hej
Här kommer en nöt..
För en månad sen köpte jag en 2009 zx-10r hos Kawasaki Bangkok avsedd för gatbruk. Jag körde in den lugnt o stilla och varvade aldrig ur motorn direkt. Efter första servicen var det dags att börja köra och jag märkte att den inte gav full kraft efter 10000 varv.. upp till 10k gick den som det spjut en zx-10r egentligen är. Den behöver kanske köras in lite till tänkte jag.
Jag satte på en Growler och installerade en PCV. Lämnade in hojen för tuning på dyno och jag blev väl ok nöjd med vad tuningkillen lyckades åstadkomma när jag tittade på kurvorna. När jag därefter kom hem tittade jag mer noggrannt på utskrifterna och blev lite förvirrad över vilka enheter som använts och när jag sedan såg siffrorna blev jag väldigt förvånad. Maxkraft: 126.92 PS på bakhjulet efter tuning och dessutom förlorar den all kraft efter 10k rpm..
De har sålt mig en zx-10r MY.. den Malaysiska versionen som är "strypt" till att kunna leverera 172 PS med Ram Air. Personalen sade att de sålde US-edition men visade specs:en för en europeisk båge. Alla fel helt enkelt..
Nåväl: Nu har jag varit ute hos Kawasaki o de insåg väl att de gjort en del "misstag" och började prata om att byta ut ECU:n mot en som sitter i en Californina ED (max 192 PS) -dock litar jag inte ett dugg på deras personal längre o jag antar att det får ske till självkostnadspris.
Min fråga till de teknikkunniga är: Var i all teknik på hojen befinner sig spärren som minskar kraften i motorcykeln efter 10k varv? Finns det något sätt att ta bort denna "strypning" utan att byta ut ECU:n? Går det ens att byta ut ECU:n på ett enkelt sätt och vad kostar ett sådant ingrepp? Vad behövs göras mer än att byta ut den för att därefter få den att rulla korrekt?
mvh
Johan
bifogar dynokurvan..
Här kommer en nöt..
För en månad sen köpte jag en 2009 zx-10r hos Kawasaki Bangkok avsedd för gatbruk. Jag körde in den lugnt o stilla och varvade aldrig ur motorn direkt. Efter första servicen var det dags att börja köra och jag märkte att den inte gav full kraft efter 10000 varv.. upp till 10k gick den som det spjut en zx-10r egentligen är. Den behöver kanske köras in lite till tänkte jag.
Jag satte på en Growler och installerade en PCV. Lämnade in hojen för tuning på dyno och jag blev väl ok nöjd med vad tuningkillen lyckades åstadkomma när jag tittade på kurvorna. När jag därefter kom hem tittade jag mer noggrannt på utskrifterna och blev lite förvirrad över vilka enheter som använts och när jag sedan såg siffrorna blev jag väldigt förvånad. Maxkraft: 126.92 PS på bakhjulet efter tuning och dessutom förlorar den all kraft efter 10k rpm..
De har sålt mig en zx-10r MY.. den Malaysiska versionen som är "strypt" till att kunna leverera 172 PS med Ram Air. Personalen sade att de sålde US-edition men visade specs:en för en europeisk båge. Alla fel helt enkelt..
Nåväl: Nu har jag varit ute hos Kawasaki o de insåg väl att de gjort en del "misstag" och började prata om att byta ut ECU:n mot en som sitter i en Californina ED (max 192 PS) -dock litar jag inte ett dugg på deras personal längre o jag antar att det får ske till självkostnadspris.
Min fråga till de teknikkunniga är: Var i all teknik på hojen befinner sig spärren som minskar kraften i motorcykeln efter 10k varv? Finns det något sätt att ta bort denna "strypning" utan att byta ut ECU:n? Går det ens att byta ut ECU:n på ett enkelt sätt och vad kostar ett sådant ingrepp? Vad behövs göras mer än att byta ut den för att därefter få den att rulla korrekt?
mvh
Johan
bifogar dynokurvan..