Borra i kakel?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Behöver sätta upp en spegel i badrummet – dvs man måste borra i kakel - och det innan tisdag nästa vecka då lägenheten ska fotas för visning. Har inte lyckats få tag i någon hantverkare ännu som kan göra det och jag funderar nu på att kanske göra det själv.

När man googlar lite i ämnet så verkar det finnas tusen olika råd och tips. ”Ta en skruv och markera lite i kaklet innan du borrar”. ”Är du dum i huvudet, du riskerar att spräcka kakelplattan om du gör så. En tapebit räcker”.
”Borra i kakel är inte svårt”. ”Borra i kakel är jättesvårt” osv osv

Så hur f-n ska jag göra? Vågar jag göra detta själv?:gnissla
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Närmaste ställe som säljer borrar... det ska finnas specialborrar som ska vara gjorda för just att borra i kakel.

En vanlig träborr kommer med all sannolikhet flisa sönder kaklet.

Tejpbit hindrar sprickbildning, så länge du oxå har rätt börr. Annars går det sönder hur som helst.

/nybörjare, men det vore mitt tillvägagångssätt :D
 

Pettsonstreck

Knallkork
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Luleå
Hoj
BMW G650 Xchallenge -07
Gå in på närmaste kakelbutik och köp en borr som funkar i kakel.
Tror t.o.m att Clas ohlsson och jula har kakelborrar. Sen är det bara att borra på, använd för guds skull inte slag när du borrar.

Är kaklet monterat på riktigt sätt dvs med full täckning bakom så är det svårt att misslyckas, har den som monterat upp kaklet fuskat och klickat fast plattorna med fix bara i hörnen så kan det lätt skita sig.

Edit: Ja, det vågar du göra själv, är precis som att borra i vilket annat material som helst
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tejpa, gärna några lager så att borren inte glider iväg.
Kör med betongborr MED slag med låg rpm (då slår den inte så hårt).

Med en finare/nyare borr går det lättare, men det kan vara svårt att ta upp hålet med en större borr sen (om den inte är mycket större än hålet)

Övningsborra i en lös platta först så ser du vad som funkar. Det är faktiskt inte så svårt. Tejpa, sen borra.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
* Försök borra i fogen om möjligt för då riskerar du inte att kaklet spricker.
* Måste du borra i kaklet, tejpa kaklet och använd ett kakelborr (http://www.kakelcentralen.se/docs/bilder/privatkunder/verktyg_och_maskiner/kakelborr_7117.jpg) utan slag.
* Glöm inte att silikona i hålet sen, både innan och efter du satt i pluggen, eftersom du gör hål i fuktspärren.

Att köra med betongborr hela vägen kan säkert funka (har inte testat), men ett kakelborr borde vara bättre eftersom det är mycket vassare.

Så speciellt svårt är det inte. Var försiktig bara.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Ok, tack för svar!

Alltså

använd kakelborr, tejpa, borra helst i fogen. Jag försöker så får vi se hur det går:gnissla

Tejpa, gärna några lager så att borren inte glider iväg.
Kör med betongborr MED slag med låg rpm (då slår den inte så hårt).

Med en finare/nyare borr går det lättare, men det kan vara svårt att ta upp hålet med en större borr sen (om den inte är mycket större än hålet)

Övningsborra i en lös platta först så ser du vad som funkar. Det är faktiskt inte så svårt. Tejpa, sen borra.

Du skämtar? Använda betongborr? Köra med slag? Även om det är lite slag?
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Om du har gipsvägg eller tegelvägg, kör med skruvdragare och kakelborr, om du har betongvägg kör du med slagborrmaskin och betongborr. Är du orolig kan du köra utan slag tills du är igenom härdningen på plattan, spräcker du den då så är du nominerad till Nobelpris. Silikon i hålet innan du pluggar är ett MÅSTE och snåla inte. OBS, är underarbetet taskigt gjort, dvs inte raka väggar eller luftfickor så kan du spräcka plattan oavsett hur försiktig du är men det händer väldigt sällan. Taskig kvalitet på plattan kan göra att du slår ur rejäla flisor, speciellt om du borrar i fogen och går i plattan. Lycka till ;)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Borrade nyss upp ett nytt badrumsskåp.
Bara i med kakelborr i skruvdragaren och köra på låg fart.
Plättlätt :tummenupp
 

Jatsee

Jatsee
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Lund
Hoj
Honda CBR 600F
Jag hade själv lite ågren när jag skulle borra i mitt badrumskakel. Sagt och gjort, inhandla ett hårt borr avsett för kakel. Satte maskeringstejp och körde sakta med min DeWalt skruvdragare. Nemas problemas!!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Bara nyfiken men hur många som säger med slag är snickare eller plattsättare. respektive tvärtom..
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Utan slag. Det räcker med ett betongborr och massa silikon innan du trycker in pluggen och sen i med silikon i pluggen innan du drar i skruven.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Bara nyfiken men hur många som säger med slag är snickare eller plattsättare. respektive tvärtom..

Elektriker med över 200 handdukstorkar och annat otyg i ryggen. Har aldrig spräckt en platta med slag som har varit uppsatt rätt. En har gått pga en luftficka i fixen, två har gått pga att jag var ouppmärksam och slant med borren.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
För att vara lite seriös också... Köra med slag är inga problem om man vet vad man gör, men är det första gången så tejpa så du inte glider och kör utan slag tills du är igenom kaklet och slå sen på slag om det behövs så minskar du risken att förstöra nått :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top