Bobberbygge av VN 800

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Stag + svets = Underverk ???
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
jaha? hur står det till här då? har det byggts något? :smasha

Bygget var väl egentligen "klart" i starten av sommaren. Har blivit många turer och en mc-träff med bobbern så långt. Jag har bara inte fått tummen ur och tagit några bra bilder än. Här är en teaser som jag tog på garageuppfarten, men det ska tas bättre bilder innan sommaren är slut.

DSCF4909.jpg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hoho?? Byggs de något? Tips på hur man fäster solosadel på VN 800?:7peta

Du ser mina fästen i inlägg 73 (några inlägg ovanför). Jag har kapat bort det gamla staget för att få ner sadeln så mycket som möjligt, sen har jag svetsat på ett nytt stag med fästen som matchar dom jag byggt på solosadeln. Muttrar är svetsade på insidan av fästet så jag kan bara skruva i en bult från sidan. Fram har jag svetsat på en vinklad kil som sitter i fästet till originalsadeln fram.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag ordna bilder sen :)
 

Sjebba

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
-------
Du ser mina fästen i inlägg 73 (några inlägg ovanför). Jag har kapat bort det gamla staget för att få ner sadeln så mycket som möjligt, sen har jag svetsat på ett nytt stag med fästen som matchar dom jag byggt på solosadeln. Muttrar är svetsade på insidan av fästet så jag kan bara skruva i en bult från sidan. Fram har jag svetsat på en vinklad kil som sitter i fästet till originalsadeln fram.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag ordna bilder sen :)

ahh.. jag tror jag förstår! Tackar! :)
 

Sjebba

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
-------
Du ser mina fästen i inlägg 73 (några inlägg ovanför). Jag har kapat bort det gamla staget för att få ner sadeln så mycket som möjligt, sen har jag svetsat på ett nytt stag med fästen som matchar dom jag byggt på solosadeln. Muttrar är svetsade på insidan av fästet så jag kan bara skruva i en bult från sidan. Fram har jag svetsat på en vinklad kil som sitter i fästet till originalsadeln fram.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag ordna bilder sen :)

Du, du har inte lust att ta bild på i fram? :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Du, du har inte lust att ta bild på i fram? :)

Här kommer en bild (om du inte redan hunnit lösa det). Blir lite lite sporthojsläsning om dagen för att hinna klart med alla sommarens renoveringsprojekt utomhus.

DSCF4556.jpg

Pinnen som du ser fram på sadeln passar i hålet för originalsadeln. I färdig version är pinnen ca dubbelt så tjock och sen har jag lagt några lager tape runt så den sitter tight och inte repar.
 

rocketo

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha xvs1100
Hello guys!
Det är nämligen så att jag ska införskaffa mig en Kawasaki vn800 inom kort. Jag skulle vilja bygga om hojen till en bobber och undrar vart man kan köpa dela till hojen; styre, bakskärm, sadel, blinkers mm.
Har aldrig byggt om en hoj förut så det ska bli kul att får se hur det blir en dag.
Mvh Rocketo
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hello guys!
Det är nämligen så att jag ska införskaffa mig en Kawasaki vn800 inom kort. Jag skulle vilja bygga om hojen till en bobber och undrar vart man kan köpa dela till hojen; styre, bakskärm, sadel, blinkers mm.
Har aldrig byggt om en hoj förut så det ska bli kul att får se hur det blir en dag.
Mvh Rocketo

Hej.

Det finns färdiga kitdelar att köpa på bluecollar bobbers(?), men dom var ganska dyra tycker jag och så får man inte en "1 of a kind hoj".

Jag har köpt en del från http://www.customparts4less.com/ som håller till i England. Styre är väl standard 1 tums så det kan du ju köpa vart som helst.

Köp först bakdäck och sen köper du en skärm som passar till däcket. Jag köpte min bakskärm från http://www.mtlcustom.se/prodchart.asp?c=12&subid=7 och sen har jag kapat, byggt fästen och lackerat den för att fungera på en vn800.

