BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag blev lite obehagligt överraskad när jag efter en kurva gick över ett krön och hade framhjulet i luften lite. Det höll sig inte riktigt så lugnt som jag hade hoppats på :)
Kan det avhjälpas med bättre styrdämpare?
Det gick ju bra men hojen wobblade läskigt när jag satte ner hjulet.

Original styrdämpare på de tidigare modellerna räcker inte riktigt till och du bör byta till en Öhlin, K-Tech eller motsvarande.
En annan sak är inställningen på hojen. Om du kör i race-mode (kanske sportmode också) så bryter hojen själv tändningen om du wheelar. Om du samtidigt försöker kompensera med att släppa på gasen så kan du o hojen komma i otakt, hojen går upp o ned på framhjulet snabbt ett par gånger och du får vobbel. Kör du bana bör du köra i slickläget vilket gör hojen lite "lugnare" att hantera på så sätt att du sköter hojen själv, inte datorn…
En bättre styrdämpare löser dock även sport- och racemodet enligt min erfarenhet.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fick lite second thoughts när jag googlade och upptäckte att man kunde ha otur med vädret även så långt ner i Spanien så sent på året. Brassa 360 mil enkel resa och riskera pissväder är inte så lockande. Jag siktar nog på September 2014 istället

Fegis! Du pratar om ett av de ställen i europa som alla åker till för att få sol på vintern! :) En körning brukar dessutom vara 3 dagar och en regnskur torkar upp fort. Vi var ju till och med i Valencia i januari förra året. Lite kyliga mornar annars kanon!

IMG_1395.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fegis! Du pratar om ett av de ställen i europa som alla åker till för att få sol på vintern! :) En körning brukar dessutom vara 3 dagar och en regnskur torkar upp fort. Vi var ju till och med i Valencia i januari förra året. Lite kyliga mornar annars kanon!

Jag sa "fått second thoughts" inte NEJ. ;)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Original styrdämpare på de tidigare modellerna räcker inte riktigt till och du bör byta till en Öhlin, K-Tech eller motsvarande.
En annan sak är inställningen på hojen. Om du kör i race-mode (kanske sportmode också) så bryter hojen själv tändningen om du wheelar. Om du samtidigt försöker kompensera med att släppa på gasen så kan du o hojen komma i otakt, hojen går upp o ned på framhjulet snabbt ett par gånger och du får vobbel. Kör du bana bör du köra i slickläget vilket gör hojen lite "lugnare" att hantera på så sätt att du sköter hojen själv, inte datorn…
En bättre styrdämpare löser dock även sport- och racemodet enligt min erfarenhet.

Tack för förklaringen Peter!
Jag lägger till det på listan för vinter-meck då :)
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vet ni om där finns ett motstånd eller endast en kabel som kortsluter två poler i den röda ploppen vid tanken som aktiverar SLICK mode? Jag har nämligen ingen sådan på min hoj, undrar om man bara kan kortsluta de två stiften??

Tack på förhand!
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vet ni om där finns ett motstånd eller endast en kabel som kortsluter två poler i den röda ploppen vid tanken som aktiverar SLICK mode? Jag har nämligen ingen sådan på min hoj, undrar om man bara kan kortsluta de två stiften??

Tack på förhand!

Jag har idag förmånen att besvara min egen fråga; JA det är bara att kortsluta de två hålen i SLICKS kontakten med en bit koppartråd som man tar från första bästa sladd. Se dock till att tejpa den så kablarna inte faller ur vid häftig acceleration!

Mvh
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Appråpå ingenting. Bmw motorrad på fejan:
"World premiere double feature: at the EICMA BMW Motorrad will be presenting two new models that are still being kept strictly secret."

Tror ni den där nakenvarianten av s1000rr kommer visas tillslut?
 

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Hej på er...
Vet att det inte är köp o sälj delen dock känns ändå så rätt :yoparty

Ingen som har eller vet nån som har lite gubb tillbehör över och vill bli av med de så som:
värmehandtag, led bmw blinkers, hp4 helsystem med kat.

Intressant och kul tråd och läsa...

Gällande bättre kvalitet på styrdämparna på 12 och fram så vet i tusan. Min har gått läck efter bara 100mil dock får en ny på garantin.
Sedan skall ju styrgeometrin vara lite förändrad till 12-

// Tomas på smurfblå -12 :hej
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Appråpå ingenting. Bmw motorrad på fejan:
"World premiere double feature: at the EICMA BMW Motorrad will be presenting two new models that are still being kept strictly secret."

