BMW M1000XR, MXR

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
55 svar och ingen vet om man vågar låta lokala däckfirman byta däck på kolfiberfälg!

Baserat på egen erfarenhet så skulle jag nog låta bli på din och min ort. Särskilt på firman som ligger närmast ditt ställe. En något oerfaren klåpare böjde sönder en fälgkant på en av mina fälgar som inte ens var något exotiskt material. Vete fan vad han gjorde, men han behövde tydligen hundra kilo och ett långt skaft för att trycka däcket över fälgkanten och sedan var det godnatt med den fälgkanten...

Jag skulle i så fall rekommendera Yamahacenter i Svartöstan. De gånger jag har bytt däck på firma så har jag gjort det hos dom. Modern utrustning och aktsam personal. Funkade hur bra som helst bl.a. på R1'an med magnesiumfälgar.

Annars kan man väl tycka att Lindroth ska kunna hantera kolfiberfälgar om han säljer kolfiberfälgar...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Baserat på egen erfarenhet så skulle jag nog låta bli på din och min ort. Särskilt på firman som ligger närmast ditt ställe. En något oerfaren klåpare böjde sönder en fälgkant på en av mina fälgar som inte ens var något exotiskt material. Vete fan vad han gjorde, men han behövde tydligen hundra kilo och ett långt skaft för att trycka däcket över fälgkanten och sedan var det godnatt med den fälgkanten...

Jag skulle i så fall rekommendera Yamahacenter i Svartöstan. De gånger jag har bytt däck på firma så har jag gjort det hos dom. Modern utrustning och aktsam personal. Funkade hur bra som helst bl.a. på R1'an med magnesiumfälgar.

Annars kan man väl tycka att Lindroth ska kunna hantera kolfiberfälgar om han säljer kolfiberfälgar...?

Du lyckades med konststycket att i samma inlägg skriva ”Yamahacenter”, ”klåpare” och ”Lindroths”.

En skall bort.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Annars kan man väl tycka att Lindroth ska kunna hantera kolfiberfälgar om han säljer kolfiberfälgar...?
Fast just de säljer inte BMW mer. Om man fick önska skulle Yamahacenter börja med BMW. Man får hoppas de kan överväga det även om det inte ersätter snöskotrarna som Yamaha inte längre tillverkar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inom bara något år kommer nog begreppet Yamahacenter att försvinna från många platser både i norra Sverige och norra Finland. De som nu är Yamahacenter i dessa landsändar tappar ju 25-75 procent av sin omsättning då Yamaha drar sig ur snöskotermarknaden efter modellår 2024.

Alternativet är att ta in ett annat snöskotermärke och därmed bryta mot Yamahas stenhårda regler för Yamahacenter och därför tappa den skylten. Eller att helt enkelt vara lojal mot Yamaha och minska ned sin verksamhet med färre anställda, mindre lokaler, lägre omsättning och automatiskt sämre avtal med banken.

Flera nuvarande Yamahacenter har redan gjort klart med antingen Arctic Cat eller Polaris snöskotrar inför modellåret 2025. Familjen Hed som driver Yamahacenter i Svartöstan får dock själva berätta om sina planer när så är dags.

