BMW´s jävla skit-dragkrok

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en BMW E61 ( 5-serien kombi -07).
Den elektrisk manövrerade dragkroken har gett upp för andra gången.
Det sitter ett löjligt litet plastdrev vid motorn som ALLTID går sönder ....:huvet

Kan man bara sätta på ett fast drag och använda den släpvagns kontakten som finns ?
vem kan programmera om bildatorn?

( Bor i Stockholm)
:mad: Nu kan jag inte köra enduron på släpet ....
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kunde inte låta bli att googla frågan, och blev bestört över hur många som verkar ha problem med samma sak. Och svindyrt verkar det vara oxå. Att de inte ger upp på det tillbehöret.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"löjligt litet plastdrev" säger mig att någon borde kunna tillverka ett drev som inte är lika löjligt plastigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det lilla underdimensionerade drevet kan inte hålla längre än kanske 100 ggr in- och utfällande av kroken.
många använder kanske bara kroken 2-3 ggr på år , -då funkar det :va

Men om man använder kroken var och varannan helg + lite vardagar, då får man problem :huvet.

BMW borde informera sina kunder om att draget är inte till för att användas:hihi

BMW är en sminkad gris, -jävla skit !!!!
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Inget fel på bmw rent generellt,utan att ha haft nåt dyligt så kan jag bara fråga finns det något användaransvar inblandat med rengöring och regelbunden smörjning eftersom den sitter där skit stänker upp och så?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inget fel på bmw rent generellt,utan att ha haft nåt dyligt så kan jag bara fråga finns det något användaransvar inblandat med rengöring och regelbunden smörjning eftersom den sitter där skit stänker upp och så?

Sitter det ett plastdrev så att smuts och skit får det att gå sönder fort så ÄR det ett designfel.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Utan att ha sätt drevet så finns de olika plaster som inte går sönder så lätt alls... Är säkert en medveten sak som man kan tjäna pengar på...

"De man inte får in på gungorna tar man in på karusellerna"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Negativt, men just den konstruktionen är ett konstrultionsfel, ihop med ett antal andra saker på e61...

Det finns en snubbe som tillverkar drev, gå in på autopower (Bmw klubb typ) och under 5seriedelen i forumet finns information.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
drevet sitter skyddat inne i en lite växellåda mellan motor och drivningen av mekaniken.
Det är flera plastdrev är inne, men det som har minst gods och dimension här den största belastningen.

Det räcker inte att kunna rita i Auto cad för att vara" konstruktör" ....:crash

Byter man ut drevet så går väl nästa drev sönder i stället ?

( jag har mailat Fonzie ang. mässings drev..)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
drevet sitter skyddat inne i en lite växellåda mellan motor och drivningen av mekaniken.
Det är flera plastdrev är inne, men det som har minst gods och dimension här den största belastningen.

Det räcker inte att kunna rita i Auto cad för att vara" konstruktör" ....:crash

Byter man ut drevet så går väl nästa drev sönder i stället ?

Förutsatt att resten är för svaga för att klara av belastningen, ja.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur yttrar sig felet?

Kroken går varken in eller ut och det lyser varningslampor och plingar i bilen.
Jag har demonterat av kroken och mekat i sär den samt hittat det trasiga drevet som spruckit i minst 3 delar.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag har bytt drev två ggr på samma krok åt en polare. Skitkonstruktion.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det lilla underdimensionerade drevet kan inte hålla längre än kanske 100 ggr in- och utfällande av kroken.
många använder kanske bara kroken 2-3 ggr på år , -då funkar det :va

Men om man använder kroken var och varannan helg + lite vardagar, då får man problem :huvet.

BMW borde informera sina kunder om att draget är inte till för att användas:hihi

BMW är en sminkad gris, -jävla skit !!!!

Du kan väl börja med att skita i att fälla in draget efter varje användning :smasha
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet är väl säkert att när kroken är ny och alla leder och liknande där det ska röra sig är välsmorda och löper lätt så funkar det även med det klena plastdrevet. Så fort du använt bilen ett tag och det försvunnit lite fett från lederna och lite smuts letat sig in så går allt lite trögare och då stiger belastningen på plastdrevet för att kunna dra dom kärvande grejorna. Då håller det till slut inte för belastningen.

Det bygger med andra ord troligen på att man som bilägare ska se till att krypa in under bilen och rengöra och smörja upp alla rörliga delar i mekaniken som fäller in och ut kroken. Med andra ord dålig konstruktion. En konstruktion som skall sitta under bilen och utsättas för sånt som en dragkrok utsätts för ifråga om smuts, salt och annat skall vara gjord lite tåligare så att det inte havererar. Det är en annan sak om man gjort riktiga drev och det till slut går så trögt att motorn inte orkar. Det hade man kanske kunnat acceptera men inte att man gör grejor till en dragkrok i plast så att dom går sönder.

Alternativt är det så att det är meningen att servicen skall innefatta rengöring och smörjning av rörliga delar i kroken men att dom inte gör det.

