BMW R75/6 CaféR

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Igår började jag med förstärkningen av ramen, jag hade tänkt sätta ett borttagbart stag som går så nära svinginfästningen och styrkronan som möjligt. Se bilden nedan, hade tänkt sätta det som den röda linjen

bmw7.jpg

Ritade en enkel ritning för en bussning som är 25mm och med infälld karossskruv
image.jpg

Här är en skiss för infästningen jag ska svetsa i ramen, denna skall vara 4 mm tjock gängas M8
image.jpg

Fick bussningarna och rören som är 25X2 igår, notchade enda ändarna, ska mäta in längden noggrant innan jag svetsar dom helt
image.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Slut på semestern!

Hej! länge sen sist! :rolleyes:

I sommar har värmen gjort att suget på att stänga in sig i garaget inte direkt varit på topplistan!

än dock har jag gjort klart ramstaget samt fästena. Dock ej helsvetsat på ramen.

IMG_5038 - Version 2.jpg

IMG_5039.jpg

IMG_5040.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Här är bilder på hur fälgarna såg ut innan allt jobb med att soda blästra, slipa ekrar, maskera och tillslut lackera.

IMG_2357.jpg

IMG_2371.jpg

Här är dom färdigpackade i källaren, 2 varv med etsande grund, 3 varv med 2k slipgrund och tillslut svart 2k spraylack glans 50 ca 4 varv.
IMG_4986.jpg

Nya däck och provmonterat! :)
IMG_5006.jpg

IMG_5009.jpg

IMG_5028.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Tack MrMadMax & Twintorsk!!

Jag slänger ut en fråga: Tändspolar, vad passar min hoj? Gjorde en sökning på Ebay och fick massor av träffar, olika Ohm världen, vissa ser ut som ölburkar andra i gjuten plast. Finns dom som har dubbla utgångar osv. Snälla hjälp mig välja rätt
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Hur går bygget? har precis upptäkt tråden och ser att den har stått stilla ett tag så tänkte försöka dra liv i den igen.

För övrigt har jag en r75/6 på gång som ja ev ska köpa, vad är rimligt att betala?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det beror alldeles på skicket. Jag köpte en R90/6 som såg rätt taskig ut;
Dålig lack med röd ram och silver tank och skärmar. Den var dock helt
körduglig (besiktad och klar, ok däck och bromsar). Den fick jag för 10'.

Mvh,
Ingvar
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Det beror alldeles på skicket. Jag köpte en R90/6 som såg rätt taskig ut;
Dålig lack med röd ram och silver tank och skärmar. Den var dock helt
körduglig (besiktad och klar, ok däck och bromsar). Den fick jag för 10'.

Mvh,
Ingvar

Han begär 30, dock verkar den vara i rätt bra skick. Omlackad för ett bra tag sen men den ser rätt fin ut. Verkar ha varit en import för många år sedan. Känns som att dom har stigit i priser väldigt mycket senaste åren/året på grund av det stora intresset att bygga om. Har gått ca 2800 mil och däck osv verkar schysst. Frågan är om den är värd det? Och det finns väl risk att priset kommer att gå upp till våren? Samt att det inte verkar finnas speciellt många till salu?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Att hitta en BMW R75/R90 för 10' som jag gjorde är nog inte lätt, det var ett
riktigt fynd men nog tycker jag att 30' känns som för mycket om den inte har
något väldigt speciellt.

2800 mil är väldigt litet för en så gammal hoj. Hur kommer det sig att den är omlackad?

30' för en hoj i fint originalskick med dokumenterad körsträcka kan nog vara ok.

Har du kört den?

Frambromsen är inte något vidare på dem, ATE oken var inte lysande och att ha
huvudbromscylindern under tanken med kabel till handtaget var inte en jättebra
konstruktion (inte helt kass heller i ärlighetens namn).

Sen behöver man hitta tricket med att växla dem utan att det låter hemskt:
Lägg tryck på växelpedalen, lagom hårt så att nästa växel glider i när du tippar
till kopplingen.

Om man kopplar ur helt, låter motorn gå ner i varv och sedan
lägger i nästa växel så klonkar det rejält...

Annars så är det pålitliga grejer med vettig väghållning (för sin tid).

Mvh,
Ingvar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Frambromsen är inte dålig. Dock måste man använda RÄTT bromsbelägg samt justera dem RÄTT för att den skall ge maximal effekt. Dessutom kräver den kraft i nypan, men har du det är det för tiden bra broms.

Konstruktionen med bromscylindern under tanken är bra. Även gamla hojar har grejorna i bra skick bara vätskan är bytt.

Som så ofta skyller man på konstruktionen när det är handhavande och service som brister.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Du har naturligtvis rätt till din åsikt men att säga att en broms som kräver
kraft i nypan är bra är väl ändå en motsägelse?

Jag tycker att den enkla skivbromsen som satt på /6 är bättre än den gamla
trumbromsen som satt på /5 men inte mycket bättre. Jag har haft både en R75/5
och en R90/6 med korrekt justerade bromsar och rätt belägg.