Sadeln har jag gjort själv av ett stycke plåt, men jag ska bygga en version två i vinter tänkte jag då den jag har nu är lite för hardcore.

Ebay finns det även mycket bra på.

Lycka till med bygget :)
 

rocketo

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha xvs1100
tackar!
Eftersom det blir mitt allra första bygge samt att jag inte alls kan något om hojar får jag köpa delar från bluecollar bobbers.
Hej.

Det finns färdiga kitdelar att köpa på bluecollar bobbers(?), men dom var ganska dyra tycker jag och så får man inte en "1 of a kind hoj".

Jag har köpt en del från http://www.customparts4less.com/ som håller till i England. Styre är väl standard 1 tums så det kan du ju köpa vart som helst.

Köp först bakdäck och sen köper du en skärm som passar till däcket. Jag köpte min bakskärm från http://www.mtlcustom.se/prodchart.asp?c=12&subid=7 och sen har jag kapat, byggt fästen och lackerat den för att fungera på en vn800.

Sadeln har jag gjort själv av ett stycke plåt, men jag ska bygga en version två i vinter tänkte jag då den jag har nu är lite för hardcore.

Ebay finns det även mycket bra på.

Lycka till med bygget :)
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
tackar!
Eftersom det blir mitt allra första bygge samt att jag inte alls kan något om hojar får jag köpa delar från bluecollar bobbers.

Då kan jag varmt rekomendera bcb.
Man får även med en instruktions dvd så de ska vara i princip omöjligt att misslyckas :tummenupp

/Johan
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Det har hänt lite med era bobbers, snygga :tummenupp

Har också börjat få till stuket lite, men mycket kvar. Te.x lack. Vet inte riktigt vad jag ska lacka så kör plåtrent en stund :)


Min vn 800 bobber.
efter2.jpgefter1.jpg
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det har hänt lite med era bobbers, snygga :tummenupp

Har också börjat få till stuket lite, men mycket kvar. Te.x lack. Vet inte riktigt vad jag ska lacka så kör plåtrent en stund :)

Ser riktigt bra ut!

Jag har varit i Brasilien hela vintern så det har inte hänt så mycket mer sen sist, lagt på lite avgasbandage bara. Skissar på att bygga en ny sadel snart och lacka om tanken som blivit repad av en garagekamrat.

Här är en bild från i Söndags:
Bobbern.jpg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Juha-p;

Vart har du köpt sadeln? Är den ungefär lika bred som ramen på tjockaste stället?

Är det straight shoot avgassystemet du har, och i så fall är du nöjd med ljudet? Jag vill köpa nytt avgassystem men vill inte ha ett som låter för mycket eller ihåligt.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Sorry för sent svar :( såg först nu att du hade frågor. Sadeln är blue collar bobber fast jag har använt endast sadeln och inte kittet. Ljuddämparna är raask som jag kapat insatserna så dom är ca 5cm. Vart bra ljud.

Uppdaterar med en bild på min i nuläget.

IMG_3971.jpg
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Juha, jävligt ball hoj! Hur mycket kan man lägga ner innan det börjar skrapa!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sorry för sent svar :( såg först nu att du hade frågor. Sadeln är blue collar bobber fast jag har använt endast sadeln och inte kittet. Ljuddämparna är raask som jag kapat insatserna så dom är ca 5cm. Vart bra ljud.

Uppdaterar med en bild på min i nuläget.

hehe, är väl jag som ska säga sorry för sena svar i så fall....

Tack, om jag inte lyckas snickra ihop en bra sadel själv så blir det nog en från Blue Collar :tummenupp Raask har jag inte hört om tidigare, youtubade men det är svårt att avgöra på tubeljudet, känns som man får lov att dra på Vulcan-träff och lyssna på lite olika pipor för att veta vilka man själv gillar ljudet på.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top