BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Om det är "Mickes fotpinnar" ni pratar om så går det att byta mellan gat- och raceväxlat på ett enkelt sätt.
:näsblod Oj, nu blev jag nervös... Kollade kallsvettigt överallt men hittade faktiskt inte ett ord om det! Men har mailat dom, så jag väntar på svar... Finns ju bara en sort, med artikelnummer 605110.
:confused:
Videon är ju väldigt tydlig :)
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Försökte sökoptimera mina tidigare inlägg ang AP, gick sådär...:D
Men bilder hittar ni på inlägg:
#2384
#2397
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Försökte sökoptimera mina tidigare inlägg ang AP, gick sådär...:D
Men bilder hittar ni på inlägg:
#2384
#2397

Sidan 120 för er om tycker att det var korkat att bara tala om vilka nummer på inläggen det var...:tungan






... och om jag inte minns helt fel Micke, så pekar pennan på den nedre bilden på den alternativa fästpunkten där du kan välja gat- eller raceväxlat?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Brno dag 1.

Första och sista gången jag kommer att vara på samma timing sheet som Gabor Talmacsi. Förmodligen var det peaken i min aldrig riktigt påbörjade RR-karriär :)


Han var bara drygt 17 sek snabbare än mig. :brynad Nej, jag vet inte vad han körde för hoj :)

IMG_0948.jpg



Riktigt skönt arrangemang där Jürgen Fuchs stod för middagsunderhållningen med en timmes telemetri-genomgång. Key take away var att i stort sett alla bromsar för hårt, för tidigt och släpper bromsen för tidigt in i svängen. Enligt honom skulle de flesta av oss vara snabbare utan att använda bromsen överhuvudtaget :)

Han använde (och som visas på TV-skärmen i bakgrunden) BMW's telemetrisystem som man kan köpa till S1000RR. Det var riktigt coolt och visade också bromstryck och lutning. Förmodligen inte så användbart för de flesta av oss men det illustrerade väl när han visade hur han hade bromstryck ända tills han hade så gott som max lutning i kurvan och att mötte med gas omedelbart när han slutligen släppte upp bromsen helt, han hade inte en bråkdels sekund i kurvan när han inte hade broms eller gas. Lite annat mitt vanliga bromsa-hårt-som-fan-allt-man-bara-kan så att jag knappt har styrfart när jag släpper upp bromsen och måste ge gas innan jag ens börjat luta omkull för att komma till apex utan att tippa omkull. Sedan missar jag apex eftersom jag gett för mycket gas på vägen in, hamnar för långt ut mot kanten i utgången och får vänta tills halva rakan är borta innan jag kan ge fullt :)

IMG_0954.jpg

Telemetrimjukvaran använde även Google-maps för att visa GPS-spåren på en flygbild av banan så han visade vilka spårval han använde i de olika kurvorna.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Brno dag 1.

Första och sista gången jag kommer att vara på samma timing sheet som Gabor Talmacsi. Förmodligen var det peaken i min aldrig riktigt påbörjade RR-karriär :)


Han var bara drygt 17 sek snabbare än mig. :brynad Nej, jag vet inte vad han körde för hoj :)........................................................QUOTE]

Kul att köra runt lite med "Gabbe" :tummenupp Jag tror du får byta startnummer helt enkelt, det lär föra med sig lite otur har jag hört :hihi - de va nog därför du kom lite efter! :D


Intressant det du säger om broms o gas i kurvan enligt Fuchs lektion. Stämmer bra med det vi sett i Simon Crafars filmer o böcker. Problemet är ju bara att innan en annan har testat sig fram till den optimala tekniken så har man förmodligen kraschat fler gånger än BMW har tillverkat S1000RR-hojar.... :crash
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor


... och om jag inte minns helt fel Micke, så pekar pennan på den nedre bilden på den alternativa fästpunkten där du kan välja gat- eller raceväxlat?

Japp! den röd/silveriga-pennan pekar på positionen för "Gp-shift"
Det man behöver göra för att ändra är; att lossa "reglaget" från hojen och vrida det uppåt så man kommer åt insexskruven. Thats it!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Brno dag 2

Idag hade jag gett mig fan på att prova det Fuchs sa igår. Igår fick jag inte något riktigt flyt i körningen och jag tyckte att jag missade många apex. Ni vet hur det känns, man bromsar senare och senare, gasar hårdare och hårdare ut ur kurvorna men får ändå inte någon riktig harmoni i åkningen. Det visade sig att karln hade helt rätt. Jag kom med knapp styrfart in i kurvan mot apex efter att ha bromsat alldeles för hårt och gav sedan lite gas och naturligtvis så missar man skiten (apex) då när hojen sätter sig på baken och geometrin ändras.

Idag bromsade jag inte lika hårt initialt, låg kvar på bromsen när jag började svänga in, höll lite högre fart in mot apex än vad jag normalt gör och... första passet gick inte riktigt bra men på andra var jag nere på samma varvtid som igår men med betydligt mindre ansträngning, mer flyt och mer marginal att förbättra. Verkar som att det låg något i vad han sa trots allt. Nu gäller det bara att komma ihåg det till nästa gång!


Och så till dagarnas andra huvudtema: tjecker på räjserbana. De stog som spön i backen! Igår: första dagen, första passet, första varvet: highsider och rödflagg. Efter tio minuters väntan på att ambulansen ska komma tillbaka, första varvet: någon skjuter motorn, drar rätt över ena rakan från ena sidan till den andra och lämnar olja hela vägen och kraschar. Rödflagg. Ambulans. Slut på passet. Och sedan fortsatte det. Tolv krascher innan lunch. En kille lyckades till och med köra in i muren på start/målrakan... (vet inte hur det gick till, fick höra det som hastigast på briefingen i morse).

