BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Då var det dax att byta hoj och jag har nu hittat en BMW S1000RR 2010. Den är importerad 2012 och har Akrapovic slipon, gått 1700 mil och full service bok. Är det något speciellt man ska kolla på? Vanliga fel? Har hört att det varit en del recall och garantiärenden gällande 2009-10. Vad är det och kan man få sånt lagat trots att garantin har gått ut? (om det inte redan gjorts) Finns det något direkt dåligt med att köpa import? Kommer mest köra den på gata då jag har en "banhoj" men det blir säkert någon dag på bana också, behöver man då uppgradera styrdämparen eller klarar man sig med orginal? Tack för svar på förhand :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Då var det dax att byta hoj och jag har nu hittat en BMW S1000RR 2010. Den är importerad 2012 och har Akrapovic slipon, gått 1700 mil och full service bok. Är det något speciellt man ska kolla på? Vanliga fel? Har hört att det varit en del recall och garantiärenden gällande 2009-10. Vad är det och kan man få sånt lagat trots att garantin har gått ut? (om det inte redan gjorts) Finns det något direkt dåligt med att köpa import? Kommer mest köra den på gata då jag har en "banhoj" men det blir säkert någon dag på bana också, behöver man då uppgradera styrdämparen eller klarar man sig med orginal? Tack för svar på förhand :)

Kul, grattis till BMW:n! :tummenupp När det gäller styrdämparen så är den inte mycket att hänga i julgranen men om du bara kör gata i hyfsat tempo kan du behålla den. Bombar du s-tan eller ska köra bana så tycker jag du skall byta.

Recallen har gällt slangen till vevhusventilation bl.a. Den bör du kolla. Sen har jag för mig att det var laddrelä och / eller tiltsensorn men är inte säker. Någon annan här på tråden? (Det står i denna tråd om du söker med sökverktyget)

Lycka till!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Då var det dax att byta hoj och jag har nu hittat en BMW S1000RR 2010. Den är importerad 2012 och har Akrapovic slipon, gått 1700 mil och full service bok. Är det något speciellt man ska kolla på? Vanliga fel? Har hört att det varit en del recall och garantiärenden gällande 2009-10. Vad är det och kan man få sånt lagat trots att garantin har gått ut? (om det inte redan gjorts) Finns det något direkt dåligt med att köpa import? Kommer mest köra den på gata då jag har en "banhoj" men det blir säkert någon dag på bana också, behöver man då uppgradera styrdämparen eller klarar man sig med orginal? Tack för svar på förhand :)

Förutom det Peter Pan nämnt, kolla drevhubbens spel, förvisso enkelt att åtgärda, men det är nån tusenlapp i nya ryckutjämnare och någon timma i garaget.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Med tanke på att du har datamognad som en 75 åring och inte svarar på PM Peter Pan så gör jag ett försök i denna tråd istället.
Har du ett nitverktyg för kedja?
 

Kapten Krok

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S 1000 RR
...Håller med ! Han vågar inte ens ställa upp på lite hederlig god fäktning ! Men våldgästa honom du hemma för där finns det grejer och meka med :yoparty


Med tanke på att du har datamognad som en 75 åring och inte svarar på PM Peter Pan så gör jag ett försök i denna tråd istället.
Har du ett nitverktyg för kedja?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
...Håller med ! Han vågar inte ens ställa upp på lite hederlig god fäktning ! Men våldgästa honom du hemma för där finns det grejer och meka med :yoparty

Äh, det handlar bara om att han inte vill få dit "fattige kusinen från landet" typ.

