Bluddrande R1

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Har ett problem på min R1 som håller på att ge mig gråa hår..
I fjol gick den riktigt illa, gick inte på alla cylindrar. Tömde tanken, rengjorde soppakran, bytte tändstift och luft- och bränslefilter, kollade alla slangar och anslutningar som gick att hitta, körde med tanklocket öppet ifall det skulle vara nån avluftning i kläm, rengjorde alla förgasare inkl. munstycken. Men trots det gick den som en påse skit. När jag skulle tömma tanken ifjol för andra gången såg jag nånting märkligt nere i tanken, det visade sig vara en stor bit av sånt där tankfoam. Jag tänkte att kanske det där har legat och täppt igen soppakranen så jag plockade bort den och vips gick den som den skulle igen. Körde inte så mycket mer efter det så jag trodde att allting skulle vara frid och fröjd den här sommaren också. Idag var jag ut för tredje gången i år. Innan idag hade jag kört 6-7 mil och den har gått helt perfekt. Idag for jag iväg på en längre tur och efter ungefär 7-8 mil börjar den att bluddra igen. Körde sista 2 milen hem i sakta mak och när jag parkerar den hemma luktar det mycket soppa av den, samtidigt som den blir svår att få igång igen. Det låter som att den inte går på alla cylindrar nu heller, och nu står man helt utan ideer.. Är det någon som har varit med om någonting liknande?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tror det är 14:e gången jag skriver detta på sporthoj, men har du provat att skruva av tändhattarna och klippa bort ett par millimeter tändkabel så du blir av med all gröna ärgen längst ut?
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Tror det är 14:e gången jag skriver detta på sporthoj, men har du provat att skruva av tändhattarna och klippa bort ett par millimeter tändkabel så du blir av med all gröna ärgen längst ut?

Jag skruvade av dom i fjol och en såg inte fräsch ut då. Klippte bort en bit och skruvade ihop allt igen, utan att det gjorde någon skillnad. Kanske skulle ha klippt bort på dom som såg okej ut också?
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Var nyss ut och plockade lös tändkablarna och klippte av en bit av änden på alla 4, men det gjorde ingen skillnad. Den går fortfarande väldigt ojämnt och orent. Luktar mycket bensin också när den är igång. Innan jag satte allting på plats igen märkte jag hur bränslepumpen stötvis tryckte fram bränslet. Både pump och bränslefilter gungade till varje gång med ett par sekunders mellanrum. Det såg likadant ut oberoende om jag lät den stå på tomgång eller om man varvade den.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har du en Haynes att kolla i?

Flottörnålen sitter i ett säte som skruvas fast i förgasarhuset. Sätet har en o-ring som tätar mot förgasarhuset. Byt dessa.

Nr16 i bild 8.1 sidan 4.7

Vågar nästan sätta pengar på att det är dessa som inte tätar.
 
Last edited:

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Har du en Haynes att kolla i?

Flottörnålen sitter i ett säte som skruvas fast i förgasarhuset. Sätet har en o-ring som tätar mot förgasarhuset. Byt dessa.

Nr16 i bild 8.1 sidan 4.7

Vågar nästan sätta pengar på att det är dessa som inte tätar.

Har ingen Haynes, men letade fram en sprängskiss på förgasarna. Är det o-ringen som sitter snett upp till vänster om 16 på den här bilden du menar?
 

Bifogat

  • förgasare.jpg
    förgasare.jpg
    1.2 MB · Visningar: 246

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Exakt den o-ringen. Motorn beter sig som om fuggarna flödar över. Har du hunnit notera om den drar mycket bränsle?
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Exakt den o-ringen. Motorn beter sig som om fuggarna flödar över. Har du hunnit notera om den drar mycket bränsle?

Nej av den korta körningen som har blivit så är det ingenting jag har reagerat över, när jag tankade nu sist så hade den dragit en bit under litern vet jag. Men det känns ju som att det kan var värt att prova byta. Har du någon aning om det går att köpa o-ringen löst eller åker man på att köpa komplett flottörnål för xxxx:-?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju iofs snart 3000 mil dessa kollades. Kan felaktigt ventilspel ge såna här symptom?

Jag har haft ett liknande problem pga för tajta ventilspel på min hoj, ja. Spelen krymper när motorn blir varm och då tätar inte insugsventilerna 100%, vilket blåser bränsleblandning tillbaks i föggarna, dels går den som skit pga taskigt komp, dels spelar detta fan med vakumspjällen vilket ballar ur bränsleblandningen.

På min var det så illa att det syntes att den blåste dimma ur trattarna när man startade utan luftburk, inte kall, men efter en minut på tomgång eller så. Inte säkert att detta är ditt problem, men efter 3000mil är det knappast illa att kontrollera.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Nej av den korta körningen som har blivit så är det ingenting jag har reagerat över, när jag tankade nu sist så hade den dragit en bit under litern vet jag. Men det känns ju som att det kan var värt att prova byta. Har du någon aning om det går att köpa o-ringen löst eller åker man på att köpa komplett flottörnål för xxxx:-?

Jag hade ett sortiment sedan tidigare. Tror det köptes in från Gud förbjude Biltema. ;-)
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Tack för tipsen! Ska börja med att riva förgasarna och byta o-ringarna så man vet att dom är okej. Funkar det inte ändå får jag göra som SJP säger och köpa på mig en massa lådor öl och hoppas att man hittar en duktig skruvare som är ölsugen :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för tipsen! Ska börja med att riva förgasarna och byta o-ringarna så man vet att dom är okej. Funkar det inte ändå får jag göra som SJP säger och köpa på mig en massa lådor öl och hoppas att man hittar en duktig skruvare som är ölsugen :)

Att kontrollera ventilspel är ingen stor sak. Tar nån timma men knappast raketvetenskap. Hade gärna hjälpt till för en låda bira om det varit lite närmare...
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Igår var jag ut och provade en sak..
Startade upp den, gick lika illa som sist, sedan vred jag av bränslekranen. Jag tänkte att om den nu skulle flöda över någon förgasare så borde den ju gå bättre just innan den tömt det som finns kvar. Och precis så blev det. Efter en stund så gick den riktigt på alla 4 ända tills den stannade p. g. a. att det var tomt på bränsle. I min värld så kände jag mig då säker på att det måste ha något med förgasarna att göra.

Så ikväll var jag ut och plockade lös förgasarbryggan. Hann öppna upp 2 flottörhus innan man fick ge upp. Jag hade hoppats på att man skulle hitta en o-ring som man direkt kunde se var trasig. Visst, de var båda torra men de såg faktiskt rätt fräscha ut. Får hoppas att någon av de resterande 2 ser värre ut. Kommer byta alla 4 ändå bara för säkerhets skull, men hur pass "okej" kan en o-ring se ut trots att den inte gör sitt jobb?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag tror du är på rätt väg. Mina O-ringar såg också "fräscha" ut men när jag hade luftburken borta och provstartade syntes det tydligt i vilka förgasare det läckte.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bytt alla O-ringarna på RDn, såg ok ut men höll inte tätt.
Fetade och misstände och luktade soppa före, gick som han skulle efter.
 

REK

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
Z H2, R1-18 race, Z1000R-84 ELR, V-MAX-99, FZR 1000-88, YZF 450, RG 500-88
Jag tror att en av nålventilerna (nr 15 på sprängskissen) är otät.
 

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Nu har jag inte meckat R1 men om den har choke kolla den.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top