BMW F800 tråden.

RX_man

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV 650S
Ny här på forumet och snöat in på F800S
Jag tänkte bara kolla med någon informerad vilka förändringar som eventuellt införts på F800S under dess existens
De målade motorn svart 2009 och framåt, men har det hänt något mer med modellen från 2007 till 2010??
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej gott folk!

Är det någon som möjligtvis har en länk till en servicemanual till våra hojar?
 

Bjornen79

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
City
Hoj
BMW F800s
Hej, jag ska fräscha till min f800s och tänkte börja med att skaffa en ny ljuddämpare. Har googlat och youtubat lite och hittat två tillverkare. Akrapovic och Scorpion, där jag tycker Scorpin låter mulligast. Vilka andra finns, eller är det den man ska gå på? Tacksam för tips!

/B
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hej.
Funderar lite på en F800S då jag bestämt mig att gå till något med lite snällare körställning.
Jag har provat en 06a och den hade ganska ryckigt gas svar (transmissionsglapp eller ryckig insprutning?). Några typfel att leta efter?
Undrar även hur de fungerar vid bankörning i högre tempo (snabb grupp). Vad säjer ifrån först? Har läst lite om att framgaffeln är ganska mjuk. Hur funkar bromsarna och markfrigång?

Var från början inne på SV650, Er-6, GSR600 och liknade hojar, men verkar som BMW:n har bättre (mer ställbara fjädringskomponenter).
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
ryckig gas
de saker jag kan tänka mig är följande
1.slut gummi dämparna i transmission
2 remmen är slut eller fel spänd. Rätt dyr men håller ca 2-5,5tmil
3 tomgångsregulatorn kärvar eller slangar kinkade
4 ta ur dbkillern om du har acra då blir den lugn o mjuk under 4000rpm ända ner till 1400rpm ;)

när det kommer till grupper på bana
snabb grupp inga som helst problem ju fler chikaner desto bättre typ
jag uppgraderade till andra klossar fins en tråd någonstans här om det.
nackdelen är långa svepande kurvor i extrem fart o6ans gaffel är inte förstärkt så som senare årsmodeller är och jag upplevde att ungefär vid 160km/h så blev den svajig
riktigt tighta snabba svängar märks det också men totalt sett så fungerar den förträffligt på bana :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tackar för infon.
Får se vad det blir. Någon som vet vad en ny drivrem kostar?
Hade en RSV Mille innan och den gick grymt fint på banan. Men blir tvungen att byta till något mera lättkört och tycker att det verkar som en F800S kan vara ett bra alernativ.
Från fullblodsräzer Aprillia till Gubb BMW med ABS och handtagsvärmare ... Men är ju snart 40 så det kanske är dags :crash (Läs med ironi :) )
Tror faktiskt att det blir en BMW om inget annat dyker upp snart.
 
Last edited:

Likeke

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800s -10, BMW F800GS -11
Hej

Håller på och rensar lite här hemma och hittade ett lite projekt som stannade av när jag sålde min F800S 2011.

Då köpte jag en kåpa för att täcka motorn samt ge hojen ett lite sportigare intryck men jag hann sälja hojen innan kåpan monterades och nya köparen var inte intresserad. Jag köpte kåpan av en här på sporthoj.com som i sin tur hade köpte den av www.drogar.pl som sen lät den grundas och lackas av BMW i Solna(färg grå metallic).

DSC_0068.jpg
DSC_0069.jpg

Tyvärr fick jag inte med några stag till att montera kåpan med men kan inte vara svårt att tillverka. Kåpan är förbered för håltagning och infästning sker mot befintliga infästningar på hojen mao behöver man inte göra några nya hål på hojen.

Pris: öppen för förslag om jag inte hittar någon köpare kommer jag skicka den till skroten/tippen.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
SÅLT

Har sålt min f800gs till förmån för en Husqvarna 701 enduro. Har ett par extra fälgar kvar med däck som jag gärna säljer.

21" + 17" fälgar med däck.

Bak sitter Mefo Stonemaster på (8 mm kvar)

Fram sitter TKC80 med ca 8 mm kvar. Vid snabb affär kan ett Stonemaster 21" med 10 mm mönster kvar följa med.

Nypris för fälgar ca 28.000:-
Mitt pris ca 7500:-

84f159195bfb1cfb1606c1e97503944a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Last edited:

Bjornen79

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
City
Hoj
BMW F800s
Blinkersproblem!

Förra ägaren på min F800s -07a satte in LED-blinkers, dock missade han motståndet, så de går i dubbeltakt nu när jag blinkar. Jag har försökt få koll på hur man löser detta, med motstånd eller relä tex, men eftersom el inte är min starka sida vänder jag mig hit. :)

Är det någon vänlig själ som har länk till guide, eller kan beskriva var och hur jag fixar detta? :)

Pretty please.
tack
 

orteninho

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2018
Ort
Linköping
Hoj
-07, BMW F800ST
Tjenare!

Öppnar väl årets först post med säsongens sista fråga(?). Är det någon som vet vart man kan få tag på den högre sadeln till en F800ST? Jag har googlat som en j*vla dåre, sniffat sönder Blocket, kikat här på sporthoj och hittar noll, nada och ingenting. Jag köpte en 07:a här i våras och den har den lägre sadeln vilket gör att jag sitter lite lite lågt så hade nog föredragit att ha den högre sadeln ändå.

