BMW-ägare se hit

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Funderar på att byta ut min plastraket (GSX-R600´99) mot en tysk istället (BMW F800ST). Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som redan har den här modellen eller någon annan av BMW´s nyare som kan berätta om för-/nackdelar med deras hojar. Tacksam för svar.
 

Bifogat

  • bilde.asp.jpg
    bilde.asp.jpg
    43.3 KB · Visningar: 80

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hedesunda - Gävle
Hoj
KTM 525 EXC
Lite om F800S

Funderar på att byta ut min plastraket (GSX-R600´99) mot en tysk istället (BMW F800ST). Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som redan har den här modellen eller någon annan av BMW´s nyare som kan berätta om för-/nackdelar med deras hojar. Tacksam för svar.

Köpte en BMW F800S förra sommaren, som jag hade i två månader då jag bytte upp mig till GSX-R 1000 K5. Ville ha någe extremare.

Men jag gillade BMW'n den gick bra, men rekommenderar en annan ljuddämpare. Köpte ett helsystem till min, som polarn som köpte hojen säger gjord underverk.
Sen är den billig att äga, helförsäkringen/helår motsvarar två månader på gixxern.

Det jag inte gillade är vibrationer och växellådan, finns på alla BMW hojar jag provade förra sommaren. Ljudet på spännaren till remdriften kan vara lite irriterande.

Skulle jag köpa en BMW nu skulle jag köpa en K1200S/R ifrån tyskland, där BMW hojarna är MYCKET billigare än här i Sweden....
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Köpte en BMW F800S förra sommaren, som jag hade i två månader då jag bytte upp mig till GSX-R 1000 K5. Ville ha någe extremare.

Men jag gillade BMW'n den gick bra, men rekommenderar en annan ljuddämpare. Köpte ett helsystem till min, som polarn som köpte hojen säger gjord underverk.
Sen är den billig att äga, helförsäkringen/helår motsvarar två månader på gixxern.

Det jag inte gillade är vibrationer och växellådan, finns på alla BMW hojar jag provade förra sommaren. Ljudet på spännaren till remdriften kan vara lite irriterande.

Skulle jag köpa en BMW nu skulle jag köpa en K1200S/R ifrån tyskland, där BMW hojarna är MYCKET billigare än här i Sweden....


Jag ska ut och prova en F800S på måndag om vädret tillåter. Jag är väldigt nyfiken på om den kommer motsvara mina förväntningar.:rolleyes: Har hört att dom ska vibrera en del, fast det skulle mest vara boxrarna som gjorde det.

Anledningen till att jag sneglar åt BMW är att jag kör inte så ofta och vill komma billigt undan i försäkringsdjunglen samtidigt som jag ÄLSKAR teknik.:D
Tyvärr är jag illa tvungen att köpa hojen i sverige pga lite olika förutsättningar/regelverk etc.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har kört 800S under en helg, och jag upplevde inga spehade inga speciella vibrationer

Tyckte det var en fin hoj, även om jag upplevde den som lite liten (lite plats).

Jag är iofs van vid en helt annan hojtyp, så jag antar att det är mig det är fel på och inte hojjen :)
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
F-800an är ganska rolig och väldigt lättkörd. Nog bra som pendlarhoj. Den är väl lite ny för att man ska kunna uttala sig om driftsäkerhet men BMW brukar vara duktiga på sånt så det borde nog gälle den här modellen också. Men den är såklart inte alls lika hårig som din gixxer. Försäkringsmässigt är den i princip oslagbar.

Ska du köpa nytt eller begagnat?
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Jagar oxå en F800 i S-modellen. Har kolla lite på priserna i Tyskland men kan inte påstå att de känns så speciellt låga :( Risken blir att man åker på att köpa en ny här hemma i Sverige och förlora en massa stålar på direkten. Men måste man så måste man!!!!
Börjar ju komma en del kul tillbehör nu som inte är BMW-original då dessa kostar ovanligt mycket enligt mig.
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
F-800an är ganska rolig och väldigt lättkörd. Nog bra som pendlarhoj. Den är väl lite ny för att man ska kunna uttala sig om driftsäkerhet men BMW brukar vara duktiga på sånt så det borde nog gälle den här modellen också. Men den är såklart inte alls lika hårig som din gixxer. Försäkringsmässigt är den i princip oslagbar.

Ska du köpa nytt eller begagnat?


Det blir en flong ny gråfärgad skönhet isf!
Nämnde mina planer för en av mina polare idag (kör GSX-R1000) som genast suckade och beklagade sig för mina "gubbfasoner" men det är väl som reklamen på TV, en del vill börja använda underlägg till glasen för att undvika ringar på bordet, andra inte. Men jag är väl helt enkelt killen med underläggen då!:D Lär komma från A till B utan att ha förlorat känslen i benen också, vilket brukar vara fallet när jag kör långrundor med gixxern. :(
Snackar man försäkringspremie så vet jag ju att jag kommer mycket billigare undan med en BMW vilket är ett stort plus. Då kan man ju ha hojen påreggad året om och kan åka precis vilken dag som helst när vädret tillåter utan att styra och ställa med internet hit och dit varje gång man vill ut.