Tror ni den där nakenvarianten av s1000rr kommer visas tillslut?

I alla fall KTM lär ju bli lite besvikna om BMW rullar ut en S1000R streetfighter med 193hk :)
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Hallå på er i tråden!
Provade vänners s1000rr på anderstorp i september, en 10:a och en 12:a
Självklart fastnade jag för en så nu står där en 12:a i garaget :tummenupp
Den ska kläs om med racekåpor, avgassystem, pc5 och andra fotpinnar till att börja med.
Sen får vi se vad pengarna räcker till :banana

Hur klarar sig arrow systemen med db killer på svenska banor?

Mvh Martin
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tjenare alla.

Funderar på en S1000RR -12, och nu frågorna:

Kör inte speciellt fort, runt ,26 på Mantorp och ,14 på Gelleråsen, behöver jag byta bakdämpare och/eller fjädrar/cartridge fram? (väger väl runt 95-100 kg inkl utrustning och uteslutande bana)

Om jag svetsar ihop en katersättare och original dämpare, vad säger ni om dB?
Hjälper det att svetsa i "kryss" i "katersättaren"?
Sitter det några givare i katten, som behövs?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Hallå på er i tråden!
Provade vänners s1000rr på anderstorp i september, en 10:a och en 12:a
Självklart fastnade jag för en så nu står där en 12:a i garaget :tummenupp
Den ska kläs om med racekåpor, avgassystem, pc5 och andra fotpinnar till att börja med.
Sen får vi se vad pengarna räcker till :banana

Hur klarar sig arrow systemen med db killer på svenska banor?

Mvh Martin


Vi har kört med Arrow tidigare, med dB killer klarade vi ljudet, men den tar lite effekt
Däremot är jag osäker på Lowmount systemet, nu har dom visserligen gjort om det så att ljuddämparen är längre än tidigare, och när vi installerat lowmount system till kunder med dB killer i så tycker jag inte att det har låtit speciellt mycket. Men det har jag ingen vetenskaplig data på

Highmount systemet med killer i vet jag funkar i alla fall
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tjenare alla.

Funderar på en S1000RR -12, och nu frågorna:

Kör inte speciellt fort, runt ,26 på Mantorp och ,14 på Gelleråsen, behöver jag byta bakdämpare och/eller fjädrar/cartridge fram? (väger väl runt 95-100 kg inkl utrustning och uteslutande bana)

Om jag svetsar ihop en katersättare och original dämpare, vad säger ni om dB?
Hjälper det att svetsa i "kryss" i "katersättaren"?
Sitter det några givare i katten, som behövs?

Sitter väl avgasspjäll precis vid katalysatorn? Eller sitter dom något ovanför? Minns inte exakt, men vi brukar ta bort dom helt i alla fall, du får inga felkoder på det
Däremot tror jag det kommer låta satan eftersom standard ljuddämparen är så kort och mycket av ljuddämpningen sitter just i katalysator

Gaffeln är bättre än stötdämparen standard om man säger så... känn dig för hur du upplever hojen först
Men fjädern i bakdämparen är 85 och det är rätt mjukt, jag själv åker med 95 och väger ca 87 så 95 eller 100 fjäder skulle nog vara bra
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Hallå på er i tråden!
Provade vänners s1000rr på anderstorp i september, en 10:a och en 12:a
Självklart fastnade jag för en så nu står där en 12:a i garaget :tummenupp
Den ska kläs om med racekåpor, avgassystem, pc5 och andra fotpinnar till att börja med.
Sen får vi se vad pengarna räcker till :banana

Hur klarar sig arrow systemen med db killer på svenska banor?

Mvh Martin

Tjenare alla.

Funderar på en S1000RR -12, och nu frågorna:

Kör inte speciellt fort, runt ,26 på Mantorp och ,14 på Gelleråsen, behöver jag byta bakdämpare och/eller fjädrar/cartridge fram? (väger väl runt 95-100 kg inkl utrustning och uteslutande bana)

Om jag svetsar ihop en katersättare och original dämpare, vad säger ni om dB?
Hjälper det att svetsa i "kryss" i "katersättaren"?
Sitter det några givare i katten, som behövs?


Tar på mig en tråkig bror-duktig-mössa här nu men......:död

Kan vi inte hjälpas åt att hålla ned ljudnivåerna så att vi får ha vår banåkning kvar!