Tills vidare kan jag tryggt rekommendera dem och deras verkstad, oavsett om företaget heter Heds eller Yamahacenter. De var mycket väl medvetna om den försiktighet som krävdes vid hantering av mina magnesiumfälgar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Annars kan du ju kolla med Hjertman (JH Motor) ifall han hunnit lägga om däck på sin M1000RR. Den har ju också kolfiberfälgar.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Familjen Hed som driver Yamahacenter i Svartöstan får dock själva berätta om sina planer när så är dags.
Inte för att vara sån men ligger inte Yamahacenter i Skutviken? Eller har de flyttat till Svartöstan?
En kollega som kör R1 på bana vet jag kör med Hjertman ibland. Kollegan har dock inte kolfiberfälgar på Yamahan. Så blir det aktuellt får det bli vägen in. Men jag har fortfarande kvar soffan så vi får se vart det barkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
55 svar och ingen vet om man vågar låta lokala däckfirman byta däck på kolfiberfälg! :cool: Hade nästan glömt av att det var så på Sporthoj. ?
Jag är dock alldeles helt säker på att funktionen "Brake Slide Assist assists the rider when brake drifting" kommer att användas mycket sparsamt av mig.
Angående väskor tror jag Daineses set verkar vettigt.
Kan bero på att ingen vet vad din lokala däckfirma går för.
Jag lämnade 2012 Sprint RS för däckbyte på en MC-firma. Däckbytet gick bra (såklart) men några 100 mil senare skar hastighetsmätarmagnetringen som satt på på framhjulsaxeln med hastighetsmagnetsensorn. Så det var bara köpa ny "hastighetsmätare ENHET" till framhjulsaxeln för ca 1500 kr. Och det gick inte på 3 månaders garantin.
Naturligtvis (för mig) så smörjer man hastighetsmätarmagnetringen när man tar av hjulet för däckbyte eller av något annat skäl innan man sätter tillbaka hjulet.
Resultat för min del är att i fortsättningen har jag gjort alla däckbyten själv.
Kan man lämna en kolfiberfälg för däckbyte till din lokala däckfirma vet du bäst själv !
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan bero på att ingen vet vad din lokala däckfirma går för.
Jag lämnade 2012 Sprint RS för däckbyte på en MC-firma. Däckbytet gick bra (såklart) men några 100 mil senare skar hastighetsmätarmagnetringen som satt på på framhjulsaxeln med hastighetsmagnetsensorn. Så det var bara köpa ny "hastighetsmätare ENHET" till framhjulsaxeln för ca 1500 kr. Och det gick inte på 3 månaders garantin.
Naturligtvis (för mig) så smörjer man hastighetsmätarmagnetringen när man tar av hjulet för däckbyte.
Resultat för min del är att i fortsättningen har jag gjort alla däckbyten själv.
Kan man lämna en kolfiberfälg för däckbyte till din lokala däckfirma vet du bäst själv !
Det är väl av den anledningen man inte kör in hojen till firman och ber dom byta på rot, utan att man kommer med lösa hjul. Att ta loss hjul från en bil är ganska homogent mellan olika bilar, men hojar är betydligt mer heterogena. Att en däcknasare ska ha koll på alla olika hojars egenheter är nog ganska mycket begärt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är väl av den anledningen man inte kör in hojen till firman och ber dom byta på rot, utan att man kommer med lösa hjul. Att ta loss hjul från en bil är ganska homogent mellan olika bilar, men hojar är betydligt mer heterogena. Att en däcknasare ska ha koll på alla olika hojars egenheter är nog ganska mycket begärt.
Dom kan ändå lyckas - fått böjda skivor när nåt snille nyper dom med däckmaskinen .
Köper jag landsvägshoj igen blir det nog en rabaconda
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl av den anledningen man inte kör in hojen till firman och ber dom byta på rot, utan att man kommer med lösa hjul. Att ta loss hjul från en bil är ganska homogent mellan olika bilar, men hojar är betydligt mer heterogena. Att en däcknasare ska ha koll på alla olika hojars egenheter är nog ganska mycket begärt.
Och eventuella "lösa" distanser i hjulen, lösa kedjehjulhållare har man själv plockat av och lämnat hemma innan man tar hjulet till en lokal däcknasare. Om man nu gör det ?
Vanliga däcknasare har ju enbart erfarenhet av bilhjul, fälg och däck.
Så det är väl säkrast plocka av bromsskivorna också innan man lämnar fälgen till en däckkrängare av "bildäckfälgtyp".
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ingen hoj har kommit än så man får läsa instruktionsbok och filura.
Satte ett kryss vid dessa kedjesträckare som jag tyckte såg balla ut och så.
Depåstöd med rullar fattar jag men vad har "taggen" vid pilen för funktion?



77009443163_2000_2001.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast just de säljer inte BMW mer. Om man fick önska skulle Yamahacenter börja med BMW. Man får hoppas de kan överväga det även om det inte ersätter snöskotrarna som Yamaha inte längre tillverkar.
Den info jag har är att det inte går att sälja varken BMW eller Triumph på småorterna. Bägge fabrikaten kräver att ÅF ska ha en full uppsättning med alla modellerna i sortimentet, inkl demohojar. Dessutom kommer varje demohoj med ett "kit" med alla tillbehör, kläder och prylar som man kan ha till just den modellen. Det blir problem här uppe eftersom det enda som säljs är GS i de två stora varianterna.
Det innebär ett gäng hyllvärmare som ingen är intresserad av plus en container full med allt skit som BMW tycker kunderna ska köpa, inklusive fantastiskt fina kläder som kostar en förmögenhet, som heller ingen har råd med. Allt detta måste ÅF pröjsa för. Dessutom måste man ju även ha alla verktyg och alla utbildningarna för alla dessa modeller som ingen köper...

Sen försöker då ÅF förklara för fabriken X att det finns lika många presumtiva MC-kunder i norr- och västerbotten som det finns i en radie av 1000 meter från Globen, ändå ska de sälja X hojar med X tillbehör för att få sin avans på grejerna. Om man då inte säljer den mängden som fabriken X tycker man ska sälja så får man lägre och lägre avans, men man måste fortfarande ha alla dessa demo hojar mtb som man måste pröjsa för. Ekvationen går inte ihop...
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Var och kollade runt i sthlm denna vecka innan jag slog till på en 2020, i sthlm kostar t.ex försäkring på en M 20+ medans på en S 4.5-5.5 beroende på div saker…fanns ingen ny S att köpa..enda var en M på ingång.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Var och kollade runt i sthlm denna vecka innan jag slog till på en 2020, i sthlm kostar t.ex försäkring på en M 20+ medans på en S 4.5-5.5 beroende på div saker…fanns ingen ny S att köpa..enda var en M på ingång.
Jag betalar 5050kr/år för M1000XR via klubbens försäkring. Men då med utlåning, får parkera ute och inte krav på full utrustning.
Man ska inte heller använda skivbromslås på uppmaning av försäkringsbolaget.
BMWs startspärr räknas som andra lås.
Maskinskadeförsäkring till 10000 mil är rätt okej med.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Äntligen kom den! Men lite för många minusgrader och därtill sandigt och eländigt för provtur. Men på någon vecka så.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top