja öva helt enkelt! :D
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Kul med så många svar fort! De flesta verkar ju använda snarlika modeller så jag får prova någon av dessa. Har ett par Koss-pluggar jag använder annars men det var inte alls bekvämt i hjälmen för mig.



Detta sitter redan på faktiskt, men är rädd att mina sångfärdigheter inte riktigt håller måttet. Får väl börja öva helt enkelt! :D

Finfint!
Äsch, inte är det så noga hur sången låter....."på hojen kan ingen höra dej skrika"...eller hur var det nu? :)
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Jag kör med ett par A-Jays One (tror att det är one iaf) via ett Jabra BT3030 blåtands-headset (med knappar för det mesta, hänger runt halsen i en kedja).

A-Jays Four verkar ju vettigt om man inte har blåtandsheadset med kontroller på.

Har även kört med Sennheiser CX300 tidigare, även dessa är små nog för hjälmbruk.

Fördelen med A-Jays framför många andra är att själva lurarna är väldigt platta, vilket gör att de inte trycker allt för hårt och heller inte flyttar på sig så mycket när du tar på hjälmen = du behöver inte stå och ta på och av hjälmen flera gånger för att få dem att sluta tätt.

Platt sladd är även en STOR fördel om du vill slippa trassel :fakta

De presterar dessutom oväntat bra ljud (framförallt bra bas) för att vara en så billig lur som duger utmärkt för att lyssna på i hjälmen (då är jag ändå en riktig ljud-bög med hörlursrigg för närmare 30k:- hemma på skrivbordet).

Det är ändå så mycket störande ljud utifrån så någon finlyssning är det ju inte tal om hur fina lurar du än har, det är helt enkelt det praktiska som får styra :)

Enda egentliga nackdelen med dem är att "gummi-plupparna" lossnar lite väl lätt (det är väldigt liten diameter på själva infästningen), man får hålla koll varje gång man tar av sig hjälmen så att de inte sitter kvar i örat eller på annat sätt är på rymmen ;)
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Efter lite letande på nätet så har jag hittat två relativt billiga och bra alternativ.

Det första är ett par från Shure som verkar göra många nöjda. De sticker inte ut allt för mycket utan ligger lite "plattare" gällande biten som ligger utanför örat.
http://www.shure.com/americas/produ.../se-earphones/se215-sound-isolating-earphones

Det andra är individanpassade in-ear. Du får med en lera/pasta som du formar själv utefter ditt egna öra, vilket borde göra att de kommer passa bra oavsett hur just ditt öra ser ut. Det finns ett speciellt kit för mc-åkning.
http://www.earfuze.com/store.html#moto

EDIT: hittade ett annat alternativ, från hd. Känns ju som att de borde veta hur lurar ska passa under en hjälm. 2-300:- är inte så farligt dyrt heller.
http://www.ebay.com/itm/HARLEY-DAVI...36067476?pt=US_Headphones&hash=item5aedc37994
 
Last edited:

Bosse_boss

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Norrköping
Hoj
1995 Suzuki GSF 600 N
jag måste slå ett slag för Shure SE425, funkar kalasbra under min hjälm. Finns kabel med mic och knappar för Iphone som tillbehör. Stänger ut ljud utifrån, sitter bekvämt(och flyttar inte på sig när man drar på sig hjälmen) och man slipper ha skithög volym för att höra någonting :tummenupp

Sen att det är förjävla bra ljud i dom gör ju att man gärna använder som så fort man få chansen.
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Ett tips:
1. Köp en Scala Rider G4 eller G9.
2. Köp ett par Koss PortaPro
3. Löd fast högtalarelementen från Kossen på Scalan.
4. Montera i hjälmen och njut av att kunna lyssna på musik med bra ljud, prata i telefon och lyssna på radio. Du kan ju dessutom samtala med andra Scala-ägare vilket inte är helt fel.

Är du smart så köper du ett tvåpack av Scalan och delar med en polare.

Du byter låt/svarar i telefon/höjer volym etc på enheten på hjälmen. Bekvämt som satan.

Kan du ladda upp en bild hur den ser ut monterad i hjälmen?

Jag har modifierat min G4 fäste så att jag kan plugga in in-ear i den, men skulle vilja se hur det ser ut hos dig eftersom in-ear funkar inte alltid för mig
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top