Om det är någon som vill byta så hojta till vettja!

Tack på förhand!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tjenare!

Öppnar väl årets först post med säsongens sista fråga(?). Är det någon som vet vart man kan få tag på den högre sadeln till en F800ST? Jag har googlat som en j*vla dåre, sniffat sönder Blocket, kikat här på sporthoj och hittar noll, nada och ingenting. Jag köpte en 07:a här i våras och den har den lägre sadeln vilket gör att jag sitter lite lite lågt så hade nog föredragit att ha den högre sadeln ändå.

Om det är någon som vill byta så hojta till vettja!

Tack på förhand!

Hittar du ingen som vill byta kanske en Airhawk eller motsvarande skulle funka?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tjenare!

Öppnar väl årets först post med säsongens sista fråga(?). Är det någon som vet vart man kan få tag på den högre sadeln till en F800ST? Jag har googlat som en j*vla dåre, sniffat sönder Blocket, kikat här på sporthoj och hittar noll, nada och ingenting. Jag köpte en 07:a här i våras och den har den lägre sadeln vilket gör att jag sitter lite lite lågt så hade nog föredragit att ha den högre sadeln ändå.

Om det är någon som vill byta så hojta till vettja!

Tack på förhand!

Kikade på https://www.realoem.com/bmw/enUS/sh...07-K71-BMW-F_800_ST_0234,0244_&diagId=52_3262 och kan inte se att det funnits nån högre sadel att tillgå från BMW.

Hade själv en 07' ST en gång i tiden och har inget minne av att jag då såg skymten av hög sadel och det borde intresserat mig.

En airhawk ger ju nån cm, annars skulle jag vänt mig till en kompetent sadelmakare.
 

orteninho

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2018
Ort
Linköping
Hoj
-07, BMW F800ST
Kikade på https://www.realoem.com/bmw/enUS/sh...07-K71-BMW-F_800_ST_0234,0244_&diagId=52_3262 och kan inte se att det funnits nån högre sadel att tillgå från BMW.

Hade själv en 07' ST en gång i tiden och har inget minne av att jag då såg skymten av hög sadel och det borde intresserat mig.

Tjenare! Jag tog en print screen på infon jag fick det ifrån. Sedan sa hon jag köpte hojen av också att de använde den lägre sadeln. Jag hittade faktiskt en tysk sida som säljer vad som verkar vara den högre sadeln och den kostar ~3000 spänn vilket kanske är rimligt? Någon som vet ifall det är nåt sånt man får lägga på en riktig sadel? De där airhawk var på typ halva det priset verkar det som men vore skönt med en riktig sadel...

44257928_183767875858102_6256986039886282752_n.jpg

https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bmw-higher-seat-for-the-f800st-f800s-and-f800r.html
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kikade på https://www.realoem.com/bmw/enUS/sh...07-K71-BMW-F_800_ST_0234,0244_&diagId=52_3262 och kan inte se att det funnits nån högre sadel att tillgå från BMW.

Hade själv en 07' ST en gång i tiden och har inget minne av att jag då såg skymten av hög sadel och det borde intresserat mig.

En airhawk ger ju nån cm, annars skulle jag vänt mig till en kompetent sadelmakare.

Tjenare! Jag tog en print screen på infon jag fick det ifrån. Sedan sa hon jag köpte hojen av också att de använde den lägre sadeln. Jag hittade faktiskt en tysk sida som säljer vad som verkar vara den högre sadeln och den kostar ~3000 spänn vilket kanske är rimligt? Någon som vet ifall det är nåt sånt man får lägga på en riktig sadel? De där airhawk var på typ halva det priset verkar det som men vore skönt med en riktig sadel...

View attachment 445501

https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bmw-higher-seat-for-the-f800st-f800s-and-f800r.html

Det finns en lägre sadel till F800ST: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sh...08-K71-BMW-F_800_ST_0234,0244_&diagId=77_0496

Har man den så är ju den normala sadeln högre. Bara att hitta artikelnummer på den befintliga. Det ser ut som att de små inbuktningarna i framkant saknas på den låga modellen men man ska inte ta BMWs tecknade bilder för sanning alla gånger.

Till F800R finns det både högre och lägre än std och sadlarna från R:en ska passa på ST:n. Tittar man på artikelnumren ser det dock ut som att R:ens höga sadel är ST:ns standard så det verkar som Böhling har varit lite slarviga när de lagt upp beskrivningen av artikeln.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=0224-THA-03-2014-K73-BMW-F_800_R_0224_&mg=77
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Nu har jag också köpt en F800R! En gammal bekanting som har varit på bild tidigare i tråden från användaren F.A om jag inte misstar mig på hoj. Någongång under åren har den fått en låg sadel, inte bara en gång utan 2. Jag har en fräsch som ser ganska ny ut, och en äldre med en reva i tyget. Båda sadlarna är nog tyvärr (för mig) den lägsta modellen med artikelnummer 52537697377. Är det någon som har en högre variant och vill byta? Annars kommer jag att försöka bygga om den som är lite trasig, så att jag åtminstone kan få fram vilken höjd jag behöver innan jag eventuellt beställer en helt ny.


IMG_4227.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top