BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

S100rr

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Katrineholm
Hoj
BMW s1000rr 2011
Jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag på ett fäste så att man kan behålla original skjutspinnen och fästa akra systemet i ??
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Upp

Inget intresse för dessa grejer? Man börjar ju undra om ingen kör bana och vill skydda hojen, eller om det bara är jag som kört s1000rr och mätt över 190cm med dubbelvikta ben som följd...:confused::)

Eller är priset fel?

En inte alltför vågad gissning är att de flesta i denna tråd redan skaffat både ställbara fotpinnar o puckar?
Passar de även S1000R tro? Där finns det ju en hel del "nya" ägare, kanske värt att prova den tråden.. :rolleyes:
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Har fått lite problem med min älskling efter två regniga dagar på Gåsen.. Tänkte ringa Bactor imorrn men slänger ut en trevare även här för att se om någon har ideer.. Körde Sportmode och plötsligt tappade jag all kraft på rakan o hojen började "bluddra" för att sedan läga av i Trösen. Efter några startförsök hoppade den igång och jag kunde "bluddra" runt till depån. I displayen där bla tripmätaren finns syndes bara streck. Ibland lyser TC lampan efter att jag stängt av. Provade att växla modes stillastående, och startade om hojen flera gånger, ibland funkade den och ibland bluddrar den över 5000 varv.. Tänkte koppla från batteriet imorrn, nollställs elektroniken då? Ursäkta långt inlägg..
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har fått lite problem med min älskling efter två regniga dagar på Gåsen.. Tänkte ringa Bactor imorrn men slänger ut en trevare även här för att se om någon har ideer.. Körde Sportmode och plötsligt tappade jag all kraft på rakan o hojen började "bluddra" för att sedan läga av i Trösen. Efter några startförsök hoppade den igång och jag kunde "bluddra" runt till depån. I displayen där bla tripmätaren finns syndes bara streck. Ibland lyser TC lampan efter att jag stängt av. Provade att växla modes stillastående, och startade om hojen flera gånger, ibland funkade den och ibland bluddrar den över 5000 varv.. Tänkte koppla från batteriet imorrn, nollställs elektroniken då? Ursäkta långt inlägg..

Är batteriet ok? Mycket konstiga saker händer med hojen om batteriet börjar ge upp.
Vad meckade du med sist? Några kontakter, byglingar eller annat som kan ha släppt?
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Är batteriet ok? Mycket konstiga saker händer med hojen om batteriet börjar ge upp.
Vad meckade du med sist? Några kontakter, byglingar eller annat som kan ha släppt?

Ska prova ladda batteriet o ta några turer i veckan. Första gången jag kör i riktigt blött med hojen, så det kan ju ha trängt in fukt någonstans som fått batteriet att dra ur. Bytte tailtidy senast, men det har funkat bra (i torrt) i en månad i alla fall..
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Ska prova ladda batteriet o ta några turer i veckan. Första gången jag kör i riktigt blött med hojen, så det kan ju ha trängt in fukt någonstans som fått batteriet att dra ur. Bytte tailtidy senast, men det har funkat bra (i torrt) i en månad i alla fall..

Kolla även anslutningar till batteriet och att jordkabeln har ordentlig kontakt. Har själv haft liknande bekymmer och då var jordkabelskon nästan av.
Precis som ni är inne på kan batteriet gett upp också. Testa med ett annat batteri och se om det hoppar igång.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Har fått lite problem med min älskling efter två regniga dagar på Gåsen.. Tänkte ringa Bactor imorrn men slänger ut en trevare även här för att se om någon har ideer.. Körde Sportmode och plötsligt tappade jag all kraft på rakan o hojen började "bluddra" för att sedan läga av i Trösen. Efter några startförsök hoppade den igång och jag kunde "bluddra" runt till depån. I displayen där bla tripmätaren finns syndes bara streck. Ibland lyser TC lampan efter att jag stängt av. Provade att växla modes stillastående, och startade om hojen flera gånger, ibland funkade den och ibland bluddrar den över 5000 varv.. Tänkte koppla från batteriet imorrn, nollställs elektroniken då? Ursäkta långt inlägg..

Efter du har kollat allt som redan nämnts, kolla också tändlåset. (den enda öppningen som egentligen exponeras för vatten; om hojen stått ute i ösregnet två dagar och utan nyckel, för många stora vattendroppar kan ha helt enkelt trillad in och gått hela vägen ner till kontakterna genom själva låset...? ..Iom. du har också konstiga phenomen efter att ha stängt av..)
Bäst om du kan blåsa in med tryckluft, samt som in med ordentligt med "CRC". (eller/och skruva loss låset, vänd upp och ner, blås, och sätt i "50C ugn" över natt, innan du smörjer och monterar)

