Blinkersrelä till ledlampor?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena!

Har kollat lite på forumet om vilket relä man behöver för led lampor och har fått en del frågor besvarade men det finns några frågetecken kvar..

Jag har en suzuki gsx 750f från 89 som original har glödlampor men har nu bytt till led fram och bak.

Original relät har 2 poler och har sett att det finns både 2 och 3 poler på en del led relän.. Är det bara att jorda den 3e?


Vart kan jag hitta ett billigt relä som funkar?? ..Biltema?
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Biltema funkar alldeles utmärkt. Kör med det själv på min Hornet. Billigt och funkar bra. :tummenupp
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Men har dom någon som är universal för mc med 2 poler eller köpte du någon annan för tex bil?
 

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Pajala
Hoj
KTM 525exc -05
Tjäna!
Funderar på samma och biltema har ju även lastoberoende reläer för japanska och europeiska bilar.. Vad är skillnaden? Alla har ju tre poler :/

Men vad jag tror jag läst i nån tråd här så är ena Polen jord och den är bara jorda i chassit (som du säger) alt att man kunde löda om nåt inne i reläet :/

Ska själv sätta led på min zx9 så hade vart kul och veta lite om dessa reläer så man slipper löda på motstånd ^^
 

buslus

Tidsoptimist........Ja, hur så?
Gick med
6 May 2010
Ort
Falköping
Hoj
Z750 -06
Skillnaden mellan japanska och europeiska reläer är hur polerna (kontakterna) sitter. Det är alltid 31+49+49a, men de sitter annorlunda i reläet. Alltså blir det per automatik fel om man försöker sätta ett relä från en japs i en europe. 31 är alltid jord, 49 är + och således är 49a den som den blinkande signalen kommer ifrån. Magiskt men sant...
Om man får för sig att slänga på ett 3-pols blinkersrelä på en hoj med 2-polsrelä, måste man först och främst ta reda på vilken av tåtarna från det gamla som är plus. Därefter är det tämligen lätt att lista ut vilken som ska ha den blinkande signalen från relät, då det bara finns en tåt kvar... Jordkabel ansluts i valfri skruv på hojen och kopplas därefter till 31 på relät.

Klappat och klart!! NEJ! inte alltid. Vad hade ni väntat er? Allt kan alltid gå åt helvete.
Trots detta kan det ändå behövas resistorer (motstånd) på led:arna. Enligt egen erfarenhet av billiga reläer anpassade till led-blinkers, fungerar de ändå inte utan resistorer. Jag har inte testat Biltemas variant ännu.

Har nu led-blinkers på zätan med billigt relä (3-pols) + resistorer...
 

buslus

Tidsoptimist........Ja, hur så?
Gick med
6 May 2010
Ort
Falköping
Hoj
Z750 -06
Åhh, glömde en sak.
Köp "färdiga" resistorer med kablar och anslutningar. (De där runda som passar direkt på led-blinkers-kablaget)
Då är det lättare att labba och testa utan att behöva löda.
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Köpte biltemas relä för japsbil nu i veckan. klipte gamla kontakten och satte på flatstift och anslöt till relät, den 3:e polen jordade jag i batteriet. Funkar perfekt, låter dock som en gammal 240 när man använder blinkers, men då glömmer man inte slå av dem iaf :banana
 

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Pajala
Hoj
KTM 525exc -05
Skillnaden mellan japanska och europeiska reläer är hur polerna (kontakterna) sitter. Det är alltid 31+49+49a, men de sitter annorlunda i reläet. Alltså blir det per automatik fel om man försöker sätta ett relä från en japs i en europe. 31 är alltid jord, 49 är + och således är 49a den som den blinkande signalen kommer ifrån. Magiskt men sant...
Om man får för sig att slänga på ett 3-pols blinkersrelä på en hoj med 2-polsrelä, måste man först och främst ta reda på vilken av tåtarna från det gamla som är plus. Därefter är det tämligen lätt att lista ut vilken som ska ha den blinkande signalen från relät, då det bara finns en tåt kvar... Jordkabel ansluts i valfri skruv på hojen och kopplas därefter till 31 på relät.

Klappat och klart!! NEJ! inte alltid. Vad hade ni väntat er? Allt kan alltid gå åt helvete.
Trots detta kan det ändå behövas resistorer (motstånd) på led:arna. Enligt egen erfarenhet av billiga reläer anpassade till led-blinkers, fungerar de ändå inte utan resistorer. Jag har inte testat Biltemas variant ännu.

Har nu led-blinkers på zätan med billigt relä (3-pols) + resistorer...

Härligt rakt på sak! Får testa om det funkar med biltemas annars får jag väl börja löda och ha mig igen ^^
Tack för ett bra svar! :yoparty
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top