BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Japp - gissar det kommer vara folk från BMW på plats, annars tag jag detta med dom sen.

Tack - uppskattar det! :tummenupp

Osså har vi en ny sida på tråden - och då måste vi ha en bild som påminner hur hojen ska köras! :D

idm_superbike_salzburgring_race2.jpg
 
Last edited:

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Märsta
Hoj
S1000RR -10
Hur har ni satt fast eran hajfena? vilken har ni? har någon sen en bild på skapelsen så är lyckan gjord :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hur har ni satt fast eran hajfena? vilken har ni? har någon sen en bild på skapelsen så är lyckan gjord :tummenupp

Fick med min med allt jag köpte av Swedie men har inte monterat än. Den var köpt från Alpha racing och det enda sättet där verkade vara att göra hål underifrån i svingen och skruva med två skruv.

P
 

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Märsta
Hoj
S1000RR -10
Fick med min med allt jag köpte av Swedie men har inte monterat än. Den var köpt från Alpha racing och det enda sättet där verkade vara att göra hål underifrån i svingen och skruva med två skruv.

P

Tack för det, och det ante mig, men det var väll det som jag ville försöka undvika.
Någon annan :va
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för det, och det ante mig, men det var väll det som jag ville försöka undvika.
Någon annan :va

När du väl hittat en lösning - ta ett par bilder o berätta hur du gjorde o lägg upp det här! Bra att vi hjälps åt med lite tips så man slipper göra allt från början själv... :rullandeu
 

rob

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
RSV4R
Ingen som bytt avgasröret på sin hoj? Katen är ju inte vacker heller.
E lite sugen på att byta till en yoshipipa.

En annan sak, går det ej att ändra körläge när motorn är igång?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jo, ändra mode, in med kopplingen, ingen gas(tomgång) vänta några sekunder... så ska det ändra sig

När du står still med motorn i gång i friläge ska det inte va några problem alls :va.
När du rullar däremot måste det som sagt vara indragen koppling, ingen gas o ingen broms. Inget man passar på att göra i en chikan direkt :D

Har tyvärr ingen erfarenhet av att byta pipa. Planerar att byta till Arrow helsystem i vinter, får återkomma med bilder o info då.

P
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur är det med PC, filter osv. vid helsystem? Används det eller gör man på annat manér?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det kommer diverse helhetslösningar från BMW med Acrasystem och ecu som är mappat o klart inom kort. Tror det finns inlägg här på tråden om det. Risken är att de kommer bli rätt dyra.

Själv har jag ett helsystem från Arrow som väntar i garaget och jag tänkte mappa in det ordentligt och bänka hojen med en PC5:a i vinter. Tanken är att montera en switch för två olika mappningar - en med och en utan db-killer. (Vågar inte investera massa pengar o bli utkastad från någon bana pga buller... :rolleyes: )

Ett par stycken här på tråden har monterat helsystem utan någon annan åtgärd vilket teoretiskt bör ge lite sämre mellanregister, men de har inte brytt sig då de tävlat med hojen och legat på höga varv hela tiden. Här är det viktminskningen som varit prioriterad.

Filter har ingen jag hört tagit upp. En röst i etern har sagt att kvaliten på orginalfiltret är bra och inte nödvändigtvis behöver bytas pga effektjakt. Däremot kan det vara en poäng att byta det till ett tvättbart som du själv kan vårda utan att behöva köpa nytt.

P

Hur är det med PC, filter osv. vid helsystem? Används det eller gör man på annat manér?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det kommer diverse helhetslösningar från BMW med Acrasystem och ecu som är mappat o klart inom kort. Tror det finns inlägg här på tråden om det. Risken är att de kommer bli rätt dyra.

Själv har jag ett helsystem från Arrow som väntar i garaget och jag tänkte mappa in det ordentligt och bänka hojen med en PC5:a i vinter. Tanken är att montera en switch för två olika mappningar - en med och en utan db-killer. (Vågar inte investera massa pengar o bli utkastad från någon bana pga buller... :rolleyes: )

Ett par stycken här på tråden har monterat helsystem utan någon annan åtgärd vilket teoretiskt bör ge lite sämre mellanregister, men de har inte brytt sig då de tävlat med hojen och legat på höga varv hela tiden. Här är det viktminskningen som varit prioriterad.