Det första han gjorde för tre veckor sedan då jag bara bad om moraliskt stöd för att våga köpa en S1000RR som kostar långt över vad jag egentligen hade råd med var att försöka sälja på mig en massa fjädringsutrustning värdig en Moto-GP vinnare när mina körkunskaper inte skulle kunna skilja på en stelbensram och en HP4 utrustad hoj.:smasha
 

Kapten Krok

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S 1000 RR
Jojo that sounds like him, dock gör han ett grymt jobb i denna tråden men ibland hinner han inte med när vissa kommer in och bara spammar ! Som sagt passa dig för alla pivoter, snabbgaser, styrkronor, K-tech dämpare och extrafälgar du kommer hem med efter ett besök hos honom :fakta

Äh, det handlar bara om att han inte vill få dit "fattige kusinen från landet" typ.

Det första han gjorde för tre veckor sedan då jag bara bad om moraliskt stöd för att våga köpa en S1000RR som kostar långt över vad jag egentligen hade råd med var att försöka sälja på mig en massa fjädringsutrustning värdig en Moto-GP vinnare när mina körkunskaper inte skulle kunna skilja på en stelbensram och en HP4 utrustad hoj.:smasha
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Med risk för att vara en dum fråga så men att….
Är det nån här som provat från stillastående alt. rullfart att vrida rullen i botten från 1:an och uppåt?
har ju inte haft hojjen så länge och min förra hoj var en r1-99 så det är det jag har att jämföra med.
Var ute idag och på en lämplig flygraka så gjorde jag några repor men känner att man ändå inte vågar dra riktigt fullt…:) ni som gjort det är den bara uppe och fladdrar lite på bakhjulet som r1:an eller hur funkar det? körde på sportläget. Sen är man ju en fegis nu med nya hojjen kan jag väl erkänna… vill ta det lugnt och lära känna hojjen
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Det har jag inte provat men det låter ju som om det skulle kunna sluta rätt illa. Tror inte TC hinner reagera så snabbt. Slår du av den är det nog ännu större risk att det går illa. Men det beror väl iof på hur snabbt du vrider på :) jag tolkar det som att du menade dra på fullt rakt av?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Med risk för att vara en dum fråga så men att….
Är det nån här som provat från stillastående alt. rullfart att vrida rullen i botten från 1:an och uppåt?
har ju inte haft hojjen så länge och min förra hoj var en r1-99 så det är det jag har att jämföra med.
Var ute idag och på en lämplig flygraka så gjorde jag några repor men känner att man ändå inte vågar dra riktigt fullt…:) ni som gjort det är den bara uppe och fladdrar lite på bakhjulet som r1:an eller hur funkar det? körde på sportläget. Sen är man ju en fegis nu med nya hojjen kan jag väl erkänna… vill ta det lugnt och lära känna hojjen


Jag kanske har provat...på avstängd, avlyst och supersäker raksträcka, absolut inte på allmän väg! :rolleyes:
Inte full patte från 0, men kanske från 50km/h så vred jag fullt för att testa. Det sög. Upp/ner/upp/ner med framhjulet när dtc:n trodde det spann. Känsla och dtc:n avslagen är att föredra om du vill spöa polarn med R1:an bredvid...på den avlysta flygrakan, såklart! :tungan
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Det har jag inte provat men det låter ju som om det skulle kunna sluta rätt illa. Tror inte TC hinner reagera så snabbt. Slår du av den är det nog ännu större risk att det går illa. Men det beror väl iof på hur snabbt du vrider på :) jag tolkar det som att du menade dra på fullt rakt av?

Nja det var nog lite tokigt formulerat av mig. Det hade inte funka på min gamla cykel heller att ge full patte så:). Däremot så drog jag aldrig fullt ut på växlarna det var mer så jag tänkte. Jag kände aldrig att det ville mattas av, helt sjuk cykel. Givetvis var detta på ett gammalt flygfält inhägnat ingen publik och fri fart tillåten ;)
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Med risk för att vara en dum fråga så men att….
Är det nån här som provat från stillastående alt. rullfart att vrida rullen i botten från 1:an och uppåt?
har ju inte haft hojjen så länge och min förra hoj var en r1-99 så det är det jag har att jämföra med.
Var ute idag och på en lämplig flygraka så gjorde jag några repor men känner att man ändå inte vågar dra riktigt fullt…:) ni som gjort det är den bara uppe och fladdrar lite på bakhjulet som r1:an eller hur funkar det? körde på sportläget. Sen är man ju en fegis nu med nya hojjen kan jag väl erkänna… vill ta det lugnt och lära känna hojjen

