Boka biltåg genom Tyskland 2023??

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har tagit hojen på biltåget genom Tyskland ett par gånger (men var med DB Autozugs) men dom la väl ner 2016?
Men vart och vilka/vilken? aktör kör biltågen 2023....

Nu är tanken att bara ta tågen hem mot Svedala, alltså endast hemresan från antingen Munchen, Innsbruck Verona eller liknande (Till Hamburg).


Kanske bara jag som är helt:dummer
Men var och hur i he### bokar man, hittar bara sidor hit och dit med gammal info och inte vilket bolag som kör sträckorna jag vill boka.

Ni som vet och kan! Vart ska jag gå in för att kunna boka / Tacksam för svar.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kollade lite löst på en enkel till Verona 500euro!
Kan ha fel så ta det inte för sanning.
När DB körde så var det anständiga priser.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Förra sommaren träffade jag 2 svenska gubbar på båten till Tyskland. Dom skulle köra till Hamburg och på tåget med motorcyklarna ner till Italien. Har bestämt för mig att han sa att dom köpte biljetterna på någon dansk hemsida där det funkade jätte smidigt och vettiga priser. Det var även bra och snabb hjälp när man kontakta kundtjänst med frågor.

Men givetvis så kommer jag inte ihåg vad den heter......
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Med Urlaub express kan du åka mellan Munchen och Hamburg. Sedan kan du åka från Lörrach till Hamburg med AutoReiseZug. Jag Skall också boka "biltåg"nu till våren. Dottern o jag ska ner till Dolomiterna o snurra lite!! Har varit inne o kollat lite och jag tycker deras bokningssidor inte är jättesmidiga.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När jag bokade via Danmark så har jag detta sparat. Vet ej om det
fortfarande är aktuell adress.

DB Vertrieb GmbH
Deutsche Bahn Vertretung, Skandinavien
Vesterbrogade 6D
1620 Kopenhagen V
Dänemark

T: +45 33 36 06 60
F: +45 33 36 06 61
M: kundeservice@bahn.dk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har bestämt för mig att han sa att dom köpte biljetterna på någon dansk hemsida där det funkade jätte smidigt och vettiga priser. Det var även bra och snabb hjälp när man kontakta kundtjänst med frågor.

Men givetvis så kommer jag inte ihåg vad den heter......

Jag hade för mig att det var DB som rekomenderade när man skulle boka inom hela Europa.
(fast en speciell europa-bokningssida)

Jag gjorde ett försök att boka en "tågluff" (utan medhavda fordon) genom europa pre-covid, men det var så jävla rörigt och så mycket banarbeten och inställda tåg överallt, och inga natt-tåg
(jag tänkte sova på tågen och beöka en ny stad varje dag, vem fan åker tåg dagtid)

Det slutade med att jag sket i att åka tåg och bokade allt på Momondo och flygluffade istället, visst, jag fick sova på golvet på en del flygplatser, men det funkade.

Slutsatsen jag drog var att dom vill inte att man ska åka tåg, man måste vara fanatisk miljlöpartist och utan viktiga deadlines för att kunna åka tåg
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Urlaubs Express kör med DB:s gamla vagnar, med betoning på GAMLA. Ska jag åka någon mer gång blir det med ÖBB. Betydligt fräschare!
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Man får väga kostnad kontra längre restid på hojen.
Hotellsängar kontra hård planka på biltåget.
Så Sant så sant!
Funkade förra året att piska både ner och hem.
Men ägde då en Super Duke GT -2020 lite mer touring att avverka mil med.
i år blir det med mini duken kör då ner via Rostock till Harz sover lite här och där på vägen ner till Italien,
funkar så klart.
Men tycker alltid att hemresan suger?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Man får väga kostnad kontra längre restid på hojen.
Hotellsängar kontra hård planka på biltåget.
Spontant känns det som hiskeliga pengar för ca 75-80 mil?!? Räknar man bakvägen så blir det väl en drygt 75kr/milen.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Spontant känns det som hiskeliga pengar för ca 75-80 mil?!? Räknar man bakvägen så blir det väl en drygt 75kr/milen.
Spontant känns det som hiskeliga pengar för ca 75-80 mil?!? Räknar man bakvägen så blir det väl en drygt 75kr/milen.
Nä nu kanske jag inte ska börja diskutera mina extrema i lands problem med att bli tvingad att köra min gamla slöa? Mc ända ner till varma härliga Europa, och behöva ta mig hem oxå oj oj.
nä nu har Veijo lagts sig i:bow så nu får man nog hålla käft och köra hem?
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Då är det bokat! Hamburg-Munchen i Maj. 2 Pers o 2 hojar 796 Euro.
Liggvagn för 2 pers. Skall boka hemresa oxå men det blir från Lörrach tänkte jag!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då är det bokat! Hamburg-Munchen i Maj. 2 Pers o 2 hojar 796 Euro.
Liggvagn för 2 pers. Skall boka hemresa oxå men det blir från Lörrach tänkte jag!
A-bahn är jävligt trist, men det var ett saftigt pris......
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det beror lite på var man bor. Från Stockholm är det 98 mil till Hamburg. Visst det går att klämma men när går tåget på kvällen? Oskön start på semestern. Om man inte bor i t ex Huskvarna. Då är det 67 mil. Funkar.
Det är 80 mil till München. Övernattning och soppa kostar 1600-2000 (?) per skalle och då ska man också köra en hel dag. Med tåget har man tjänat in tiden.
Jämför med färja Gdansk-Nynäshamn. Åker 18 och framme kl 12 och har 4-5 mil hem. Värt!
Senast valde jag Nynäs-Gdansk kl 18 och framme 12. Lite konstigt att starta hemifrån vid 15-16 men jag skulle då till Warszawa så det var det enda rimliga.
Jag gillar inte att boka i förväg men visst, man kan ta tåget med hojen för att testa och om det passar med avgångstider.
Fast hoj på tåg, lastbil, skåpbil eller släp och dylikt är fusk. Det är sen gammalt. Fusk, fusk, fusk. :D
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Det beror lite på var man bor. Från Stockholm är det 98 mil till Hamburg. Visst det går att klämma men när går tåget på kvällen? Oskön start på semestern. Om man inte bor i t ex Huskvarna. Då är det 67 mil. Funkar.
Det är 80 mil till München. Övernattning och soppa kostar 1600-2000 (?) per skalle och då ska man också köra en hel dag. Med tåget har man tjänat in tiden.
Jämför med färja Gdansk-Nynäshamn. Åker 18 och framme kl 12 och har 4-5 mil hem. Värt!
Senast valde jag Nynäs-Gdansk kl 18 och framme 12. Lite konstigt att starta hemifrån vid 15-16 men jag skulle då till Warszawa så det var det enda rimliga.
Jag gillar inte att boka i förväg men visst, man kan ta tåget med hojen för att testa och om det passar med avgångstider.
Fast hoj på tåg, lastbil, skåpbil eller släp och dylikt är fusk. Det är sen gammalt. Fusk, fusk, fusk. :D
Nu skall jag åka till Rumänien i sommar och IoM lite senare (utan tågtransport) så jag får min del av autoban i sommar! Efter ca 25 europa resor på hoj så kan jag vara utan både Tyskland och autoban. Det är ju i höjd med Munchen det roliga börjar!!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top