Borttagande av "strypning" på zx-10r

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
hej

Här kommer en nöt..

För en månad sen köpte jag en 2009 zx-10r hos Kawasaki Bangkok avsedd för gatbruk. Jag körde in den lugnt o stilla och varvade aldrig ur motorn direkt. Efter första servicen var det dags att börja köra och jag märkte att den inte gav full kraft efter 10000 varv.. upp till 10k gick den som det spjut en zx-10r egentligen är. Den behöver kanske köras in lite till tänkte jag.

Jag satte på en Growler och installerade en PCV. Lämnade in hojen för tuning på dyno och jag blev väl ok nöjd med vad tuningkillen lyckades åstadkomma när jag tittade på kurvorna. När jag därefter kom hem tittade jag mer noggrannt på utskrifterna och blev lite förvirrad över vilka enheter som använts och när jag sedan såg siffrorna blev jag väldigt förvånad. Maxkraft: 126.92 PS på bakhjulet efter tuning och dessutom förlorar den all kraft efter 10k rpm..

De har sålt mig en zx-10r MY.. den Malaysiska versionen som är "strypt" till att kunna leverera 172 PS med Ram Air. Personalen sade att de sålde US-edition men visade specs:en för en europeisk båge. Alla fel helt enkelt..

Nåväl: Nu har jag varit ute hos Kawasaki o de insåg väl att de gjort en del "misstag" och började prata om att byta ut ECU:n mot en som sitter i en Californina ED (max 192 PS) -dock litar jag inte ett dugg på deras personal längre o jag antar att det får ske till självkostnadspris.

Min fråga till de teknikkunniga är: Var i all teknik på hojen befinner sig spärren som minskar kraften i motorcykeln efter 10k varv? Finns det något sätt att ta bort denna "strypning" utan att byta ut ECU:n? Går det ens att byta ut ECU:n på ett enkelt sätt och vad kostar ett sådant ingrepp? Vad behövs göras mer än att byta ut den för att därefter få den att rulla korrekt?

mvh
Johan

bifogar dynokurvan..
 

Bifogat

  • IMG_3272 copy.jpg
    IMG_3272 copy.jpg
    235 KB · Visningar: 123

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går att bya ECU och nycklar relativt enkelt om man får en ny från fabrik, dessa kostar dock mängder av flis runt 10kkr i Sverige. Skall du byta ECU skall du ha en US version dock icke California edition då de har strängare avgaskrav där.

Får du inte en ny ECU till riktigt bra pengar så finns där nästan alltid beg på EBAY även om det nog är lite magrare till en så ny cykel.

EDIT:Följande ECU finns:
21175-0158 EDM / FULL power / with KAT / with Immo 188.9 CV @ 12500
21175-0164 California without IMMO
21175-0188 Australia with IMMO
21175-0189 Malaysia with IMMO
21175-0190 France 106CV with IMMO / 106CV @ 11000 - 83Nm @ 5100
21175-0192 Asia with IMMO 162cv @ 11000 - xxNm @ xx
 
Last edited:

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Det går att bya ECU och nycklar relativt enkelt om man får en ny från fabrik, dessa kostar dock mängder av flis runt 10kkr i Sverige. Skall du byta ECU skall du ha en US version dock icke California edition då de har strängare avgaskrav där.

Får du inte en ny ECU till riktigt bra pengar så finns där nästan alltid beg på EBAY även om det nog är lite magrare till en så ny cykel.

EDIT:Följande ECU finns:
21175-0158 EDM / FULL power / with KAT / with Immo 188.9 CV @ 12500
21175-0164 California without IMMO
21175-0188 Australia with IMMO
21175-0189 Malaysia with IMMO
21175-0190 France 106CV with IMMO / 106CV @ 11000 - 83Nm @ 5100
21175-0192 Asia with IMMO 162cv @ 11000 - xxNm @ xx

Tack Boris.. Det verkar som att det går att lösa problemet på ett enklare sätt. En engelsk kille som köpt en exakt likadan motorcykel i samma butik (o för övrigt lika ovetande om att han köpte en MY-edition) har just testkört i tre timmar efter att ha tagit bort "jumper:n"/spärren vilken gör att motorcykeln inte levererar kraft efter 10k varv. Han sade att han fick en ny motorcykel och att inget verkar ha tagit skada av detta enkla ingrepp. Kan tyvärr inte översätta allt som sagt i tråden om detta på zx-10.net men jag kan lägga upp en länk så att du förstår bättre vad jag talar om.

Tror du att denna lösning är "säker"?

http://www.zx-10r.net/forum/showthread.php?t=77736

mvh/
Johan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du lär inte förstöra något genom att koppla ur bygeln. Bänka om den med bygeln ur och se vad som händer. Det verkar dock mysko att ha en helt egen ECU för Mal om det ändå hade kunnat göras med befintlig ECU och ett motstånd...
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Du lär inte förstöra något genom att koppla ur bygeln. Bänka om den med bygeln ur och se vad som händer. Det verkar dock mysko att ha en helt egen ECU för Mal om det ändå hade kunnat göras med befintlig ECU och ett motstånd...

Hej Boris.. det verkar som att den engelska killen har försvunnit från planeten och därmed har jag ingen aning om vad han egentligen gjorde på sin hoj.

Jag fortsatte istället att bråka med Kawasaki Bangkok o nu kanske de går med på att byta ut min ECU. Dock var jag o kollade in numret på min båges ECU o artikelnumret är 21175-0233 (bifogar bild). Dvs ett nummer jag inte tidigare kommit i kontakt med. Något du känner till? Dessutom fick jag dessa ECU nummer av en annan kille och nu vet jag inte vilka som stämmer:

21175-0240 (US/Can)
21175-0241 (California)
21175-0158 (Europe)

Jag frågar dig också.. behöver jag byta ut kablarna också i samband med ett eventuellt ECU-byte?

mvh
Johan
 

Bifogat

  • IMG_3319 copy.jpg
    IMG_3319 copy.jpg
    149.6 KB · Visningar: 74
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top