Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Vad ska man då skaffa för en hoj om man nu som jag ska börja pendla 10 mil tur och retur till jobbet? Vill ju köra båge men köra billigare än min gamla sunkiga golf 2:a som drar 0,6...

Läser en hel del i den engelska tidningen TWO och dom framhåller Kawasaki ER-5 och Suzuki SV 650 som billiga att köra, men av er som skriver här så är ju iaf inte SV:n så mycket billigare än andra...?

Läste oxå snålhetstesten i Bike för några nummer sedan och även om Suzuki DR-Z 400 SM vann med 0,22 liter/mil typ så var det ju inte "riktiga" förhållanden, utan dom hade monterat bort frambromsen, satt på ett löst kåpglas från nån sporthoj, tejpat gasrullen för större friktion för att minska ev. "smågasande" som drar soppa samt legat i typ max 70 km/h... Enligt alla motorprinciper så borde ju inte en stånka vara effektivare än en rad 4:a ju!!?!

Va faen ska ja skaffa för hoj?? Eller ska jag köra me min gamla Suzuki GS 750 å sätta på nån äcklig toppkåpa och snålställa aset...? :4skrika :3freak :död


Mvh Thomas
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Honda VTR 1000 F, 1.2-1.4L/mil
Yamaha R6 -99, 1.0->1.2l/mil
GSXR1000 -04, 1.3L/mil

landsväg, bana, whatever... så blir det så liksom :hihi
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Vi var tre hojar som körde tillsammans från Assen. En CBR929, en CBR900 och en TL. Vi körde stort sett lika fort hela tiden det skilljde nästan inget i förbrukning. Vi låg på 0,7-0,8 vid lugn 130km/h körning timme efter timme.
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Knucklehead skrev:
2261893

Läste oxå snålhetstesten i Bike för några nummer sedan och även om Suzuki DR-Z 400 SM vann med 0,22 liter/mil typ så var det ju inte "riktiga" förhållanden, utan dom hade monterat bort frambromsen, satt på ett löst kåpglas från nån sporthoj, tejpat gasrullen för större friktion för att minska ev. "smågasande" som drar soppa samt legat i typ max 70 km/h... Enligt alla motorprinciper så borde ju inte en stånka vara effektivare än en rad 4:a ju!!?!

Mvh Thomas

Under riktiga förhållanden drar den 0,40-0,45l/milen, en del fullgas och en del lugn landsvägskörning. Har aldrig fått den att dra över 0,55l/mil.
Slänger man på Fcr förgasare med accpump så blir det skillnad på förbrukning, sitter vacuumförgasare orginal.
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Hmm... Det är som det har diskuterats innan, varför drar motorcyklar så himla mycket i soppa för!? En båge BORDE inte dra mer än låt säga 0,3 - 0,4 liter/mil vid konstant fart vid ca 110-120 km/h. Det lilla jag har lärt mej om aerodynamik så är frontarean en viktig aspekt vid luftmotståndet, och den är ju mindre med båge än med bil, men å andra sidan är ju bilen mer långdragen och bättre aerodynamiskt utformad efter själva frontarean för att ta hand om luften...

4 hjul med ytor stora som korvbröd borde ju oxå ha större friktion än 2 stora som tändsticksaskar... Nä för fasen, fattar inte varför inte en båge inte kan dra mindre!!?! Och det här med att det är högprestanda motorer som håller höga varvtal som gör att det inte går att köra snålt med kan ju inte vara hela sanningen... De går ju att köra med konstant varvtal och kunna köras snålt!

Nä, nu är jag ute i periferin och cyklar (som vanligt :rolleyes: ), allt jag vill ha är en kul båge som går att köra snålt me!

Men helst en twin... :yoparty :banana


Ha d gött / Thomas
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
På de senaste 430milen har min Triumph Daytona 600 snittat 0,74L/mil.
Den större delen av milen har gått på höga varv... :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top