Bolån - räntans utveckling i framtiden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vill ju egentligen inte vara pessimist, men det är allt för många svaga signaler som har varit illavarslande i många år nu. Olika typer av risker som ackumuleras och där riskernas effekter potentiellt förstärker varandra om de sker samtidigt. Går ju inte ens att kalla det svaga signaler nu.
Det är ju så att det inte går att skapa nya pengar hur länge som helst det slår ju tillbaka tillslut, o med tanke på hur långt minne banker o finansinstitut har är jag förvånad att det inte gått fortare, men att rixbanken har hängt på o inte verkar vilja fatta, det förvånar mej.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att ge lite perspektiv så höjde Island igår styrräntan till 7.5% och dom har "bara" 10% inflation att jämföra med Sveriges 12% och styrränta på 3%.

Rena skämtet egentligen med en realränta på -9%. Det är ju värre än Ebberöds bank.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och över pölen ser det bra ut.
...the Fed created about 9 trillion new dollars between 2008 and today. (To put that in perspective, the Fed created only about $1 trillion in its first 95 years of existence. So it has printed 900 years’ worth of money in a little over 10 years, when measured against its historic rate.)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
För att ge lite perspektiv så höjde Island igår styrräntan till 7.5% och dom har "bara" 10% inflation att jämföra med Sveriges 12% och styrränta på 3%.

Rena skämtet egentligen med en realränta på -9%. Det är ju värre än Ebberöds bank.
Island kollapsade rejält vid nedgånen 2008. Man tar till alla medel för att det inte ska hända igen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland tänker jag att en av anledningarna till att vi gång på gång får denna typer av kriser och det inte tycks dras några lärdomar från dem är dels att de som fattar besluten sällan är kvar så länge på sina positioner att de behöver ta ansvar för sina handlingar, dels att incitamenten som driver deras beteende alltid är optimerade för kortsiktighet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tre ljus i bolånemörkret inom ett dygn:



Nordnet erbjuder låga räntor vid rätt kundprofil också, hittar inte artikeln nu, men borde vara aktuellt för många på sporthoj.

Man får hålla humöret uppe, det här är väl kanske femte lågkonjunkturen man kommer överleva, även denna gång.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det här är den mest förvånande tråden här på sporthoj. Liksom på flashback har ju alla redan betalat av sina bolån, köper bara sina leksaker för kontanta medel och eldar med ved och/eller har solceller så det skiter i elpriset:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här är den mest förvånande tråden här på sporthoj. Liksom på flashback har ju alla redan betalat av sina bolån, köper bara sina leksaker för kontanta medel och eldar med ved och/eller har solceller så det skiter i elpriset:)
Haha ja, vi får se hur många som sajnar Nordnet, utgår från ett tiotal minst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tre ljus i bolånemörkret inom ett dygn:



Nordnet erbjuder låga räntor vid rätt kundprofil också, hittar inte artikeln nu, men borde vara aktuellt för många på sporthoj.

Man får hålla humöret uppe, det här är väl kanske femte lågkonjunkturen man kommer överleva, även denna gång.

De flesta marknadsräntorna är markant lägre än styrräntan.
Vi har 12% inflation, tror du att riksbanken kommer börja sänka styrräntan under det här året?

Jag tror inte det, jag tror att de sänkta räntorna endast är en följd av att många på finansmarknaden söker sig bort från risk. Och kanske även för att vissa tror att Sverige ska kunna börja sänka räntan bara för att inflationen i USA börjat gå neråt.
Alltså bara en tillfällig nedgång för räntorna.

Jag tror inte på sänkta räntor, räntorna är historiskt sett fortfarande låga. Styrränta runt 0% är inte det normala även om många verkar fått den uppfattningen under de senaste 10 åren.

Visst kommer vi överleva, det har vi alltid gjort men det kommer bli tufft för några när riksbanken tvingas fortsätta höja räntan. Vilket dessutom kommer ge ökad arbetslöshet och även några högt belånade kommer bli arbetslösa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är den mest förvånande tråden här på sporthoj. Liksom på flashback har ju alla redan betalat av sina bolån, köper bara sina leksaker för kontanta medel och eldar med ved och/eller har solceller så det skiter i elpriset:)

Kanske beror på att det är den sortens människor som intresserar sig mer för ekonomi?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Kanske beror på att det är den sortens människor som intresserar sig mer för ekonomi?
Fast just bolåneräntan borde ju inte vara skitintressant då? Börskurser och inlåningsräntor, javisst!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast just bolåneräntan borde ju inte vara skitintressant då? Börskurser och inlåningsräntor, javisst!

Boräntan lever inte sitt eget liv skiljt från övriga räntor.

Sen är boräntan intressant ur synpunkten att höga boräntor inte bara är ett personligt problem utan när väldigt många får ekonomiska problem så blir det ett problem för alla andra i samhället också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De flesta marknadsräntorna är markant lägre än styrräntan.
Vi har 12% inflation, tror du att riksbanken kommer börja sänka styrräntan under det här året?

Jag tror inte det, jag tror att de sänkta räntorna endast är en följd av att många på finansmarknaden söker sig bort från risk. Och kanske även för att vissa tror att Sverige ska kunna börja sänka räntan bara för att inflationen i USA börjat gå neråt.
Alltså bara en tillfällig nedgång för räntorna.

Jag tror inte på sänkta räntor, räntorna är historiskt sett fortfarande låga. Styrränta runt 0% är inte det normala även om många verkar fått den uppfattningen under de senaste 10 åren.

Visst kommer vi överleva, det har vi alltid gjort men det kommer bli tufft för några när riksbanken tvingas fortsätta höja räntan. Vilket dessutom kommer ge ökad arbetslöshet och även några högt belånade kommer bli arbetslösa.
Jag tror inflationen kommer avta och att många kloka människor letar efter exakt rätt balans, och att det kommer bli hyfsat rätt i slutändan.

Framför allt handlade mitt inlägg om att det finns goda möjligheter att ha en låg ränta även fortsättningsvis och att det finns några ljuspunkter på räntehimlen. Jag tror både sbab, Nordnet och Landshypotek gör en bättre gissning om deras affärsverksamhet än vad jag gör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inflationen kommer avta och att många kloka människor letar efter exakt rätt balans, och att det kommer bli hyfsat rätt i slutändan.

Framför allt handlade mitt inlägg om att det finns goda möjligheter att ha en låg ränta även fortsättningsvis och att det finns några ljuspunkter på räntehimlen. Jag tror både sbab, Nordnet och Landshypotek gör en bättre gissning om deras affärsverksamhet än vad jag gör.

Att inflationen kommer avta är väl en rimlig gissning men målinflationen är 2% och vi har just nu 12% så det är ur min synvinkel jäkligt lång väg kvar innan sänkt inflation rimligen kan leda till sänkta räntor. I Sverige.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att inflationen kommer avta är väl en rimlig gissning men målinflationen är 2% och vi har just nu 12% så det är ur min synvinkel jäkligt lång väg kvar innan sänkt inflation rimligen kan leda till sänkta räntor. I Sverige.
Man jämför månad mot föregående års motsvarande månad gissar jag? Då borde det ju vika ganska snart.
Det blir sällan så illa som man tror.

Sedan ser vi ju nu att marknaden tror på sänkta räntor, eftersom de långa bundna börjar sjunka, och marknaden har inte alltid rätt men den har nästan alltid minst fel.

Så vi får väl parkera hos Nordnet och avvakta helt enkelt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top