Oavsett är det dåligt av BMW som vill marknadsföra sig som premiummärke att inte göra grejor med bättre kvalitet. Det som beskrivs i tråden är snarast något man förväntar sig om man köper billigast möjliga från en nonametillverkare i kina.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dragkrokar ska vara fast monterade och alltid sticka ut!

Inte nog med att det blir stadigare och man oftast får dra mera, så skyddar det även plasten från idioter som inte kan fickparkera också.

Visst, det kanske inte är jättesnyggt, men hur ofta ligger du bakom din egen bil?
Sätt på ett snyggt kulskydd och lev med det.


Jag har haft en enda bil med löstagbar dragkrok, och antingen gnällde dom på att den inte gick att ta loss (den hade suttit på i åratal) eller så att den inte gick att sätta fast lätt nog (jag värmde loss den med svetsen och smorde upp allt, men behövde ändå klappa på den med gummiklubba för att låset skulle snäppa i)

Samtidigt var det ju bra att besiktningen fokuserade på dragkroken för det var mycket annat på bilen som inte var rätt heller, dels var den höjd 6" och dels var det bytt från en fyrcylindrig till en sexa i den, det märkte dom dock aldrig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dragkrokar ska vara fast monterade och alltid sticka ut!

Inte nog med att det blir stadigare och man oftast får dra mera, så skyddar det även plasten från idioter som inte kan fickparkera också.

Visst, det kanske inte är jättesnyggt, men hur ofta ligger du bakom din egen bil?
Sätt på ett snyggt kulskydd och lev med det.


Jag har haft en enda bil med löstagbar dragkrok, och antingen gnällde dom på att den inte gick att ta loss (den hade suttit på i åratal) eller så att den inte gick att sätta fast lätt nog (jag värmde loss den med svetsen och smorde upp allt, men behövde ändå klappa på den med gummiklubba för att låset skulle snäppa i)

Samtidigt var det ju bra att besiktningen fokuserade på dragkroken för det var mycket annat på bilen som inte var rätt heller, dels var den höjd 6" och dels var det bytt från en fyrcylindrig till en sexa i den, det märkte dom dock aldrig.

Både ja och nej. Min bil får dra 2100 kg. den avtagbara dragkroken håller för det men skulle jag satt på en fast dragkrok så skulle jag bara fått dra 1900 kg. Så för min del så var släpvagnsvikten ett argument för att få dra tyngre. Nu har jag personligen ingen E behörighet så jag får i alla fall inte dra så mycket men ex-sambon hade E behörighet och 2 tons hästtrailer så då var det ganska viktigt att få dra så mycket.

sen var det väl det att jag använder dragkroken så sällan att för min del är det en fördel att jag kan ta av den och dom gånger som jag använder den så kan jag lätt ta omaket att sätta på och ta av den.

Har man för avsikt att använda dragkroken mycket så är en fast monterad mycket bekvämare och det minskar risken för att få anmärkning på besiktningen. Låter man en avtagbar krok sitta kvar så kärvar den fast så att den till slut inte går att få loss. Och det är ju en anmärkning. Morsan fick en sån anmärkning på sin bil. Det löste dom genom att skära bort vredet för att ta loss kroken och helt sonika svetsa ihop hela kroken och säga att den var fast monterad istället så gick det bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Både ja och nej. Min bil får dra 2100 kg. den avtagbara dragkroken håller för det men skulle jag satt på en fast dragkrok så skulle jag bara fått dra 1900 kg.

Låter man en avtagbar krok sitta kvar så kärvar den fast så att den till slut inte går att få loss. Och det är ju en anmärkning. Morsan fick en sån anmärkning på sin bil. Det löste dom genom att skära bort vredet för att ta loss kroken och helt sonika svetsa ihop hela kroken och säga att den var fast monterad istället så gick det bra.

Då är din bil undantaget som bekräftar regeln, jag har aldrig stött på en bil som är godkänd för mer vikt på en löstagbar kula förut i alla fall.

Att ta bort vredet och svetsa var i alla fall inte då jag besiktade godkänt.
Godkännadet gäller ju enbart i det skick draget lämmnar fabriken och korrekt fastsatt på bilen.

ÅAS har en bekant till mig lyckats besikta in en 80 tals fiesta med en ombyggd dragkrok från en chevy van, när dom skrev in siffrorna i regbeviset skrev dom bara av typ-plåten rakt av "Godkänd för 3000kg" eller vad det var, då hade dom kapat bort 3/4 av chevadraget, blästrat och lackat upp och fäst det med M8 bult genom golvplåten på fiestan...

Dom hade aldrig tänkt besikta in draget, dom satte dit det det för att kunna använda cykelställ på fiestan, men en besiktningsgubbe skulle ge ombesiktning om dom inte regade in draget.
Elkablarna från släpvagnskontakten var bara inpetade genom ett hål i plåten och aldrig inkopplade, men det kollade dom inte.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Golvplåten...varning! Blir skitsvagt och du får en grym hävstång av cykel&hållare.
Du kan tappa cykeln i fart o orsak en olycka.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top