-jag brukar alltid täcka tändlåset (ofta hela hojen) om hojen behöver *stå* i regnet.. att köra i regnet ska de tåla hyfsad..:)
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Efter du har kollat allt som redan nämnts, kolla också tändlåset. (den enda öppningen som egentligen exponeras för vatten; om hojen stått ute i ösregnet två dagar och utan nyckel, för många stora vattendroppar kan ha helt enkelt trillad in och gått hela vägen ner till kontakterna genom själva låset...? ..Iom. du har också konstiga phenomen efter att ha stängt av..)
Bäst om du kan blåsa in med tryckluft, samt som in med ordentligt med "CRC". (eller/och skruva loss låset, vänd upp och ner, blås, och sätt i "50C ugn" över natt, innan du smörjer och monterar)

-jag brukar alltid täcka tändlåset (ofta hela hojen) om hojen behöver *stå* i regnet.. att köra i regnet ska de tåla hyfsad..:)

Tack för tips, kan kolla det men den (och 100 andra?) står under MX24 tält när jag inte kör :)

Åssåhärgickdetill..

 
Last edited:

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Vilka kraschpuckar rekomenderas till s1000rr?
Vill inte börja modifiera/kapa i mina plastkåpor för att det skall passa..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilka kraschpuckar rekomenderas till s1000rr?
Vill inte börja modifiera/kapa i mina plastkåpor för att det skall passa..

Jag har R&G på min vilka funkar utmärkt utan att kapa men lyckligtvis har jag inte haft någon användning för de än så jag vet inte om de funkar :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, jag hade förstått detta, men tänkte snarare att iom olika lägen förutom "Slicks" kapar/rundar av motorns explosivitet med olika grader, mao hur snabbt man kan acca fullt dvs komma upp till redline, kommer jag i praktiken inte märka skillnad mellan "något bättre mellanregister" eller 193 och låt oss säga 200 hk; under normala korta banor (eller på vägarna om man kör någorlunda lagligt)?. (-Men blåser jag uppåt Kassels backe i Tyskland och börjar maxa "minutvis" från 200km/h, oavsett körläget, visst gör "200hk" mera nytta än std 193..)

Det är ingen skillnad i mappning (och därför inte heller effekt) i läge sport, race och slick. Däremot har de olika inställningar för "snabbgas", dvs utväxlingen på gasrullen så att du behöver vrida mindre på den för att spjällen ska öppna fullt. Därför känns hojen hetare i slick än i sport men effekten är exakt densamma.

Jag rekommenderar att prova dreva om för ett par tusenlappar (drev fram och bak + kedja) istället för att lägga pengar på helsystem, ommappningar och annat dyrt :) jag har 16 fram och 43 bak vilket gör underverk i mellanregistret utan att låta en enda db mer och helt utan stök med PCV och annat :)

Annars ska väl en PCV med en anpassad mappning ge nästan 5hk utan att byta system och det är ju också väsentligt billigare.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu skrivs det massa avancerade saker!? Jag har tagit bort katten på min hoj, och den funkar super bra. Kommer den gå sönder då för att jag inte mappat den med en pc5? Jag märker inga fel mer än att den går mycket bättre.

Går den varm vid t.ex. stadskörning? Det brukar vara tecken på att den går tunt och har hört S1000 som gör det när man tagit bort katten men inte mappat om.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Har troligen fått ett litet läckage vid utgående axel pga för spänd kedja.
Någon som vet om det går att fixa med motorn på plats.

Hittar inget i verkstadsmanualen men bilderna från nätet ger ju lite hopp om möjligheten iallafall.
parts.jpgUgående.jpg
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vilka kraschpuckar rekomenderas till s1000rr?
Vill inte börja modifiera/kapa i mina plastkåpor för att det skall passa..

Generellt skall du ha ett par kraschpuckar som sticker ut så lite som möjligt, eftersom långa kraschpuckar riskerar att "greppa" på curbs, trottoarkanter mm och skada motorfästet som de sitter i.
Detta gäller framför allt bana. Kör du bara gata kan jag tänka mig lite större puckar, tex R&G, eftersom de räddar lite mer vid en vanlig "tapp" av hojen och om man kraschar på gata så går normalt så mycket annat sönder ändå eftersom det inte finns avåkningszoner… ;-)

Kör Alpha racing själv.

Edit: Det var väl någon här som sålde R&G puckar för halva pengen?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Lovade att återkomma med mer fakta gällande byte av system, mappning mm. Har dock inte fått alla svar än och får återkomma lite senare, förhoppningsvis i morgon. :)
 

ttrogs

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z1000 2012
Går den varm vid t.ex. stadskörning? Det brukar vara tecken på att den går tunt och har hört S1000 som gör det när man tagit bort katten men inte mappat om.

Nope, den ligger normalt. Men som sagt lambasonden sitter kvar i orginal röret. Jag har bara tagit bort caten.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Hjälp! Står i depåbox på gelleråsen och BMW startar inte... Får felkod VDS! Har inte varit omkull och testat att rycka minuspolen men problemet kvarstår, vad göra?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top