Hojens TC och Wheelie Control, är INTE helt idiotsäkra, inte heller något som upphäver naturlagar. En väl avvägd gashand kommer överlägset ge den bästa/snabbaste accelerationen. Att PANG, ge fullt på låg växel blir mest ett test av systemens prestanda. Det är ganska mycket begärt av hojen att klara detta, BMW har dock tänkt på detta och valt att begränsa effekten i de lägre växlarna. Vill ändå inte rekommendera ett slikt test. Alltför stor risk att det slutar med gråt.

S1000RR är en produktionhoj som är tänkt att fungera väl för ett brett spann av konsumenter, novis som rutinerad.
Inte att förväxla med de hojar som vi ser på tv spinna genom Parabolica på 3;an med rullen i botten.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Äh, det handlar bara om att han inte vill få dit "fattige kusinen från landet" typ.

Det första han gjorde för tre veckor sedan då jag bara bad om moraliskt stöd för att våga köpa en S1000RR som kostar långt över vad jag egentligen hade råd med var att försöka sälja på mig en massa fjädringsutrustning värdig en Moto-GP vinnare när mina körkunskaper inte skulle kunna skilja på en stelbensram och en HP4 utrustad hoj.:smasha

Ha, ha - har du köpt en Beemer nu eller!? Jag har inte sett något PM från dig, vet inte vad som har gått fel där… Inget kedjeverktyg heller tyvärr. Men det finns kaffe och en hel del reservdelar om du har sönder något, hemma hos mig. Bara att dyka upp. Vet en till som blir glad!

Osså ska du akta dig för den där Kapten krok, det är en lömsk typ...:mad:
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ja det spårade ur. Har redan på första turen i lördags låtit ordningsmakten mäta toppfarten :(
Vem kan tänkas mer bli glad åt mitt hojval?
Btw, hojen jag köpte har du redan haft under dina vingar på någon bankörning o jag har bestämt för mig att han inte fick full valuta för pengarna så antingen är du skyldig mig lite coachning i sommar på Bulten eller så kan du välja på att göra avbön för gamla synder o erkänna att CBX var bättre än GSX ?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ja det spårade ur. Har redan på första turen i lördags låtit ordningsmakten mäta toppfarten :(
Vem kan tänkas mer bli glad åt mitt hojval?
Btw, hojen jag köpte har du redan haft under dina vingar på någon bankörning o jag har bestämt för mig att han inte fick full valuta för pengarna så antingen är du skyldig mig lite coachning i sommar på Bulten eller så kan du välja på att göra avbön för gamla synder o erkänna att CBX var bättre än GSX 

Få farten uppmätt och att få betala för den är inte samma sak. Hoppas det gick bra.

Köpte du den svarta? Inte full valuta på bankörning, vaf-n säger du? :D Var det han som marksynade på BMW-dagarna med lite blinkers o skrap som följd?

Nog ingen mer än mig här hemma som blir glad åt ditt hojval men väl att du själv dyker upp! :)

Erkänna!? Jag erkänner aldrig! Fråga min sambo. :hihi
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
..................

S1000RR är en produktionhoj som är tänkt att fungera väl för ett brett spann av konsumenter, novis som rutinerad.
Inte att förväxla med de hojar som vi ser på tv spinna genom Parabolica på 3;an med rullen i botten.

Jaha, då var man lurad igen....:(
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Så var årets första tur på Bulten avklarad :banana
+4 grader var inte det skönaste i perforerat ställ men det var så kul att det var bara att bita ihop!
Skapligt äventyrligt med kall asfalt, delar av en gran på vägen, lerkluttar och grus.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top