Jagar oxå en F800 i S-modellen. Har kolla lite på priserna i Tyskland men kan inte påstå att de känns så speciellt låga :( Risken blir att man åker på att köpa en ny här hemma i Sverige och förlora en massa stålar på direkten. Men måste man så måste man!!!!
Börjar ju komma en del kul tillbehör nu som inte är BMW-original då dessa kostar ovanligt mycket enligt mig.


Har du nåt tips på sidor där man kan hitta dom här tillbehören. Varje krona man kan spara på det är ju extra bensin i tanken. :tummenupp
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
800an är en trevlig hoj och med ok prislapp för att vara en BMW, bara att slå till om du gillar den vid provkörningen.

Vill du ha en BMW med vassare chassie och lite bättre med pulver rekommenderas R1200S med Öhlins, rätt justerad blir den RIKTIGT sportig tro't eller ej. Jag trivs bättre på min BMW än på CBRen på bana, det säger en hel del...

Fodras mera motor (på bekostnad av vikt och hanterbarhet) blir det väl att titta på någon K-variant.
 

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
Ducati 1098
försäkringen vid import

hej
Innan ni importerar BMW stäm av vad som gäller med försäkringen. Jag kollade på en R1100s och då gällde inte maskinskada på försäkringen om den var importerad.

Hur de göridag vet jag itne men kolla så ni inte blir lurade. BMWförsäkringen är ett avtal mellan IF och Svenska BMW mao bara hojar som är sålda i sverige.

/Peo
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det blir en flong ny gråfärgad skönhet isf!
Nämnde mina planer för en av mina polare idag (kör GSX-R1000) som genast suckade och beklagade sig för mina "gubbfasoner" men det är väl som reklamen på TV, en del vill börja använda underlägg till glasen för att undvika ringar på bordet, andra inte. Men jag är väl helt enkelt killen med underläggen då!:D

Det där med gubbfasoner har man ju hört förut. Men det handlar nog mer om vem som kör snarare än vilken cykel man har. Jag valde BMW för att det är där man får mest skoj per försäkringskrona. Jag har hellre en "gubbhoj" och utnyttjar den maximalt snarare än att köra supersport och bara ha råd att använda den 14 dagar om året.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det där med gubbfasoner har man ju hört förut.

Jag med, sen brukar jag fråga vilken märkesklubb i sverige som arrangerar mest bankörning. Svaret brukar bli "troligtvis Ducatiklubben".

Det ser ut att bli 5 dagar på storbana plus 10-15 på kartbana i år med BMW-klubben, Ducatiklubbens hemsida verkar vara nere men dom brukar väl komma upp i ca 3 dagar om jag minns rätt...

Gubbarna i klubben tränar så pass mycket bana att de som kör i långsamma gruppen på klubbens körningar ofta vill byta upp sig till mellan på Sporthojskurserna, moderna sporthojar är tydligen inte snabba nog i kurvorna...:D
 
Last edited:

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
800an är en trevlig hoj och med ok prislapp för att vara en BMW, bara att slå till om du gillar den vid provkörningen.

Vill du ha en BMW med vassare chassie och lite bättre med pulver rekommenderas R1200S med Öhlins, rätt justerad blir den RIKTIGT sportig tro't eller ej. Jag trivs bättre på min BMW än på CBRen på bana, det säger en hel del...

Fodras mera motor (på bekostnad av vikt och hanterbarhet) blir det väl att titta på någon K-variant.


Jag älskar fart och acceleration men kan inte säga att jag är en speed demon. En standardhoj skulle lätt räcka för mig tror jag. Jag värdesätter komfort framför vass prestanda. En dag på bana skulle vara jättekul. Tror jag skulle kunna lära mig mycket faktiskt.
Import är inte aktuellt för min del men klart värt att tänka på vilka försäkringvillkor som gäller isf.

Det blir ingen provtur i morgon tyvärr. Dom har tydligen inga plåtar till demohojen ännu så jag får vänta en vecka tills jag kommit hem från Amsterdam igen.:va
 
Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Det ser ut att bli 5 dagar på storbana plus 10-15 på kartbana i år med BMW-klubben, Ducatiklubbens hemsida verkar vara nere men dom brukar väl komma upp i ca 3 dagar om jag minns rätt...

Jag räknade till 11 st på "storbana" i SDK's kalender...

Jag provade en F800 förra säsongen och jag tyckte det var en kul och lättsvängd hoj med fint chassi och fjädring. Motorn känns kanske lite tunn och karaktärslös iofs.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top