Har man däremot en R90S eller R100RS med dubbla skivor och ATE ok kanske saken
blir bättre; En sån har jag aldrig kört.

Enkelkolvs oken från ATE och den gamla konstruktionen med huvudbromscylindern
under tanken byttes ut efter några år mot fasta dubbelkolvok från Brembo och
den vanligare placeringen av huvudbromscylindern vid handtaget.

Den senare konstruktionen är, i mitt tycke, väsentligt bättre.

Mvh,
Ingvar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns många åsikter och jag skall erkänna att min grundas på RS med dubbla ok. Men ATE-oken är inte dåliga, dock kräver de noggrann justering.
Att den kräver lite kraft i nypan behöver inte vara genuint dåligt, viktigt är väl också att bromsen är lättdoserad och har känsla. Nå, i jämförelse med dagens bromsar är det förstås inget att hänga i julgranen. :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag funderade litet på hur bromssystem fungerar och kom att tänka på att utväxlingen i ett hydrauliskt bromssystem är samma sak som förhållandet i area på på kolvdiametern i huvudbromscylinder och i oket/oken.

Jag gjorde litet efterforskningar för det äldre skivbromssystemet med ATE och
huvudbromscylindern under tanken.

Det visar sig att huvudbromscylindern för enkelskiva har en kolvdiameter på 14 mm
och huvudbromscylindern för dubbelskiva har en kolvdiameter på 17 mm.

Det ger att arean för huvudbromscylindern för enkelskiva är ca 154 kvmm, för dubbelskiva är den ca 227 kvmm, förhållandet dem emellan blir 227/154 = 1,474.

Sedan får man dela med två eftersom kolven i huvudbromscylinderna påverkar två bromskolvar. Det blir ca 0,737.

Det betyder att:
Hojen med dubbla skivor behöver ca 74% av trycket i handtaget som hojen med enkelskiva för att generera samma tryck på bromsklossarna mot skivorna.
Då bromsar den dubbelt så bra eftersom den har dubbla skivor.

Ett annat sätt att utrycka det är att hojen med enkel skiva behöver 2/0,74 = 2,7 eller
270% högre tryck i handtaget för att bromsa lika bra som hojen med dubbla skivor.

Beräkningarna gäller förstås under förutsättning att ingen broms går varm, beläggen glasar eller liknande...

Det här är kanske inte hela sanningen men det bör vara rätt nära eftersom resten av systemet är likadant på båda modellerna så vitt jag vet.

Jag tror att jag förstår hur det kommer sig att jag tycker att ATE-bromsarna är mindre bra och att du gillar dem! :)

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt rätt och bra kollat! Det finns de som labbat med enkelokscylinder till dubbla bromsskivor och vice versa. Föga förvånande har de flesta landat i att det förmodligen är rätt uttänkt från början.
Med min RS kan jag låsa framhjulet på torr asfalt (med Michelin Pilot Activ), men då får jag förstås klämma i ordentligt också. Då är de renoverade helt igenom med nya bromsslangar dessutom.

Det jag gillar med ATE-systemet (med dubbla skivor då) är att de är mycket mycket gediget utförda. Knappast möjliga att förstöra ens. Jag kan tänka mig att systemet utformades på den tiden BMW var det självklara - och enda- valet för att åka ensam jorden runt. Bak valde man ju Brembos standardok som senare också hamnade fram när man förbilligade produktionen 1981.
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Att hitta en BMW R75/R90 för 10' som jag gjorde är nog inte lätt, det var ett
riktigt fynd men nog tycker jag att 30' känns som för mycket om den inte har
något väldigt speciellt.

2800 mil är väldigt litet för en så gammal hoj. Hur kommer det sig att den är omlackad?

30' för en hoj i fint originalskick med dokumenterad körsträcka kan nog vara ok.

Har du kört den?

Frambromsen är inte något vidare på dem, ATE oken var inte lysande och att ha
huvudbromscylindern under tanken med kabel till handtaget var inte en jättebra
konstruktion (inte helt kass heller i ärlighetens namn).

Sen behöver man hitta tricket med att växla dem utan att det låter hemskt:
Lägg tryck på växelpedalen, lagom hårt så att nästa växel glider i när du tippar
till kopplingen.

Om man kopplar ur helt, låter motorn gå ner i varv och sedan
lägger i nästa växel så klonkar det rejält...

Annars så är det pålitliga grejer med vettig väghållning (för sin tid).

Mvh,
Ingvar

Vad ja har förstått så har den varit vit och används som polis hoj i något öststatsland. sedan omlackad till grön för att sedan via England hamna i Sverige. Den verkar vara i gott skick men har inte kört den. Låter som att ägaren har rätt mycket dokumentation om den så milen skulle kunna stämma. Enligt säljaren så kommer den att gå upp i pris till våren, möjligt kanske men känns som att 30 borde vara en övre gräns för dessa hojar? Det har ju nästan spårat ur skulle jag säga?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top