Filter har ingen jag hört tagit upp. En röst i etern har sagt att kvaliten på orginalfiltret är bra och inte nödvändigtvis behöver bytas pga effektjakt. Däremot kan det vara en poäng att byta det till ett tvättbart som du själv kan vårda utan att behöva köpa nytt.

P

Ungefär mina tankar. Noterade att Acralösningen skulle hamna på runt 32 bananer, om jag inte läste fel. Om man kan köra med PCV på sedvanligt sätt måste det ju anses åtminstone vara ett alternativ. Tack för infon. :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om vi förutsätter att systemet som monteras är av god kvalitet så ligger den största delen i själva mappningen, dvs själva hantverket med dator och bromsbänk.
Nu vet jag inte hur bra BMW:s färdiga "race-ecu:er" kommer bli, men tittar man tex på de som Ducati levererade till Termis-systemen så fanns det en del övrigt att önska. Mappningen bör alltid ske till den enskilda hojen, generella mappar kan aldrig bli perfekta om du ska vara noga.
PC5 blir bra! :tummenupp
Sen finns det ju ett par hästar innan i den här hojen...:D så man blir ju inte utan drag direkt :yoparty

Ungefär mina tankar. Noterade att Acralösningen skulle hamna på runt 32 bananer, om jag inte läste fel. Om man kan köra med PCV på sedvanligt sätt måste det ju anses åtminstone vara ett alternativ. Tack för infon. :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ja, vi har ju Peter Andersson här i stan.. Petigare, mer noggrann eller bättre PC-mappare än honom får man fan leta efter. :tummenupp

Har det hunnit komma några siffror på olika helsystem? Har hunnit se system från Arrow, LeoVince, Akra och TaylorMade, dock inga värden.


Edit: sitter och kollar runt lite nu..

Arrow hävdar "åtminstone" 12 hästar, ungefär 6,5 kg viktminskning.

http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idProduct=812

TaylorMade hävdar 10% på mellanregistret, toppeffekt ser ut att vara samma. 6,8 kg vikt sparar man tydligen också. Dock "bara" 103 dB med killern i.

http://www.twowheel.co.uk/bmw-s1000rr-taylormade-exhaust.html

LeoVince hävdar i snitt 10% över hela registret. "Substantiell" vikt sparar man, vad nu det betyder.

http://www.sierrabmwonline.com/vince-s1000rr-factory-exhaust-system-p-2461.html

Yoshimura har jag inte hittat siffror på, men herregud så porrigt.. USA: http://www.ultimatemotorcycling.com/2010/bmw-s1000rr-yoshimura-r-77-exhaust
Japan: http://www.superbike.co.uk/news/Yoshimura_Japan_BMW_S1000RR_slip_on_exhaust_end_can_news_300343.html

Akrapovic ger lite olika resultat beroende på om det är gatlegalt eller icke. Dock 9-11 hästar enligt uppgift.

http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/s1000rr-2010/evolution-74/
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Lite kul med alla länkarna :tummenupp

Som det ser ut handlar det om ca 10 hk +- ett par hästar och det känns ganska hypotetiskt eftersom det är många faktorer som spelar in. Dessutom är det få av oss som behöver dessa hästar, i all fall på topp, utan mindre vikt och ett bättre mellanregister känns viktigare.

Pris, utseende och vikt, i nämnd ordning, får störst betydelse för mig i alla fall. Egentligen en tillfällighet att jag köpte just ett Arrow, men det verkar som ett prisvärt system.
Tänkte köpa ytterligare en db-killer att laborera med. Orginal ser den ut att kväva hojen ordentligt och jag tror ett par extra hål kan ge en bra kompromiss av utandning och oväsen.

Och sen en switch som sagt var, för att kunna byta mappar.

Låter intressant med den här Peter Andersson som du säger ska vara så bra. PM:a gärna över kontaktuppgifter till honom om du har, vill gärna kolla om han kan bli den som mappar hojen i vinter.