Speciellt vi som inte ska vinna VM å redan har cyklar med "över"-prestanda rakt fram.
Satsa på att kapa tid i kurvorna med K-tech eller öhlins istället, särskilt om raceombyggnads-budgetten är tight som nämnt ovan.
S1000rr chassie original är väll OK men verkar ha mer gott av uppgradering än några hk extra.
En uppgradering man i flera fall bara har nytta av på "bullerdagar" då som redan nämnts i tråden och även något repotage i Bike visat ger sämre effekt är original när DB-killer måsta va i.

OK, man sparar ju några kg i vikt också med rätt helsystem....... men ser bort ifrån det.....:tungan

Tänker främst på debatten som är runt polisanmälningen på Anderstorp just nu.
Tar det som exempel även om vi inte vet utgången av just denna saken ännu.

Jag t ex som bara kan köra på helger och har cykel utan skylt kan nästan bara köra Anderstorp kanske därför jag är extra ledsen för att det är fokus på Anderstorp just nu.....

Det lär väll heller inte bli större acceptans på ljud framöver å rödmarkeringen på cyklarna flyttas ju uppåt för varje modell-generation som släpps.

Vi står väll inför Db-killer i original-system snart.:va

:fyllisar:tummenupp
 
Last edited:

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Tar på mig en tråkig bror-duktig-mössa här nu men......:död

Kan vi inte hjälpas åt att hålla ned ljudnivåerna så att vi får ha vår banåkning kvar!

Speciellt vi som inte ska vinna VM å redan har cyklar med "över"-prestanda rakt fram.
Satsa på att kapa tid i kurvorna med K-tech eller öhlins istället, särskilt om raceombyggnads-budgetten är tight som nämnt ovan.
S1000rr chassie original är väll OK men verkar ha mer gott av uppgradering än några hk extra.
En uppgradering man i flera fall bara har nytta av på "bullerdagar" då som redan nämnts i tråden och även något repotage i Bike visat ger sämre effekt är original när DB-killer måsta va i.

OK, man sparar ju några kg i vikt också med rätt helsystem....... men ser bort ifrån det.....:tungan

Tänker främst på debatten som är runt polisanmälningen på Anderstorp just nu.
Tar det som exempel även om vi inte vet utgången av just denna saken ännu.

Jag t ex som bara kan köra på helger och har cykel utan skylt kan nästan bara köra Anderstorp kanske därför jag är extra ledsen för att det är fokus på Anderstorp just nu.....

Det lär väll heller inte bli större acceptans på ljud framöver å rödmarkeringen på cyklarna flyttas ju uppåt för varje modell-generation som släpps.

Vi står väll inför Db-killer i original-system snart.:va

:fyllisar:tummenupp


Du har så rätt så! jag vill mer än gärna hålla ljudnivån nere. Men racekåpor passar ju inte på bmw:n med orginalsystemet på om jag förstått det rätt?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Du har så rätt så! jag vill mer än gärna hålla ljudnivån nere. Men racekåpor passar ju inte på bmw:n med orginalsystemet på om jag förstått det rätt?

Nej vissa verkar det var lite trång för men på min går det fint, minns inte märke just nu men något slovenskt eller liknande.
Borde väll ha haft lite värmeisolering i mellan båten å systemet, ligger emot, men ser ju fränt ut när det luktar plast å ser ut som man "kört så det ryker" när man kommer in i depån......:rodnar

Har tänkt många gånger jag ska plasta om men blir aldrig av.
http://www.sporthoj.com/galleri/visabild?id=117776&ordning=desc

JA! det sitter ett BMW original acra slip-on på cykeln på bilden från 2011 (satt på när jag köpte cykeln!)!
Men har original sedan 2012.
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Nej vissa verkar det var lite trång för men på min går det fint, minns inte märke just nu men något slovenskt eller liknande.
Borde väll ha haft lite värmeisolering i mellan båten å systemet, ligger emot, men ser ju fränt ut när det luktar plast å ser ut som man "kört så det ryker" när man kommer in i depån......:rodnar

Har tänkt många gånger jag ska plasta om men blir aldrig av.
http://www.sporthoj.com/galleri/visabild?id=117776&ordning=desc

JA! det sitter ett BMW original acra slip-on på cykeln på bilden från 2011 (satt på när jag köpte cykeln!)!
Men har original sedan 2012.

Heheh :D
Anledningen till att jag ska byta är att jag köpt allting redan av en kompis som haft det, men ligger den för högt i mätningarna så får jag ju självklart göra en lösning till det :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top