Idag fortsatte det på liknande sätt. Efter andra passet imorse hade tjecken till högre och han till vänster om mig i depån kraschat. Och gruppindelningen var liknande, de vägrade kategoriskt köra i den långsammaste gruppen och jag höll på att smälla in i en Bandit, eller vad det nu var, som hade knapp styrfart in i första böjen.

Igår var vi 170 personer och idag var det 280. Det var lite för mycket, speciellt med tanke på omständigheterna som nämnts ovan (plus att andra passet rödflaggades och tredje passet innan lunch blev 10 minuter istället för 20 min efter att någon skjutit motorn i idealspår i en S-kombination och några som låg efter kraschat i oljan) så jag drog hem vid lunch eftersom jag också hade sju timmars bilkörning att se fram emot.

Summa summarum: GRYM bana! Rekommenderas verkligen då den var skitkul att köra! Men: kolla hur många som är anmälda totalt till körningen, 280 pers på fyra grupper är för mycket. Och, med risk för att låta fördomsfull, kolla hur många tjecker de släpper in...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
DTC - Funkar det verkligen?

Märker ni någonsin av DTC när ni kör bana?

Det är två situationer som får mig att ställa frågan:

1. Ut ur svängar: jag ser att lampan blinkan när jag ger gas ut ur sväng men jag känner inget från DTC'n, jag känner inget ingrepp från DTC'n och det känns framförallt inte alls som om jag har något släpp men lampan blinkar ändå.

2. Osmidig gas med för mycket nedlägg: de enda gångerna jag brukar få släpp är när jag är lite fumlig med gashanden och ger gas lite för abrupt och med för mycket nedlägg ut ur sväng. Då kliver bakänden gärna ut en bit. Här har jag aldrig ens sett DTC-lampan blinka och än mindre kännt att den griper in. Någon enstaka gång har jag varit en bit upp ur sadeln och fortfarande ingen DTC alls. Det är ju säkert så att med för mycket nedlägg så spelar det ingen roll om DTC'n griper in eller inte men den borde ju i alla fall blinka till?

Jag brukar alltid köra "Slick" på bana.

Så... märker ni av er DTC mer, på gott och ont?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Märker ni någonsin av DTC när ni kör bana?

Det är två situationer som får mig att ställa frågan:

1. Ut ur svängar: jag ser att lampan blinkan när jag ger gas ut ur sväng men jag känner inget från DTC'n, jag känner inget ingrepp från DTC'n och det känns framförallt inte alls som om jag har något släpp men lampan blinkar ändå.

2. Osmidig gas med för mycket nedlägg: de enda gångerna jag brukar få släpp är när jag är lite fumlig med gashanden och ger gas lite för abrupt och med för mycket nedlägg ut ur sväng. Då kliver bakänden gärna ut en bit. Här har jag aldrig ens sett DTC-lampan blinka och än mindre kännt att den griper in. Någon enstaka gång har jag varit en bit upp ur sadeln och fortfarande ingen DTC alls. Det är ju säkert så att med för mycket nedlägg så spelar det ingen roll om DTC'n griper in eller inte men den borde ju i alla fall blinka till?

Jag brukar alltid köra "Slick" på bana.

Så... märker ni av er DTC mer, på gott och ont?

Aldrig i slick-läget, men i de andra lägena så händer det saker. Å andra sidan kör jag väldigt mjukt (läs inte alltid så fort) och är inte speciellt offensiv.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Aldrig i slick-läget, men i de andra lägena så händer det saker. Å andra sidan kör jag väldigt mjukt (läs inte alltid så fort) och är inte speciellt offensiv.

Vad jag menar är att jag ser lampan blinka men jag känner inget. På en bil känner man ju tydligt när antispinn eller antisladd jobbar men på hojen känner jag inget alls. Är jag inte känslig nog helt enkelt? :)

Finns det något knep för att märka när den jobbar? Hör man det på tändningen eller hur märker man det, förutom lampan då...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad jag menar är att jag ser lampan blinka men jag känner inget. På en bil känner man ju tydligt när antispinn eller antisladd jobbar men på hojen känner jag inget alls. Är jag inte känslig nog helt enkelt? :)

Finns det något knep för att märka när den jobbar? Hör man det på tändningen eller hur märker man det, förutom lampan då...

Körde på Gotland ring för två år sedan och det var riktigt mycket stendamm i lilla "esset" innan start o målrakan. Där både blinkade lampan och jag märkte att den ströp effekten/bröt tändningen vid utgången, men då var det riktigt halt. Men den gjorde det riktigt snyggt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såg just MotoGP-kvalet från Mugello och de måste ha asfalterat om banan sedan i påskas, det går ju snabbare än när vi körde där :D

Tyckte jag såg att Moto3 låg runt 1.58 och själv körde man 2.15 med tre gånger så mycket effekt. Skämmes!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Såg just MotoGP-kvalet från Mugello och de måste ha asfalterat om banan sedan i påskas, det går ju snabbare än när vi körde där :D

Tyckte jag såg att Moto3 låg runt 1.58 och själv körde man 2.15 med tre gånger så mycket effekt. Skämmes!
- Ja, men du vääääger väl tre gånger mer, oxå. :D
Du är ursäktad för din s.k. dåliga tid.:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top