PP



Ja, vi har ju Peter Andersson här i stan.. Petigare, mer noggrann eller bättre PC-mappare än honom får man fan leta efter. :tummenupp

Har det hunnit komma några siffror på olika helsystem? Har hunnit se system från Arrow, LeoVince, Akra och TaylorMade, dock inga värden.


Edit: sitter och kollar runt lite nu..

Arrow hävdar "åtminstone" 12 hästar, ungefär 6,5 kg viktminskning.

http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idProduct=812

TaylorMade hävdar 10% på mellanregistret, toppeffekt ser ut att vara samma. 6,8 kg vikt sparar man tydligen också. Dock "bara" 103 dB med killern i.

http://www.twowheel.co.uk/bmw-s1000rr-taylormade-exhaust.html

LeoVince hävdar i snitt 10% över hela registret. "Substantiell" vikt sparar man, vad nu det betyder.

http://www.sierrabmwonline.com/vince-s1000rr-factory-exhaust-system-p-2461.html

Yoshimura har jag inte hittat siffror på, men herregud så porrigt.. USA: http://www.ultimatemotorcycling.com/2010/bmw-s1000rr-yoshimura-r-77-exhaust
Japan: http://www.superbike.co.uk/news/Yoshimura_Japan_BMW_S1000RR_slip_on_exhaust_end_can_news_300343.html

Akrapovic ger lite olika resultat beroende på om det är gatlegalt eller icke. Dock 9-11 hästar enligt uppgift.

http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/s1000rr-2010/evolution-74/
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Lite kul med alla länkarna :tummenupp

Som det ser ut handlar det om ca 10 hk +- ett par hästar och det känns ganska hypotetiskt eftersom det är många faktorer som spelar in. Dessutom är det få av oss som behöver dessa hästar, i all fall på topp, utan mindre vikt och ett bättre mellanregister känns viktigare.

Pris, utseende och vikt, i nämnd ordning, får störst betydelse för mig i alla fall. Egentligen en tillfällighet att jag köpte just ett Arrow, men det verkar som ett prisvärt system.
Tänkte köpa ytterligare en db-killer att laborera med. Orginal ser den ut att kväva hojen ordentligt och jag tror ett par extra hål kan ge en bra kompromiss av utandning och oväsen.

Och sen en switch som sagt var, för att kunna byta mappar.

Låter intressant med den här Peter Andersson som du säger ska vara så bra. PM:a gärna över kontaktuppgifter till honom om du har, vill gärna kolla om han kan bli den som mappar hojen i vinter.

PP

Ja, det är mer en fråga om att ta allt på samma bräde. Ska man lägga pengarna som det är tal om, kan man lika gärna lägga till lite och skaffa helsystem, byta luftfilter (som man kan tvätta, som diskuterat ovan) och installera en PCV:a. Därutöver det vanliga; kraschpuckar, bobbiners, kraschkåpor osv. Jag är inte ute efter att leta mer hästar egentligen, hojen är ju original mer än de flesta av oss (åtminstone en talanglös förare som jag) kan utnyttja ändå. Däremot sparar jag gärna vikten och bättrar på ljudet.

Peter Andersson kan du hitta här på forumet; Andersson_turbo. :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bilder från BMW körningen på Sviestad den 9/9 ?

Hörde att ni fick en kanondag med bra väder och mycket körning! Kompisen Micke var helt lyrisk! :tummenupp

Vågar man hoppas på lite bilder från körningen? Det vore kul att komma över lite bra bilder på egna körningar som vi kan ha i början på tråden, istället för bilder tagna från nätet:)
 

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Märsta
Hoj
S1000RR -10
Ok, bifogar 2 Från GR
 

Bifogat

  • JOF_8623.jpg
    JOF_8623.jpg
    206.2 KB · Visningar: 113
  • JOF_8792.jpg
    JOF_8792.jpg
    168.5 KB · Visningar: 144

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Märsta
Hoj
S1000RR -10
och 2 till från Linköping
 

Bifogat

  • IMG_6780.jpg
    IMG_6780.jpg
    72.6 KB · Visningar: 112
  • IMG_7045.jpg
    IMG_7045.jpg
    73.4 KB · Visningar: 123
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top